8GB kopiëren van FAT32 naar NTFS, omgekeerde niet mogelijk

Pagina: 1
Acties:

• Stimpy001
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-09-2025
Ik zal eerst even een korte situatie schets geven zodat mijn probleem duidelijk wordt. Ik heb een 13 GB FAT32 schijf met data waarvan ik 8GB(MP3) over heb gezet naar een 60 GB NTFS schijf. Dit ging helemaal goed alleen nu moet ik dezelfde data, 8 GB dus, weer terugzetten van de NTFS-schijf naar de 13 GB-schijf.

En hierin zit hem nu net het probleem. Bij het terugzetten van de 8GB van de NTFS naar de FAT ontstaat het probleem dat er niet meer voldoende schijfruimte is. :?

Volgens mij is dit toch vrij vreemd want ik heb er 8GB afgehaald en zet er ook weer dezelfde 8 GB op terug. Ik heb uitgerekend dat ik op de één of andere manier ongeveer 1 GB aan ruimte te kort kom. De 8 GB is dus schijnbaar 9 GB geworden. Ik heb al zo her en der gelezen dat dit te maken kan hebben met de zogenaamde grootte van de clusters.

Wie kan mij hierover meer uitleg geven of nog beter de oplossing geven zodat ik weer die 8 GB terug kan zetten op de beschikbare 8GB ruimte op de FAT-schrijf. Is hier een speciaal tooltje voor of zo? De 13 GB-schijf formateren is geen optie i.v.m. andere data die er nog op aanwezig is.

Wat jij vergeten bent, hoeft voor mij geen spoed te zijn.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
Tja, als je clustersize op 64kB staat op die FAT32 schijf..... en je hebt veel kleine bestandjes die onder de 64kB liggen, of gefragmenteerd worden op de 64kB grens waardoor er in veel clusters opeens maar 1kB zit........ ben je toch die overige 63kB aan ruimte kwijt.

Dus een hoop spookruimte.

Formatteer die 8GB schijf eens opnieuw en zet de clustersize op 4kB en zie of dat helpt?

Controleer ook eens op die NTFS schijf naar de properties ...
Alle bestanden en mappen selecteren in de verkenner, rechtermuisknop -> eigenschappen en zie hoeveel bestanden het zijn, hoeveel fysieke ruimte ze innemen en hoeveel logische ruimte ze innemen (logische ruimte is dan dus gewoon de bestandsgroottes bij elkaar opgeteld. Fysieke ruimte is dan met in achtneming van de clustersize).

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je kan proberen het in delen te kopieren.
na zeg maar 75% de 8gber de defraggen (niet met windows defragger, een goede pakken)
en dan de rest kopieren.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• Stimpy001
Het kopiëren van de bestanden in meerdere delen is geen werk want we hebben het hier over ruim 6000 bestanden verdeelt over meerdere mappen en onderliggende submappen.

Ook het formateren van de schijf is geen optie want op de 13 GB-schijf staat nog andere data die bewaard moet blijven.

Wat zou dan een goed defragmentatie-programma zijn om eventueel te defragementeren?

• GeforceDDQ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik gebruik zelf O&O Defrag daarvoor :)

[ Voor 10% gewijzigd door GeforceDDQ op 19-09-2004 21:05 ]

301SQN

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-03 17:13
Stimpy001 schreef op 19 september 2004 @ 21:03:
Het kopiëren van de bestanden in meerdere delen is geen werk want we hebben het hier over ruim 6000 bestanden verdeelt over meerdere mappen en onderliggende submappen.

Ook het formateren van de schijf is geen optie want op de 13 GB-schijf staat nog andere data die bewaard moet blijven.

Wat zou dan een goed defragmentatie-programma zijn om eventueel te defragementeren?
Een goed programma om te defragementeren is Disk Keeper.

Mischien kan je je filesystem even omzeten met Partion Magic naar ntfs?

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Heb je soms de bestanden van die 13GB naar die 60GB schijf gesleept
Dan kopieerd hij die bestanden dus.
Weet je zeker dat ze niet meer op die 13GB schijf staan?
Of miss nog in je prullebak?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het probleem lijkt me meer dat je schijfruimte op die 13GB HD van geen meter klopt.

Lees eens het betreffende onderdeel in de OM FAQ / Beleid waar wat mogelijke oplossingen staan.

ARME AOW’er

• Stimpy001
Alexio schreef op 19 september 2004 @ 21:53:
Heb je soms de bestanden van die 13GB naar die 60GB schijf gesleept
Dan kopieerd hij die bestanden dus.
Weet je zeker dat ze niet meer op die 13GB schijf staan?
Of miss nog in je prullebak?
De bestanden zijn "geknipt" en "geplakt" en dus niet gesleept. Ik weet zeker dat ze niet meer op die 13 GB staan of in de prullenbak aangezien ik het "verplaatsen" van de bestanden heb uitgevoerd onder Windows XP. De 13GB schijf gebruik ik onder Windows 98. Zowel Windows XP als Windows 98 zeggen dat de schijf vol is.

Pagina: 1