Tiscali vraagt geld voor EWEKA diensten

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The outer limits
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-07-2022
bron webwereld.nl

Eweka biedt internetters voor 7,50 euro per maand toegang tot alle nieuwsgroepen, zonder datalimiet. De dienst is blijkbaar onder Tiscali-abonnees zo populair dat de provider zich nu genoodzaakt ziet de kosten die hiervoor worden gemaakt door te berekenen. Eweka vindt dit de omgekeerde wereld en is niet van plan te gaan betalen.

"Eweka heeft afgelopen week contact gehad met Tiscali", zo schrijft de provider in een mail aan zijn klanten. "Voor het afhandelen van verkeer wil Tiscali Eweka een prijs per gegenereerde megabit per seconde in rekening brengen."

Eweka zegt hierover 'zeer verbaasd' te zijn en is van mening dat Tiscali zelf verantwoordelijk is voor het dataverkeer dat zijn klanten genereren.

De usenetboer zegt dan ook niet van plan te zijn de Tiscali-klanten de toegang tot zijn dienst te ontzeggen of Tiscali een vergoeding te gaan betalen.

Op voorhand waarschuwt Eweka alvast dat zij niet verantwoordelijk zijn voor eventuele acties van Tiscali, zoals het ontoegankelijk maken van de Eweka-dienst voor zijn abonnees.

Zere been
De actie van Tiscali is een schop tegen het zere been van zijn klanten. De provider is zelf namelijk al geruime tijd niet in staat de binary-nieuwsgroepen, waar onder meer films en muziek te vinden is, door te geven.

Een ander 'probleem' voor Tiscali is zijn onlangs geïntroduceerde dienst 'Zonder Datalimiet'. Hierbij kunnen abonnees voor 1,99 euro hun datalimiet afkopen. Klanten kunnen hierdoor 'onbeperkt internetten'. Wel heeft de provider eerder aangegeven een fair use policy te zullen hanteren.

Tiscali was maandagochtend nog niet in staat inhoudelijk te reageren.

en zo word dit mooie achterdeurtje dus weer dichtgegooid.

Het 11de gebod " Gij zult geen dataverkeer genereren "

Akita

• sjukke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-05-2023
Damn wat een onzin, zij leveren een brakke (usenet)server, koop je een andere, gaan ze nog klagen ook. Massaal weggaan daar!

[ Voor 4% gewijzigd door sjukke op 20-09-2004 13:17 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
kan tiscalli dan niet een dealtje maken met eweka, dat ze een lijntje leggen naar hun servers toe
oftewel Tiscalli moet gewoon kijken wat het hun nu kost en wat de kosten zijn voor aparatuur en een lijntje naar eweka.
volgens mij is dat laatste goedkoper.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

TD-er schreef op 20 september 2004 @ 13:17:
oftewel Tiscalli moet gewoon kijken wat het hun nu kost en wat de kosten zijn voor aparatuur en een lijntje naar eweka.
Maar blijkbaar denkt tiscali: hmm, dat kan ik eweka wel in rekeing brengen. Het valt altijd te proberen.....

Is het je nooit opgevallen dat providers nooit bekend maken hoeveel bandbreedte ze hebben naar de diverse exchanges? Over de bandbreedte tussen je huis en de provider kun je wellicht met moeite iets terug vinden, maar wat de provider met je verkeer doet is vaag.

[ Voor 29% gewijzigd door leuk_he op 20-09-2004 13:46 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Ik zat bij Publishnet en kreeg daar buiten mijn abonnementsgeld van 49,00 en later 59,00 extra rekeningen (spookrekeningen) voor vermeend extra datagebruik. Die extra rekeningen liepen steeds op, die begon met 56,00 extra en ging naar 77,00 extra. Daarop heb ik gelijk mijn abo opgezegt en ben op zoek gegaan naar een ander. De drempel om over te stappen ligt erg hoog bij mij, ik heb een bedrijf aan huis en kan geen 6 weken zonder ADSL.

De kandidaten waren Demon en Eweka. Demon heeft ee FUP van 200Gig. Dat is erg veel, maar Eweka heeft geen datalimiet en geen FUP!!!! Die is het dus geworden.

Omdat ik van BBned naar BBned ga is het mogelijk met minimale downtime over te stappen. Dat kost 175,00!!! :'( :'( :'( :'( :'( maar dan zou het snel geregeld zijn.

Intussen lig ik voor de derde dag plat (bel nu in via ISDN) en hoop ik vandaag toch weer aangesloten te worden.

Het moet internetbedrijven verboden worden de algemene voorwaarden te veranderen gedurende het eerste jaar van de aansluiting. Toen ik abonnee werd bij Publishnet was er geen datalimiet. Dat is toch één van de belangrijkste zaken die meespelen bij een abo. Ik heb geen 8mb lijn nodig om snel te browsen, die heb ik nodig om te leechen })

Wat Tiscali doet met het afkopen van de datalimiet en vervolgens een nieuwe datalimiet is schandalig, ik roep iedereen op hierover een klacht in te dienen bij de OPTA. Tiscali was al een Kl(&*(te partij maar dit is echt laag.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-08-2025

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb mijn server op de co-location in hetzelfde rack staan als de usenet servers van Eweka. OP dezelfde switch. Bij het on-line gamen kan ik het de laatste tijd wel merken dat het druk is op de usenetservers. Dit verklaard een hoop.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 09:37:
Het moet internetbedrijven verboden worden de algemene voorwaarden te veranderen gedurende het eerste jaar van de aansluiting. Toen ik abonnee werd bij Publishnet was er geen datalimiet. Dat is toch één van de belangrijkste zaken die meespelen bij een abo. Ik heb geen 8mb lijn nodig om snel te browsen, die heb ik nodig om te leechen })
Zodra de Algemene Voorwaarden veranderen voor een klant heeft deze altijd het recht zijn account af te zeggen, ookal is de minimale contractsduur 1 jaar.
Het probleem is dat in veel voorwaarden niet staat "Geen datalimiet", maar "Fair Use Policy", wat inhoud dat de limiet wordt bepaald na inzicht van de ISP. Normaal is dat "Onbeperkt", maar kan veranderen, zonder dat de voorwaarden veranderen.

Ik poste het ik een ander draadje waar dit ter sprake kwam ook, deze actie is niks nieuws voor Tiscali, zie Tiscali-abonnees kunnen geen radio luisteren. Het staat echt enorm stom.
Bron van Tiscali vs Eweka artikel

🌞🍃

Verwijderd

Cobra_Lup schreef op 21 september 2004 @ 09:41:
Ik heb mijn server op de co-location in hetzelfde rack staan als de usenet servers van Eweka. OP dezelfde switch. Bij het on-line gamen kan ik het de laatste tijd wel merken dat het druk is op de usenetservers. Dit verklaard een hoop.
Lijkt me stug, aangezien al het verkeer (behalve naar Demon) over de NLIX wordt gerouterd. Met je colocation zit je op een aparte switch, aangezien je geen 1,5Gbit aan usenet verkeer door je backbone wilt laten lopen.

De AMSIX link doet zo'n 600mbit nu, dus die zit _lang_ niet vol.

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-02 10:32
Wat is tiscali wouws bezig 8)7

Wat die internet-radio betreft: ik kan gewoon via radio538.nl luisteren naar de zender, maar goed...

Wat nieuwsgroepen betreft: Tiscali biedt sinds oktober 2003 tot mijn spijt geen binaries meer aan. Ik heb sinds 2 maanden een Tiscali abo en ben sinds gisteren met het programma grabit aan de slag gegaan, en inderdaad, sinds 26-10-2003 is geen enkele binarie meer geupdate. Maar nou snap ik twee dingen niet: 1. Waarom gaat men bij Tiscali niet gewoon mee met aanbieders als XS4All, Demon e.d. Hier zijn de nieuwsgroepen allemaal wel goed, en beschikbaar. 2. Wat zit men daar nouw te zeiken op Eweka. Tiscali heeft niet eens een fatsoenlijke nieuwsgroep, dan moeten ze daar maar voor zorgen zodat de gebruikers wel van hún dienst gebruik maken. Wat kunnen de users en Eweka er nou aan doen dat men gebruik maakt van nieuwsgroepen. Imo ligt de schuld toch echt bij Tiscali...

Maar goed ik las dus ook in een FAQ op news.tiscali.nl dat Tiscali op korte termijn de binaries weer beschikbaar wil stellen, maar dat men dit al enige tijd zegt. Wat kan ik nou het beste doen als ik gebruik wil maken van nieuwsgroepen, binaries e.d.?? Een gratis abo'tje bij zonnet/12move erbij afsluiten, zodat ik van hun nieuwsgroepen gebruik kan maken? Of op Eweka / Newszilla (??) aboneren, of zijn er andere goedkope nieuwsgroep aanbieders aanwezig? Alvast bedankt!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Ik heb dus exact het zelfde als hierboven.... Ik wil er best extra voor betalen als het een goede server is. Maar als het gratis kan is het natuurlijk nog mooier.

Wat tiscali wilt is natuurlijk belachelijk, als iedereen dit op internet zou doen zou het nooit geworden zijn wat het nu is.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 10:00
Ik verbaas me echt over de gedachte hierzo
Ik wist niet dat binary newsservers VERPLICHT waren?
Het is meer service dan een noodzakelijk iets lijkt me..Ik kan me namelijk ook byzonder goed voorstellen dat Tiscali geen binary newsserver host omdat er bijna geen legale zaken geshared worden en dus de vieze adem van tim en collega's van brein in zijn nek voelt.

• TD-er
  • Laatst online: 16-02 22:16
Hennie-M schreef op 23 september 2004 @ 23:33:
Ik verbaas me echt over de gedachte hierzo
Ik wist niet dat binary newsservers VERPLICHT waren?
Het is meer service dan een noodzakelijk iets lijkt me..Ik kan me namelijk ook byzonder goed voorstellen dat Tiscali geen binary newsserver host omdat er bijna geen legale zaken geshared worden en dus de vieze adem van tim en collega's van brein in zijn nek voelt.
Tuurlijk zijn newsservers een service van de provider, maar wanneer de gebruikers dat accepteren en dus een abonement gaan nemen bij een commerciele nieuwsserver, kan je wel verwachten dat ze die verbinding wel door gaan geven.
Zou toch wat worden zeg, wanneer Essent-kabel-TV mij extra rekeningen gaat sturen omdat ik veel TV kijk, of wanneer de leesmap ineens een stuk duurder is omdat ik de Donald Duck 2x gelezen zou hebben die week.

Dus wanneer het voor de provider te duur gaat worden om al dat verkeer in te kopen, mag je wel verwachten van ze dat ze je alternatieven bieden die voor hun een stuk goedkoper zijn en dan bedoel ik niet de prijs verhogen naar de klant toe, wanneer die gebruik wil maken van de service waar ze al voor betalen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-02 10:00
dat klopt en ben ik het met je eens
het feit dat tiscali daar geld voor wil zien is echt bij de gekken af.

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
Het verhaal mbt Eweka is helemaal verdraait. In principe betalen providers elkaar altijd voor onderling dataverkeer. Dmv peering overeenkomsten wordt dit meestal mooi opgelost, omdat beide partijen dan gewoon gebruik mogen maken van elkaars verbinding zonder dataverkeer in rekening te brengen. Aangezien Eweka geen peering heeft met Tiscali en ook niet wilde betalen voor de gigantische traffic die ze genereren is het logisch dat Tiscali nu moeilijk gaat doen.

• Superstudent
Joster schreef op 23 september 2004 @ 11:50:
Een gratis abo'tje bij zonnet/12move erbij afsluiten, zodat ik van hun nieuwsgroepen gebruik kan maken?
12move is onderdeel van tiscali, dus dat gaat niet werken :P
heb geduld volgensmij komt die newsserver er binnenkort wel....

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Superstudent schreef op 24 september 2004 @ 02:16:
Het verhaal mbt Eweka is helemaal verdraait. In principe betalen providers elkaar altijd voor onderling dataverkeer. Dmv peering overeenkomsten wordt dit meestal mooi opgelost, omdat beide partijen dan gewoon gebruik mogen maken van elkaars verbinding zonder dataverkeer in rekening te brengen. Aangezien Eweka geen peering heeft met Tiscali en ook niet wilde betalen voor de gigantische traffic die ze genereren is het logisch dat Tiscali nu moeilijk gaat doen.
Het zit anders inelkaar... Tiscali (of eigenlijk de moedermaatschappij) peert alleen met enorme carriers, Tiscali verdient namelijk op het data verkeer naar klanten toe. Lijntje op de AMS-IX lost het probleem technisch op, alleen ondermijnt het de tiscali financiele oplossing.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

En de oplossing is zo simpel: peering! Die IX'en hebben we niet voor jan lul he.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Aangezien Eweka geen peering heeft met Tiscali
Dat wil Tiscali niet....
en ook niet wilde betalen voor de gigantische traffic die ze genereren is het logisch dat Tiscali nu moeilijk gaat doen.
Nu bega je een grote vergissing.
Het is niet Eweka die veel traffic genereerd bij Tiscali, maar de klanten van Tiscali die veel traffic genereren bij Eweka. Eweka zou Tiscali moeten factureren!

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

little_soundman schreef op 25 september 2004 @ 02:51:
Het is niet Eweka die veel traffic genereerd bij Tiscali, maar de klanten van Tiscali die veel traffic genereren bij Eweka. Eweka zou Tiscali moeten factureren!
Grin jij ook ;)

Tiscali maakt dus niet een directe verbinding met Eweka maar doet dit dus via een derde partij, die derde partij factureerd Tiscali op bijvoorbeeld, 95th percentile van het verkeer, Tiscali moet dus dokken aan die derde partij (voor de afgelopen maand) en in de komende tijd bepalen of ze niet gewoon de kraan dicht draaien richting Eweka.

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Skinkie schreef op 25 september 2004 @ 03:03:
Tiscali maakt dus niet een directe verbinding met Eweka maar doet dit dus via een derde partij, die derde partij factureerd Tiscali op bijvoorbeeld,
Fout.
Verkeer tussen Eweka en Tiscali loopt/liep via Level-3. Volgens de policy van Tiscali is Level-3 wel een geschikte peering-partner. Geen kosten dus voor Tiscali so-far.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

little_soundman schreef op 25 september 2004 @ 03:09:
[...]

Fout.
Verkeer tussen Eweka en Tiscali loopt/liep via Level-3. Volgens de policy van Tiscali is Level-3 wel een geschikte peering-partner. Geen kosten dus voor Tiscali so-far.
en had level 3 een directe peer met eweka dan? iemand stuurt toch een rekening naar tiscali :)
(ohja ik zit nu ff bij een willekeurig aantal providers te tracen... maar eweka wil dus best peeren! ik begrijp gelijk waarom die newsdienst zo goed loopt :D ams-ix.eweka.nl (195.69.144.94))

[ Voor 20% gewijzigd door Skinkie op 25-09-2004 03:17 ]

Verwijderd

Vond aardig verhaal over de trace.
Hier kun je inderdaad die AMSIX en NLIX in terug vinden :)
TISCALI BLOKEERT EWEKA?

• Coen Rosdorff
  • Niet online
Skinkie schreef op 25 september 2004 @ 03:14:
en had level 3 een directe peer met eweka dan? iemand stuurt toch een rekening naar tiscali :)
Eweka heeft Level-3 als transit gok ik zomaar. Zijn niet groot genoeg om te peeren met een partij als Level-3.

Het probleem is dat Eweka (Die graag met iedereen willen peeren) dus zijn dure transit ziet vollopen met verkeer naar een partij (Tiscali) die wel op de ams-ix aanwezig is, maar weigerd te peeren.
Het voorstel van Tiscali is, dat Ewaka een transit inkoopt bij Tiscali. Daar komt de 'Telegraaf-kop' Tiscali vraagt geld voor Eweka diensten vandaan.

• Skinkie

Skinkie

Op naar de 500

little_soundman schreef op 25 september 2004 @ 03:55:
Eweka heeft Level-3 als transit gok ik zomaar. Zijn niet groot genoeg om te peeren met een partij als Level-3.
Zit wel een kern van waarheid in denk ik ;)
Het probleem is dat Eweka (Die graag met iedereen willen peeren) dus zijn dure transit ziet vollopen met verkeer naar een partij (Tiscali) die wel op de ams-ix aanwezig is, maar weigerd te peeren.
Het voorstel van Tiscali is, dat Ewaka een transit inkoopt bij Tiscali. Daar komt de 'Telegraaf-kop' Tiscali vraagt geld voor Eweka diensten vandaan.
Nu draai je het wel om :? Dat zou dus stennis schoppen van Eweka zijn, die hun rekeningen niet kunnen betalen voor het verkeer wat Tiscali genereerd.

Ik heb alleen de facturering van inkomend/uitgaand verkeer nog niets begrepen... want als je er goed over nadenkt betaald iedereen dus eigenlijk twee keer aan de man in the middle, toch?

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 10:09
leuk_he schreef op 20 september 2004 @ 13:44:

Is het je nooit opgevallen dat providers nooit bekend maken hoeveel bandbreedte ze hebben naar de diverse exchanges? Over de bandbreedte tussen je huis en de provider kun je wellicht met moeite iets terug vinden, maar wat de provider met je verkeer doet is vaag.
Niet helemaal waar. Er zijn zat toko's die hun dataverkeer wel inzichtelijk maken. Kijk bijvoorbeeld maar eens op stats.cistron.nl of bit.nl

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

Verwijderd

ook idioot... bij 12move (100% dochter van Tiscali) heb je allang ADSL abo's ZONDER datalimiet... en nu wil Tiscali dat je bij Tiscali-abo's 2 euro betaald om van je datalimiet af te komen??
is inderdaad nogal idioot...

ik dacht eigenlijk dat 12move wel toegang bood tot nieuwsgroepen...

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:10
MagicTempest schreef op 25 september 2004 @ 13:45:
[...]

Niet helemaal waar. Er zijn zat toko's die hun dataverkeer wel inzichtelijk maken. Kijk bijvoorbeeld maar eens op stats.cistron.nl of bit.nl
Daarom, en ik heb openheid van een ISP heel hoog staan.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-02 23:14

job

Even een vraagje tussenduur.. beetje offtopic :)

Ik kan dus ook met mijn @home abbo voor 7.50 per maand gebruik maken van de eweka newsserver??

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 10:09
job schreef op 25 september 2004 @ 13:59:
Even een vraagje tussenduur.. beetje offtopic :)

Ik kan dus ook met mijn @home abbo voor 7.50 per maand gebruik maken van de eweka newsserver??
Ja, kijk maar op de website van eweka. Daar zul je je vast ook wel aan kunnen melden.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-02 15:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

MagicTempest schreef op 25 september 2004 @ 14:09:
[...]

Ja, kijk maar op de website van eweka. Daar zul je je vast ook wel aan kunnen melden.
Ik heb dat gisteren en vandaag gedaan, nog steeds geen mail van Eweka ontvangen... dus de eerste indruk is niet echt goed.....

This footer is intentionally left blank

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

little_soundman schreef op 25 september 2004 @ 02:51:

Neenee, die klanten genereren veel data, maar die betalen daar dan ook 7,50 per maand voor.

Eigenlijk gewoon suf. Als tiscali zegt dat je voor 2 euro je datalimiet af mag kopen, moeten ze niet zo moeilijk doen. Dit is dus duidelijk het nadeel van de allergoedkoopste willen zijn.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Superstudent
Verwijderd schreef op 25 september 2004 @ 13:52:
ook idioot... bij 12move (100% dochter van Tiscali) heb je allang ADSL abo's ZONDER datalimiet... en nu wil Tiscali dat je bij Tiscali-abo's 2 euro betaald om van je datalimiet af te komen??
is inderdaad nogal idioot...
Dat heet marketing. Wat denk je van al die tante Bets types die nu nog gebruik maken van dial bij 12move? Dat is toch heerlijk verdienen op die lui als je toch weet dat ze bijna geen traffic genereren. Je moet als tweaker natuurlijk niet ff denken hey 12move heeft geen datalimiet, laten we dan daar maar gaan leechen. Dit "zonder datalimiet" zal niet voor eeuwig zo blijven, dat heb je ook bij Tiscali gezien. Overigens biedt 12move pas sinds een maand of twee adsl aan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 09:47:
[...]

Lijkt me stug, aangezien al het verkeer (behalve naar Demon) over de NLIX wordt gerouterd. Met je colocation zit je op een aparte switch, aangezien je geen 1,5Gbit aan usenet verkeer door je backbone wilt laten lopen.

De AMSIX link doet zo'n 600mbit nu, dus die zit _lang_ niet vol.
Wat is een NLIX en een AMSIX??
En wat voor colocatie word er bedoelt?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Nu staat er op een van de pagina's van EWEKA het volgende :
Deze dienst is te gebruiken vanaf nagenoeg elke nederlandse I.S.P. met uitzondering van Tiscali.
Als tiscali verbinding naar eweka blokkeert, kan een klant van tiscali dan de gemaakte kosten aan eweka terugvorderen van tiscali ?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Kijoki
  • Laatst online: 29-11-2016
Ehh ik zag dus dat jullie zaten te praten over Tiscali en nieuwsgroepen enzo.. En nu blijkt dat tiscali toch een binarie newsserver heeft geopend.. namelijk omega.tiscali.nl
ik zit er al 2 dagen 8er via mijn abbo van 12move en het gaat lekker :P (is wel een beta ding ofzo maar hij werkt wel...)

Verwijderd

dus betekend dit dat je ook met eweka er weer op kan of alleen op hun beta server :?
Pagina: 1