[Win srv 2003]2GB limiet

Pagina: 1
Acties:

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb Windows Server 2003 standard edition draaien op mijn server. Deze heeft een Gigabyte 7VT600-L moederbord met de laatste bios.
In de bios wordt mijn tweede schijf (een IBM IC35L020AVER07-0) van 20GB voor de volledige 20GB (18,5 om precies te zijn) herkend. Maar in Windows (srv 2003) ziet hij maar 2,1 GB.
Wanneer ik m met fdisk formatteer als 18,5 GB wordt hij nog steeds voor maar 2,1 GB gezien in Windows.
Zelfs Partitionmagic ziet niet meer dan 2,1 GB.

Ik heb ook andere schijven (onder een andere windowsinstallatie) aan dit moederbord gehangen, en bv 160 GB vlekkeloos werkend gehad. Het moederbord lijkt mij dan ook het probleem niet. Natuurlijk heb ik de laatste patches van Microsoft erop gegooit en ook de laatste VIA Hyperion chipset drivers geinstalleerd, waaronder de IDE drivers.

Deze schijf heeft voor 18,5 GB gefunctioneerd in o.a. Windows 98SE, Windows XP pro, en ook in msdos wordt hij gewoon voor 18,5 GB gezien.

Dit alles duidt erop dat Windows Server 2003 het probleem is. Echter, Windows kan wel schijven groter dan 2,1 GB aan, de bootschijf is 3,2 GB wat wel volledig herkend wordt.

Hardwarematig hangt de bootschijf als master op het 1e IDE kanaal, de tweede schijf hangt als master op het 2e IDE kanaal. Verder zijn er geen IDE devices aangesloten.

een paar plaatjes ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/eelkehagen/disk.JPG
en
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/eelkehagen/disksize.JPG

Wie heeft enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderd

Maak je de partitie aan in PartitionMagic of bekijk je hem er alleen maar mee?
2.1GB klinkt als FAT16 limiet (beantwoord de Fdisk vraag voor grote schijven met JA).

Andere optie is dat er een jumper op je harddisk zit die de boel beperkt tot 2.1GB/8.4GB ?

ik heb geen flauw idee bij wat voor processor je moederbord hoort, dus of het moederbord de schijf aankan valt niet te zeggen.

Moederbord herkent de schijf altijd wel aan het "naampje",
maar zegt ie in de BIOS ook daadwerkelijk 18GB? (of 20GB?).

Wat valt aan te raden is ALLE partities verwijderen van je 2e schijf en dan in Win2000 opnieuw 1 of meer partities aan te maken, in Disk Management.

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-03 19:05

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

check eens in je BIOS of je LBA wel hebt aan staan. Lijtk er op alsof je BIOS een verkeerde drive info table aan je OS door geeft.

Nothing is a problem once you've debugged the code

• bigfoot1942
  • Niet online
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 01:17:
Maak je de partitie aan in PartitionMagic of bekijk je hem er alleen maar mee?
2.1GB klinkt als FAT16 limiet (beantwoord de Fdisk vraag voor grote schijven met JA).
was origineel FAT32, ook geprobeerd te formatteren als NTFS. FAT16 heb ik nooit aangeraakt. Partitie aanmaken heb ik gedaan met fdisk, PM en diskmanager, maakt geen verschil, 2.1GB grens onder Windows blijft bestaan

Andere optie is dat er een jumper op je harddisk zit die de boel beperkt tot 2.1GB/8.4GB ?
heb ik al gechecked, dit is niet het geval

ik heb geen flauw idee bij wat voor processor je moederbord hoort, dus of het moederbord de schijf aankan valt niet te zeggen.
AMD Athlon XP 2500+ (barton) zit erop.

Moederbord herkent de schijf altijd wel aan het "naampje",
maar zegt ie in de BIOS ook daadwerkelijk 18GB? (of 20GB?).
jazeker

Wat valt aan te raden is ALLE partities verwijderen van je 2e schijf en dan in Win2000 opnieuw 1 of meer partities aan te maken, in Disk Management.
gedaan, maar in disk management ziet hij toch echt niet meer dan 2.1GB
DaRealRenzel schreef op 20 september 2004 @ 01:30:
check eens in je BIOS of je LBA wel hebt aan staan. Lijtk er op alsof je BIOS een verkeerde drive info table aan je OS door geeft.
die instelling had ik naar gekeken, staat nu op automatisch (-> LBA) dit wijzigen heeft geen (positief) effect

[ Voor 157% gewijzigd door bigfoot1942 op 20-09-2004 12:30 . Reden: per ongeluk hele post gewist :( ]

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:16
Kijk eens op de HD zelf of de jumpersettings goed zijn, vele IBM's hebben de optie de schijfgrootte te limiteren (voor compatibiliteit met oudere bios ed.)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• bigfoot1942
  • Niet online
P5ycho schreef op 20 september 2004 @ 12:23:
Kijk eens op de HD zelf of de jumpersettings goed zijn, vele IBM's hebben de optie de schijfgrootte te limiteren (voor compatibiliteit met oudere bios ed.)
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 01:17:Andere optie is dat er een jumper op je harddisk zit die de boel beperkt tot 2.1GB/8.4GB ?
heb ik al gechecked, dit is niet het geval
;)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:16
oops, overheen gelezen. Mijn excuses :)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-03 20:14
Bigfoot, laat eens zien wat de diskmanager van Win2003 toond. Je verteld daarover nl. niets. Het zou mij niet verbazen als je dan wel de volledige disk te zien krijgt maar dat deze niet volledig is gepartitioneerd.
Start -> Programma's -> Systeembeheer -> Computerbeheer -> Opslag -> Schijfbeheer

Hans van Zijl

• bigfoot1942
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://home.tiscali.nl/eelkehagen/diskmanager.JPG

[ Voor 88% gewijzigd door bigfoot1942 op 21-09-2004 17:27 ]

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-03 16:18

TommyGun

Stik er maar in!

Heb je wel een partitie? Format die schijf is helemaal (niet quick) en zet er dan met Partition Magic of die andere daarvan voor W2K3 een partitie van 20 GB oid op. Succes.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• bigfoot1942
  • Niet online
eerst formatteren en dan partitioneren? grappig ik doe dat altijd andersom :P
en partitioneren groter dan die 1.96GB lukt niet..
Pagina: 1