Toon posts:

HP Omnibook XE2 laptop LCD-scherm onder Debian probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HP Omnibook XE2 waar ik Debian op heb geinstalleerd. Het probleem is dat niet mijn hele beeldscherm gebruikt word. Rondom het beeld op mijn monitor is een zwart deel van het scherm dat ongebruikt is. Dit was ook het geval bij Redhat Linux, wat er eerst op stond geinstalleerd. Ik heb wel dit - http://www.linuxia.de/omnibook-xe2.en.html - gevonden. Ik denk zelf dat dit probleem aan mijn videokaart ligt, in dat document staat geschreven dat ik mijn videokaart moet kiezen in XF86Setup. Maar dat programma heb niet, en het is ook nit beschikbaar via apt-get. Zou iemand a.u.b. kunnen helpen?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05 10:49

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 21:22:
Ik heb een HP Omnibook XE2 waar ik Debian op heb geinstalleerd. Het probleem is dat niet mijn hele beeldscherm gebruikt word. Rondom het beeld op mijn monitor is een zwart deel van het scherm dat ongebruikt is.
Notebooks laten resoluties kleiner dan de native resolutie vaak slechts een deel van het scherm gebruiken. Dit voorkomt dat het beeld onscherp wordt. Om kleinere resoluties fullscreen weer te geven moet de TFT van je laptop namelijk extrapoleren en dat ziet er ook niet echt geweldig uit.

Als deze instelling je niet bevalt, dan kun je het vaak in het bios (voor VESA) uitzetten. Dit wordt wel eens "stretchen" o.i.d. genoemd, maar dat is voor elke notebook anders. Kijk dus even rond naar videoinstellingen in het bios, of kijk of er een Fn+<(f5?)> combinatie bestaat om on-the-fly te switchen.

Voor X zou ik zeggen: gebruik gewoon de resolutie waar je TFT voor gemaakt is en dan heb je waarschijnlijk gewoon fullscreen beeld.
in dat document staat geschreven dat ik mijn videokaart moet kiezen in XF86Setup. Maar dat programma heb niet, en het is ook nit beschikbaar via apt-get. Zou iemand a.u.b. kunnen helpen?
XF86Setup is echt een Redhat ding geloof ik (zo'n ncurses based tooltje toch?). xf86cfg zou op debian moeten werken volgens mij.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• froggie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11-2024

froggie

Kwaaak

Dat je zo'n zwarte rand om je scherm krijgt ligt aan het gebruikte type beeldscherm. Voor die XE2 zul je gewoon moeten accepteren dat op resoluties lager dan 800x600 je een zwarte balk hebt want het is bij dit type beeldscherm niet in te stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt mensen. Ik heb de specificaties nog even nagevraagd. Om precies te zijn heb ik een HP Omnibook XE2-DD met een 14,1 inch XGA TFT met een 1024x786 resolutie.

Ik heb dat xf86cfg geprobeerd, ik heb toen de setting "High Frequency SVGA, 1024x786 @ 70 Hz" geprobeerd (ik heb x afgesloten na de setting veranderd te hebben, en toen weer opgestart), maar dat maakt geen verschil. Ik heb ook wel wat andere settings geprobeerd, maar dat lijkt ook niet te werken.

EDIT: op de een of andere manier werkt het nu. even de xf86config file geedit en overal de resolutie veranderd in 1024x786. Had ik al eerder gedaan, maar toen werkte het niet. Nu wel, vaag. Bedankt mensen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 16:59 ]