[wlan] toestel X

Pagina: 1
Acties:

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Hoi
Ik zal in het kort even uitleggen wat de situatie is :
k'heb internet met 4 i'net ips , 1 daarvan wil ik gebruiken om de buren ( 2 ) draadloos internet te geven , nu kan ik gewoon een accesspoint erachter zetten ( of wlan router ) maar ik kies liever voor een andere oplossing namelijk , ik gebruik voor thuis Smoothwall als router ( op een p200mhz etcetc ) dat gaat prima , nu wil ik dit ook voor de buren doen zodat ze ook gelijk een firewall hebben en niet elke dag op voor de deur staan.
Iedergeval : smoothwall ondersteunt van nature geen wlan kaartjes dus zijn er een aantal opties :
1 . zelf driver enzo installeren erop ( het is een erg kaal geplukte linux distro )
2 . zie plaatje
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/famdpc/got/draadloos/draadloos.jpg
Gemaakt in MS Visio

Nu is het probleem dat ik niet weet wat ik nodig heb , want een accesspoint wil weer zelf dhcp regelen enzo. Dus ik heb iets nodig wat het signaal via utp vertaalt naar wlan ( of kan je AP's zo instellen dat ze niet de router in de weg zitten ? )
In geval van optie 2 , welke nemen , terifo : ik heb geen geld boompje |:(
Als iemand mij kan helpen met een wlan kaart te installeren en drivertjes etc opzetten onder een kaal geplukt linux distro wil ik dat natuurlijk ook wel doen . ( dan moet ik ook een nieuwe antenne maken natuurlijk }) )
Bedankt op voorhand

• _Hades_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:14
Gewoon een wireless bridge?

• Superstudent
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01-2022
1. Je kan een distro nemen die wel wifi ondersteund: www.clarkconnect.org
2. Je kan toch ook je AP direct op je netwerkkaartje aansluiten?

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
nu wil ik dit ook voor de buren doen
ter info : ik heb geen geld boompje
eeehhhhmmm......

----
In je visio tekening, zijn alle wireless computers aan de rechterkant van de buren?

Dan sleur je toch een utp kabeltje in je router, slinger je door de dakgoot, accesspointje bij de buren in huis, klaar. dat zo'n access pointje alles qua dhcp etc. zelf wil regelen (is toch ook uit zetten) is alleen maar handig omdat jij er dan geen omkijken naar hebt hoeveel / hoe vaak de buren computer wisselen / aansluiten etc.

hebben de buren maar 1 pc (dan klopt je tekening niet :)) en hebben ze vaker je support nodig / wil je remote de spannende vakantie kiekjes kunnen bekijken, zet je in het acces point dhcp uit, zet je mac filtering aan, geef je een channel en een ssid etc.

in beide gevallen hebben de buren gewoon een ip in jouw lan wat doorgerouteerd wordt naar een extern ip.

toestel x is naar mijn mening een al dan niet handmatig ingesteld wireless accesspoint.

smoothwall ondersteunt van nature geen wlan kaartjes <-- wat superstudent al zegt,
2. Je kan toch ook je AP direct op je netwerkkaartje aansluiten?

[ Voor 2% gewijzigd door n1els op 20-09-2004 03:27 . Reden: typfoutje, zin niet afgemaakt. het wordt laat ]

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.