Snelheid schijven in ouder systeem

Pagina: 1
Acties:

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10-2025

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
heb al geprobeerd wat info erover te vinden, maar echt veel (duidelijks) vind ik niet :(

het zit zo:
onlangs kocht ik een maxtor 160gb schijf voor in een (linux naslite) fileserver
het systeem is een socket7 pentium133 met 32mb ram en 100mbit lan(draait ook allemaal prima)

als ik tussen m'n "snelle" systemen via het netwerk kopieer haal ik zo'n 5mb/sec (daar is de zwakke schakel de oude 20gb schijf lijkt me..de andere is dan een 120gb sata)

als ik nu van of naar de nas kopier/lees haal ik max 2mb per seconde via lan

aan het lan ligt het niet (hoop ik..althans niet het windows gedeelte)
de snelheden check ik met du-meter

nu de vraag dus:

zijn zulke snelheden normaal voor een oud systeem met nieuwe schijf?
het oude systeem zou udma33 moeten kunnen, dus maxburst van 33mb/sec (altijd theoretisch, i know)
2mb/sec sustained lijkt me erg weinig, of ligt dat aan mij? (vergeleken met de andere systemen dus)

[edit]
bijna vergeten.
in de bios staat niets ingsteld, os = linux
detecteerd de schijven zelf (en als het goed is op max snelheidsmode)

[ Voor 9% gewijzigd door Losha op 20-09-2004 21:24 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, de snelheid van de HDD via een LAN testen is niet echt representiatief. Gooi eens wat offline benchtooltjes los op de HDD :) Geen idee welke er voor Linux beschikbaar zijn though ..

Verder heb je wellicht wel wat aan de FAQ van dit subforum: OM FAQ / Beleid. Kijk aldaar onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?" voor wat tips :)

• Losha

Losha

Topicstarter
helaas gaat testen ander dan netwerk niet (zomaar) lukken :(

die nas/samba floppy is propvol met zn eigen spul en de hdd is volledig ext2 ingedeeld
zelf heb ik niet zo heel veel verstand van linux (helaas..krijg de zenuwen van linux)

ik ga ff kijken of ik de pci-bus latency omhoog kan gooien
meer dan die schijf zit er niet in namelijk..zonder tobo/monitor.muis etc. :)

snelheid irriteerd ook alleen als je weer eens een iso of film op de server gooit..duurt ca. 3x zo lang als gewoon van pc naar pc

ik weet helaas dus niet of het wel verkeerd is
is denk ik vooral de vraag of iemand het kent dat een schijf gewoon op lager dma mode minder presteert (dan ie theoretisch op die mode zou moeten kunnen)

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
voor zover ik me kan herinneren gaan die oude beestjes niet zo snel over het netwerk
mijn oude pentium pro 200 haalde onder win2k met een 3com kaart iets van 6MB/s tot max 7 onder 60% load
met een realtek kaartje was dat tot iets van 4 MB/s met 100% load

dus misschien eens kijken naar de load van je servertje en evt als het mogelijk is eens testen met een 3com kaartje als je er nu een elcheapo in hebt zitten

tsja en om bench tools op die pc te krijgen, kan je lokaal de shares die de pc aanmaakt niet benaderen? dan zet je daar het spul neer en run je het ook vanaf daar

maar al met al denk ik dat je blij moet zijn als je rond 8MB/s uit dat pctje kan persen aan snelheid.

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Ik verwacht eerlijkgezegd toch dat je de bottleneck in je LAN moet zoeken.. Wat voor NIC zit er in het systeem? Ik heb hier een identiek systeem (pentium 133) met een Realtek 8139 NIC welke ook slechts max. 2 MB/s trekt over het netwerk. Die Realtek kaartjes zijn nogal CPU-intensief; het betreffende systeem zit al aan 100% CPU belasting bij een netwerktransfer van 2 MB/s en gaat zodoende niet harder. Onder Windows kun je dit testen met een tooltje als NetCPS; je hebt dan geen last van bijv. SMB overhead en/of de snelheid van de harddisk.

Als je inderdaad zo'n el-cheapo netwerkkaartje hebt is het misschien de moeite waard om eens te kijken naar een wat duurder type (Intel of 3COM chipset), die belasten je chipset/CPU minder. :)

En als het toch de harddisk blijkt te zijn: speel eens wat met hdparm in Linux. Probeer UDMA en 32-bit I/O addressering in te schakelen, multiple sector mode count te verhogen etc. Dit kan vaak al een hele hoop schelen, ook wat betreft CPU belasting. Tussendoor gewoon even benchmarken met de -T en -t opties en als 't allemaal klopt kun je hdparm automatisch laten starten bij 't booten zodat de instellingen niet verloren gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Zap op 20-09-2004 22:08 ]

#

• Losha

Losha

Topicstarter
er zit nu een 3com (intel pro/100) in

zal die naslite zo slechte netwerk omgeving hebben :?

[edit]
wat een geklooi zeg...server net gecrashed met spelen van instellingen..duurde ff dus

heb geprobeerd wat settings in de bios te veranderen..geen pci-latency te vinden

kan wel dingen instellen als:

32bits transfer enable/disable
block transfer
en dergelijke

echter maakt dat schijnbaar allemaal geen verschil

linux gaat schijnbaar echt om de bios heen

ik ga maar eens een van m'n andere oude zooi aanzwengelen en kijken of er op de flop inderdaad iets valt te veranderen met betrekking tot disk access
maar dat duurt voorlopig ff n paar dagen :(

7minuten om een cd te kopieren :'( (m'n brander is nog sneller)

[ Voor 78% gewijzigd door Losha op 21-09-2004 00:17 ]

• Losha

Losha

Topicstarter
heb inmiddels een kompleet ander oud systeem als nas geprobeerd..nog steeds onder 2mb/sec

heb zelfs even mijn cinema systeem (athlon800, 384ram etc) als nas geprobeerd, zelfs nog trager (trager dan de oudere en trager dan onder windows)

mijn conclusie is dan ook echt dat er iets mis is in de naslite software
moet voor de rest maar met de luitjes van die image uitzoeken hoe het zit
Pagina: 1