[WinXP] Partitie groter maken met vrije schijfruimte?

Pagina: 1
Acties:

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Een kennis van mij die heeft een pc met 1 schijf en 3 partities (C:, D:, F:).

- C: is een NTFS partitie en opstartpartitie van Window 2000 Server

- F: is bootpartitie met WinXP en is NTFS.

- D: is een FAT32 partitie waar wat data staat opgeslagen.

Het probleem is dat er niet genoeg vrije ruimte is op WinXP partitie en hier wil ik graag wat hardeschijf ruimte bij krijgen. Nu wil ik de belangrijke gegevens van Win2k Server partitie gaan backuppen naar de D: schijf. Daarna deze partitie verwijderen (Win2k Server mocht wel weg). De vrij schijfruimte die hier onstaand bij de F: partitie bij plakken.

Nu wil ik dit als volgt doen. Ik maak van de schijf een dynamische schijf en voeg de vrij schijfruimte toe aan de F: partitie.

1. Kunnen jullie mij vertellen of dit wel goed gaat en of ik niet iets over het hoofd zie?

2. Hoe zit het met de letters van de partities veranderen deze, omdat ik de c: partitie verwijder?

Dat was hem dan!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Waarom zo moeilijk :?
Als je partition magic gebruikt, kan je ongebruikte ruimte apart zetten.
Die ruimte kan je weer bij die ander partitie bijzetten.

En die driveletters kan je in Partition Magic ook goedzetten :)

Wauw, een sig!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

The Real Falcon schreef op 20 september 2004 @ 09:48:
1. Kunnen jullie mij vertellen of dit wel goed gaat en of ik niet iets over het hoofd zie?
Ja, je gaat namelijk met je partitieindeling prutsen terwijl je een backup maakt op een harddisk in dezelfde PC. Dat is gewoon niet handig :)

Maak een backup op een andere PC, op tape of op DVD of iets dergelijks en ga vervolgens pas spelen met je partities :)

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:06
1. Het kan op die manier inderdaad, hou alleen rekening met ^^ de backup.
2. Letters veranderen niet. (Tenminste, de F-schijf niet, anders boot XP niet meer lekker. ) :)

/edit
Is het trouwens geen optie om lekker schoon te beginnen als je toch bezig bent? Kun je alles goed inrichten.

[ Voor 27% gewijzigd door SysRq op 20-09-2004 10:33 ]

-

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
elevator schreef op 20 september 2004 @ 10:30:
[...]

Ja, je gaat namelijk met je partitieindeling prutsen terwijl je een backup maakt op een harddisk in dezelfde PC. Dat is gewoon niet handig :)

Maak een backup op een andere PC, op tape of op DVD of iets dergelijks en ga vervolgens pas spelen met je partities :)
Inderdaad, ik wilde gisteren mijn vader helpen met het back-uppen van zijn gegevens door zijn hoofdpartitie te splitsen (=meer ruimte om op te slaan), loopt Partition Magic vast!

Gelukkig hebben we de belangrijke data nog wel kunnen redden met een Knoppix cd'tje.

Verwijderd

Vergeet ook niet dat veel applicaties niet meer werken als je driveletters niet meer kloppen met het origineel.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
De gegevens kunnen inderdaad wel ergens anders gebackupt worden.. geen probleem! .. De data partitie mag helaas niet schoon, deze moet blijven zoals ie is. Dus helaas kan ik niet helemaal opnieuw beginnen.

Daarnaast wil ik gebruik maken van windows tools en niet van third part... dit omdat ik deze ten eerste niet heb en zie het nut er niet van in.

Dus de wijze die ik hierboven beschrijf zal werken volgens jullie? .. dat is heel goed nieuws! :)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Pagina: 1