[RAID5] 3 hdd's aanwezig 2 bijzetten

Pagina: 1
Acties:

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Goedendag,

Mijn RAID kennis gaat tot aan de complete uitleg in de FAQ (hulde!) maar praktijkervaring heb ik nog helemaal niet. Nu is mij de vraag toebedeeld of ik weet of op een Compaq ML370 met win2000 server met 3 schijven in RAID5 2 extra schijven bijgezet kunnen worden. Persoonlijk kwam ik er niet helemaal uit dus vandaar mijn vraag hier.

Exacte specs van de controller e.d. heb ik helaas nu niet tot mijn beschikking.

BOINC stats

• C00KW4US
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 16:46
Ik denk dat je de raid 5 array opnieuw zal moeten aanmaken wil je de 2 extra schijven mee laten draaien met de andere 3.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:37
Weet je wel of er een raid-controller in de kast zit, of dat de raid5-array een software-raid-array van Windows is?

Compaq gebruikt als raidcontrollers in hun servers alleen maar echte raid-controllers, en echte raid-controllers kunnen dat zonder dataverlies, vaak zelfs zonder down te hoeven.

Uiteraard is een backup voordat je begint nooit weg O-) maar dat wist je al ;)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

(jarig!)
Met de tool: ACU=Array configuration utility zou het volgens de site van Compaq/HP moeten kunnen:

The HP Array Configuration Utility (ACU) software for Smart Array controllers

Online Capacity Expansion
Capacity expansion adds storage capacity to an array. If an existing array is nearly full of data, simply by adding a new physical drive you can expand the capacity without disturbing the existing data. When you run the ACU, the program automatically checks the drive hardware and configuration. If a physical drive is not being used, the Configuration Wizards feature shows you how to add that drive. You can use this new capacity to either create a new logical drive or extend an existing one.

Online Logical Drive Capacity Extension
Logical drive extension increases the size of a logical drive without data loss by adding new capacity to an existing logical drive. The Configuration Wizards feature makes this function easy. Because most operating systems are not ready for dynamic increases in the size of a drive, logical drive extension usually requires a reboot. Additionally, third party tools such as PowerQuest's Partition Magic can resize a partition on the extended (bigger) logical drive.

Ik neem aan dat het om ML370 Type G3 gaat met een Smart Array 641 RAID controller

[ Voor 13% gewijzigd door John2B op 20-09-2004 20:50 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• Necrobic
  • Niet online
Het kan wel maar compaq/hp raad wel aan laatste firmware/drivers te gebruiken voordat je dit doet. Je kan ook compaq/hp bellen die staan je echt goed te woord als je dit wilt gaan doen. Maar voordat je eraan begint wees er wel zeker van dat je een goede backup hebt. Online uitbreidingen kunnen nog wel eens mis gaan :(

Anyhow het is mogelijk, aanbevolen wordt toch een nieuwe aan te maken, of een 2de array ernaast te zetten.

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-03 14:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Paul Nieuwkamp schreef op 20 september 2004 @ 19:52:
Compaq gebruikt als raidcontrollers in hun servers alleen maar echte raid-controllers, en echte raid-controllers kunnen dat zonder dataverlies, vaak zelfs zonder down te hoeven.
Kan wel zijn, maar niet elke Compaq Server heeft een Raid controller die expansion kan... De Integrated Smart Array Controller die op een Proliant ML370 G1 (de ML370 is inmiddels bij Generatie 3) kan in elk geval niet expanden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• BachW
  • Laatst online: 27-07-2025

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Excuses dat ik hem kick, maar een gepast bedankje is denk ik wel op zijn plaats. Heb het nog niet uitgevoerd maar hiermee is het allemaal een stuk duidelijker geworden. bedankt! ;)

BOINC stats

Pagina: 1