Dvd-speler trilt en geeft strepen

Pagina: 1
Acties:
  • 225 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-02 05:36
Ik heb bij m'n ouders een JVC XV-N212 dvd-speler aangesloten op een Sony KV-29FS60B 100Hz, niet-breedbeeld tv.
Wat opvalt is dat hele fijne lijntjes, bijvoorbeeld de _ in de naam van een jpg-file en strepen van setupmenu's van de speler heftig staan te trillen. Bij het afspelen van sommige dvd's is het ook zichtbaar, vnl. tekenfilms. De dvd-speler is met een scartkabel, met volledige pinbezetting, op de 2e scartaansluiting van de tv, zoals in de gebruiksaanwijzing van de tv wordt aangeraden, aangesloten.
Ander, vreemd verschijnsel is dat als de dvd-speler met het schakelaartje aan de achterkant op Y/C staat en je zet het ding voor het eerst aan, dat je dan ZEKER hele rare strepen in je beeld krijgt. Je ziet dit voornamelijk bij de on-screen tekentjes. Zo'n pause of speel tekentje krijgt er dan rechts een gekleurde waas naast. Als ik het een effectnaam zou moeten geven zou ik het color-smear noemen ofzo. Alsof ie een beetje naast z'n zender staat, wat natuurlijk niet kan. Zet je de speler aan en uit, dan is het vaak over.
Wat ook veel gebeurt is dat de tv bij het aanschakelen van de dvd-speler denk dat ie in breedbeeld moet gaan staan en dan snel weer terugschiet naar gewoon beeld, zoals in de dvd-speler staat ingesteld.
Om uit te sluiten dat het aan de tv of de kabels ligt heb ik mijn, iets oudere, JVC XV-N33 op de tv aangesloten. Bijna geen geknipper meer, maar zeker geen smerige strepen. Nou vraag ik me af: knipperen die strepen op die andere speler nou heftiger omdat ie misschien fijnere lijntjes uitzendt, die wat minder makkelijk stil te krijgen zijn of zendt ie juist geen goed, niet zo stabiel, signaal uit.
Ik heb inmiddels de nieuwe JVC geruild voor een ander exemplaar, heeft dezelfde verschijnselen, (plus dat ie ook nog eens op z'n pootjes staat te wiebelen, maar da's bijzaak en een bekend euvel bij dit ding).
Wat is nu wijsheid? Toch nog een oude JVC XV-N30 of 33 (verschil = kleur) kopen of deze houden?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Moet hij niet op de eerste scart? Dat is zo goed als altijd de RGB-Scart aansluiting. Probeer dat voor de gein eens. :)

Wat kun je voor de rest nog instellen op het gebied van video-output?

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Misschien scart-kabel die goed is afgeschermt, misschien iets van buitenaf?

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 17:45:
Misschien scart-kabel die goed is afgeschermt, misschien iets van buitenaf?
Nah, dan zou hij met de andere DVD speler exact hetzelfde hebben. :)

Aannames zijn fataal.

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:05
Het is een adapter ofzoiets die in de buurt ligt, de dvd speler zelf is volgens mij niet goed afgeschermt kan dat?

Verwijderd

Gebruik in ieder geval een full wired 21pin kwaliteits SCART snoer. Dan weet je tenminste iets zekerder dat er gebruik gemaakt kan worden van RGB en dat er niet teveel signaalverlies is. Check evt. ook of je last hebt van aardingsproblemen/aardlussen (zie oa AV & VB-tvout Faq) - sommige spelertjes hebben een ranzige filtering nl.

• Dancing_Animal
GaMeOvEr schreef op 19 september 2004 @ 17:08:
Moet hij niet op de eerste scart? Dat is zo goed als altijd de RGB-Scart aansluiting. Probeer dat voor de gein eens. :)

Wat kun je voor de rest nog instellen op het gebied van video-output?
Ik kan het monitor type kiezen: 16:9 / 4:3 LB / 4:3 PS , hij staat op die 4:3 LB, 'k weet eigenlijk niet meer of ik die PS al geprobeerd had, maar m'n eigen, oudere, speler staat ook op LB en die doet 't dus goed. Eerste scart heb ik ook al gedaan, daar was ik begonnen, maar dat hielp niet. Ik denk dat dit toch weer een retourtje MediaMarkt gaat worden.

Verwijderd

Dat is alleen voor je beeldformaatinstelling:
- 16:9 voor een 16:9 input op een 16:9 TV
- 4:3 LB of 4:3 PS voor 16:9 input op een 4:3 TV /me
- 4:3 voor een 4:3 input op een 4:3 TV

/me
LB = LetterBox, volledig beeld, echter met zwarte balken boven en onder het beeld
PS = Pan & Scan, formaatvullend beeld, echter links en rechts montage-randen (Zoomfunctie)

Het heeft dus niets te maken met keuzen van soort signaalinput (composiet/Svideo/RGB Pal/NTSC/Secam etc).

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 02:21 ]

• Dancing_Animal
Achterop zat natuurlijk ook nog dat schakelaartje Y/C of component/composite of RGB/ composite. Bij de 1 trilde ie meer dan bij de ander, maar bij Y/C kreeg je ook nog eens die 'smeerboel'.

[ Voor 11% gewijzigd door Dancing_Animal op 19-09-2004 22:09 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

In principe zou die achterop op RGB moeten staan, dat is de beste kwaliteit.

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1