ISP redundancy

Pagina: 1
Acties:

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:04
De volgende vraag:

ik probeer ISP redundancy op te zetten. Dit ga ik doen d.m.v. een nokia met checkpoint software. Ik probeer dus op 2 lijnen van verschillende providers load sharing toe te passen(providers op een verschillend netwerk anders heb je nog steeds een slechte redundancy). Maar als ik dit gerealiseerd heb. Dan heb ik waarschijnlijk een ongeveer dubbele capaciteit voor mijn eigen gebruikers naar het internet. nu is de vraag hoe zit het met het inkomende verkeer. hoe kan ik het internet ook van mijn 2 lijnen laten genieten richting mijn servers. Dan moet er gewerkt worden met DNS. iets van round robin dns of iets dacht ik zelf. maar toch heb ik hiervan alleen maar de klepel horen luiden. Weet iemand hoe dit in z'n werk gaat? Ook omdat ik gebruik maar van 2 verschillende ISP's die waarschijnlijk niet gaan samenwerken.

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

We zijn hier zelf ook mee bezig en er is eigenlijk best wel veel te vinden op het internet. Je zou in ieder geval kunnen beginnen met te bekijken wat het SRV record in de DNS doet. Hier is een aardige beschrijving ervan: http://www.zytrax.com/books/dns/ch8/srv.html

Verwijderd

PNS > NT

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Je hebt nu naar buiten toe 2 (reeksen) ip adressen. Dat geeft zoals je zelf al ziet problemen met inkomend verkeer. (Komt over de ene, of over de andere link)

Voor loadbalancing kan je idd round-robin dns gebruiken. Voor elke server waarvan je het verkeer wilt balancen 2 vermeldingen in de dns maken.

Wil je redundancy is er maar 1 manier: Een eigen AS aanvragen, en naar beide providers je AS announcen. Je krijgt dan opeens met routerings protocollen te maken enzo. (OSPF of BGP) Is zeker niet iets wat alle providers leveren, en het loont alleen de moeite als er redelijk wat op het spel staat bij het uitvallen van de internetverbinding.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:04
ik zoek het niet voor mezelf uit maar klanten vragen hiernaar. en ik vrees dat niet alle klanten zin en geld hebben voor een AS met BGP of OSPF. Daarom was ik opzoek naar een goedkopere oplossing. Dat wil niet zeggen dat het el cheapo hoeft maar gewoon redelijk voor kleine bedrijven beschikbaar. Dan blijft toch het DNS verhaal over. en Round robin dns is eigenlijk load sharing en dat is ook wat makkelijker te realiseren.