[fans] Momenteel teveel herrie, welke moet ik nu kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Hallo allemaal,

Ik heb nu al een hele tijd een aldi computer, het model van de p4 2ghz. Ik moet zeggen dat ik tot zover erg ben te spreken over dit model op 1 aspect na.
Het systeem maakt namelijk ontiegelijk veel herrie, vandaar dat ik er ook andere fans op wil gaan zetten. Ik weet alleen niet welke fans ik het beste kan kiezen.

De huidige fans:

CPU
Afbeeldingslocatie: http://www.stelletjeidioten.nl/upload/got/fan1.jpg

VGA
Afbeeldingslocatie: http://www.stelletjeidioten.nl/upload/got/fan2.jpg

De afmetingen heb ik er bij gezet met rode pijlen, de blauwe pijlen geven de bevestigingspunten aan.
De cpufan wordt op zijn plaats gehouden door pinnetjes in de gaten in de hoeken van de fan, bij de blauwe pijlen zitten er een soort randjes over de rand van de fan heen zegmaar zoals hier:
code:
1
2
3
4
5
6
         /|
        / |
       /_ |
________ ||
       | ||
       | ||

En de VGA fan zit vast met behulp van een soort harpoentjes op de plaats van de blauwe pijlen.

Nu heb ik geen id of dit allemaal standaard is maar ik ben dus op zoek naar (veel) stillere fans van een degelijke kwaliteit. Ik heb goede verhalen gehoord over zalman maar ik zou niet weten welk type ik nodig heb :? Ook zou ik graag alleen de fan vervangen en niet een heel nieuw koelblok erop zetten. Overklokken enzo doe ik niet aan :) Kan dat?

Advies graag dus :*)

edit: sjit volgens mij moet deze naar casemodding & elektronica :\

[ Voor 9% gewijzigd door JasperE op 19-09-2004 23:46 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik denk dat die Zalman 7000cu (ik neem aan dat je die bedoeld) niet op je CPU gaat passen ivm de ruimte die je op je mobo hebt zo te zien.

Voor je VGA kun je heel goed die passieve koeler van Zalman gebruiken, zijn ook al veel topics over.

• FouT
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
of er stillere fans te krijgen zijn in die maat weet ik niet, maar je kunt ook gewoon een goedkope cpu koeler halen

een goed voorbeeld is deze

pricewatch: Zalman CNPS7000-AlCu (Socket 478/754/939/940)

hij is iig goed stil :P

@ RoamoR

mwoah, de voet van die koeler is redelijk smal, ik denk dat ie wel net over die condensatortjes heen past (geen garantie natuurlijk, hoewel ik t mobo vaak genoeg heb gezien bij medion (heb daar ooit gewerkt)

[ Voor 35% gewijzigd door FouT op 19-09-2004 23:50 ]

• Holybuck
  • Laatst online: 05-02 20:40
Voor je processor is de Zalman CPNS7000B-AlCu (aluminium/koper) een goede keus.
De CU (volledig koper) versie is veel zwaarder (buiten specs van intel) en duurder terwijl de koelprestaties slechts iets beter zijn (weegt m.i. niet op tegen de nadelen)

Kijk even bij de Zalman moederbord compatibiliteitsinformatie of ie gaat passen. Je moederbord zal er waarschijnlijk niet tussenstaan, maar de minimale afstandsmaten staan hier ook vermeld.

Je VGA kaart kun je wellicht passief koelen, maar dan moet je wel even melden welke kaart er in je pc zit.

Btw, maakt de fan in je voeding geen herrie?

[ Voor 4% gewijzigd door Holybuck op 20-09-2004 00:02 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:15

sapphire

Die-hard pruts0r

Zoek voor je CPU een Artic cooler bv. Artic super silent pro m
linkje naar de pricewatch
Volgens de specs kan deze koeler op het laagste toerental een P4 2,8 koelhouden met 16 dba, en hij kost maar 9 euri's :)

En voor je GPU zou ik iets inde richting van een Zalman HP80 kijken, die maken helemaal geen geluid.
Dan nog een Papst/Noiseblocker casefan in je kast en je hebt een goed gekoeld en stil systeem :)

Gabriël AM5

• JasperE
Holybuck schreef op 20 september 2004 @ 00:00:
Voor je processor is de Zalman CPNS7000B-AlCu (aluminium/koper) een goede keus.
De CU (volledig koper) versie is veel zwaarder (buiten specs van intel) en duurder terwijl de koelprestaties slechts iets beter zijn (weegt m.i. niet op tegen de nadelen)

Kijk even bij de Zalman moederbord compatibiliteitsinformatie of ie gaat passen. Je moederbord zal er waarschijnlijk niet tussenstaan, maar de minimale afstandsmaten staan hier ook vermeld.

Je VGA kaart kun je wellicht passief koelen, maar dan moet je wel even melden welke kaart er in je pc zit.

Btw, maakt de fan in je voeding geen herrie?
Ik heb een GeForce4 MX 460 (verder is de pci sleuf onder deze kaart ook in gebruik dus veel ruimter heb ik hier niet :()

Verder maakt de fan op mijn cpu zoveel herrie dat je het geluid van de voeding niet eens kan onderscheiden 8)7

En nogmaals echt supergoed hoeven de fans niet te koelen, het is een normaal 2ghz pentium 4 tje wat niet overgeklokt is of zal gaan worden.

Edit: Als ik mijn oor bovenop de kast leg boven de voeding lijkt het geluid hier wel vandaan te komen maar als ik mijn oor tegen de zijkant van de voeding leg hoor weer helemaal geen fan :?

[ Voor 23% gewijzigd door JasperE op 20-09-2004 00:12 ]

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
Een groot probleem met die aldi computers is dat ze geen standaart heatsink-bevestigingssysteem gebruiken. Hierdoor kun je niet zomaar een andere heatsink op je cpu zetten. Je zou kunnen proberen een kapot p4 moederbord te zoeken om daar een gewoon bevestigingssysteem van af te halen. Of je moet een heatsink kopen die geen gebruik maakt van het standaart bevestigingssysteem (ik weet niet of die er zijn, ik ben zelf amd gebruiker maar een vriend van me zit met hetzelfde probleem).
Bedenk ook dat die zalman koeler misschien nog wat aan de bovenkant uitsteekt, in dat geval zou je kast te klein zijn.

edit: ik heb net even opgezocht en er zijn inderdaad heatsinks die je gewoon direct door je moederbord vastschroeft, een voorbeeld hiervan is de thermalright sp-94. (ik heb zelf de sp-97, de amd tegenhanger, en ik ben er erg tevreden over. Maar op de thermalright website vind je misschien nog wat andere typen. Er zullen ongetwijfeld ook nog wel andere merken zijn die heatsinks maken die je direct vastschroeft)

[ Voor 28% gewijzigd door Aapenootjes op 20-09-2004 00:16 ]

• JasperE
Zucht, misschien breng ik hem wel gewoon naar een pc-winkel. Orbit in nijmegen ofzo :/

• Roamor
  • Niet online
OD-Frozen schreef op 20 september 2004 @ 00:13:
Zucht, misschien breng ik hem wel gewoon naar een pc-winkel. Orbit in nijmegen ofzo :/
He, waar is de tweakers-spirit? :P

Verwijderd

Mmm naar aanleiding van dit topic ging ik ook eens op de Zalman-stie kijken... En wat blijkt mijn Abit NF7 is niet compatible met de Zalman 7000cu :(
En ik zat er net aan te denken om er een te kopen. Shit!
Weet iemand een alternatief voor deze Zalman voor mijn Abit-plankje?

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Idd, met een beetje creativiteit heb je t zo gefixt! Helemaal als je niet gaat overclocken.

• JasperE
RoamoR schreef op 20 september 2004 @ 00:15:
[...]

He, waar is de tweakers-spirit? :P
Die is wat terughoudend geworden op het gebied van koeling sinds ik mijn vga fan er een keer afgerukt heb terwijl de processor daarvan niet warm was. Ik had dus bijna de core ofzo eruitgerukt want ik moest echt behoorlijk veel kracht zetten omdat die koelpasta nogal goed kleefde :) (***helpdesk had niets over opwarmen gezegd)

[ Voor 6% gewijzigd door JasperE op 20-09-2004 00:23 ]

• Holybuck
  • Laatst online: 05-02 20:40
Ik heb een GeForce4 MX 460 (verder is de pci sleuf onder deze kaart ook in gebruik dus veel ruimter heb ik hier niet :()
Ik neem aan dat je al je PCI sloten zijn verder gebruikt? Je zou een PAPST 50mm fan kunnen plaatsen, maar ik vraag me af of dat veel gaat helpen. 50mm fans zijn gewoon lawaaiig.
En nogmaals echt supergoed hoeven de fans niet te koelen, het is een normaal 2ghz pentium 4 tje wat niet overgeklokt is of zal gaan worden.
Het voordeel van een goede koeler is dat dan de fan van de koeler op een veel lager toerental kan draaien en toch stil blijft, hoe beter de koeler, hoe langzamer de fan, hoe stiller.
Een groot probleem met die aldi computers is dat ze geen standaart heatsink-bevestigingssysteem gebruiken. Hierdoor kun je niet zomaar een andere heatsink op je cpu zetten. Je zou kunnen proberen een kapot p4 moederbord te zoeken om daar een gewoon bevestigingssysteem van af te halen. Of je moet een heatsink kopen die geen gebruik maakt van het standaart bevestigingssysteem (ik weet niet of die er zijn, ik ben zelf amd gebruiker maar een vriend van me zit met hetzelfde probleem).
Bedenk ook dat die zalman koeler misschien nog wat aan de bovenkant uitsteekt, in dat geval zou je kast te klein zijn.

edit: ik heb net even opgezocht en er zijn inderdaad heatsinks die je gewoon direct door je moederbord vastschroeft, een voorbeeld hiervan is de thermalright sp-94. (ik heb zelf de sp-97, de amd tegenhanger, en ik ben er erg tevreden over. Maar op de thermalright website vind je misschien nog wat andere typen. Er zullen ongetwijfeld ook nog wel andere merken zijn die heatsinks maken die je direct vastschroeft)
Dit kun je ook oplossen door een 'retentionkit' te plaatsen en dan een CPU koeler voor standaard socket 478 intel spec'ed moederborden.

Verwijderd

Als ik goed kijk naar de CPU fan zie ik dat ie met schroefjes vast zit in de heatsink, toch?
Das net als bij sommige Pentium I coolers :)
Enige wat je dan hoeft te doen is deze fan http://www4.alternate.nl/html/nodes_info/tl5p01.html erop te zetten, die Papst zou wel een stuk stiller zijn.
Hetzelfde kan je doen voor die vga fan, moet je denk ik de 50 mm versie nemen of de 40 mm die ook 10 mm hoog is, moet je kijken of dat het in die houder past.

• JasperE
Holybuck schreef op 20 september 2004 @ 00:37:
[...]

Ik neem aan dat je al je PCI sloten zijn verder gebruikt? Je zou een PAPST 50mm fan kunnen plaatsen, maar ik vraag me af of dat veel gaat helpen. 50mm fans zijn gewoon lawaaiig.
Al mijn pci-sloten zijn inderdaad in gebruik. Mijn tv-kaart zou ik wel kunnen missen maar uit principe wil ik deze er niet uit hoeven halen voor een koelblok :)
[...]

Dit kun je ook oplossen door een 'retentionkit' te plaatsen en dan een CPU koeler voor standaard socket 478 intel spec'ed moederborden.
Dat ga ik misschien wel eens proberen dan, eerst maar eens kijken of die retentionkit wel op mijn mobo past.
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 00:43:
Als ik goed kijk naar de CPU fan zie ik dat ie met schroefjes vast zit in de heatsink, toch?
Als je even goed kijkt naar mijn startpost zie je dat ik geprobeerd heb uit te leggen hoe de fan vast zit met behulp van een klijn ascii tekeningentje. Er zitten geen schroefjes in maar slechts pinnen om de fan op zijn plaats te houden. De harpoen-achtige haakjes over de bovenkant van de fan bij de blauwe pijlen zorgen ervoor dat de fan niet van deze pinnetjes 'afvalt'.

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-02 21:15

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Je vergeet trouwens dat het ding wat de meeste herrie maakt in je voeding zit, omdat die direct naar buiten blaast. Dus die zou ik ook vervangen als ik jou was, Papst fans zijn de stilste die je kan krijgen.. verder zoals eerder genoemd voor je videokaart de passieve koeler zodat je daar helemaal geen fan op nodig hebt, en zo'n zalman koelblok voor je cpu.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• JasperE
Ik heb op deze duitse site: http://www.pcsilent.de/de..._aldi_pc_titanium_md_3001

Een stillere koelkit gevonden die precies gemaakt is voor mijn type aldi-pc. Natuurlijk ga ik deze 150 euro kostende set niet kopen maar ik zie op de plaatjes al iig wel dat het moet werken met zo'n retentionkit waar holybuck het over had. :)

Ik heb nog eens goed geluisterd en het lijkt echt mijn cpu koeler te zijn die zoveel geluid maakt. Mijn vermoeden wordt min of meer bevestigd door die duitse site die ook alleen een cpu en gpu fan in zijn "Verax Aldi-Kit 1 für Medion Titanium MD 3001" heeft zitten. Geen fan voor de voeding dus.

De vga koeler ga ik iig vervangen door zo'n passief blokje want deze ratelt af en toe nog wel eens als ik mijn pc net opgestart heb.

Of de fan in de voeding ook vervangen moet worden zie ik denk ik dan wel als ik de cpu en vga koeler eenmaal geinstalleerd heb. Als ik luister in het fan-gat van mijn voeding hoor ik namelijk bijna alleen lucht en geen gezoem van de fan.

Als ik straks thuis ben van stage ga ik mijn mobo wel eens opmeten om te kijken of die zalman fan erop past :)

[ Voor 8% gewijzigd door JasperE op 20-09-2004 12:53 ]

• JasperE
Dus als ik het goed begrijp en als de cpu zalman koeler past op mijn mobo, dan is dit alles wat ik nodig heb
Afbeeldingslocatie: http://www.stelletjeidioten.nl/upload/got/mandje.jpg

Nog schroefjes ed. nodig voor de retentionkit of is dat een klik systeem?

• JasperE
Een pic van een wat hogere resolutie van de binnekant van mijn pc:
Afbeeldingslocatie: http://www.zdnet.de/produkte/artikel/pc/200204/aldipc-innen.jpg

Verwijderd

krap op mekaar allemaal hoor. Die Zalman zou wel eens erg krap kunnen worden. En dat blokje voor de GPU is dat niet te klein? Ik weet verder niet wat die GFX verstookt.

Die cpu koeler wordt een probleem. Dat wordt passen en meten.

Beste lijkt me een fanduct vor de cpu, 1 of 2 casefans op 7volt en iets voor de gpu. Goed gekoelt en stil genoeg. Wel even knutselen.

• JasperE
Dan toch maar naar de plaatselijke computerwinkel met dat ding, ga geen dure fans bestellen om er vervolgens achter te komen dat ze niet passen. :/

Verwijderd

Ik heb zelf een 1.8 p4 van de aldi, ook bij mij begon het cpu-fannetje te 'zingen'.

Ik heb het opgelost door de oude fan te verwijderen en te vervangen door een stille 80cm fan. Je kan dit doen met een fanadapter of zoals ik het gedaan heb met twee kabelbinders (tierips) aan de heatsinkhaken (na 1,5 jaar nog muurvast).

Heb helaas geen plek om een foto te hosten.

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-12-2025

Godjira

To infinity and beyond!

Is een waterkoeling geen goede optie? Deze zijn tegenwoordig niet zo heel prijzig meer en maken zelfs met de stilste fans nog minder herrie.

Profile

• JasperE
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 20:51:
Ik heb zelf een 1.8 p4 van de aldi, ook bij mij begon het cpu-fannetje te 'zingen'.

Ik heb het opgelost door de oude fan te verwijderen en te vervangen door een stille 80cm fan. Je kan dit doen met een fanadapter of zoals ik het gedaan heb met twee kabelbinders (tierips) aan de heatsinkhaken (na 1,5 jaar nog muurvast).

Heb helaas geen plek om een foto te hosten.
frozen (at) overdriveirc [puntje] net ;)
Godjira schreef op 20 september 2004 @ 20:53:
Is een waterkoeling geen goede optie? Deze zijn tegenwoordig niet zo heel prijzig meer en maken zelfs met de stilste fans nog minder herrie.
Ik was toch niet van plan meer dan ~65 eurie hieraan uit te geven. Moet ook nog uit kunnen gaan enzo 8) Ook heb ik niet zo'n behoefte aan een radiator of iets dergelijks naast mijn kast :)

[ Voor 6% gewijzigd door JasperE op 20-09-2004 21:11 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 00:20:
Mmm naar aanleiding van dit topic ging ik ook eens op de Zalman-stie kijken... En wat blijkt mijn Abit NF7 is niet compatible met de Zalman 7000cu :(
En ik zat er net aan te denken om er een te kopen. Shit!
Weet iemand een alternatief voor deze Zalman voor mijn Abit-plankje?
Iemand enig idee waarom de Zalman niet compatible zou zijn? Te weinig ruimte? (zie pic). En wat is dan een goeie fan? ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.ddjtn.nl/images/NF7.jpg

• JasperE
als hij niet in die lijst staat wil dat niet zeggen dat hij niet compatible is.

Verwijderd

OD-Frozen schreef op 21 september 2004 @ 09:05:
als hij niet in die lijst staat wil dat niet zeggen dat hij niet compatible is.
Er staat in de lijst 'not compatible' :(
Iemand een suggestie voor een alternatief?

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 18:00:
[...]

Er staat in de lijst 'not compatible' :(
Iemand een suggestie voor een alternatief?
Ik heb op mijn NF7-S een Spire Falconrock II. Een dingie van 9 euro. De fan is een beetje zwakjes maar de heatsink is echt goed, hij koelt beter dan mijn Thermaltake Vulcano 11 (Met de zelfde fan erop, kan beide gewoon een standaard 80mm fan op)

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
IS het niet een uitdaging om daar WC in te bouwen ? :)

[ Voor 61% gewijzigd door Gurbe de n00b op 21-09-2004 18:27 . Reden: jaja... ik ben blond...! :P ]

Portfolio

• JasperE
Wat heeft iedereen hier met WC :? Kost alleen maar n hoop geld imho :P

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
OD-Frozen schreef op 21 september 2004 @ 19:00:
Wat heeft iedereen hier met WC :? Kost alleen maar n hoop geld imho :P
Heel erg stil en het valt best mee met de kosten, en de warmte is meteen uit je kast... je moet ook geen astec nemen die kosten erg veel!

Portfolio

Verwijderd

Gurbe de n00b schreef op 21 september 2004 @ 18:25:
IS het niet een uitdaging om daar WC in te bouwen ? :)
Tsja WC zat ik ook al aan te denken. Vind het een beetje 'eng' om dat te doen.
Of is het gewoon een kwestie van een pompje, radiator ,blok voor je cpu, blok voor je vga (eventueel nb) wat slangetjes en koelvloeistof. Of vergeet ik iets?
Of een complete set?
Ik zag bij pcglobe.nl een Coolriver Watercooling set AMD/P4, is dat wat? Of mag ik dat hier niet vragen :X

Verwijderd

OD-Frozen schreef op 20 september 2004 @ 00:05:
[...]

Verder maakt de fan op mijn cpu zoveel herrie dat je het geluid van de voeding niet eens kan onderscheiden 8)7

Edit: Als ik mijn oor bovenop de kast leg boven de voeding lijkt het geluid hier wel vandaan te komen maar als ik mijn oor tegen de zijkant van de voeding leg hoor weer helemaal geen fan :?
Als ik dit bij mijn eerste pentium op niet geaard stopcontact had gedaan was ik nu ergens anders... als je begrijpt wat ik bedoel.

• Roamor
  • Niet online
Gurbe de n00b schreef op 21 september 2004 @ 20:25:
[...]

Heel erg stil en het valt best mee met de kosten, en de warmte is meteen uit je kast... je moet ook geen astec nemen die kosten erg veel!
Lekker onderbouwd :/

@ TS als dit een serieuze optie is, check dit topic dan: [rml][ WC] Het grote waterkoelingtopic deel XI[/rml]

• JasperE
En dat is hier niet bepaald het geval :P Moet er niet aan denken om met radiatoren ed in de weer te gaan
[/offtopic]

(Fan) Suggesties voor mijn aldi-systeem zijn nog steeds welkom, maar ik denk dat het de pcwinkel gaat worden.... :/
Pagina: 1