Netwerk in een netwerk: Mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-05 10:30

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Ik ben in mijn kamer aangesloten bij een LAN waarbij via een router ook het internet gedeeld wordt. Nu wil ik in mijn kamer met een tweede computer weer een netwerkje maken door met een crosscable beide computers aan te sluiten. Mijn internet via de LAN komt dan binnen op de ene netwerkkaart en op de tweede netwerkkaart in die computer wil ik het interne netwerkje aansluiten.

Nu vroeg ik mij twee dingen af: kan ik voor mijn interne netwerkje nu als IP adressen weer de 192.168.1.1 enz. gebruiken zoals uitgelegd in de Netwerk FAQ of kan dit niet omdat ik al op een netwerk zit met die IP instellingen?
Ook vraag ik mij af of het dan mogelijk is dat ik m.b.v. een proxyserver programma het internet kan doorsturen naar de tweede computer?

Ik heb de Netwerk FAQ gelezen en ook het Thuisnetwerken: een beginners guide, maar ik kan nergens duidelijk vinden of dat wat ik wil ook mogelijk is. Ik hoop dat ik een beetje duidelijk heb uitgelegd wat ik wil en dat iemand weet of dit wil :)

Evolutionair Geneticus

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 15:45

Acheron

updatepack.nl

Ja, dat kan.

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Verwijderd

ik zou zeggen koop een switch en zet die op de lijn die van je router komt, sluit daar alle 2 je pcs op aan.
of begrijp ik je verkeert?

yuu

Verwijderd

kan, je moet mar eens zoeken op google op "netwerkbrug" of in het engels natuurlijk

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Je moet op het nieuwe netwerk een ander subnet gebruiken, anders weet de router-PC (die met 2 NIC's) niet waar data heen moet. Voorbeeldje:
Je normale LAN heeft: 192.168.1.x / 255.255.255.0
Dan wordt de range voor de tweede: 192.168.2.x / 255.255.255.0

Mbv een netwerkbrug, ICS of andere routersoftware kan je PC beide netwerken routeren voor de achterliggende PC.

Zo scherp als een voetbal!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

kijk eerst eens naare de oplossing van xanadu wel zo eenvoudig en er hoeft geen pc aan te staan verder als je slechts op een pc wil werken

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Reptile209 schreef op 19 september 2004 @ 17:35:
Je moet op het nieuwe netwerk een ander subnet gebruiken, anders weet de router-PC (die met 2 NIC's) niet waar data heen moet. Voorbeeldje:

Mbv een netwerkbrug, ICS of andere routersoftware kan je PC beide netwerken routeren voor de achterliggende PC.
Van dat eerste hoopte ik al dat dat kon. Maar wat betreft het tweede, de tweede computer hoeft niet op het LAN te komen, ik wil hem alleen op mijn eerste computer aansluiten voor bestandsoverdracht en internet.
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 17:31:
ik zou zeggen koop een switch en zet die op de lijn die van je router komt, sluit daar alle 2 je pcs op aan.
of begrijp ik je verkeert?

yuu
Nee, je begrijpt mij goed, maar als ik een switch koop, hoef ik dan geen proxy meer in te stellen om het internet op de tweede PC te krijgen?

Evolutionair Geneticus

Verwijderd

nee dan hoef je geen proxyserver meer in te stellen, die switch moet je dan gewoon zien als een uitbreiding van je router porten.

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
De oplossing met de switch ligt in dit geval inderdaad het meest voor de hand. Mits de beheerder van de router geen beperkingen heeft ingesteld voor MAC adressen die een IP van die router kunnen krijgen. Alleen opletten met de rechten voor je shared directories, tenminste als je niet wil dat alle andere pc's in het netwerk die ook kunnen benaderen.

[ Voor 23% gewijzigd door Henk007 op 19-09-2004 23:10 ]

Verwijderd

Reptile209 schreef op 19 september 2004 @ 17:35:

dat hoeft niet eens met die x.x.2.x en x.x.1.x
met een netwerkbrug doet je eerste pc net alsof hij helemaal niet bestaat, en zo kan je daar heel eenvoudig op internetten.

Als je data van pc1 nar pc2 wil overzetten kan dat ook heel eenvoudig, met een netwerkbrug is het net alsof er een switch tussen zit, maar moet je dus wel alleen pc de hele tijd aan hebben...

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 21:13
Inderdaad gewoon een switch gebruiken; dan hoef je ook helemaal niets in te stellen; mag je maximaal 1 mac adres van de beheerder van de router of wil je niet dat andere gebruikers van de router van de beheerder jouw shares kunnen zien; neem dan een eigen router waarvan je de wan poort aansluit op de lan poort van de router van de beheerder; dan heb je ECHT je eigen netwerk. Succes ermee!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
misschien lees ik te snel, maar wil je dat het tweede netwerkje het eerste netwerkje niet ziet? of wil je er eigenlijk één groot netwerk van maken? (In het eerste geval zijn bijna alle bovenstaande posts nutteloos)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

0siris schreef op 19 september 2004 @ 23:23:
misschien lees ik te snel, maar wil je dat het tweede netwerkje het eerste netwerkje niet ziet? of wil je er eigenlijk één groot netwerk van maken? (In het eerste geval zijn bijna alle bovenstaande posts nutteloos)
Humzzz, ik denk niet dat de TS één groot netwerk wil hebben, anders zou die bv een hub kunnen gebruiken.
Zit die wel met het probleem, dat die moet weten wat voor ip's er al ingebruik zijn, mocht die statische ip's willen gebruiken (bv voor een ftp/www server).

Maar het makkelijkst is een router, zoals anderen al gezegd hebben.
Om nu een pc constant aan te hebben staan, is een beetje overkill, natuurlijk weer niet als de TS een server wil draaien.

And The Only One

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
@ Osiris

Het tweede netwerkje mag niet gezien worden door het eerste grote netwerk. Maar van dat grote netwerk haal ik wel mijn internet en dit internet wil ik kunnen doorsluizen naar een tweede PC. Ik dacht zelf dus dit te kunnen doen door een tweede kleiner netwerkje te maken door gewoon in de internet PC nog een NIC te stoppen en met een crosscable deze dus te verbinden met de tweede PC. Ik kon alleen nergens vinden wat dan de TCP/IP instellingen moesten zijn. Ik dacht zelf dat met een proxyserver het internet dan op de tweede PC te krijgen was, maar ik lees hier dat het dus makkelijker met een switch gaat. Ik weet alleen niet hoe dan het eigen netwerkje af te schermen is van het grote netwerk en of dit uberhaupt wel kan, maar dat staat misschien ook wel in de FAQ ;)

Evolutionair Geneticus

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 18:18
Diamon schreef op 19 september 2004 @ 23:38:
...Maar het makkelijkst is een router, zoals anderen al gezegd hebben....
Nee, de anderen hebben het voornamelijk over een switch, en een switch is geen router!
Stel je wil de volgende situatie:

inet <--> modem <--> router <--> pc1 <--> switch <--> pc2,3,4

waarbij pc 2, 3 en 4 bijv. ipadres 192.168.1.1 t/m 192.168.1.3 wil geven, en pc1 het ipadres 10.0.0.1, ben je er niet met bovenstaande tekening i.c.m een switch ;)
Wil je echter alle pc's in bovenstaand krabbeltje ipadressen geven in dezelfd range, is een switch prima.
@Nebula M31: ja dat kan, dus zoiets:
inet <--> modem <--> router <--> pc1 <-->2e netwerkkaart (<-->switch)<-->pc2(,3,4)
dan gebruik je de 2e netwerkkaart als bridge

[ Voor 22% gewijzigd door 0siris op 19-09-2004 23:48 ]

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

@TS:

Het is heel simpel. Gewoon je tweede netwerk kaart een ip geven dat niet hetzelfde is als die van de kaart waar internet op binnen komt. Dus gewoon met 192.168.0.x en als subnet 255.255.255.0 en dan als Gateway het ip van de kaart waar internet mee binnen komt. Op die andere pc geef je dan ook weer een 192.168.0.x ip en zelfde subnet en gateway.
(in win xp is daar een hele fijne wizard voor trouwens)

Wil je meerdere pc's later aansluiten of niet afhankelijk van de eerste pc willen zijn om met de tweede op inet te kunnen, dan kun je beter een goedkoop routertje aanschaffen dan lost die het allemaal wel op.

En iedereen doet hier een beetje moeilijk trouwens. Als je van de netwerkbeheerder meerde pc's mag aansluiten kun je een switch gebruiken, en als je maar 1 pc mag dan gebruik je een router, want die wordt namelijk als 1 pc gezien (hoeveel je er op aansluit) of je sluist het inet verkeer door je eerste pc.
En aangezien de TS maar 1 pc wil laten zien kun je gewoon de bovenstaande keuze maken. (En verder is het prijsverschil tussen een router en switch ook niks).

Persoonlijk zou ik gewoon voor de router kiezen, omdat je dan niet afhankelijk bent van je eerste pc en de instellingen veel simpeler zijn (DHCP enzo).

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 00:10 ]

• GH45T
Een router kopen en de wan poort van je eigen router op de lan poort op de systeembeheerders router inpluggen. Je eigen pc's vervolgens weer inpluggen in de lan poorten van je eigen router en je bent klaar. Je eigen netwerk is goed afgesloten van het "grote" netwerk en je hebt internet in je netwerk beschikbaar. Je hoeft dan ook niet pc1 aan te zetten om op pc2 te internetten.

Situatie:
modem --> beheerders-router --> jouw pc

Nieuwe situatie:

Modem --> beheerders-router --> jouw router --> pc1 en pc2 ieder met eigen aansluiting

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:19

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

[quote]Nebula M31 schreef op 19 september 2004 @ 17:51:
[...]

Van dat eerste hoopte ik al dat dat kon. Maar wat betreft het tweede, de tweede computer hoeft niet op het LAN te komen, ik wil hem alleen op mijn eerste computer aansluiten voor bestandsoverdracht en internet.

[...]

Ik wil niet veel zeggen, maar als de tweede PC het internet op wil dan zal die dat in jouw opstelling toch VIA de eerste doen, dus moet de tweede PC toch op het LAN van de eerste kunnen?

Nothing is a problem once you've debugged the code

• GH45T
Nebula M31 schreef op 19 september 2004 @ 17:51:
Ik wil niet veel zeggen, maar als de tweede PC het internet op wil dan zal die dat in jouw opstelling toch VIA de eerste doen, dus moet de tweede PC toch op het LAN van de eerste kunnen?
Simpelweg gezegd: wat de TS wil kan wel maar het is totaal niet praktisch en heeft als enige nut een kostenbesparing van rond de 25 euro. ik kan hem sterk aanraden om gewoon een router te nemen; dat is veel gebruiksvriendelijker voor hem zelf en het is ook nog eens veel veiliger afgesloten van het "grote netwerk".

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 00:02:
@TS:

Het is heel simpel. Gewoon je tweede netwerk kaart een ip geven dat niet hetzelfde is als die van de kaart waar internet op binnen komt. Dus gewoon met 192.168.0.x en als subnet 255.255.255.0 en dan als Gateway het ip van de kaart waar internet mee binnen komt. Op die andere pc geef je dan ook weer een 192.168.0.x ip en zelfde subnet en gateway.
(in win xp is daar een hele fijne wizard voor trouwens)
Verschillende kaarten moeten in een ander subnet zitten. Niet gaan rotzooien met ip adressen die in hetzlefde subnet zitten.

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-05 15:32
Ik kan het ook niet helemaal snappen, maar dat wat jij wilt is volgens mij een kwestie van ICS aanzetten en klaar.

Gewoon een kwestie van een 2de netwerkkaart in de PC met Internet zetten en dan een cross-cable er tussen en klaar.

I Don't Know, So Don't Shoot Me

• Nebula M31

Nebula M31

prutser op microschaal

Topicstarter
Het is gelukt! Ik heb na alle suggesties meegenomen te hebben gekozen voor een simpele crosscable. De computers staan naast elkaar dus het maakt niet zoveel uit dat de server PC aan moet staan voor het internet van de andere PC. Het was idd makkelijker dan ik dacht. Ik heb nu de instellingen van mijn internet NIC laten staan en ik heb de tweede NIC als IP: 192.168.0.1 en als subnet: 255.255.255.0

De tweede PC was wat lastiger want na de netwerk setup wizzard gedraaid te hebben zagen beide PC elkaar en had ik wel het netwerkje met bestandsoverdracht maar geen internet. Het bleek dat windows hier als DNS de instelling van de internet NIC overnam, terwijl dit gewoon het IP adres van de tweede NIC op de server PC moest zijn. Maar goed, ik heb wat ik wilde, een tweede PC erbij met internet en bestandsoverdracht zonder dat hij te zien was op het andere netwerk en dat lijkt nu gelukt te zijn!

Bedankt voor de adviezen allemaal, misschien dat ik in de toekomst nog een switch aanschaf. :)

Evolutionair Geneticus

• Acheron
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 15:45

Acheron

updatepack.nl

In vervolg even zoeken he? Of anders beginnersweb.nl

Zeg nee tegen bloatware. Download Nero Lite!

Pagina: 1