Toon posts:

[winnt] dir opdracht op netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Er staan 3 pc's. Als ik een batchfile maak met daarin een dir opdracht per pcnaam doet de dir een lijst van de pc waarop de batchfile draait.
Voorbeeld:
Ik stuur een batchfile naar pc1 en start deze vervolgens (op afstand met een bepaald communicatieprogramma). In deze batchfile is geregeld dat hij een DIR opdracht doet en wegschrijft in een testbestand.
De namen van de andere pc's zijn bijv: pc2 en pc3
opdrachten: dir \\pc1\root\voorbeeld
dir \\pc2\root\voorbeeld
dir \\pc3\root\voorbeeld

De dir is echter in alle gevallen een dir van pc1.

Is het mogelijk wat ik wel zonder in te loggen op deze systemen?

Verwijderd

Topicstarter
Een correctie op bovenstaande:

Het probleem is niet de dir opdracht maar het probleem is eigenlijk:
Er zijn 3 pc's voor iedere locatie. Er zijn 50 locaties met winnt machines. Ik kan dus wel de dir opdracht in een batchfile plaatsen met een unc path maar niet de namen van alle systemen.
De systemen in locatie 1 heten bijv: \\systeem1_locnummer1\root
\\systeem2_locnummer1\root
enz.

In locatie 2: \\systeem1_locnummer2\root
\\systeem1_locnummer2\root
enz enz.

Is het te regelen in een batchfile om een dir opdracht te doen van alle systemen in alle locaties met een variable van het locnummer?
Ik moet namelijk de schijfruimte weten op deze systemen zonder overal in te moeten loggen.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt vooral omdat je het eerst over 3 pc's hebt en daarna over 50. Iig hoop ik dat je iets aan deze info hebt:

http://www.google.com/sea...les+batch+%25&btnG=Search

Dit zijn nuttige links over het verwerken van variables in je batch files. Zodoende kan je een (1) batchfile maken en die aanroepen met verschillende parameters, b.v. :

rundir.bat -systeem1 -locnummer1

Als het altijd dezelfde systemen zijn die gescanned moeten worden kan je er mischien een taak van maken in de scheduler. Dan hoef je niet op de machine in te loggen. Anders moet je toch inloggen om de parameters voor de batch op te geven.

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht ook handig als we weten om welke Windows versies het gaat :)

En schijfruimte achterhalen moet je volgens mij ook zonder in te loggen kunnen doen, mist je netwerkpolicies goed staan :) Kwestie van Computerbeheer aanslingeren ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Twisted schreef op 20 september 2004 @ 14:57:
Het is me niet helemaal duidelijk wat je wilt vooral omdat je het eerst over 3 pc's hebt en daarna over 50. Iig hoop ik dat je iets aan deze info hebt:

http://www.google.com/sea...les+batch+%25&btnG=Search

Dit zijn nuttige links over het verwerken van variables in je batch files. Zodoende kan je een (1) batchfile maken en die aanroepen met verschillende parameters, b.v. :

rundir.bat -systeem1 -locnummer1

Als het altijd dezelfde systemen zijn die gescanned moeten worden kan je er mischien een taak van maken in de scheduler. Dan hoef je niet op de machine in te loggen. Anders moet je toch inloggen om de parameters voor de batch op te geven.
Het gaat erom dat ik op afstand kan zien hoeveel schijfruimte er per systeem vrij is. Er zijn 50 locaties met per locatie 3 tot 10 systemen (pc's). De systemen in de diverse locaties zijn met elkaar gekoppeld in een netwerk en ik maak verbinding vanuit een locatie via een communicatieprogramma met alle systemen in alle locaties. Om de schijfruimte per systeem te komen weten moet ik dus overal inloggen en een dir opdracht ofzo doen. Wat ik graag wil is dit in 1 keer middels een batchfile of progamma die dit voor alle locaties per systeem laat zien in een bestand ofzo.

• Twisted
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2025

Twisted

Mogli <3

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 15:45:
[...]

Het gaat erom dat ik op afstand kan zien hoeveel schijfruimte er per systeem vrij is. Er zijn 50 locaties met per locatie 3 tot 10 systemen (pc's). De systemen in de diverse locaties zijn met elkaar gekoppeld in een netwerk en ik maak verbinding vanuit een locatie via een communicatieprogramma met alle systemen in alle locaties. Om de schijfruimte per systeem te komen weten moet ik dus overal inloggen en een dir opdracht ofzo doen. Wat ik graag wil is dit in 1 keer middels een batchfile of progamma die dit voor alle locaties per systeem laat zien in een bestand ofzo.
Wat je dus eigenlijk wil is een management programma :D

Er zijn er natuurlijk verschillende, maar ik ken er geen die gratis is. Ik weet ook niet of dat een vereiste is.

Hier zijn alvast wat links:

http://www.microsoft.com/...ources/management/sms.asp
http://www.dameware.com/

Dit is eigenlijk overkill als je alleen maar de schijfruimte van je systemen wil weten.

Een alternatief dan:

Als ik het goed begrijp wil je periodiek weten hoeveel vrije ruimte over is op ALLE systemen. Wat je zou kunnen doen is een batchfile schrijven die dat doet, deze op elke systeem plaatsen en de output naar een textfile sturen. Dan maak je een task aan in de schedular die de batch file elke 2 uur oid uitvoert.

Deze textfile moet je dan in een sharedfolder plaatsen. Het probleem wat je dan hebt is dat je met 150-500 text bestandjes zit die niet echt overzichtelijk zijn. Met linux zou je dan alleen hoeven te GREppen om de relevante informatie eruit te halen, hoe dat bij een Windows systeem eruit ziet weet ik niet. Mischien kan je zoeken naar een filter voor textfiles. Deze filter zou dan de relevante info uit de 150-500 txt files in 1 bestand kunnen zetten die jij dan uitleest.

Voordeel System management programma's:

- Overzichtelijk
- niet arbeid intensief
- veel info
- Real-Time

Nadeel:

- meestal duur
- overkill -> info wordt niet gebruikt

du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt. Maar de batchfile maken en wegschrijven naar txt bestanden is geen probleem. Het uitvoeren van de batchfile op de systemen is het probleem. Met het communicatieprogramma kan ik namelijk alleen inloggen op het hoofdsysteem waaraan de andere systemen hangen. Als ik de batchfile middels een opdracht wil starten op de andere systemen dan het hoofdsysteem krijg ik de dir van het hoofdsysteem te zien. Ik denk dat een programma op systeem 2 in het netwerk niet vanuit het hoofdsysteem gestart kan worden.

In ieder geval bedankt maar volgens mij is het niet meer te volgen zoals ik het boven omschrijf.
Ik zal eens gaan zoeken of het mogelijk is om variabelen op te geven in de batchfile die ook nog automatisch gevuld worden al naar gelang het locatienummer waar de systemen staan.
Misschien is er ook wel een tooltje (geen management systeem maar een simpel tooltje) die dit kan.

Verwijderd

[b][message=21703378,noline]freddie schreef op 20 september 2004 @
alles is mogelijk, maar geen idee wat je wilt :)

edit: zonder rechten kan je natuurlijk niks, dus zorg voor rechten. en kijk verder eens naar wmi

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 17:14 ]

Pagina: 1