wlan achter wlan

Pagina: 1
Acties:

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-05 15:39
Nadat ik verhuisd ben naar een tijdelijk appartement, waar ik gebruik "mocht" maken van wlan (shared tegen volledig abbo bedrag, breek me de bek niet open, maar ik kan niet anders :( ), heb ik na een paar weken mijn eigen oude netwerk weer opgebouwd. Echter performance naar het internet zuigt mateloos.
Slechte pings, dropouts, enz. Als ik naar het plaatje kijk, kan ik me daar iets bij voorstellen. Het signaal wat ik uit de lucht pluk, zuigt al verschrikkelijk. Maar als ik rechtsreeks met de lap connect naar de eerste router, gaat het wel redelijk (op één plek in het appartement) Dus mijn gedachte was simpel. Pluk op een vaste plaats het signaal uit de lucht, leidt dat naar eth0 in de router, en bouw op eth1 weer je eigen lokale LAN, incl. private secure wlan.

Maar ik denk dat ik iets mis, waarom het zo slecht performed. Misschien kan iemand me helpen, met een mooie tip.
Hier een plaatje van het netwerk:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/spaceneeded/Network.jpg

Alvast bedankt voor eventuele tips!

• UltraSub
Vandaag nog maar eens wat getest. En het lijkt toch echt voor de firewall, dus het "externe" net al mis te gaan.j
Als ik een ftp vanaf de firewall naar een snelle server doe, en ik trek daar een bestandje vanaf met hashing aan, zie je dat het geen mooie stream is. Maar meer stop-n-go. Wat uiteindelijk resulteert in een 60KB/s download average, terwijl de lijn 100 moet kunnen doen. Nu is dat voor een download niet zo fijn, maar is in principe mee te leven. Erger is dat het surfen pet is. De ene keer laden pagina's lekker snel, de andere keer duurt het een eeuwigheid, of krijg ik timeouts. Het "voelt" dus alsof je op dialup zit. En daar betaal ik fucking niet voor.
* UltraSub groen van ergernis..

Ligt het nou aan mijn setup, of is het de communicatie over het eerste WLAN achter de router :? Ik baal hiervan als een stekker, zeker omdat ik al gezeik heb gehad met de huisbaas hier, over het wel/niet betalen van internet. Vragen voor een fatsoenlijke antenne op de router, of een andere router ligt dus heel gevoelig. En omdat het zulke boeren zijn en maar zoveel mogelijk geld willen vangen, wil ik er eigenlijk zelf niet meer te veel geld insteken.

Kan iemand me vertellen of ik iets verknalt heb met mijn denkwijze hier? Of dat het gewoon puur een slechte link is die dit veroorzaakt. Pingen naar de SMC router doet gemiddeld 2.5 ms, met 0% packetloss. Ook pingen van externe sites gaat in 99% van de gevallen zonder packetloss. Heb wat geschoven met het accespoint, en dat loste het packetloss probleem wat ik eerst heel erg had wel op, maar de verbinding zuigt nog steeds.

• UltraSub
Weer liggen kloten vandaag, met wat testjes.

Als ik een wget doe vanaf de server, haal ik wel de 100KB/s die de lijn aan moet kunnen, en ziet er ook redelijk stabiel uit. Dus dat is rechtstreeks over het eerste wlan.

Een ftp tussen de laptop en de server, gaat met 550 KB/s. Dus beide connecties lijken los van elkaar in orde te zijn. Das dus alleen over het tweede wlan.

Doe ik een download vanaf de laptop, dan gaat het mis. Download stort in na paar seconden, en gaat super langzaam, áls hij al doorgaat. Dat is dus via het tweede wlan, naar het eerste wlan, en terug.

Als ik dit interpreteer lijkt het er dus op dat de 2 wlan's elkaar in de weg zitten, zodra er "veel" data overheen gaat. WLAN1 zit op channel 1, en WLAN2 zit op channel 7. Dit zijn géén overlappende channels volgens onderstaande quote:
For 802.11b and 802.11g, there are 11 channels for wireless equipment (13 channels in Europe). In the simple situation where there's little interference, you can choose any channel that works for you. When there is interference from wireless networks that overlap with one another, each network should use one of the non-overlapping channels: 1, 6, or 11 (1, 7, 13 in Europe). Then, 3 networks can use the same space with minimum interference. If you can't do that, choose channels as widely spaces as possible.
Als ik channel 13 selecteer voor WLAN2, is WLAN2 dood. Geen idee waarom, maar ik kan er dan niet meer aan met de laptop. Dus heb ik channel 7 gekozen, en dat werkt wel.

Dus nogmaals, wat mis ik hier? Maak ik hier nou zo'n grote denkfout?