Toon posts:

RedHat 8.0 mappenstructuur aanmaken dmv script

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai een Win2000 server, RedHat 8 als fileserver via samba maar nu wil ik graag de mappenstructuur indelen(en alle rechten maar dat is erg veel werk met de hand. namelijk 50 users met een zeer ingewikkelde mappenstructuur. ik heb al gezocht hoe je hiervoor een script zou kunnen schrijven maar ik kan daar niet echt veel info over vinden.
zou iemand mij wat tips willen geven?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik begrijp niet precies wat je nu wilt; gaat het om users op het Windows, of op het Linux systeem? Voor Linux zou je voor het aanmaken van de users gebruik kunnen maken van /etc/skel

Voor het aanmaken van kun je toch een simpel bash script schrijven? Dat is ongeveer gelijk aan een batch bestand. Zie ook de Bash Reference Manual

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
nou kijk het gaat meer om de mappenstructuur die onder de gebruikers hangt er komen 3 groepen gebruikers en die moeten allemaal verschillende rechten hebben elke gebruikers heeft 3 eigen mappen private,public,groepmap

dus hoe je een script schrijft om die mappen+rechten makkelijk aan te maken

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

tja.. zoals ik al zei is het een kwestie van een redelijk eenvoudig shellscript; iets in de trend van
#!/bin/sh
basedir=/home/user1

mkdir $basedir/private
chmod o=,g= $basedir/private

mkdir $basedir/public
chmod o=rx,g=rx $basedir/public

ln -s /home/gezamelijk $basedir/groepmap
:)

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Topicstarter
kheb hier een goede link gevonden voor base scripting leren maybe heeft iemand er nog wat aan

http://home.hccnet.nl/willem.penninckx/bash/

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Een beetje creatief doen met wat schellscripting moet wel lukken denk ik, the bash scripting howto is vrij utgebreid :)
Als je het bij elke toegevoegde user moet gebeuren, kun je ook in /etc/skel kijken.
Voorzover ik kan zien niet heel ingewikkeld dus, en volgens NOS policy - updated 01/04/03 verwachten we het een en ander van een topicstart, we leveren hier in het algemeen geen kant en klare scripts op request (hoewel het ding van spider al een heel eind de goede kant op is : )
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.