[XP-SP1] Windows taakbalkpictogrammen starten niet op

Pagina: 1
Acties:

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-04 16:04
Allereerst excuss voor de misschien wat onduidelijke topictitel, maar het veld was net iets te kort om het duidelijker in de topictitel te kunnen zetten. :P

Met Windows XP Home had ik er geen last van, maar na 2 maal Windows XP Professional te hebben geïnstalleerd valt mij op dat voornamelijk de icoontjes voor energiebeheer (batterijmeter) en het volume niet verschijnen na het opstarten van Windows. Soms zijn er ook nog een paar andere icoontjes bij die niet verschijnen zoals van de netwerkverbindingen.

Nu zou je zeggen "dan schakel je toch het vinkje in van weergeven in de taakbalk?", maar dat is nu juist het probleem: die staan ingeschakeld. 8)7
Even uitvinken en weer aanvinken lost het probleem ook wel even op, maar na een volgende reboot oid kunnen de icoontjes er maar zo weer niet zijn. Soms gaat het ook juist goed.

Ik heb wat rondgezocht met Google en hier op de search, maar echt veel kon ik er niet over vinden. Wel 2 berichten van mensen met het zelfde probleem, maar geen definitieve oplossing:
- "Rare taakbalk" op PcWereld.be
- "Iconen systeemvak" op WINmagazine.nl (omschrijft het beste het probleem dat ik heb)
En ten slotte:
- meijern in "(win xp) taakbalk zit vast"
Ik heb het inderdaad wel eens nadat bij het opstarten de taakbalk eventjes blokkeert, maar ook wel eens als de taakbalk juist niet blokkeert.
Op het moment dat de taakbalk blokkeert starten volgens mij McAfee 7.02, Tiny Personal Firewall 2.0.4 en RtWLAN 3.1 op.

Systeemspecs:
- Acer 1357LMi Dual
- 512MB geheugen
- 40GB HD, Windows-partitie is 9,76GB
Als je nog meer specs nodig hebt voor de voleldigheid geef dan aub een seintje.

Ik hoop dat iemand een oplossing voor dit niet gevaarlijke, maar wel uiterst irritante probleem weet.

Edit:
Toen ik als administrator inglogte verschenen de meeste van deze icoontjes weer wel. Die niet verschenen bleek te komen van "pictogramvinkjes" die nog aan stonden bij de diverse programma's onder het Administrator account.

Wat ik vervolgens heb gedaan:
• Notebook opnieuw opstarten en direct inloggen als administrator.
• Mn accountnaam waarop het probleem optrad veranderd van "Persoon" naar "Persoon2" ("Persoon" is even als voorbeeld, het is niet de daadwerkelijke accountnaam).
• Notebook opnieuw opstarten
• Onder "Persoon2" gekeken of alles nu beter laadde.
• McAfee en Tiny Personal Firewall laden nu eerder en de meeste icoontjes verschijnen, alleen energiebeheer niet
• Afmelden en aanmelden als administrator
• "Persoon2" weer terug veranderd in "Persoon".
• Notebook opnieuw opstarten
• Direct aanmelden als "Persoon".
• Alle icoontjes verschijnen weer allemaal direct, met nog steeds als uitzondering de batterij van energiebeheer. :/ Ook McAfee en Tiny Personal Firewall laden op dit account eerder.

Dit lost mn probleem al wat meer op, maar nog niet volledig want het energeibeheer icoontje laad nog steeds niet. :/

Hoe ben ik op dit idee gekomen?
Ik kwam via Google ook een stukje tekst tegen die beschreef dat probleem vooral voor zou komen op "autologon accounts".
Het eerste account dat je tijdens de Windows setup opgeeft logt automatisch in en dat was bij mij ook het geval. Later pas heb ik het na non-autologon gezet.
Vandaar dat ik op het idee kwam om dit ex-autologon account even te renamen en weer terug renamen. Met enig succes dus. O-)

[ Voor 31% gewijzigd door Joen op 20-09-2004 00:09 ]

• Joen
*schop*
Niemand die een idee heeft hoe dit exact op te lossen?
Ik heb dus deels opgelost op bovenstaande methode + het niet meer "hide-baar" maken van de pictogrammen.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:09
ik had dit probleem ook even vanochtend, na dit gelezen te hebben heb ik even afgemeld, en toen weer aangemeld (ik heb ook auto-logon aanstaan). Nu staan de icoontjes er weer.

Bedankt dus voor de tip, en voor anderen die dit probleem hebben: probeer even af- en aan te melden.

• Joen
Inmiddels heb ik gewoon het verbergen van die icoontjes uitgeschakeld. :P
En achteraf vind ik dat toch ook wel handiger, nu weet je zeker wat er wel en niet opstart namelijk. :)

• StanTheMan
je hebt gelijk, als je weer opstart is het probleem net zo hard weer terug, erg vreemd wel.
ik zal t eens proberen door het verbergen uit te schakelen.

• Joen
Als je het verbergen uitschakeld werkende de pictogrammen wel, alhoewel ik de laatste paar dagen de de energiemeter niet meer in mijn systray zie staan als ik op netstroom werk, maar dan staat het vinkje ook uit bij de energiebeheeropties (terwijl ik het dus iedere keer wel heb aangevinkt dat het icoontje moet verschijnen).
Maar over het algemeen gezien lost het uitschakelen van het verbergen de meeste pictogram problemen in de systray de problemen op.

• StanTheMan
nee dus.. bij mij niet

Je bedoelt dus de optie "niet-actieve pictogrammen opruimen"? Als ik die uitzet en opnieuw opstart, alleen maar 1 icoontje: van bluetooth.. Geen itouch, mcafee, hotsync....

irritant!!

• StanTheMan
Gevonden: het lag aan het installeren van de uPnP service..
Pagina: 1