Toon posts:

Apple goed voor video bewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gelezen dat ze in de film wereld vaak apples gebruiken voor de bewerking. Ik wil graag ook aan video bewerking doen maar ben dus helemaal niet thuis in de apple wereld. Dus ik dacht laat ik hier ff vragen welke apple nou goed is voor mijn doel en welke software ik ervoor moet gebruiken.

Alvast Bedankt

Ps. Kan iemand me ook uitleggen hoe dat nou zit met die snelheden is een 2.8 ghz Imac sneller dan een 2.8 ghz Pc

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 17:09 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 17:05:
Ik heb gelezen dat ze in de film wereld vaak apples gebruiken voor de bewerking. Ik wil graag ook aan video bewerking doen maar ben dus helemaal niet thuis in de apple wereld. Dus ik dacht laat ik hier ff vragen welke apple nou goed is voor mijn doel en welke software ik ervoor moet gebruiken.

Alvast Bedankt
Het ligt er maar helemaal aan wat je wilt gaan doen. 'Simpel' video-editing kun je op een simpele Apple of een simpele PC. Bij de pc heb je software keuze uit Adobe Premiere, Avid en Pinnacle. Er zijn er vast wel meer maar deze worden veel gebruikt. Vooral in de 'proffesionele' wereld word Avid gebruikt.
Op de Apple heb je Final Cut Pro (FCP) en Avid en Premiere (de nieuwste versie word niet meer voor de Apple gemaakt).
Met allebei de systemen kun je ongeveer evenveel uithalen mbt video-bewerking.
Wil je echter 3D enzo gaan dan kom je bij andere programma's terecht en dat is weer niet mijn afdeling. Voor animatie/graphics heb je Adobe After Effects welke voor beide systemen te verkrijgen is.
Welke Apple je nodig hebt? Geen idee, ik gebruik een PC met Avid en dat werkt zeer goed. Pc is in ieder geval goedkoper dan Apple.
Bij de Pc heb je ook meer voor hetzelfde geld. En het videobewerken op een pc verschilt totaal niet van videobewerking op een Apple. Dus het zal meer een kwestie worden van je budget. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal het een pc worden. Ik dacht alleen dat apples hier extra goed voor waren omdat ze ook veel bij grafix maken worden gebruikt.

Dit is misschien niet de juiste plek maar dit is mijn systeem nu wat zou ik eraan moeten upgraden om goed te bewerken (wil adobe premiere pro gebruiken enzo of weet je een beter prog?).

P4 1.5 ghz
256mb
Mobo onbekend oud ding ofzo
Geforce 2 mx
Dvdrom alleen lezen
cd brander 12x

ik weet dat er moet worden geupgrade weet alleen niet wat

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 17:18:
Dan zal het een pc worden. Ik dacht alleen dat apples hier extra goed voor waren omdat ze ook veel bij grafix maken worden gebruikt.

Dit is misschien niet de juiste plek maar dit is mijn systeem nu wat zou ik eraan moeten upgraden om goed te bewerken (wil adobe premiere pro gebruiken enzo of weet je een beter prog?).

P4 1.5 ghz
256mb
Mobo onbekend oud ding ofzo
Geforce 2 mx
Dvdrom alleen lezen
cd brander 12x

ik weet dat er moet worden geupgrade weet alleen niet wat
Dat Apple goed is in graphics is naar mijn mening allang achterhaalt (vroegûh ;))
Met je P4 kun je best wel het eenvoudige knip en laswerk doen. Geheugen zou ik toch 512 van maken en als je geld hebt 1024. Videokaart moet kunnen.
Premiere Pro is goed te doen, maar denk eraan dat dit een zware applicatie is en dat dan het realtime-renderen etc wel wat trager gaat.
Heb je al iets bedacht hoe je je beelden gaat capturen?

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Vooral geheugen en processor kunnen wel een upgrade krijgen, voor de rest zal het waarschijnlijk wel voldoen (zoek eventjes voor meer punten want dit is al vaker besproken)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb gezocht maar dan krijg ik wat oudere topics. Me pa gaat waarschijnlijk een digitale video camera kopen dus zo capture ik et.

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:09

Nietzman

Woei!

Filmpje over de Megahertz Myth.

Overigens is de Apple voor mij HET videobewerkingssysteem, en dat komt zeer zeker niet in de laatste plaats door Final Cut Pro. Maargoed, ik vind een Apple eigenlijk op bijna elk gebied (Op spellen na, maar die speel ik toch niet.) een prettiger systeem. Maargoed, alleen een Apple aanschaffen om soms eens een filmpje te bewerken is wel wat teveel van het goede.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil later regisseur worden en wil nu eigenlijk al een beetje beginnen met spelen enzo en technieken ontdekken dus et wordt niet soms een filmpje.

Ik neem aan dat die Mhz Myth ook geld voor de G5

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 18:03 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Het is een kwestie van smaak, ik heb net een video zitten editten en DVD gefixt en heb zelf de volgende programma's gebruikt:

PC:

Adobe Premiere Pro 1.5
Canopus Edius 2
Adobe Audition 1.5
Sony Architect 2.0

Mac:

Boris FX Red

Het maakt erg weinig uit wat je gebruikt. Ik zou denk ik eerder voor PC gaan omdat een beetje nieuwe PC tegenwoordig wel RAID onboard heeft wat zeker met editten van video en achterlijk grote files wel een hoop helpt. Ik had 12:30 aan video na het editten en zo'n file gerenderd naar DV formaat werd zo'n 2.7GB Dus je zit nogal snel aan het uiterste van je systeem.. sneller is beter voor mijn gevoel.

Ten tijde dat Premiere er ook nog was voor de Mac zijn er wel verschillende tests verschenen waarin Premiere op de PC een stuk sneller naar voren kwam. Maar Final Cut Pro zal ongetwijfeld behoorlijk geoptimaliseerd zijn.

Tis net als het hele leven... een keuze.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:34
Over het algemeen hoeft een regisseur niet zelf te monteren ;) dus wat dat betreft zou ik ook niet speciaal een apple aanschaffen. Zorg gewoon een normaal snel systeem met veel harddisks. Dan kan je al genoeg montage doen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Okay dan ga ik denk ik maar voor een Pc hoe geil ik Macs ook vind :(. Zit Raid btw op je mobo (domheid(A))

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-02 00:48
Ik speel nu zelf wat met Final Cut Express op een G5 1,6 GHz en was verbaasd over hoe snel sommige effecten realtime worden gedaan. Ik weet niet hoe snel dat tegenwoordig op sommige pc's gaat, heb voor het laatst op een PIII 1 GHz video gedaan met een redelijk recente DC10+ - kaart en dat liep niet altijd synchroon.

M'n G5 is 'maar' 1,6 GHz en loopt lekker, als je bv met Expose al je vensters verkleint en je speelt een dvd af, loopt dit beeld gewoon verkleind door, terwijl je bv ook nog naar een mp3-tje luistert en er andere vensters open staan. Het pure renderen zal misschien op een meer-MHz-pc wel sneller gaan, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ik betrapte mezelf er tot voor kort op alles in Final Cut om de zoveel tijd te saven, voor 't geval ie vastloopt. Maar dat doet ie dus niet.
Wat me wel opviel met Final is dat ie soms stottert met mp3's, maar die heb je in een zucht omgezet naar een ander formaat en dan loopt het lekker.

Als je trouwens ook nog oud analoog videomateriaal om wil zetten naar DV (het formaat waar Final in ieder geval in werkt) of bv tv-uitzendingen via de tuner van je videorecorder, is het misschien handig om een camera te kopen met analoog in en, dat hebben de meesten dan wel als ze ana-in hebben, de mogelijkheid om analoog in 1 keer om te zetten naar digitaal, zonder dat je het eerst op een DV-bandje hoeft op te nemen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Je thuis video's editen kan ook prima op een PC. De reden dat Apple in de pro-markt flink terrein aan het winnen is, is inderdaad zoals nietzman ook al zegt Final Cut Pro (en Shake, Motion en andere bijbehorende programma's). Ik werk zelf met de simpelere versie hiervan, Final Cut Express en ik moet zeggen dat me dat veel beter bevalt dan Premiere vroeger.

Maarja om nu een Mac te kopen speciaal voor videobewerking is misschien een beetje overkill.

• oscarvdb
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 20:12

oscarvdb

and like that...

Wil je extra betalen voor elegantie, simpliciteit en stabiliteit? Zo ja, Mac is jouw ding.

... he's gone.

• OzBoz

OzBoz

Dancing_Animal schreef op 19 september 2004 @ 18:28:
Als je trouwens ook nog oud analoog videomateriaal om wil zetten naar DV (het formaat waar Final in ieder geval in werkt) of bv tv-uitzendingen via de tuner van je videorecorder, is het misschien handig om een camera te kopen met analoog in en, dat hebben de meesten dan wel als ze ana-in hebben, de mogelijkheid om analoog in 1 keer om te zetten naar digitaal, zonder dat je het eerst op een DV-bandje hoeft op te nemen.
Ook een mogelijkheid voor zowel analoog als digitaal is Pinnacle Moviebox. Werk mooi en hoewel je geen software hebt voor op de mac doet ie het zowel op PC als Mac.
oscarvdb schreef op 19 september 2004 @ 19:16:
Wil je extra betalen voor elegantie, simpliciteit en stabiliteit? Zo ja, Mac is jouw ding.
Even aangepast aangezien de derde geen geldig argument is. Met goede hardware maakt het absoluut geen drol uit.

Verwijderd

oscarvdb schreef op 19 september 2004 @ 19:16:
Het punt is met dit soort topics dat je al snel (steeds weer) de discussie krijgt tussen Mac en Pc. En daar ga ik even lekker aan mee doen. >:)
Feit is wel dat een Mac (naar mijn ervaring) net zo snel/vaak vastloopt als een Windoos-pc.
Elegantie geeft geen extra dimensie aan je werk, het is alleen stoer en hip om zo'n gestyleerd ding in je huis te hebben staan, daar betaal je dan ook voor. En het is stoer/hip om te zeggen 'ik heb een Mac'. (beetje het effect van makelaars/reclameburo's en andere snelle beroepen die allemaal in een Smart rijden. Waarom? Zo lekker rijden die dingen niet hoor.)
Simpliciteit? Elk OS heeft zijn goede en slechte dingen. XP is net zo onduidelijk als MacOS en andersom.
Het is een keuze die je maakt en waar je mee gewend bent om te werken.
TS heeft al een PC dus is het voor hem makkelijker (en goedkoper 8) om daar mee verder te gaan.

Verder kan FCP net zo veel (of weinig) als Avid.

Het gaat erom wat je er uiteindelijk mee maakt, en dan maakt het weinig uit waarmee of hoe je dat doet.

Nog ff wat. Capturen gaat heel simpel met een FireWire-aansluiting. Afhankelijk van de camera die ja pa koopt, kun je die camera eventueel Analoogdigitaal-converter gebruiken. Altijd handig als je oude vhs etc wilt capturen.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 20:26 . Reden: firewire blabla toegevoegd ]

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de goede replies heb er echt veel aan :). Ik denk dat een mac toch iets te duur is voor mij. Ik ga maar me pc upgraden (damn ik wil een mac :( :P). Firewire is toch niet van apple want ik zie et heel weinig op andere machines. Ik zoek wel naar een mobo met firewire en zou iemand me nog kunnen vertellen of Raid op je mobo zit?

Alvast Bedankt

• Dancing_Animal
Feit is wel dat een Mac (naar mijn ervaring) net zo snel/vaak vastloopt als een Windoos-pc.
Hm... ik werk nu 9 maanden met 'n Mac G5, maar heb 'm eigenlijk alleen maar kunnen laten crashen met Norton Antivirus, bij een volledige scan loopt ie aan het einde vast, altijd, uitzetten noodzakelijk. Maar verder ook niet. Ok, sommige programma's klappen er weleens uit, maar de hele Mac vast lukt mij niet zomaar.

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 20:55:
Firewire is toch niet van apple want ik zie et heel weinig op andere machines.
Alvast Bedankt
Kun je dit even uitleggen? Firewire zit op alle Apples, zelfs de Emac en de iBook.
Trouwens, de nieuwe iMac, ook met G5 processor, is in verhouding niet duur, als je nagaat dat er al een scherm bij zit (helaas heeft de goedkoopste uitvoering geen dvd-schrijver, maar die kan je er wel weer aanhangen).

[ Voor 4% gewijzigd door Dancing_Animal op 19-09-2004 21:28 ]

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Dancing_Animal schreef op 19 september 2004 @ 20:57:
[...]

Hm... ik werk nu 9 maanden met 'n Mac G5, maar heb 'm eigenlijk alleen maar kunnen laten crashen met Norton Antivirus, bij een volledige scan loopt ie aan het einde vast, altijd, uitzetten noodzakelijk. Maar verder ook niet. Ok, sommige programma's klappen er weleens uit, maar de hele Mac vast lukt mij niet zomaar.
Sorry, een beetje off-topic maar Antivirus op een Mac? Dat is zo enorm zonde van je tijd, geld en geheugenruimte :?

[ Voor 3% gewijzigd door BezurK op 19-09-2004 22:20 ]

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Topicstarter
Dancing_Animal schreef op 19 september 2004 @ 21:02:
[...]

Kun je dit even uitleggen? Firewire zit op alle Apples, zelfs de Emac en de iBook.
Trouwens, de nieuwe iMac, ook met G5 processor, is in verhouding niet duur, als je nagaat dat er al een scherm bij zit (helaas heeft de goedkoopste uitvoering geen dvd-schrijver, maar die kan je er wel weer aanhangen).
Ik bedoel is firewire een apple only product?

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Nee, Firewire zie je op vrijwel alle DV-camera's en ook op steeds meer PC's. Bij PC's heet het meestal IEEE 1394 en op een aantal camera's (o.a. van Sony) heet het i-Link.

[ Voor 9% gewijzigd door Bigs op 19-09-2004 23:03 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

firewire is van niemand. De naam firewire is geloof ik wel van Apple. Sony noemt het i-link geloof ik, en officieel is het gewoon IEEE1394. Echter is IEEEE1394 door Apple populair gemaakt (het zat al op de eerste generatie iMacs), en zodoende kent iedereen het als firewire.

@maniacshouse: het heeft geen zin een dergelijke discussie over de stabiliteit van Windows vs Mac OSX aan te jagen, want dat is toch persoonlijk. Wanneer je Windows gebruikt met alleen maar MS applicaties en WHQL drivers op stabiele hardware, zal Windows in principe niet vastlopen of instabiel zijn. Analoog daaraan zal een Mac met OSX ook prima werken. Wanneer je echter 3rd party apps, drivers en tweaks aan je pc/mac gaat toevoegen wordt de kans op instabiliteit groter. Op papier zal een Mac iets makkelijker stabiel blijven dan een PC omdat Apple zowel de hardware als het OS levert en er op driver niveau weinig fout kan gaan. Verder is ieders ervaring persoonlijk. Het aanwakkeren van deze discussie is dus zinloos en zal enkel uitdraaien op een boze mod ...

ontopic nu :)

[ Voor 3% gewijzigd door Whieee op 19-09-2004 23:51 ]

Launching containers into space

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 20:55:
k zoek wel naar een mobo met firewire en zou iemand me nog kunnen vertellen of Raid op je mobo zit?
Ale je een mobo koopt waar het op zit wel. De meeste wat luxere en betere MB's van tegenwoordig hebben wel een standaard RAID controller. Maar kwestie van je goed laten voorlichten. Hang twee snelle schijfjes aan je RAID controller en gooi er nog een extra grote HD bij voor backup/opslag etc. Ik zou als ik jou was een paar offertes aanvragen. Als je puur wil capturen dan is iets als RAID niet echt noodzakelijk. Maar moet zelf zeggen dat ik er wel profijt van heb. Files zijn gewoon zo ontzettend groot als je er mee gaat werken. Zeker wanneer je rechtstreeks captured zonder kwaliteitsverlies dan spuugt DV nogal een bak data je PC in :)

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48
Wat betreft het upgraden van het systeem van de topic starter zou ik zelf deze volgorde aanhouden:
1. RAM -> 1024 MB
2. Harde schijven -> Vervangen door model met snellere interface
3. Harde schijven -> Vervangen door snellere modellen
4. CPU

RAID hoef je nou niet echt naar te kijken lijkt me.
'k Heb daar zelf de DataVideo DAC-100 voor gekocht... Kost ook niet al te veel en geeft je veel mooie mogelijkheden.

[ Voor 50% gewijzigd door Liegebeest op 20-09-2004 09:28 ]

Liege, liege, liegebeest!

Verwijderd

Whieee schreef op 19 september 2004 @ 23:50:

@maniacshouse: het heeft geen zin een dergelijke discussie over de stabiliteit van Windows vs Mac OSX aan te jagen, want dat is toch persoonlijk. Wanneer je Windows gebruikt met alleen maar MS applicaties en WHQL drivers op stabiele hardware, zal Windows in principe niet vastlopen of instabiel zijn. Analoog daaraan zal een Mac met OSX ook prima werken. Wanneer je echter 3rd party apps, drivers en tweaks aan je pc/mac gaat toevoegen wordt de kans op instabiliteit groter. Op papier zal een Mac iets makkelijker stabiel blijven dan een PC omdat Apple zowel de hardware als het OS levert en er op driver niveau weinig fout kan gaan. Verder is ieders ervaring persoonlijk. Het aanwakkeren van deze discussie is dus zinloos en zal enkel uitdraaien op een boze mod ...

ontopic nu :)
Mmm excuus, ik probeerde het juist een beetje genuanceerd te brengen. Dat ze allebei even slecht en/of goed zijn en dat het een kwestie van persoonlijke smaak en/of voorkeur blijft.
Blijf wel vinden dat Mac duurder is en dat ze misschien zonder dat mooie buitenkantje wat goedkoper kunnen. ;)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 21:31

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 20:21:
[...]

Het punt is met dit soort topics dat je al snel (steeds weer) de discussie krijgt tussen Mac en Pc. En daar ga ik even lekker aan mee doen. >:)

[...]
point made denk ik ;) Maar excuses aanvaard hoor :>

Launching containers into space

Verwijderd

Ik heb speciaal voor videobewerking een Mac gekocht, en dat gaat echt beter als met windows renderen duurt niet meer 9uur :P maar hooguit 2 uur (met de zelfde film en codec eens getest)
iMac 1.25Ghz 768mb ram 7200rpm hdd - pc was een Acer travelmate 803 1.6ghz 512ram 4200rpm hdd en de iMac was echt veeel sneller veel stabieler :)

voor videobewerking zou ik 100% voor de Mac gaan :)
btw een eMac heb je al vanaf 799€

Wat ik ook nog even wil toevoegen:

ik heb ook een AMD 2000+ met alles er op en aangehad raid en een Pinnacle DV500 Pro ofzo (weet het niet eens meer, igg de duurde pinnacle kaart voor DV edditing)
ik weet niet wat ze nu allemaal hebben, wat ik wel weet dat ik laatst een klant een pc had verkocht ook met allemaal Pinnacle spul en het nog best vaak vast loopt (a-merk systeem waar geen rommel opstaat)

Als je gemak wilt zou ik voor een Apple gaan, daarmee kan je als je bijvoorbeeld naar de dierentuin bent geweest en een filmpje hebt gemaakt naar je mac toe lopen in 15min je filmpje bewerken :) (G5 rendert zelfs onder het bewerken :D geen rendertijd meer nodig) opslaan naar een DVDtje schrijven binnen een uurtje :) en je hebt je Home video :D

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 17:07 ]

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 15:32:
Ik heb speciaal voor videobewerking een Mac gekocht, en dat gaat echt beter als met windows renderen duurt niet meer 9uur :P maar hooguit 2 uur (met de zelfde film en codec eens getest)
En jij gaat bij een dergelijke uitkomst niet twijfelen aan jezelf?

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Kijk, ik kan alle argumenten die je kan verzinnen samenvatten in dit filmpje:

Video editing on a mac (.avi, 3.18 MB)

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
Hoe bedoel je flamen. Zelfs als je in real life een PC en een Mac naast elkaar ziet renderen en de Mac is sneller dan komt er altijd wel gezwan over een Mac. Zal vast wel geoptimaliseerd zijn voor de mac en niet voor de PC bla bla bla.

Assume there are no rules and it's one big free for all

• Nietzman

Nietzman

Woei!

Neobahamuth schreef op 20 september 2004 @ 17:31:
Kijk, ik kan alle argumenten die je kan verzinnen samenvatten in dit filmpje:

Video editing on a mac (.avi, 3.18 MB)
Ha-ha-ha, wat is meneer ongelovelijk leuk.

Nou opbokken. Misschien willen ze je in de huiskamer hebben.

• Neobahamuth
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Mac vs PC for video editing
After Effects Showdown: Mac vs. PC
Nietzman schreef op 20 september 2004 @ 18:29:
[...]

Ha-ha-ha, wat is meneer ongelovelijk --> ongelofelijk leuk.

bron: www.vandale.nl

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:08

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Nietzman schreef op 20 september 2004 @ 18:29:
[...]

Ha-ha-ha, wat is meneer ongelovelijk leuk.

Een grap zo nu en dan moet kunnen. Ik kende het filmpje niet maar ik vind het erg leuk gedaan, zo'n switch-parodie. Waarom mensen hier zo verhit op regageren is mij onduidelijk en het lijkt mij ook niet zo gepast om het in bovenstaande bewoording te noteren.

Een beetje zelfspot kan geen kwaad.

@Neobahamuth
Die aftereffects link is zwaar gedateerd en daarom niet meer relevant.
Die andere link maakt duidelijk dat je beter voor het PC platform kan gaan, misschien is dat ook je punt?

[ Voor 18% gewijzigd door Q op 20-09-2004 19:09 ]

• Alpha-sphere
  • Laatst online: 14-12-2021
Een te oud artikel om een duidelijk beeld te kunnen scheppen over hoe het nu is.
In "Mac vs PC for video editing" wordt een dual G4 1 Ghz tegenover een AMD MP dual 1,53 Ghz gezet. Wat naar mijn mening een kromme vergelijking is. Wil je echt weten welke sneller is dan gebruik je twee bijna gelijke bakken. Bijvoorbeeld een dual G5 2,5 Ghz tegen een dual Xeon 2,5 Ghz.

De mac Dual G4 1 Ghz was ten tijde van schrijven het snelste mac systeem dat je kon kopen omdat stink motorola f*cking traag is met het ontwikkelen van procs. Hoelang bleven die prutsers nou hangen op 500 Mhz?

Assume there are no rules and it's one big free for all

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net een stukje over video capturen.

Mijn idee was dat ik met een digitale video camera footage zou schieten en dit dan via een kabeltje (usb,firewire) naar me pc zou loodsen. Nu lees ik echter dat ik een capture kaart nodig heb is dit zo?

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Voor de TS is eigenlijk de gehele discussie irrelevant want het maakt ann0 2004 geen hol uit of je nu op pc of mac edit. Videoeditting is een breed begrip. Ik kan nu bijvoorbeeld gaan roepen dat een SGI onyx2 een mooi systeem is en ook behoorlijk snel. Zo snel dat zowel de huidige appels als peren erbij verbleken :+ http://www.sgi.com/products/remarketed/onyx2/

Je gaat jezelf dan alleen afvragen of het zin heeft voor hetgeen jij ermee wilt gaan doen. Dat zal waarschijnlijk niet meer zijn dan simpele lassen/crossjes en hier en daar een titel. Sinds we camera's met digitale formaten hebben die voor elke consument te betalen zijn (dv-dvcam) en simpele softwarezutjes ala Finalcut/Imovie en avidvxpress of avid free dv (Freeware ) O+ , is vast te stellen dat elke softwareoplossing voldoet aan jouw verwachtingen. :P Kies daarom voor de oplossing die jouw budget toelaat en waar jij je prettig bijvoelt. Het is tegenwoordig gewoon een kwestie van een processor > g4, g5 of p4,amd64, de software naar keuze (voor pc een pakket van AVID (only) voor de MAc Final cut) installen, firewire eraan en gaan met die banaan.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 19:21:
Ik lees net een stukje over video capturen.

Mijn idee was dat ik met een digitale video camera footage zou schieten en dit dan via een kabeltje (usb,firewire) naar me pc zou loodsen. Nu lees ik echter dat ik een capture kaart nodig heb is dit zo?
Nee, die heb je niet nodig, want als je een digitale camera hebt, dan stuur je dus je beelden digitaal over. Inderdaad via USB of Firewire.
Heb je echter een analoge camera, dan moet je inderdaad een capture kaart gebruiken.

[ Voor 45% gewijzigd door MaximusTG op 20-09-2004 19:24 ]

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Nietzman

Nietzman

Woei!

"Who gives a fuck about benchmarks."

Ik kom er niet klaar van als een andere bak iets een nanoseconde sneller kan hoor, geef mij maar gewoon een werkend systeem met goede software als Final Cut Pro. Overigens wil ook ik nog wel eens benchmarks zien van echt vergelijkbare systemen.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 15:32:
iMac 1.25Ghz 768mb ram 7200rpm hdd - pc was een Acer travelmate 803 1.6ghz 512ram 4200rpm hdd en de iMac was echt veeel sneller veel stabieler :)
Das niet zo raar natuurlijk check alleen al de hardware... Een laptop kun je per definitie niet vergelijken met een desktop PC. neem pwerbook vs dual g5 of p4EE of dual Xeon vs die mobile dingen
ik heb ook een AMD 2000+ met alles er op en aangehad raid en een Pinnacle DV500 Pro ofzo (weet het niet eens meer, igg de duurde pinnacle kaart voor DV edditing)
ik weet niet wat ze nu allemaal hebben, wat ik wel weet dat ik laatst een klant een pc had verkocht ook met allemaal Pinnacle spul en het nog best vaak vast loopt (a-merk systeem waar geen rommel opstaat)
Sorry maar Pinnacle... :X dan noem je ook wat... :) NOFI maar Pinnacle is toch echt een beetje de (met alle respect }:O ) Sweex of Trust van de editwereld.

[ Voor 8% gewijzigd door under-world op 20-09-2004 19:33 ]

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik zou zeggen, probeer het eerst op je PC. Loop daarna naar een Apple Centre bij jou in de buurt en ga eens kijken hoe het je daar bevalt met het werken op een Mac. Neem dan natuurlijk wel een vergelijkbare machine, anders heeft het weinig nut. ;)

kleurbleur.nl

Verwijderd

under-world schreef op 20 september 2004 @ 19:30:
[...]
Das niet zo raar natuurlijk check alleen al de hardware... Een laptop kun je per definitie niet vergelijken met een desktop PC. neem pwerbook vs dual g5 of p4EE of dual Xeon vs die mobile dingen

[...]

Sorry maar Pinnacle... :X dan noem je ook wat... :) NOFI maar Pinnacle is toch echt een beetje de (met alle respect }:O ) Sweex of Trust van de editwereld.
Pinnacle is een bekend merk hoor in de videowereld.

die Acer was qua specs veel sneller zelfs een iBook haalt het in (ook getest)
OSX gaat beter met de processen om, als ik ga renderen in windows kan ik me muis niet eens meer verzoenlijk bewegen met 512mb ram op osx geen probleem, kan gewoon gaan chatten en internetten :)

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Modbreak:Mensen, ik heb nu twee mensen een mailtje moeten sturen i.v.m. flamen, laat ik wel even duidelijk zijn dat ik van mensen die in APL posten verwacht dat ze zich in kunnen houden. Wordt er een anti-apple flame geplaatst dan verwacht ik dan ook dat jullie netjes een TR maken en je inhouden.
Einde dienstmededeling.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1