Toon posts:

[XP] Nieuwe(re) optische drives onbruikbaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers, ik heb eerlijk gezegd al sinds maart het volgende probleem en had gehoopt dat een verse install (ik heb gewacht op SP2) zou helpen...

Ik heb een WinXP+SP2 slipstream gebouwd en een verse install gedaan vanaf die disc. Ik heb geboot met mijn CDRW drive en alles ging ok. In WinXP heb ik drivers geinstalleerd, zoals Via's 4in1, mijn ATi driver en de driver voor de SB Live.

Nu, echter, als ik een CD in m'n CDRW of DVD drive prop, kan de inhoud niet correct gelezen worden. (Zowel originele als gefikte cds). Als er een autoplay op zit krijg ik een "F:\ is geen geldige win32 applicatie" (of E:\, ligt eraan welke ik pak), en als ik de CD open om de inhoud te zien worden er vage foutjes gemaakt. Bijv "readme.pdf" heet ineens "readmeÌpdf". En als ik een plaatje open, wordt het wel weergegeven, maar heel erg verstoord.

Als ik nu de DVD drive vervang door een oude AOpen CD-ROM drive werkt deze wel gewoon goed. De CDRW heeft echter dan nog steeds hetzelfde probleem.

Ik heb al vrij veel geprobeerd:
- mobo BIOS update
- 40-aderige IDE kabel ipv 80-aderig
- nieuwe IDE-kabel
- CDRW in andere PC werkt perfect onder WinXP
- wisselen van master/slave en ook allerlei andere combo's
- en, zoals genoemd, verse install

Ik snap er echt geen klap van, juist omdat ik Windows vanaf *die* drive installeer, die Windows daarna weigert correct te gebruiken!! 8)7

Heeft iemand anders ooit van dit probleem gehoord? Of zijn er tips?

System config:

MSI KT6V LSR
AMD 2800+ XP
1024 MB RAM
2x Seagate Barracuda 20GB (Primary IDE Master&Slave)
LiteOn 52x32x52 CDRW (Secondary Master, busted)
Samsung DVD (Secondary Slave, busted)
AOpen CD-ROM (Secondary Slave/Secondary Master, OK)
ATi 9600
SB Live! Player

PS: Ook op viaarena een topic geopend... http://forums.viaarena.co...eadid=60205&enterthread=y

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 23:11

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Klinkt toch als een driver fout..

Mischien kan je een nieuwe driver vinden voor je brander.
Ik heb het zelf ook een keer gehad, weet alleen niet meer exact wat ik heb gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reactie, maar als ik op LiteOn zoek naar drivers voor de 52x32x52 series, staat er eigenlijk altijd "Microsoft Default Driver" zonder link naar een file oid.

Ook vind ik het zo raar dat de Samsung DVD hetzelfde probleem vertoont.

Toen ik de CDRW trouwens mee naar de winkel nam schoof men hem in een showmodel PC en het werkte meteen; hij werd herkend door WinXP (toen was er nog geen SP2 trouwens :)) en hij kon de inhoud van een CD lezen en de volledige inhoud kopieren naar z'n HDD en daarvandaan alles ook weer goed openen.

Dat gaf mij toen de indruk dat de driver op zich niet het probleem is. Maar inderdaad, als de drive het wel na de BIOS en voor Windows doet (dus booten vanaf een CD) maar in Windows niet, klinkt het als driver probleem...

• Drunken idiot
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-04 08:27
Kan het wellicht iets met de ASPI drivers te maken hebben?
zie: http://www.etplanet.com/download/ASPI_driver.shtm

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Probeer eens met een windows 98 opstart diskette.
Als dat wel goed werkt weet je zeker dat het probleem ergens in XP zit,
maar dat je moederbord, kabel, voeding, drive (hardware) goed is.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:03

SkyStreaker

Move on up!

Gebruik je een ATA-Kaartje? En eventueel, heb je de drives zelf al eens geflashed? Doen ze het ook in DOS? (www.bootdisk.com)

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replies!

Ik zit nu niet thuis, maar zal vanmiddag/avond eens kijken... ASPI driver is een idee in ieder geval, dat klinkt logisch (driver was eerder ook al genoemd)

De drives heb ik nooit geflashed, maar dat leek me niet nodig omdat-ie het dus wel bij anderen in WinXP gewoon doet. Maar ik kan het zeker eens proberen.

Ik gebruik overigens geen apart insteek-kaartje voor de ATA drives, maar gewoon de IDE controllers op m'n plank.

Ik zal zeker even wat bootdisks proberen, maar nogmaals, ik heb Windows er wel vanaf geinstalleerd... :?

Alles is het proberen waard! Ik kom er morgen op terug! Muchas gracias!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:06

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Toevallig Daemontools ook mee geslipstreamed? Die wil nogal eens lastig doen icm cd- en dvd-drivers.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:03

SkyStreaker

Move on up!

The_Eagle schreef op 21 september 2004 @ 09:18:
Toevallig Daemontools ook mee geslipstreamed? Die wil nogal eens lastig doen icm cd- en dvd-drivers.
Nou... Daar sluit ik mij ook wel bij aan eigenlijk... Check dat ook even ;)

(Heb namelijk ook iets dergelijks gehad, en het bleek dat Daemon ruzie had met mijn DVD-fikker)

[ Voor 15% gewijzigd door SkyStreaker op 21-09-2004 10:28 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Topicstarter
The_Eagle schreef op 21 september 2004 @ 09:18:
Nope, het was een "kale" WinXP + SP2 slipstream. Ik wilde die namelijk ook bij anderen kunnen gebruiken, zoals een spy-ware infested Medion-PC van schoonvader :)

Verwijderd

Topicstarter
En ja hoor, met een Win98SE bootdisk ziet de inhoud er vanuit DOS goed uit. Maar ja, er valt weinig echt te testen. De bestandsnamen kloppen nu iig (readme.pdf en niet readmeÌpdf)

ASPI drivers helpen helaas niks en op de 1 of andere manier geeft het flashen van de drive een error... wel herkent de LiteOn flash tool de drive (LTR-52327S) en huidige firmware versie (QS09)

Ik zal de drive eens eruit halen en bij iemand anders proberen te flashen. Dit probleem kan natuurlijk hetzelfde zijn als het leesprobleem.

Overigens staat er bij de "fixes" niets over mijn probleem. http://www.liteonit.com/O...oads/e_firmware_cd-rw.asp
Ik lijk ook echt de enige en heb het idee alsof ik iets over het hoofd zie ofzo :'(

• cjdijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-04 09:48

cjdijk

Hans favoriete radiostation

Dan zit het dus toch ergens in windows, en niet in je hardware.
Je kunt nog verder testen door wat te copieren vanuit de dos prompt als je gestart bent van die win98 floppy.
Daarna kun je vanuit windows checken of datgene wat je zojuist gecopieerd had leesbaar is.

Als ik je goed begrijp, gebruik je zo'n unattended install.
Probeer eens een standaard windows XP cdrom, misschien dat het helpt.

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Probeer anders eens in windows de drives en/of de controller te verwijderen, soms wil dat ook wel eens helpen, suc6 ;)

Verwijderd

Ik heb pcies zo'n probleem gehad..
maardan met al m'n drives.. 8S buiten de systeemkast werkte alles prima en als ik het r in zette deugte het voor geen kant meer.. het heeft me meerde muizen gekost.. (uit boosheid en frustratie)
wat voor mij uiteindelijk de oplossing was. een stukje papier tussen Mobo en kast.
kheb nu gewoon anti statisch plastick in m'n kast gelegd en daarover m'n mobo.. en hij ziet alles weer normaal..

Verwijderd

Topicstarter
Goed... ik kan nu een CD lezen. Branden nog niet geprobeerd. Als ik de secundaire IDE controller het apparaat 0 (de brander) op PIO modus laat draaien, werkt het... DMA mode helaas niet. Nu meen ik me te herinneren zoiets te hebben gelezen in mijn halfjarige speurtocht. Maar of dat nu Windows of VIA gerelateerde pagina's waren weet ik niet meer... Ook weet ik niet de verdere details, maar lijkt DMA me iets beter/sneller...

Overigens heb ik geen unattended install gedaan, maar echt alleen WinXP + Sp2 geslipstreamd. Kaal dus.

Maar goed, bedankt voor de tips, ik weet in ieder geval IETS om verder te zoeken...

Cheers!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2004 17:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed... PIO mode zuigt... 100% processor usage alleen al op de autorun van Warcraft III (splash screen dus)

Ik heb het volgende op dit moment geprobeerd, maar DMA modus ho maar:

- removed IDE controller (en zelfs VIA Bus Master IDE) uit Windows
- VIA 4in1 4.53 install gedraaid en gekozen voor "uninstall"
- uit
- jumper op Master (dus niet CS, maar dat was 't ook al niet)
- 1 drive op de secondary IDE controller, dan zitten ze mekaar ook niet in de weg
- aan
- pruttel, pruttel, MS standard drivers --> geen DMA, wel PIO
- reboot --> geen DMA, wel PIO
- VIA 4in1 install --> geen DMA, wel PIO
- reboot --> geen DMA, wel PIO

En met "geen DMA, wel PIO" bedoel ik, dat als ik in Windows de modus op "DMA als mogelijk" zet, dat-ie dan netjes zoals 't hoort UDMA-2 vindt, maar dat ik weer niet goed CD's kan lezen. Als ik dan in Windows op "alleen PIO" zet, dat-ie dan wel (eject, insert) een CD'tje kan lezen.

En nu ben ik dus verdwaald... iemand enige ervaring?

Verwijderd

Topicstarter
*snif*

Niemand een tip voor deze arme, arme jongen? :'(

</kickpost> 8)

Of zal ik dit topic opnieuw openen in Hardware?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2004 09:26 ]

Pagina: 1