Toon posts:

achter en center speakers werken niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
heyy

Ik heb een probleem met mijn nieuwe audigi 2 geluidskaart van creative, ik heb op die geluids kaart een 5.1 speaker set aangesloten van een decoder ertussen die bij de speakers zat ( gd 580 serie van creative )
Ik sluit alles aan via de coaxiaale kabels.

Wat nou het gekken is is dat wel het 5.1 geluid werkt met spelletjes zoals halo (volgensmij vrij moeilijk te testen in het spel zelf)maar voor de rest totaal niet ook niet in de software die bij de geluidskaart zelf zit!
Geen enkele tool die erbij zit werkt en de kalibratie software geeft telkens een speaker fout aan dat ik moet probeeren de geluids kabeltjes om te keren.

Maar als ik de test op mijn speakers uit voer die standaart in de decoder zitten dan werken ze allemaal gewoon en laat hij een ruis horen om de beurt elk speakertje appart.

Echt supper wazig...

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 22:11
Heb je ook bij de sound options van Windows netjes verteld dat je een 5.1 setje hebt?

Verwijderd

Topicstarter
uiteraard , maar ik heb ook ''sync'' settings in het menu van creative gedaan zodat hij de instelingen die ik daar maak ook in het config. scherm zet.

Verwijderd

Topicstarter
kickje =\

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heb je de kaart op ac-3 pass-thru of iets dergelijks gezet? er moet namelijk wel een digitaal signaal naar toe gaan. Of misschien zit er een optie van: SP/DIF (of was het: S/P DIF) in? Dan moet die natuurlijk enabled zijn. Of snap ik het dan niet?
En als dit wel enabled is: drivers opnieuw installeren?

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
drivers her instaleert , windows ook .

Ik heb nog steeds het zelfde probleem.( zelfs in een andere pc! )

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Volgens mij KAN dit niet. Halo stuurt geen DD/DTS signaal uit en kan je dus niet digitaal aansluiten op je decoder. Ik zou het fout kunnen hebben, maar zo ver ik weet kan je spellen (nog) niet "digitaal weergeven" op je speakers.

Test maar eens of een DVD met DTS/DD het wel doet. Waarschijnlijk wel, dan weet je waar het probleem zit :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij heeft Plague gelijk, maar ik kan me ook herinneren dat Creative zo'n vreemde eigen "SPDIF" variant had, die meerder PCM kanalen verstuurt over een kabeltje (over verschillende aardes)... Misschien dat je in die richting moet zoeken..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-06 12:53
ik weet niet welke optie jij gebruikt om je instelling "4 luidsprekers" te zetten.
er zijn er namelijk 2:
1 van windows zelf en 1 in het creative software. (die in de creative software moet je hebben)
verder zou ik even testen op een andere receiver (als je die hebt)

verder zie ik op dit plaatje dat je nog het een en ander kan instellen op dat apparaat. heb je alle modes al geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alles geprobeert , hij staat nu juist ik heb geen idee waarom hij het geen eens doet in het creative test programa waarmee je je speakers kunt testen...

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wel, als je mijn post gelezen zou hebben O-)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je post , dan weet ik dat ook weer ;)

Maar het helpt me niet verder dat zelfs mijn speakers het niet doen in het creative test programa waarmee je een geluid kunt horen uit elke speaker apart...

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Plague geeft anders het antwoord al: het kan gewoon niet.

het zit volgens mij als volgt:
de digitale uitgang op je audigy kaart is een combinatie van 3 digitale outputs.
1 voor de frontspeakers, 1 voor de rears en een voor de center/sub.
Over deze digitale outputs gaan normaliter 3 PCM stereo signalen (digitaal uiteraard).

Je hebt speakersets die 3 digitale ingangen hebben (dit gaat meestal met een minidin plugje). In deze speakersets zit verder _geen_ decoder voor dts/dd streams, dit wordt namelijk door de geluidskaart gedaan.
Waar is dit alles goed voor ? Vrij simpel: aangezien de audigy _geen_ dolby digital kan ENcoden (dus bv surround geluid van spellen omzetten naar een dolby digital stream) moet deze alle kanalen apart naar de speakerset sturen. Dit gebeurt dan met behulp van 3 PCM stereo signalen. Met zo'n speakerset kun je dus spellen, dvd's etc beluisteren over alle speakers.

Jouw speakerset heeft echter een dolby digital/dts/dplII decoder aan boord. Je hebt je speakers nu via 1 coaxiale kabel aangesloten op je audigy (neem ik aan iig). Dit betekent dat maar _een_ outputkanaal van de audigy gebruikt wordt (waarschijnlijk die van de frontspeakers).

Wat gebeurt er nu:
Als je een dvd (met dd of dts) of een xvid met ac3 afspeelt, zal het dd of dts signaal via die ene digitale output naar je speakerset worden gestuurd. De decoder in de speakerset zet dit om naar 6 losse kanalen, et voila, geluid over alle speakers.

Als je een spel speelt, krijgt je speakerset maar 1 PCM stereo signaal van de audigy kaart (dit omdat de audigy geen dolby digital kan encoden, de enige geluidskaart die dat kan is de nvidia soundstorm). Je hoort dus alleen geluid door de frontspeakers. Nu zou het kunnen dat de decoder in de speakerset besluit om dolby prologic II te gaan gebruiken. In dat geval krijg je geluid door alle speakers (de decoder "verzint" de andere kanalen er gewoon bij).

Als je gewoon een stereo mp3'tje of cd'tje afspeelt, gaat er netjes een stereo PCM signaal naar de speakers, en krijg je gewoon geluid uit de frontspeakers.

Maar... als je nu de speakertest van creative draait... stuurt deze het geluid over de 3 output kanalen. Aangezien maar 1 output is aangesloten, hoor je dus _alleen_ het testsignaal door de frontspeakers, en niet door de andere speakers.

In het kort komt het er op neer dat je:
-dvd's met dd/dts en andere media met een dd/dts stream (zoals xvids met ac3) af kunt spelen over alle speakers (met behulp van de ac3 pass through optie die je ws aan kunt geven in de audigy software, of bij de ac3 codec die je gebruikt)
-spellen kunt spelen in stereo of over alle speakers (door je speakerset op dolby prologicII te zetten)

Ik weet niet 100% zeker of het bovenstaande klopt, maar met een beetje logisch nadenken zou dat wel haast moeten. Ik hoop iig dat het zo een beetje duidelijker is :+

[ Voor 6% gewijzigd door Lone Gunman op 27-09-2004 20:31 ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lone Gunman schreef op 27 september 2004 @ 20:26:
... Lang verhaal dat grofweg het zelfde zegt als mijn post, alleen met wat meer woorden, en misschien wat duidelijker :+ ...
Dat vind ik toch weer geweldig bedacht van creative. Eerst roepen ze een eigen "SPDIF" standaard in het leven met 3xstereo PCM streams, en vervolgens gebruiken ze de onzin niet :X

Je zult je speakers dus gewoon analoog moeten aansluiten vrees ik.

• Lone Gunman
  • Niet online
naja, opzich is het vrij logisch... de creative kaarten kunnen geen dolby digital encoden... en om de gebruiker toch de mogelijkheid te geven om een digitale verbinding te gebruiken, maken ze 3 digitale outputs op hun geluidskaart.

Er zijn iig een aantal speakersetjes van creative die hiermee om kunnen gaan, deze hebben dus 3 digitale inputs (via een minidin plugje).

Analoog is voor de TS niet mogelijk volgens mij, in de manual van de speakerset zie ik iig nergens een analoge losse 5.1 ingang (alleen een analoge 5.1 uitgang).

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lone Gunman schreef op 27 september 2004 @ 20:44:
naja, opzich is het vrij logisch... de creative kaarten kunnen geen dolby digital encoden... en om de gebruiker toch de mogelijkheid te geven om een digitale verbinding te gebruiken, maken ze 3 digitale outputs op hun geluidskaart.

Er zijn iig een aantal speakersetjes van creative die hiermee om kunnen gaan, deze hebben dus 3 digitale inputs (via een minidin plugje).

Analoog is voor de TS niet mogelijk volgens mij, in de manual van de speakerset zie ik iig nergens een analoge losse 5.1 ingang (alleen een analoge 5.1 uitgang).
Het kan toch niet zo zijn dat een speakeset alleen met DD of DTS gebruik kan worden (en PCM stereo), en niet 5.1 analoog? Dat is toch onzin! Je hebt er totaal niets aan bij een PC (buiten wat DVD'tjes kijken dan)! Het lijkt me dan ook logisch dat creative juist op dit soort setjes zo'n speciale "SPDIF" plug zet... Maar blijkbaar heb ik toch weer te goed gedacht over creative... (laten we hopen voor de TS van niet :Y) )

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 27-09-2004 20:55 ]

• Lone Gunman
  • Niet online
naja, ik verzin t niet hoor ;)

hier een plaatje van de aansluitmogelijkheden op de speakerset van de TS:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~lone/gd580rear.gif

Ik zie iig nergens analoge 5.1 inputs :D

[ Voor 63% gewijzigd door Lone Gunman op 27-09-2004 21:06 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

En DIN (nr 21)? wat is dat?

• Lone Gunman
  • Niet online
De din aansluiting (21) is trouwens voor het volgende volgens de manual:
For control and power signals. Connects your Subwoofer.
Note: Do not connect this socket to other devices.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lone Gunman schreef op 27 september 2004 @ 21:06:
De din aansluiting (21) is trouwens voor het volgende volgens de manual:
For control and power signals. Connects your Subwoofer.
Note: Do not connect this socket to other devices.
Hmm, ik zie in de manual toch iets staan van een 4 Conductor miniplug coax geval... volgens mij moet ie dan toch wel iets kunnen met dat signaal van de Audigy... er staat ook steeds "PCM" of "2-channel PCM" bij. Wat alleen PCM inhoudt staat echter nergens.. zou dat dan gewoon 5.1 PCM zijn?

Als je een gewone RCA plug hebt je idd pech...

[ Voor 7% gewijzigd door voodooless op 27-09-2004 21:14 ]

• Lone Gunman
  • Niet online
met die 4 conductor miniplug to RCA bedoelen ze volgens mij gewoon een kabel waarvan een plug in de audigy kan, en de andere in de decoder. En aangezien je aan 1 kant een RCA plug hebt moet die wel verbonden zijn met een van de drie signalen die van de audigy afkomen.

Meerkanaals PCM over spdif bestaat niet afaik. PCM over spdif is dus altijd stereo/2 kanalen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lone Gunman schreef op 27 september 2004 @ 21:26:
Meerkanaals PCM over spdif bestaat niet afaik. PCM over spdif is dus altijd stereo/2 kanalen.
Duh, met 5.1 kanaals SPDIF bedoel ik gewoon die onzin die Creative heeft bedacht: 3x PCM over een kabel :X

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 27-09-2004 21:30 ]

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-07 21:36
De speakertest bij de creative geluidskaarten werkt alleen met zo'n speciale digitale aansluiting(bij de sblive was dat een stereo jackplug i.p.v. een mono voor digitale uitgang) of met de 5.1 analoge(3 jackplugs) aansluiting. Als je wilt testen of alle speakers het doen kun je het beste met dolby digital bestand testen. Hier is een voorbeeld bestand:
Test_AC3_v2.0.avi
Installeer hiervoor ac3filter als je die nog niet hebt en stel deze in op spdif bij output -> speakers. Het enige wat je dan alleen mist is 3d geluid bij spellen, daarvoor moet je de boxjes analoog aansluiten als dat mogelijk is.

• Lone Gunman
  • Niet online
deepspace schreef op 27 september 2004 @ 21:30:
[...]

Duh, met 5.1 kanaals SPDIF bedoel ik gewoon die onzin die Creative heeft bedacht: 3x PCM over een kabel :X
Duh, hoe wil jij 3 aparte spdif aansluitingen over een RCA plug laten gaan ? 8)7

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Lone Gunman schreef op 27 september 2004 @ 21:38:
[...]

Duh, hoe wil jij 3 aparte spdif aansluitingen over een RCA plug laten gaan ? 8)7
Dat zeg ik ook niet:
Als je een gewone RCA plug hebt, hebt je idd pech...
Ik had niet gezien dat er maar een gewone RCA plug voor coax op zat... Plaatjes zijn iet al te duidelijk :P

(al is dat zeker niet technisch onmogelijk om het wel te kunnen :P )

Dan heb je idd pech in games TS: alleen stereo...

Pagina: 1