[VPN] UvAVPN verbinding, ervaringen en problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWD.neoMagic
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-11-2011
Ik vroeg mij af of iemand goede ervaringen heeft met het gebruik van UvAVPN, de VPN-verbinding die studenten (en medewerkers) van de Universiteit van Amsterdam (UvA) kunnen gebruiken om zo gebruik te maken van het UvA-netwerk en dus ook de bibliotheek en toegang tot wetenschappelijke sites etc.

Zelf is het mij niet gelukt. Als ik verbinding maak via de Cisco VPN client die de UvA zelf aanbiedt, lijkt alles goed te gaan en ik krijg ook de mededeling dat er een verbinding tot stand gebracht is. Ik kan dan echter niet meer internetten... geen mail, geen msn, geen www, ook geen UvA-adressen... niks!

Ik heb internet via Demon DSL, via een Arescom NetDSL 1000 router (=Telindus, naar het schijnt...). Volgens de UvA moet het gewoon werken en hebben geen clues voor mij verder... ik heb echter begrepen dat het wel mogelijk moet zijn als ik wat rommel met portmapping op m'n router, maar wat ik precies moet doen weet ik niet.. maar misschien weet iemand het hier wel :)

www.networkingday.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Doe in de advanced properties van TCP/IP even het vinkje "Use default gateway in remote network" eens uitzetten ?

denk dat je toch het beste de helpdesk van de UvA kunt benaderen, omdat die precies alle instellingen en errors kunnen nazien :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWD.neoMagic
Ik heb Windows XP... kan het dan kloppen dat ik dat vinkje nergens kan vinden? :P

Verder zegt de helpdesk van de UvA: "Jij hebt NAT, dus je kunt waarschijnlijk geen gebruik maken van UvAVPN", en daar heb ik dus echt helemaal niets aan.

[ Voor 44% gewijzigd door NWD.neoMagic op 20-09-2004 16:57 ]

www.networkingday.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
NWD.neoMagic schreef op 20 september 2004 @ 16:56:
Ik heb Windows XP... kan het dan kloppen dat ik dat vinkje nergens kan vinden? :P

Verder zegt de helpdesk van de UvA: "Jij hebt NAT, dus je kunt waarschijnlijk geen gebruik maken van UvAVPN", en daar heb ik dus echt helemaal niets aan.
Je gebruikt NAT, maar kan je niet misschien door een paar instellingen te veranderen e.g. een paar poorten te mappen een verbinding tot stand brengen ?

Tegenwoordig is het vrij normaal dat je een router hebt thuis. Lees Het Grote Poortmappingsverhaal eens door.

Wat zijn de instellingen zoals UvA ze voorschrijft?
Misschien een directe link naar een openbare website ervan zou behulpzaam zijn. Heeft het misschien iets met beveiliging/aanmelding te maken?

offtopic:
Woei eerste post vanuit Coffeeshop op laptop _O_

[ Voor 6% gewijzigd door sanfranjake op 20-09-2004 20:05 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWD.neoMagic
sanfranjake schreef op 20 september 2004 @ 20:00:
[...]

Je gebruikt NAT, maar kan je niet misschien door een paar instellingen te veranderen e.g. een paar poorten te mappen een verbinding tot stand brengen ?

Tegenwoordig is het vrij normaal dat je een router hebt thuis. Lees Het Grote Poortmappingsverhaal eens door.

Wat zijn de instellingen zoals UvA ze voorschrijft?
Misschien een directe link naar een openbare website ervan zou behulpzaam zijn. Heeft het misschien iets met beveiliging/aanmelding te maken?

offtopic:
Woei eerste post vanuit Coffeeshop op laptop _O_
Ik zal het verhaal even doorlezen... hier in elk geval even een directe link met informatie van de UvA zelf: http://www.ic.uva.nl/uvavpn/

www.networkingday.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-07 18:10

StarWing

Huh ?!?

NWD.neoMagic schreef op 20 september 2004 @ 16:56:

-rechterklikken op icoon van VPN
-tabblad netwerk, eigenschappen van TCP/IP
-geavanceerd, daar staat het vinkje :)

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaah
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-07 22:57
StarWing schreef op 20 september 2004 @ 22:10:
[...]

-rechterklikken op icoon van VPN
-tabblad netwerk, eigenschappen van TCP/IP
-geavanceerd, daar staat het vinkje :)
De TS gebruikt een 3rd party client van Cisco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWD.neoMagic
Er wordt inderdaad een Cisco client gebruikt. Volgens de UvA is het momenteel niet mogelijk om de ingebakken VPN-software van Windhoos te gebruiken.

Modbreak:De correcte spelling is Windows. Dit soort kinderachtige verbasteringen doen je niet echt in aanzien stijgen en worden totaal niet gewaardeerd door de overige users. Onthoud je voortaan graag van dit soort verbasteringen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 21-09-2004 21:12 ]

www.networkingday.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Werkt hier best wel, beetje traag de laatste keer dat ik er gebruik van maakte. Portforwarding is het niet want ik zit achter NAT en forward alle porten naar de server (andere computer dus). En ik heb ook Demon alleen dan met een Zyxel 650.

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-07 08:27
Hier met Iptables firewall, geen port mapping geen probleem,
Lokaal netwerk is aleen onbereikbaar, Heelaas staan daar My documents op ......
Wl grappig dat je een 1 Gbit verbinding lijkt te hebben.

1+1+1 = 1

• NWD.neoMagic
DRaakje schreef op 21 september 2004 @ 16:46:
Werkt hier best wel, beetje traag de laatste keer dat ik er gebruik van maakte. Portforwarding is het niet want ik zit achter NAT en forward alle porten naar de server (andere computer dus). En ik heb ook Demon alleen dan met een Zyxel 650.
Je forward dus geen poorten naar de computer waarop je UvAVPN gebruikt?

www.networkingday.com

• sender
  • Niet online
Leuk die VPN verbinding! Na het installeren van de aangeraden Cisco-client kreeg ik het tooltje niet eens opgestart: error 51. Ook krijg ik met geen mogelijkheid m'n normale planet-internetverbinding terug. Uninstallen van de tool helpt niet. Nieuwe internetverbinding aanmaken helpt ook niet. Vervolgens TCP/IP protocol gedelete en opnieuw geinstalleerd... zelfs met regedit alle Cisco-vpn verwijzingen weggehaald... helpt allemaal nix!
Het moet aan de instellingen op mijn eigen pc liggen aangezien ik grappig genoeg wel een verbinding krijg op een laptop die ik op dezelfde kabel aansluit!

Iemand een idee hoe ik weer online kom!?

btw: Windows 2000 + SP4, anti-virus & firewall disabled

Dell XPS 13 9350 Skylake, i7@2.5Ghz, 16GB, 1T NVMe, 3200x1800, linux4.13

Verwijderd

TCP/IP wegmikken en opnieuw erop zetten lost het probleem met die (tamelijk ranzige) Cisco client wel op, meestal. Het vinkje voor use remote gateway zit er idd gewoon níét in.

• sender
  • Niet online
Verwijderd schreef op 23 september 2004 @ 14:10:
TCP/IP wegmikken en opnieuw erop zetten lost het probleem met die (tamelijk ranzige) Cisco client wel op, meestal.
Jammer genoeg werkt het hier niet! Ik heb ook de drivers voor m'n NVIDIA-ethernet opnieuw geinstalleerd. Ik blijf een ip krijgen wat begint met 169... Op MSDN is ook geen oplossing te vinden... Ik hoop niet dat ik Windows opnieuw moet gaan installeren! :X

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-07 08:27
NWD.neoMagic schreef op 23 september 2004 @ 11:54:
[...]

Je forward dus geen poorten naar de computer waarop je UvAVPN gebruikt?
Voor de duidelijkheid. ik heb helemaal niet gemapt of geforward.

maar idd de ciso software geeft nog wel een paar problemen op de pc met Logitech itouch.

1+1+1 = 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sender
  • Niet online
Probleem opgelost! :)
De UvA servicedesk kon me helpen met deze oplossing:

klik

waardoor 2 WinSock regkeys worden hersteld.
Blij dat het weer werkt... duidelijke hint dat ik weer eens aan backup images moet gaan doen..

• NWD.neoMagic
Gefeli! :)

Maareuh... dit is wel behoorlijk offtopic inmiddels hoor ;)

www.networkingday.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sender
  • Niet online
NWD.neoMagic schreef op 25 september 2004 @ 00:38:
Maareuh... dit is wel behoorlijk offtopic inmiddels hoor ;)
Hoezo? "UvAVPN verbinding, ervaringen en problemen" toch? ;)
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NWD.neoMagic
maar idd de cisco software geeft nog wel een paar problemen op de pc met Logitech itouch.
Ehm... wat voor problemen zijn dit dan? Ik heb ook iTouch maar het lijkt er niet op dat dat conflicteerd met de Cisco VPN software..

www.networkingday.com

Pagina: 1