hulp gezocht bij vinden videokaart.

Pagina: 1
Acties:
  • 70 views sinds 30-01-2008

• thorretje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 22:52
Wat is de goedkoopste videokaart die Pixel Shading ondersteund , dit met het oog op mijn budget.

Heb nu nog een G4 MX 440 64, maar da's niet wat met de nieuwere games.

Ben al wezen zoeken op de bekende fabrikantensites, maar kom er niet uit (ik snap al die termen niet) en hier zitten volgens mij de experts.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door thorretje op 20-09-2004 08:49 ]

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zolang jij geen budget geeft kunnen we hier wel vanalles gaan roepen, maar lees FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02) eens. Verder is de Radeon 9600pro/xt wel een leuk/snel kaartje voor rond de 150 euro.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• thorretje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-03 22:52
ai, hieruit blijkt dat ik de fabrikantensites wel bekeken had, maar gathering uiteraard weer niet.

tnx.

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:33
AtleX schreef op 20 september 2004 @ 08:50:
Zolang jij geen budget geeft kunnen we hier wel vanalles gaan roepen, maar lees FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (18/11/02) eens. Verder is de Radeon 9600pro/xt wel een leuk/snel kaartje voor rond de 150 euro.
Leg er even een paar euro's bij, en je hebt een geforce fx 5900xt die heel wat beter presteerd dan de Ati radeon 9600 series.

Of je legt er nog wat meer euro's bij, en gaat voor de ati radeon 9800 pro die helemaal een goede prijs/prestatie heeft.

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Uit de FAQ, misschien wel handig, kan je zeker wat overwegingspunten uit halen.
Welke videokaart moet ik kopen

Dit is zo ongeveer de meest gestelde vraag in V&B. Er wordt een bedrag genoemd en daar moet een videokaart bijkomen.Wat ook veel gebeurt is dat er 2 of 3 kaarten genoemd worden en verder wordt er geen informatie gegeven. Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten als je een videokaart gaat kopen, deze dingen kun je heel goed zelf uitzoeken. Met de search van www.tweakers.net vind je bergen vol reviews van videokaarten. Als je dat eerst doet hoef je waarschijnlijk niet eens topic erover te openen.
Waar moet je dan op letten?
De volgende dingen zijn handig om even te bekijken :

-2d kwaliteit/snelheid > De 2d kwaliteit vind je in weinig reviews terug. Over het algemeen geven Matrox kaarten de mooiste 2d, daarna de Radeons en ten slotte de GeForces. Dat hoeft niet te zeggen dat GeForces slechte 2d hebben (er zwerven een paar vage merken rond die hele brakke 2d filters hebben, maar daar staan meestal wel topics over in de search). De A-Merken (Asus, Leadtek, enz.) hebben goede filters op de kaart. Goede 2d noem ik trouwens 1280x1024 en hoger goed scherp weergeven, wil je lager dan is in principe elke kaart goed (of je moet echt een super el-cheapo ding hebben, maar met moderne kaarten komt het volgens mij niet meer voor.

-3d kwaliteit/snelheid > Een populair programma om de 3d power van je videokaart te testen 3DMark03. Vertrouw hier niet blind op! Het is vrij onnauwkeurig en de meeste spellen gebruiken de dingen die 3DMark test niet eens. Lees daarom wederom een zooi reviews, daar worden allerlei spellen gebenchmarkt. De 3d kwaliteit is ook belangrijk, bij goede reviews vind je screenshots van spellen die je dan kunt vergelijken met screenshots van andere kaarten.

-driverondersteuning > Dat zit tegenwoordig wel goed bij de meeste videokaarten, Kyro heeft het nog niet 100% voor elkaar, maar sinds Hercules kaarten gebaseerd op de Kyro chip uitbrengt zijn de drivers stukken beter geworden.

Voor een overzicht van de meeste recente videokaarten kan je het beste even deze, deze, deze en deze roundups op Tomshardwareguide lezen. Ook deze, deze en deze reviews van Digit-Life kunnen je een heel eind verder helpen. Voor een Radeon 9700 review kan je op T.net terecht. Voor een overzicht van snelheden, features en technische specificaties van de meeste vroegere, huidige en toekomstige videokaarten kan je hier en hier kijken.

Nog even apart aandacht voor een zeer informatief en uitgebreid (zowel qua aantal videokaarten als informatie per videokaart) overzicht: http://www.area3d.net/overview.php . Zeker een kijkje waard

Een redelijk recente (30 april 2003) vergelijking van de R300 (Radeon 9500/9700), RV350 (Radeon 9600), R350 (Radeon 9800) en NV30 (GeForceFX 5200/5600/5800) kan je hier vinden. Erg uitgebreid, veel onderlinge vergelijkingen, enige nadeel is dat het duitstalig is. Ook Tom's Hardwareguide heeft nu een zeer uitgebreide review/roundup over deze kaarten geschreven. Deze is hier te vinden. Compleet met veel benchmarks, uitgebreide uitleg en goede koopadviezen

In principe gaan alle "welke videokaart moet ik kopen?"-topics op slot. Het heet hier Gathering of Tweakers en van een tweaker mag toch wel verwacht worden dat hij zelf een videokaart kan uitzoeken. Bij hoge uitzondering kunnen deze topics openblijven, maar dan moet je echt duidelijk aantonen dat het niet een standaard "welke videokaart moet ik kopen?"-topic is.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dark Master schreef op 20 september 2004 @ 09:10:
[...]

Leg er even een paar euro's bij, en je hebt een geforce fx 5900xt die heel wat beter presteerd dan de Ati radeon 9600 series.

Of je legt er nog wat meer euro's bij, en gaat voor de ati radeon 9800 pro die helemaal een goede prijs/prestatie heeft.
Jup, en als je er weer wat euro's bijlegt heb je een X800, zo kun je wel door blijven gaan. :) Een 9600 is een prima kaartje. Het is opzich wel erg relevant om er bij te vertellen in welk systeem de kaart komt, als je dan toch zo'n topic opent. ;)

🌞🍃

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:46
Dit is gewoon een kwestie van een aantal reviews lezen (Tom's Hardware, Anandtech enzovoorts)

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 12:37
beter de 6800LE halen.....die presteerd iets beter dan een 9800xt (overgeklokt)...en zéker beter dan de 9800pro..

kost wel 199.

ik zou sowieso een ''nieuwe generatie'' kaart halen...

[ Voor 19% gewijzigd door Mr. Detonator op 20-09-2004 12:20 ]

Verwijderd

9600 pro 150 euro??

100 euro en je hebt hem ook al, zo persoonlijk voor de club 3d 9600 pro gaan, goed kaartje en niet al te duur.

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:06
Ik heb zelf de ATi 9600 XT en deze is al te krijgen voor rond de 140,00 leuk mid-range user kaartje. :*)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

In principe gaan alle "welke videokaart moet ik kopen?"-topics op slot. Het heet hier Gathering of Tweakers en van een tweaker mag toch wel verwacht worden dat hij zelf een videokaart kan uitzoeken. Bij hoge uitzondering kunnen deze topics openblijven, maar dan moet je echt duidelijk aantonen dat het niet een standaard "welke videokaart moet ik kopen?"-topic is.
Idd :z

Dit is namelijk wel gewoon een standaard 'welke videokaart' vraag. En als je al post, wees volledig- de een vindt EUR 50 al veel, de ander EUR 250 nog weinig...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.