Toon posts:

[XP] Installatie verwisselt drive letters*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal maanden geleden 2 seagate sata schijven geinstalleerd.
Op een van deze schijven is een partitie voor 'overige data' (E:) en een tweede partitie waarop windows (C:) is geinstalleerd.
Wanneer ik nu windows opnieuw wil installeren en ik voeg handmatig de sata drivers toe tijdens de installatie, geeft deze vervolgens aan dat windows nu op E:\Windows\... staat geinstalleerd.

Probleem is dus dat tijdens de installatie de drive letters C: en E: worden verwisseld en ik bang ben dat wanneer ik de installatie zo afrond windows ineens op E:\ staat.
Weet iemand hoe ik op een veilige manier toch m'n windows partitie kan verwijderen en een schone XP kan installeren, zonder m'n data op de tweede partitie kwijt te raken ?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:49
Ik doe even een kleine titel edit aangezien het logisch is dat dit topic over windows gaat in "Windows Operating Systems" ;).

Een makkelijke oplossing voor dit probleem is natuurlijk even de stroom kabel uit je e: hd trekken, dan wisselt hij ze echt niet meer om. Kijk anders even vanuit de partmanager vanaf jje recovery console, en pas daar evt. de drive letters aan.

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is dat die e: drive een partitie is op dezelfde schijf als waarop c: een partitie is.
Tijdens een gehele herinstallatie verwisselt windows install. deze driveletters.
Ik ben dus bang dat ik na de installatie windows op e:\ heb staan.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je kunt later toch alsnog de driveletters veranderen bij schijfbeheer?

edit:
ok, dat kan dus idd niet bij de bootpartitie.

[ Voor 29% gewijzigd door MadMarky op 26-09-2004 16:01 ]

🖥️ | 🚗

• Daxter
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kan voor zover ik weet niet de drive letter van je systeem partitie wijzigen in elk geval niet met de standaar dingen van ms. Ik meen dat partition magic hier wel uitkomst kan bieden.

• ericding
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:29

ericding

Altijd de eerste.

Je kan ook opstarten vanaf CD en in de "repair-console" met het commando "diskpart" de partities handmatig goed instellen. Let wel even goed op wat je doet (maak eerst een back-up!) In diskpart kan je ook uitleg krijgen met /? .

• HyperActivE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

HyperActivE

Niet zo actief als verwacht

Je kan na de installatie ook de boot partitie letter wijzigen in regedit..

HK_LM/SYSTEM/MountedDevices

Daar kan je gewoon de letters veranderen.
Even opnieuw opstarten en je wijzigingen worden toegepast.

Verwijderd

HyperActivE schreef op 27 september 2004 @ 09:01:
Je kan na de installatie ook de boot partitie letter wijzigen in regedit..

HK_LM/SYSTEM/MountedDevices

Daar kan je gewoon de letters veranderen.
Even opnieuw opstarten en je wijzigingen worden toegepast.
Heb dit nog nooit toegepast maar zijn dit de register sleutels die gebruikt worden voor het veranderen van de drivenames bij de propterties van de devices?

Verwijderd

Topicstarter
Het veranderen van de registerinstellingen heb ik ooit 'ns geprobeerd.
Resulteerde in een machine die op geen enkele wijze meer opstartte.
Zover ik op internet heb kunnen vinden is er geen methode om de driveletter van je bootpartitie te wijzigen wanneer op dezelfde drive nog een andere partitie aanwezig is. Waarschijnlijk zit d'r dus niets anders op dan al m'n data te backuppen naar een andere schijf :(
Pagina: 1