Is verkoudheid te voorkomen en hoe snel weerstand opbouwen?

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
...opbouwen?

Goed, het volgende....ik ben dus verkouden; aangestoken en weet ook nog door wie (moest haar zonodig zoenen terwijl zij een beetje verkouden was 8)7 ). Anyway, nu vroeg ik mij af of het te voorkomen is dat je dan toch zelf verkouden wordt.

Ik wist natuurlijk wel dat het kon gebeuren, maar ach...voor dat moment vind je het goed :P ... in de dagen later gelet op de vitamientjes en gezonde voeding, maar dat heeft mn weerstand blijkbaar niet zo opgekrikt dat ik niet verkouden zou worden.

Adviezen?

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Vitamine C toch?

Maar dit is echt meer van de categorie: if you can't stand the heat, stay out of the kitchen

[ Voor 77% gewijzigd door BtM909 op 20-09-2004 16:22 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-06 21:34

B-lennium

Volvo 164 1975!

goed slaapen ! zeker 8 uur per nacht en inderdaad goed eten

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50278

met gezond eten en sporten bouw je je weerstand iig een heel stuk op, maar ja je bent natuurlijk niet imuum voor een griepje oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:03

SmartDoDo

Woeptiedoe

Titelfixje, verduidelijking en tagloos ;)

Voorkomen lijkt me in jouw situatie toch echt logisch nadenken en niet zoenen/dicht in de buurt komen van iemand die verkouden is. Andere belangrijke zaken zijn o.a. een goede weerstand. Voldoende slaap en gezond eten lijken me in ieder geval een begin om het zoveel mogelijk te voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Voorkomen lijkt me in jouw situatie toch echt logisch nadenken en niet zoenen/dicht in de buurt komen van iemand die verkouden is.
Verschil tussen gevoel en rationeel denken.....
Anyway, ik was willing to take the risk.... :X O+

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

vitamines helpen bij preventie.. ALs je al verkouden bent , heb je daar niet zoveel meer aan. Grappig dat mensen dan pas aan vitamines gaan denken. Je kunt ze wel slikken hoor (water oplosbare vitamines zoals C, B(1 t/m12)) maar nogmaals het is dan min of meer te laat.
btw .. ik ben ook verkouden sinds gisteren (dagje strand.. teveel wind of zo). :( Ik word er niet blij van. Gewoon uitzitten en een teiltje kokend water pakken met daarin iets van eucalyptus zoals vicks vaporub of zo.. en dan hopen dat je neus en zo opengaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:03

SmartDoDo

Woeptiedoe

SG >> WL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Jivecar schreef op 20 september 2004 @ 16:29:
[...]

Verschil tussen gevoel en rationeel denken.....
Anyway, ik was willing to take the risk.... :X O+
echte liefde .. gaat door de maag.. eeuh neus.. :)
Heb je weer iets meer met haar om ervaringen mee te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Je innate immuunsysteem goed op orde houden. (voor uitleg van die term: Zie mijn post hier). Dat kan op veel manieren: Enkele daarvan zijn:

- veel groente en fruit eten
- genoeg bewegen
- weinig stress hebben
- genoeg slapen
- in God geloven
- meer dan driemaal in de week sex hebben

en zo zijn er nog wel meer. Overigens sluiten sommige mogelijkheden elkaar min of meer uit ;)
Voorkomen lijkt me in jouw situatie toch echt logisch nadenken en niet zoenen/dicht in de buurt komen van iemand die verkouden is.
Dat heeft weinig zin: Als je zelfs maar in dezelfde kamer komt als iemand die verkouden is, krijg je al zoveel virussen binnen dat je er gemakkelijk verkouden van wordt als je weerstand niet optimaal is...

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 20-09-2004 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Anoniem: 9942 schreef op 20 september 2004 @ 16:34:
Je innate immuunsysteem goed op orde houden. (voor uitleg van die term: Zie mijn post hier.
Je innate immuunsysteem (granulocyten etc) heeft nogal weinig te maken met verkoudheden. Je adaptive (lymfocyten) echter wel :) (verkoudheid is immers meestal een virale infectie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Anoniem: 9942 schreef op 20 september 2004 @ 16:34:
bla bla..
- meer dan driemaal in de week sex hebben

bla
Daar was die dus op weg mee.. maar het bleef alleen bij kussen? Als ts ff had doorgezet dan was die nu dus niet verkouden? ;)
maar verder.. I agree..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Niet online

henkleerssen

Osiris schreef op 20 september 2004 @ 16:35:
[...]

Je innate immuunsysteem (granulocyten etc) heeft nogal weinig te maken met verkoudheden. Je adaptive (lymfocyten) echter wel :) (verkoudheid is immers meestal een virale infectie)
T of B cellen? ;)
Ik weet niet of de ts hier wat aan heeft.. en of je dichter bij het antwoord van het voorkomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je innate immuunsysteem (granulocyten etc) hebben nogal weinig te maken met verkoudheden.
Onder innate immuunsysteem worden toch echt ook NK-cellen verstaan, die virusgeinfecteerde cellen doden, alsmede macrofagen (die virusdeeltjes fagocyteren) en niet te vergeten de epitheelbarrieres. Als je puur op je adaptive immuunrespons moest vertrouwen, was je dood voor er ook maar 1 cytotoxische T-cel of antilichaamproducerende B-cel geactiveerd was. Daarvoor duurt de activatie van deze respons veel te lang. Wel is het zo dat wanneer je eenmaal verkouden bent, het innate immuunsysteem de strijd eigenlijk al aan het verliezen is, en er een adaptive immuunrespons nodig is om de virusinfectie onder controle te krijgen.

De conditie van je innate immuunsysteem bepaalt dus grotendeels of je verkouden wordt. Per dag word je meerdere malen geinfecteerd met een verkoudheidsvirus, maar de meeste van deze virussen worden bedwongen door het innate immuunsysteem voordat ze al teveel schade aanrichten. Hier merk je dus niets van. Maar wanneer dit deel van het immuunsysteem minder alert is (wanneer je verzwakt bent, zoals dat in de volksmond heet), loop je een veel groter risico een verkoudheid te krijgen.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 9942 op 20-09-2004 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mijn excuses Captain Proton. 't Gaat hier inderdaad om het voorkomen van een infectie :) My bad.

Anoniem: 79509

Waarom kunnen we eigenlijk verkouden worden als we zonder jas buiten lopen (terwijl het niet zo warm is)?

• MaZe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 29-06 23:22
Anoniem: 79509 schreef op 23 september 2004 @ 22:31:
Waarom kunnen we eigenlijk verkouden worden als we zonder jas buiten lopen (terwijl het niet zo warm is)?
Van kou wordt je niet ziek, heeft een wijs mens mij wel eens verteld,...ik geloof het deels...

• schroevendraaier
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 11:43
MaZe schreef op 23 september 2004 @ 22:37:
[...]

Van kou wordt je niet ziek, heeft een wijs mens mij wel eens verteld,...ik geloof het deels...
Zover ik weet klopt dat, maar als je zonder jas buiten loopt, wordt je weerstand lager, dus ben je vatbaarder.

Arrows are made to fly, so are aeros.

• programfile
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Pak een grote blender,
zet hem aan,
en gooi er 3 appels in, 1 citroen, 3 kiwi's, 2 sinaasappels, en een paar bananen.
Maak hier een moes van.

En zuip hiervan alsof je leven er van af hangt, helpt mij altijd goed
VitamineBom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121315

Er worden ook wel "immunoboosters" gebruikt bij mensen die AIDS hebben en andere ziekten waarbij het immuunsysteem niet meer naar behoren functioneerd. Maar ik sluit me aan bij de rest dat een normale levensstijl ook wonderen kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Veel water drinken :) Dat helpt wel goed altijd, mensen drinken cola, bier etc. Maar water is zoooo goed voor je ! Ik neem tegenwoordig ook altijd gwn water mee naar school en drink thuis alleen nog maar water ... Ik ben wel sneller over verkoudheden heen iig :) Maar helemaal voorkomen kan denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Volgens mij werken al die adviezen niet, ik ben niet het type dat dagelijks groente & fruit eet, genoeg slaapt, veel rust neemt, of vitamine preparaten neemt, en toch ben ik al niet overdreven zeker 15 jaar niet ziek geweest. En dan niet een hoofdpijntje, maar echt ziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34169

Lichtelijk offtopic, maar toch.

Hoe kom je aan een chronisch verstopte neus :? Het is bij nu bijna over, nadat ik verkouden ben geweest, maar voor ik dat werd had ik dus een maand of twee de hele tijd een verstopte neus. Nu kan je dan wel van die otrivin gaan spuiten, maar dat lijkt me niet echt goed.

Na m'n verkoudheid was ik ook verlost van de verstopte neus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoe kom je aan een chronisch verstopte neus Het is bij nu bijna over, nadat ik verkouden ben geweest, maar voor ik dat werd had ik dus een maand of twee de hele tijd een verstopte neus. Nu kan je dan wel van die otrivin gaan spuiten, maar dat lijkt me niet echt goed.
Een of andere holteontsteking? Hooikoorts of een andere allergie?

Otrivin spuiten is in ieder geval geen oplossing. Het is eigenlijk zowiezo erg slecht omdat het je slijmvliezen sloopt (die een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van infecties), en het meer gerbruiken dan een paar dagen tijdens ernstige verkoudheid is dan ook echt ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-07 12:42

BertV

Handgemaakt

Anoniem: 50278 schreef op 20 september 2004 @ 16:26:
met gezond eten en sporten bouw je je weerstand iig een heel stuk op, maar ja je bent natuurlijk niet imuum voor een griepje oid
idd, ik ben nog nooit zo in vorm geweest, 5km in 22 minuten, terwijl ik vroeger nog geen 300 meter kon hardlopen. Extreem gezond eten.

En toch gewoon een koudje.

Stiekum had ik ook verwacht dat je dat soort dingen niet meer zou hebben. :+

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cûora
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-09-2024
Anoniem: 34169 schreef op 26 september 2004 @ 21:03:
Lichtelijk offtopic, maar toch.

Hoe kom je aan een chronisch verstopte neus :? Het is bij nu bijna over, nadat ik verkouden ben geweest, maar voor ik dat werd had ik dus een maand of twee de hele tijd een verstopte neus. Nu kan je dan wel van die otrivin gaan spuiten, maar dat lijkt me niet echt goed.

Na m'n verkoudheid was ik ook verlost van de verstopte neus.
Naar de dokter ermee, misschien ben je wel ergens allergisch voor (huismijt, huisdieren, pollen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-07 21:20

Jiffy

God, you're ugly!

MaZe schreef op 23 september 2004 @ 22:37:
[...]Van kou wordt je niet ziek, heeft een wijs mens mij wel eens verteld,...ik geloof het deels...
Geloof het maar helemaal. ;)
Je wordt verkouden van een virus. Het begrip 'verkoudheid' is dus eigenlijk totaal misplaatst.

Waarom worden er dan in de winter veel meer mensen verkouden dan in de zomer? Simpel: in de winter worden deuren & ramen gesloten, de kachels opgestookt en kieren dichtgestopt. En hebben we vervolgens een ideale voedingsbodem voor virii.

De kans dat een eskimo op/bij de Noordpool verkouden wordt is een stuk geringer dan dat jij het wordt bij zo'n slap Hollands wintertje met temperaturen van plus 5...

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NijntjePluis
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-06 20:57
cûora schreef op 27 september 2004 @ 16:39:
[...]

Naar de dokter ermee, misschien ben je wel ergens allergisch voor (huismijt, huisdieren, pollen).
Dat was bij mijn vriend ook zo.
Allergie-test gedaan, pillen enzo gekregen. En nu bijna niet meer verkouden,
en hij moest steeds niezen, maar nu niet meer.
(we hebben de kat trouwens gehouden, ondanks allergie en stofzuigen ook niet vaker ofzo)

Als je denkt dat onderwijs duur is, moet je onwetendheid eens proberen.

Pagina: 1