Toon posts:

[Fedora] Server extern benaderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server op de universiteit staan welke Fedora draait. Alles leuk en aardig, maar ik wil het ding extern benaderen. Ik heb er nu een standaard installatie van Fedora opgezet. SSH-toegang staat nog NIET ingesteld, kan ik nu wel met één of andere X-windows vanaf m'n werkstation thuis inloggen of is dat standaard ook uitgezet?

Welke X-windows moet ik eigenlijk hebben? Ik ben echt een beginner op het gebied van Linux enzo.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-02 09:33
Ik dacht dat SSH standaard aanstond onder Fedora(2), maar niet dus :? ?

Verder heb je weinig kans dat er andere dingen open staan om remote aan de slag te gaan als hij net vers is geinstalleerd. Dit is allemaal ten behoeve aan de veiligheid van zo'n bak.

Als SSH echt niet werkt, moet je de volgende keer als je achter die bak zit dit even aanzetten en ook toevoegen bij het opstarten. (meestal heb je daar rc-update commando's voor en/of grafische tools die het voor je regelen, dus ga niet prutsen met alle bestandjes in /etc/rc.*)
Zo heb je iig een deurtje voor als je iets nieuws wil proberen/Geen VNC dingen nodig hebt (als je even snel wat wil doen)

Om grafisch (remote desktop-achtig) je bak te benaderen moet je snel denken aan "vncserver". Dan kan je vervolgens met "TighVNC" (of ander vnc programma naar keuze) connecten naar je bak en net doen alsof je er echt achter zit. ( zelfs spelletjes spelen als je een HELE snelle bak hebt met een HELE snelle UNI verbinding en een HELE hoge downstream :+ )

edit:
Je kan wel even een NMAP erop loslaten (linux) en kijken wat er dan zoal open staat

[ Voor 7% gewijzigd door LinuX-TUX op 19-09-2004 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm.. je dacht dus dat SSH standaard aanstaat. Doe ik nu iets verkeerd dan? Als ik met putty de bak probeer te benaderen, dan krijg ik 'n error. Nouja, ga d'r wel eventjes naartoe op 't fietsje morgen :)

Toch bedankt.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
standaard zet Fedora de firewall aan, mischien is dat je probleem :?

mischien een domme opmerking van me: maar je hebt in putty wel gekozen voor ssh.. ? (standaard staat ie op telnet namelijk)

[ Voor 49% gewijzigd door Zwelgje op 19-09-2004 17:24 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Wat voor een error krijg je dan met PuTTY?
En misschien inloggen met user? user_foo@adres_server als adres bijv.

-edit-
Inlog met user doe je door bijv. indeed@123.123.123.123 als adres in PuTTY (en de juiste poort (22))

Maar die timeout doet eerder denken aan wat al gezegt is, een firewall of de sshd die nog niet draait.

[ Voor 50% gewijzigd door Ganja-Cape op 19-09-2004 20:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Foutmelding putty:

Network error: connection timed out

Hoe log ik in met user??

[ Voor 40% gewijzigd door Kees op 19-09-2004 19:05 . Reden: een plaatje zegt soms meer, maar is soms ook zwaar overbodig als je het ook met 5 woorden kan zeggen ]

Verwijderd

of je hebt je firewall te hoog staan of je sshd deamon draait niet.

edit: firewall van je universiteit miss?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 19:02 ]

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 19:01:
of je hebt je firewall te hoog staan of je sshd deamon draait niet.

edit: firewall van je universiteit miss?
Denk niet dat de universiteit zelf een firewall heeft die ssh blockt, maar wellicht wel de faculteit of afdeling.

Is het niet zo dat als sshd niet draait je een "connection refused" krijgt? Is t geen NAT-probleem ofzo?

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 17:50:
Foutmelding putty:

Network error: connection timed out

Hoe log ik in met user??
dat ding heeft wel een publiek ip adres toch? en zit niet achter een nat router :? want dan gaat het natuurlijk niet werken

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Nee het dingetje heeft gewoon 'n publiekelijk IP-adres. Ik kan namelijk wel gewoon 'n website opvragen enzo (van extern). Dus ik denk dat de SSH deamon gewoon standaard niet draait. Morgen dus even 't bakkie opzoeken. Bedankt!
Pagina: 1