Enkele problemen met SUSE 9.1 Personal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-01 21:05
heb sinds 3 dagen suse 9.1 (waarvoor ik alleen nog maar windows heb gebruikt), stukje bij beetje werkt steeds meer, maar heb nog wel enkele problemen:

1.
De line-in van mijn Audigy wordt niet ondersteund, ik heb een Hauppage tv-kaart, met een externe kabeltje van line-out-tv-kaat naar line-in-audigy, maar ik krijg geen geluid.
Als ik hem in mijn microphone stop, doet ie t wel, maarja, mijn microfoon dan niet meer |:(

2.
ik heb twee videokaarten:

ATI 3D Rage II+ 215GTB (ati)
NVidia GeForce4 MX 460 (nv)
(zo worden ze herkend door linux, en volgens mij klopt dat wel)

en heb multihead zo ingeteld dat mijn desktop verlengd wordt op mijn tweede monitor.
Maar nu kan ik 3d acceleration niet aanzetten: OpenGL acceleration not possible in multihead environment. Nu heb ik dus neits meer aan mijn 3d-kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
1. Komt het probleem niet daardoor dat een mic ingang veel gevoeliger is dan een line ingang? Je mixer instellingen staan niet ergens verkeerd?

2. Kzou et niet echt weten, niet al te best idee is om tijdelijk die Ati kaart uit te zetten als je iets met hardware 3d versnelling wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
Jesse schreef op 19 september 2004 @ 20:53:
1. Komt het probleem niet daardoor dat een mic ingang veel gevoeliger is dan een line ingang? Je mixer instellingen staan niet ergens verkeerd?
Nee volgens mij zijn de line in en microphone even gevoelig, en in windows doet t t wel goed...Ik heb in de mixer de line in ge-un-mute en het volume op zijn hoogst gezet, dus dat zou goed moeten zijn.
Jesse schreef op 19 september 2004 @ 20:53:
2. Kzou et niet echt weten, niet al te best idee is om tijdelijk die Ati kaart uit te zetten als je iets met hardware 3d versnelling wilt doen.
Nee, dat lijkt me niet, heb ook nog niet kunnen vinden hoe dat dan zou moeten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
FrankvR schreef op 19 september 2004 @ 23:20:
Nee volgens mij zijn de line in en microphone even gevoelig, en in windows doet t t wel goed...
Volgens mij is dit vaak toch niet het geval (maar zeker weten doe ik het niet). Microfooningang is meestal toch meer versterkt dacht ik...
Ik heb in de mixer de line in ge-un-mute en het volume op zijn hoogst gezet, dus dat zou goed moeten zijn.
Dat is dan wel weer zo ;)

Post evt. eens een screenshot van je mixerinstellingen?

Het andere puntje: zuigt zeg...maar welke kaart wil dan geen OpenGL doen? De ATI neem ik aan? Misschien kun je eens kijken in /var/log/XFree86.0.log, en dan het deel uitknippen en posten (gewoon als tekst) waar hij zeurt over OpenGL.

Ik heb hier namelijk een NVidia GeForce 2MX (ja ja, oud..ik weet het), en een nog veel antiekere Diamond Fire GL 1000+ (8 MB RAM :X ), met 2 schermen naast elkaar, werkt prima. Ook OpenGL spellen werken daarmee prima (quake 3 arena, Tux racer, UT2003 al trekt de kaart dat niet echt, natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-09 12:51
3.

Het gaat volgens mij om Xinerama, dit is een extensie van XFree die het gebruik van OpenGL onmogelijk maakt. Twee monitor kun je ook zonder Xinerama gebruiken, echter kun je dan bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk vensters van scherm A naar scherm B slepen en dit soort dingen. Het is een tijdje geleden dat ik iets anders dan Xinerama gebruikte, ik heb op mijn desktop OpenGL toch niet echt nodig, dus het kan dat er onderhand nog andere mogelijkheden zijn om het werkend te krijgen. Ik herinner me bijvoorbeeld aan een truukje met een van de commerciele drivers, dacht dat het ATi was waarmee dat wel kon en met OpenGL dus. Echter bleven daarbij weer wat handige dingen, zoals windowplacement e.d. achterwege.)

Misschien wil Wilke wat details over zijn configuratie loslaten?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
Wilke schreef op 19 september 2004 @ 23:30:
[...]
Volgens mij is dit vaak toch niet het geval (maar zeker weten doe ik het niet). Microfooningang is meestal toch meer versterkt dacht ik...
[...]
Dat is dan wel weer zo ;)
Post evt. eens een screenshot van je mixerinstellingen?
Hierbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.frisb.nl/got/playback.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.frisb.nl/got/capture.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.frisb.nl/got/extsourceplayback.gif
Wilke schreef op 19 september 2004 @ 23:30:
Het andere puntje: zuigt zeg...maar welke kaart wil dan geen OpenGL doen? De ATI neem ik aan? Misschien kun je eens kijken in /var/log/XFree86.0.log, en dan het deel uitknippen en posten (gewoon als tekst) waar hij zeurt over OpenGL.

Ik heb hier namelijk een NVidia GeForce 2MX (ja ja, oud..ik weet het), en een nog veel antiekere Diamond Fire GL 1000+ (8 MB RAM :X ), met 2 schermen naast elkaar, werkt prima. Ook OpenGL spellen werken daarmee prima (quake 3 arena, Tux racer, UT2003 al trekt de kaart dat niet echt, natuurlijk).
Nou welke kaart t niet trekt weet ik eigenlijk niet, als ik in SaX2 op 3d accelration klik, zeurt hij erover dat Multihead environment geen opengl onderstend.
ik weet verder niet wat je vraagt, ben nogal newbe...dat log bestand is enorm, en kan niets vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
Probeer die mic-boost eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
Jesse schreef op 20 september 2004 @ 14:58:
Probeer die mic-boost eens?
heeft geen effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
Nee, dat kon wel eens echt een probleem zijn met de Linux driver. Toevallig precies zo'n kaart als waar ze hier over ouwehoeren?

Zelfde probleemgevonden. Zelfde Linux-versie, zelfde kaart, zelfde gelazer (ook dat 'ie het via de MIC-in wel doet).

Anyway, ik weet niet hoe goed je Duits is, maar ik zie in ieder geval de tip om het eens met 'alsamixer' te proberen (dat is een command line tooltje, dus gewoon een 'konsole' openen en daarin 'alsamixer' starten, hopelijk zit die er standaard bij!), daarin kun je met de pijltoetsen, 'm' voor mute/unmute enzo rondklooien met dezelfde soundcard/mixer controls. Het zou wel uberslecht wezen als het daar wel werkt en via kmix niet, maar men schijnt daar succes mee te boeken dus je kunt het allicht proberen.

Ook wordt verwezen naar dit topic en dan de post van Wild_man. Het lijkt daar om een ander probleempje te gaan, maar wat bij die gasten schijnbaar ook jouw mic/line-in probleem verhelpt.

Hieronder een snelle vertaling van die post - eigenlijk komt die op hetzelfde neer als wat hierboven al staat - de kmixer in SuSE 9.1 is schijnbaar brak, gebruik dus een algemeen mixer-programma voor ALSA (de Advanced Linux Sound Architecture), zoals 'kamix' of 'alsamixer'. Maar hier staat het stap voor stap uitgelegd:

oplossing
Deactiveer de ingebouwde sound mixer van KDE en gebrui in plaats daarvan een standaard ALSA mixer (bv. kamix). Dit kan door de volgende stappen uit te voeren:
  • Zorg dat er geen mixer-applicatie meer gestart is. Als in de tray naast de klok een luidspreker-icon staat, klik daar dan met de rechtermuisknop op en kies 'afsluiten/close' in het context-menu.
  • Verschijnt hierbij de melding [KAMix bij volgende keer aanmelden automatisch starten?], kies dan 'ja' en sla straks stap 13 en 14 over.
  • Open het YaST Control Center en open de volgende dialog:
    - Software
    - Software installeren/deinstalleren
  • Zoek op het keyword 'kdemultimedia'
  • Klik met de rechtermuisknop op 'kdemultimedia3-mixer' en kies uit het contextmenu 'wissen/delete'
  • Klik rechtsonderin op 'apply'
  • Sluit het YaST Control Center
  • Open een konsole (kan o.a. door op Alt-F2 te drukken, tik 'konsole')
  • Geef het commando 'su -' op de prompt
  • Typ het root/administrator password in. Let op dat dit goed gaat (geen foutmelding = goed).
  • Geef deze commando's op (in deze volgorde!), zonder het streepje ervoor:
    - rcalsasound stop
    - rm /etc/asound.state
    - rcalsasound start
    - alsactl store
  • Beeindig de 'root'-sessie door op Ctrl-D te drukken.
  • Stap 13: Voer het commando 'kamix &' uit (nog steeds op de commandline promp dus, maar niet meer als root)
  • Stap 14: Bevestig de melding [KDEInit kon CheckHardware niet starten].
  • Sluit de 'konsole' sessie door nogmaals op Ctrl-D te drukken.
Als het hiermee nog niet lukt, geef ik het op.

[ Voor 88% gewijzigd door Wilke op 20-09-2004 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
Wilke schreef op 20 september 2004 @ 16:40:
Als het hiermee nog niet lukt, geef ik het op.
helaas... ik geef t nu ook op...
Kreeg vandaag ook geen contact met welke smtp server dan ook, al met al probleempjes die ik niet zo fijn vind... Ben nu een artikel aan het lezen over SUSE vs Mandrake vs Fedora... Misschien dat ik dan toch nog overstap.

Iets anders: Ik wilde wat dingen installeren (dctc bijvoorbeeld, maar ook andere dingen) en dan moet je of met rpm werken, maar dan krijg ik telkens missing libs, en als ik die dan installeer, hebben die ook weer missing libs, enz enz, en heb ik uiteindelijk een lib geinstalleerd, zegt ie nog steeds dat ie hem mist. :X of ik krijg bij tar.gz source bestanden compile error's. Geen enkele installatie is tot nu toe goed verlopen. |:( Allen wat via YasT2 gaat, werkt, maar daar kan ik niet alles vinden. Doe ik iets fout?

Heb een maand hiervoor al met debian gespeeld. Daarmee nooit compile problemen gehad, al moet ik zeggen dat ik ook niet zo heel veel gedaan heb buiten standaard webserver'tje/samba. alles via apt-get, maarja dat is waarschijnlijk ook niet heilig, als je weer iets moet hebben wat niet te vinden is op de debian servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrankvR schreef op 21 september 2004 @ 01:14:
[...]

Kreeg vandaag ook geen contact met welke smtp server dan ook, al met al probleempjes die ik niet zo fijn vind... Ben nu een artikel aan het lezen over SUSE vs Mandrake vs Fedora... Misschien dat ik dan toch nog overstap.

Iets anders: Ik wilde wat dingen installeren (dctc bijvoorbeeld, maar ook andere dingen) en dan moet je of met rpm werken, maar dan krijg ik telkens missing libs, en als ik die dan installeer, hebben die ook weer missing libs, enz enz, en heb ik uiteindelijk een lib geinstalleerd, zegt ie nog steeds dat ie hem mist. :X of ik krijg bij tar.gz source bestanden compile error's. Geen enkele installatie is tot nu toe goed verlopen. |:( Allen wat via YasT2 gaat, werkt, maar daar kan ik niet alles vinden. Doe ik iets fout?
Je lib-probleem staat in de FAQ. Verder moet je zoveel mogelijk zelf compileren vermijden en de package manager van je distro gebruiken (in dit geval RPM).
Heb een maand hiervoor al met debian gespeeld. Daarmee nooit compile problemen gehad, al moet ik zeggen dat ik ook niet zo heel veel gedaan heb buiten standaard webserver'tje/samba. alles via apt-get, maarja dat is waarschijnlijk ook niet heilig, als je weer iets moet hebben wat niet te vinden is op de debian servers.
In Debian compileer je de packages niet zelf, je haalt de binaries van de servers af. Apt-get verhelpt ook meteen de dependency problemen :) Verder is er best veel te vinden op die servers, en mocht dat niet zo zijn, dan kun je zelf gaan compileren. Dan kun je er eventueel nog een .deb (Debian package) van bouwen om te zorgen dat het alsnog via je package manager (dpkg) gaat. Joechei! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Nu online
FrankvR schreef op 21 september 2004 @ 01:14:
Heb je wat hierboven staat geprobeerd dan?
Kreeg vandaag ook geen contact met welke smtp server dan ook
Dan moet je zelf aan de firewall hebben gezeten of andere instellingen veranderd - als je kunt internetten, moeten SMTP servers ook gewoon te bereiken zijn (tenzij je zelf allerlei instellingen hebt zitten wijzigen).
Iets anders: Ik wilde wat dingen installeren (dctc bijvoorbeeld, maar ook andere dingen) en dan moet je of met rpm werken
Inderdaad, en alleen packages downloaden voor SuSE uiteraard - zie NOS FAQ: Hoe installeer ik software onder Linux?

Waar je zoiets dan vind? Bijvoorbeeld via een site als deze. Er staan ook SuSE-versies tussen van dctc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
Wilke schreef op 21 september 2004 @ 09:47:
[...]

Heb je wat hierboven staat geprobeerd dan?
[/qoute]

Ja..Hielp niet.

c
[...]

Dan moet je zelf aan de firewall hebben gezeten of andere instellingen veranderd - als je kunt internetten, moeten SMTP servers ook gewoon te bereiken zijn (tenzij je zelf allerlei instellingen hebt zitten wijzigen).
Dat heb ik dus niet, ik heb helemaal geen firewall gevonden, laat staan dat ik er iets mee heb gedaan.
Wilke schreef op 21 september 2004 @ 09:47:
[...]

Inderdaad, en alleen packages downloaden voor SuSE uiteraard - zie NOS FAQ: Hoe installeer ik software onder Linux?

Waar je zoiets dan vind? Bijvoorbeeld via een site als deze. Er staan ook SuSE-versies tussen van dctc...
Dat wist ik dus niet, maar als ik van die site download krijg ik weer missing libs, terwijl ik die wel op mijn computer heb geinstalleerd (zelfs een hogere versie, dan nodig is), maar het is dus weer niet gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FrankvR schreef op 21 september 2004 @ 10:31:
[...]
Dat wist ik dus niet, maar als ik van die site download krijg ik weer missing libs, terwijl ik die wel op mijn computer heb geinstalleerd (zelfs een hogere versie, dan nodig is), maar het is dus weer niet gelukt.
En daarom gaf ik het linkje naar de FAQ dus:
FAQ Non-Windows Operating Systems - update: 08/04/2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankvR
En natuurlijk had ik dat al gelezen. De libs staan al gewoon geinstalleerd. Standaard in mijn configuratie via YAST2.
En toch zegt hij dat hij ze niet heeft.
als ik op ignore klik, krijg ik uiteindelijk als ik cdgui wil opstarten de error:
code:
1
2
dcgui: error while loading shared libraries: libdc.so.0: 
cannot open shared object file: No such file or directory
Pagina: 1