3com Transmit Underrun

Pagina: 1
Acties:

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:57
Al reeds een tijdje heb ik problemen met mijn 3Com 3c905cx-tx-m netwerkkaart. Geregeld doet hij eventjes het geluid, beeld en muis hangen. Het is echt maar een fractie van een seconde en is niet constant ofzow. Maar wel zeer irritant.

Als ik een andere netwerkkaart (kaartje met een Realtek 8139C) gebruik is het probleem weg, maar ik zou toch graag mijn 3Com gebruiken :)

Ik heb ondertussen de "3Com Nic Doctor" geinstalleerd, een applicatie van 3Com.

In het tabblad "Statistics" staat er bij "Transmit Underrun" de waarde 37. Telkens wanneer mijn pc eventjes hangt komt er een waarde bij is me opgevallen.

Nu zou ik graag weten wat deze Transmit Underrun kan veroorzaken en hoe ik het kan oplossen :) Via internet vind ik er niet veel informatie op terug.

Edit: In de help van "3Com Nic Doctor" is ook niets te vinden over een Transmit Underrun.

[ Voor 9% gewijzigd door RumaNoV op 19-09-2004 22:42 ]

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Ik zou op zn minst een andere drivers proberen.

• RumaNoV
Zowel met de drivers van Winxp als die van 3Com heb ik hetzelfde probleem. Was het effe vergeten te melden.

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12-05 19:43
Een transmit underrun error krijg je als het uitgangsbuffertje van je netwerkkaart niet snel genoeg gevult wordt. Wat je netwerkkaart doet om lekker snel te verzenden is beginnen met zenden als het buffer x % gevuld is. En dus moet tijdens het zenden de rest van het datapakketje aangevult worden. Maar als nu je pc met allerlei andere dingen bezig is en niet optijd het pakketje afmaakt verstuur je dus een half pakket. Wat dus misgaat. Fout tijdens verzenden van pakketje dus.

Dit kan komen door idd een brakke driver (van "iets" in de verzendketen) of een brak deel hardware. Fouten bij het lezen uit je intern geheugen, harde schijf.

Maar ik zou eerst even kijken of een andere 3com nic het probleem oplost. (Die nic in een andere pc testen kan ook wel uitsluitsel geven of die stuk is of niet...)

Oh, en voor ik het vergeet. Die 3com driver bij xp is idd niet helemaal jofel. Even de laatste ophalen bij 3com zelf is wel een goed idee.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Kijk eens of je NIC een IRQ deelt met een ander PCI apparaat.
Zo ja, probeer door em te verplaatsen naar een ander vrij PCI slot, em op een eigen IRQ te krijgen (zonder delen met andere apparaten).

In principe zou ie perfect een IRQ moeten kunnen delen, maar wellicht zit een ander apparaat op dezelfde IRQ een beetje te bokken.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• RumaNoV
Bedankt voor de duidelijke uitleg Vorlon. Ik heb de recenste driver van 3Com er op staan, dus drivers valt al uit te sluiten.

De netwerkkaart is wel gedeeld op IRQ 18 met de Sil3112 SATA raid adapter. Maar daar heeft de kaart vroeger ook gezeten toen ie geen problemen vertoonde.

Zal morgen de kaart eens testen in een andere pc om het IRQ probleem en dergelijke uitsluiting te geven.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Mja, dan zal dat het probleem niet zijn idd.
Heb je nog gespeeld met andere instellingen? (niet overklokken, PCI latency, ...)
Reset bijv. je BIOS eens naar standaard instellingen.

[ Voor 18% gewijzigd door roelio op 20-09-2004 09:58 ]

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zit in 1e instantie ook aan een probleem met de IRQ's te denken. Probeer het zowieso een volledig vrij (ongedeeld) IRQ te geven. Mogelijk kun je dat zelf toewijzen in je driver.
Speel ook eens met andere PCI slots voor je kaart, mogelijk dat 1 van je PCI sloten een beetje de geest aan het geven is. Sowiezo heeft dit ook invloed op de manier waarop je IRQ's toegewezen worden; bij een boot worden alle PCI sloten 1 voor 1 afgegaan om IRQ's uit te delen. Alleen wil de volgorde per mobo nog wel eens verschillen, en ligt dat ook aan de PCI-IRQ toewijzings-instellingen (wat een woord btw :P) in je BIOS.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• RumaNoV
Bios reset heeft niet geholpen, ik overclock niet en de PCI latency staat op zijn standaard nl 32. Ik heb de kaart zo gestoken dat hij een uniek IRQ heeft, maar dan nog doet hij de pc laggen :(

Heb ondertussen ook in een andere pc getest en daar doet het probleem zich ook voor.. Ik zal stilletjesaan moeten gaan concluderen dat mijn 3Com de geest aan het geven is vrees ek... of heeft iemand nog een geniaal idee :)

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

In een andere PC zelfde probleem? Dan pakte ik idd maar een andere kaart :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
RumanoVVV schreef op 20 september 2004 @ 23:26:
... of heeft iemand nog een geniaal idee :)
een nieuwe kaart kopen :? :p
Pagina: 1