CD-Rom spelers te horen op boxen (en versterker)

Pagina: 1
Acties:

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-05 19:59

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Topicstarter
ik heb een probleem met mijn CD-Rom spelers en mijn boxen.
sinds ik mijn nieuwe moederbord en procesor heb gehaald hoor ik mijn CD-Rom spelers op mijn boxen, ik hoor hem dus spinnen (een heel irritant piepgeluid) en als ik mijn boxen/versterker uitzet is het ook weg en hoor ik het alleen nog maar zacht uit de CD-Rom spelers.

ik heb een PCChips FSB333 K-7 moederbord. model no. M825G
met een AMD 2200+ erop en ingebouwede geluidskaart.
een lite-on dvd brander en een Lite-on cd brander erin zitten.
verder draai ik windows XP.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Is erug vervelend idd.
Wanneer je toch geen audio cd's afspeelt via je cdrom kun je het geluid van je cdrom muten in het volume control pannel.

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

• NWD.neoMagic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-11-2011

NWD.neoMagic

hatseflats!

Heb je zo'n audiokabeltje aangesloten op je CD-ROM-speler? Zo ja, heb je deze op de juiste plaats op je geluidskaart of moederbord aangesloten (niet op de fan controller ofzo ;))?

Probeer anders eens of dat geluid weg is als je dat kabeltje helemaal loshaalt... dan zou het in theorie weg moeten zijn.

Succes ermee iig.

www.networkingday.com

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk interferentie van de sturingselektronica van de cd-romspelers op de audio-uitgang ervan. De digitaal-naar-analoogomzetters in cd-romspelers zijn doorgaans van erbarmelijk lage kwaliteit zodat dit soort zaken frequent voorkomen.

Zoals "NWD.neoMagic" ook al veronderstelt heb je waarschijnlijk een kabeltje tussen je cd-romspelers en de geluidskaart. Haal dat weg, en het vervelende geluidje zou weg moeten zijn. Hoe kun je nu nog audio cd's beluisteren? Heel eenvoudig: je hebt dat kabeltje sinds Windows 2000 helemaal niet meer nodig. Windows 2000 en later kunnen relatief moderne cd-romdrives audio-cd's laten afspelen over de computerinterface. Met andere woorden, digital-audio-extraction (DAE) zoals ook extractiesoftware toepast. Mogelijk staat deze optie nog niet ingesteld voor je drives. Ga hiervoor naar Device Manager en open de properties van elk van de cd-romspelers. Op het 'Properties' tabblad vind je de optie 'Enable digital CD audio for this CD-ROM device'. Vink deze optie aan, en je kunt audio-cd's beluisteren in Windows zonder het audiokabeltje.

[ Voor 4% gewijzigd door satcp op 20-09-2004 12:56 . Reden: vreselijke dt-fout :P ]

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-04 00:27

wvdburgt

MacOS all the way baby!

zou ik mogen weten welk merk en type? dan weten andere ook dat dit bij die voorkomt:)
btw satcp: erg goed uitgelegd, mijn complimenten:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Rubman

Rubman

Topicstarter
thx SatCP ik ga het is even proberen.
en die merken ga ik even opzoeken

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

om in 1 klap van dit soort problemen af te zijn is er de volgende (wellich dure) oplossing:

een geluidkaart met digitale uitgang + een versterker met digitale ingang

• Rubman

Rubman

Topicstarter
maar dat gaat niet passen in mijn kamer (heb juist een ouderwetse versterker uit de schuur gevist omdat me kamer ook een beetje oldskool style is) maar het is al opgelost voor zover ik kan merken

Pagina: 1