[XP] schijfconfiguratie probleem, boot.ini corrupt?*

Pagina: 1
Acties:

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Heey,

Ik heb net een nieuwe HDD in mijn pc gekregen, hierop heb gezellig winows XP ed geinstalleerd en alles werkt perfect :) Mijn oude HDD moet uit de pc, hierop stond nog windows xp geinstalleerd en deze schijf was in 2 partities verdeeld. Ik heb met partition magic de partities samengevoegd en geformatteerd. Vervolgens de schijf eruit gehaald.

Na het verwijderen van deze schijf wou hij opeens niet meer opstarten van de nieuwe...:S Hij miste NTLDR, via de search hier dat deels opgelost. :)

Nu het volgende..hij start nu een klein stukje door maar dan krijg ik de melding: schijfconfiguratie probleem blablabla...

(weer) via de search heb ik mijn vermoeden dat het in de boot.ini zit bevestigd gekregen..maar nu mijn vraag: Wat staat er verkeerd?:$

Ik weet namelijk absoluut niets van de boot.ini .. 8)7 }:O

de boot.ini ziet er nu zo uit:

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

De 1e schijf is de nieuwe, deze staat op master, dit is dus de schijf waar die niet vanaf wil opstarten en die ik wel nodig heb...

De oplossing zal wel heel simpel zijn..maar ik kom erniet uit..ook niet via de search |:(

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

check even in je bios of er geen mogelijkheid bestaat dat je daar aan kan geven vanaf welke de pc moet gaan booten.
edit:
Stond er eerst op die anderee schijf een ander os ?

[ Voor 23% gewijzigd door under-world op 20-09-2004 22:12 ]

• Dick
  • Niet online
under-world schreef op 20 september 2004 @ 22:11:
check even in je bios of er geen mogelijkheid bestaat dat je daar aan kan geven vanaf welke de pc moet gaan booten.
Als ik in de bios instel dat die vanaf de nieuwe schijf moet booten dan pakt die alsnog de oude.. :/

Als ik de oude schijf eruit haal dan krijg ik de foutmelding over een schijfconfiguratie probleem...:/

Edit: Op beide schijven heeft altijd windows XP proffesional gestaan...

[ Voor 20% gewijzigd door Dick op 20-09-2004 22:17 ]

• under-world

under-world

ooh-la dots

Je kan via de cd van windows xp de herstelconsole draaien en dan kan je kiezen voor welke install van windows een nieuwe MBR moet worden gemaakt. Volgens mij heb je per ongeluk je MBR overschreven.

• Dick
  • Niet online
under-world schreef op 20 september 2004 @ 22:19:
Je kan via de cd van windows xp de herstelconsole draaien en dan kan je kiezen voor welke install van windows een nieuwe MBR moet worden gemaakt. Volgens mij heb je per ongeluk je MBR overschreven.
Heb ik al gedaan...had ik even in de startpost moeten zetten :$

Ik heb via de recovery console (R in installatie scherm) fixmbr en fixboot gedraaid...helaas geen succes :'(

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Titeledit zodat het OS in de titel staat, zie ook de WOS policy :)

schijfconfiguratie probleem, boot.ini corrupt? ==> [XP] schijfconfiguratie probleem, boot.ini corrupt?*

• under-world

under-world

ooh-la dots

IK zou zeggen dat het met fixmbr verholpen zou moeten zijn. Weird. Heb je wel het juiste schijfnr ingevoerd NIet weer op 0 zetten als je vanaf slave wilt booten.

• Dick
  • Niet online
Hmm...volgens mij wel..maar zal het voor de zekerheid nog eens doen ;)

G33rt: Excusez-moi, glad vergeten :|

Edit:

Heb het opnieuw gedaan...

Eerst de oude schijf losgekoppeld, geboot met WinXP cd, R om windows installatie te herstellen.

fixmbr gedraaid, als waarschuwing zegt die dat er zich op deze schijf corrupte of 'andere' tabellen bevinden..

ook fixboot gedraaid..

Maar krijg nog steeds dezelfde foutmelding :| Schijfconfiguratie probleem...

[ Voor 62% gewijzigd door Dick op 20-09-2004 22:39 ]

• Dick
  • Niet online
Okay, ik ben nu weer een stapje verder :)

Ik heb de boot.ini (op goed geluk :$ ) gewijzig in

code:
1
2
3
4
5
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(0)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Ik krijg nu een opstart menu waarbij ik kan kiezen tussen:

1. Windows XP Proffesional
2. Windows <>

Als ik voor Windows XP Proffesional kies dan krijg ik de melding dat

C:\Windows\System32\hall.dll ontbreekt of beschadigd is...

Het vreemde is dat hall.dll wel aanwezig is...ik heb een 'verse' hall.dll in de system32 map gezed maar geen succes....:/

Edit:

JAAA, hij doet het weer! :D

Heb het topic 'problemen met booten, hoe kan je ze oplossen' een nieuwe boot.ini aangemaakt en voilá!

Mijn dank ik groot _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door Dick op 21-09-2004 15:53 ]

Pagina: 1