Asus WL-HDD ervaringen/advies

Pagina: 1
Acties:
  • 1.197 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• vanheemst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:22
Heeft iemand ervaring met de wl-hdd ASUS storage oplossing??

Het is nog niet zo'n bekend product, daarom is er ook weinig over te vinden.

Het is een soort NAS oplossing met een 2,5" disk, die aangesloten kan worden op Ethernet of 54Mbit wireless lan. (Werkt geheel onder samba/linux)

Mijn vragen zijn:
Is het een betrouwbaar oplossing?
Heeft iemand het voor elkaar gekregen om 2 >100Gb 3,5" disken erop aan te sluiten; de specs. geven aan dat er een IDE chip opzit die zowel een master als een slave disk aan zou moeten kunnen!

Meer gegevens over dit item zou welkom zijn.

Mocht niemand 'op tijd' reageren, dan koop ik de wl-hdd gewoon en zal ik mijn ervaringen met jullie delen.

NOTE: Zou fantastisch zijn als ik er 2 maal +/- 400Gb aan kan hangen! Nu nog een verloop zien te vinden van 2,5" naar 3,5" connector!

Verwijderd

ik zit er ook aan te denken dit ding te kopen, maar ja: geldgebrek.
Een verloopje zal niet gaan denk ik:
2.5" heeft geintegreerde voeding (44pins kabel)
3.5" heeft een 40pins IDE kabel + 4pins MOLEX voedingskabel

de converter is er wel, maar je kunt je MOLEX kabel nergens aan aansluiten
(een losse antieke AT-voeding wellicht?) tenzij de WL-HDD ook molex heeft.

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

vanheemst schreef op 19 september 2004 @ 14:25:
Heeft iemand ervaring met de wl-hdd ASUS storage oplossing??
hier is ie open gehaald:
http://forum.chupa.nl/sho...ad.php?t=753&page=1&pp=15

[ Voor 71% gewijzigd door j-w op 19-09-2004 21:29 ]

• IvoB
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-02 17:18

IvoB

Prutst er rustig op los

denk dat dit niet gaat werken, omdat het apparaat bedoeld is om 1 harde schijf aan te sturen. Dus nog afgezien van de voedings en IDE kabel oplossingen.
Om 2 apparaten aan te sturen zou er dus native IDE aanwezig moeten zijn. Je zal er dus achter moeten komen welke chip de HDD aanstuurd.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:13

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat dacht je van google met 'wl-hdd'?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:01
Ik zag dit apparaat in de aanbieding bij Mycom icm met een harddisk voor volgens mij 189 euro... Er is op internet nog heel weinig info over te vinden, was van de week zelfs verbaasd dat er nog geen topic over was op GOT...

Ik vindt het een hele mooie oplossing waar ik eigenlijk al een tijdje naar op zoek was.. Een harddisk die ik altijd aan kan laten staan voor opslag van MP3/Foto's voor het netwerk.. Jammer alleen dat er een 2,5" harddisk in gaat en niet de gebruikelijke 3,5"..

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• vanheemst
Op google is niets van 'ERVARING MET' te vinden dus dat houd snel op.

Mycom is veel te duur.. Ik heb hem al zien liggen voor 79Euro excl. disk. Mycom levert er een 40Gb disk bij.. Ook dan is 189 Euro TEVEEL.

Ik ga hem bestellen! Ik ga hem modificeren en jullie horen het wel. Ik zal zoveel mogelijk foto's maken van de mod.

Inmiddels ben ik er wel achter dat het geen makkelijke klus wordt met de IDE aansluiting. De voeding zal elders vandaan moeten komen.

J-w.. Bedankt voor de link.. Deze had ik NOG niet gevonden!

NOTE: Ik heb zojuist ergens op google gevonden dat de IDE chip 2 disken aan zou kunnen!!!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

vanheemst schreef op 20 september 2004 @ 00:18:

NOTE: Ik heb zojuist ergens op google gevonden dat de IDE chip 2 disken aan zou kunnen!!!
dat zei je in de eerste post toch ook?

koop voor 5 euro een oude externe scsi schijf of cd-rom behuizing.. zit meestal een voedinkje ingebouwd om eruit te slopen

Verwijderd

Of ga voor een Netgear WGT-634U. Dit is een 54/108 Mb WLAN router met USB aansluiting voor een hdd of memory stick. Kun je zelf bepalen welke storage je via WLAN beschikbaar maakt.

pricewatch: Netgear WGT634U Router (54/108Mbps, USB2.0 / Hdd / Memstick)

Verwijderd

Videopac2, de bedoeling is juist om geen extra externe behuizing nodig te hebben.
Kortom, je bent aangewezen op 2.5"
Maakten ze het ding maar voor 3.5" ..

voordeel van dit ding is dat je het overal kan neerzetten omdat het draadloos is.
(of je plugt het ergens in een switch die aan je netwerk hangt)
Een externe USBbehuizing + harddisk moet perse aan je router vastzitten via jouw genoemde USB-poort.
Router staat toch al meestal op een ongelukkige plek met te weinig stopcontacten

• M@cer
79 euro valt inderdaad wel mee, ik had hem nog niet los gevonden..

Weet iemand een webwinkel waar ze los te krijgen zijn?? Kan hem niet vinden in de pricewatch (of wordt ik kippig :? )

[ Voor 48% gewijzigd door M@cer op 20-09-2004 09:19 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Verwijderd

Ik heb ém al 2 weken draaien, en gebruik ém in mijn auto als MP3 opslag, thuis in wireless lan en gewoon de netwerk.

Het is echt een super product!!!1

Simpele 5V/2A voeding van de Asus PDA voldoet al voor deze HDD!!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 08:35 ]

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Zo'n apparaat heb je ook van linkys, maar dan alleen over vast netwerk:
linksys NSLU2 verkrijgbaar?/
Die gaat via USB, dus daar kun je van alles aan hangen.

[ Voor 13% gewijzigd door justmental op 20-09-2004 08:36 ]

Who is John Galt?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 00:56:
Of ga voor een Netgear WGT-634U. Dit is een 54/108 Mb WLAN router met USB aansluiting voor een hdd of memory stick. Kun je zelf bepalen welke storage je via WLAN beschikbaar maakt.

pricewatch: Netgear WGT634U Router (54/108Mbps, USB2.0 / Hdd / Memstick)
Kun je net zo goed Asus' eigen WL-500g nemen. Die heb ik zelf en da's een perfect ding :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb hier zo'n accespoint/bridge met een 40 gb notebook schijfje. Je hoort dat ding niet echt maar wordt een beetje warm maar voor de rest is het wel relaxed in Windows. Gewoon verbinden en klaar. muziek erop en je kan overal je muziek beluisteren of wat dan ook.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:20
justmental schreef op 20 september 2004 @ 08:35:
Zo'n apparaat heb je ook van linkys, maar dan alleen over vast netwerk:
linksys NSLU2 verkrijgbaar?/
Die gaat via USB, dus daar kun je van alles aan hangen.
dan doe je er 4 usb hubs op aansluiten, 16x400 gig :Y)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Verwijderd

Als iemand nou nog kon zeggen waar precies dit ding voor 79 euro ligt, ipv 95 euro..
valt er een bepaalde harddisk aan te raden? de snelste/grootste zijn een beetje duur voor 2.5"..

• vanheemst
Ik kan je vertellen dat ik een van die ezels ben geweest die die linksys heeft gekocht na het lezen van wat artikelen.

Met 1 USB disk op de linksys gaat het nog redelijk, maar na het aansluiten van de 2e vindt ik de performance om te JANKEN.

De linksys vindt ik dus zijn prijs niet waard!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

Kickje :o

Ik zit ook te twijfelen om zo'n ding aan te schaffen.

Ik wil er echter ook nog wat mee experimenteren :)

eigen software erop etc

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• M@cer
Iemand een winkel waar dit apparaat verkrijgbaar is voor een mooie prijs?? (Mycom 129 Euro)

• Antiloop
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-02 11:08
Macer schreef op 27 september 2004 @ 12:19:
Iemand een winkel waar dit apparaat verkrijgbaar is voor een mooie prijs?? (Mycom 129 Euro)
http://forum.chupa.nl/showthread.php?t=914

onderaan staan enkele prijzen van nederlandse webshops/winkels

Asusforum.NL Asus WL-500g - Chupa Forum @ http://wl500g.info/ WL-700g

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

ze zijn niet te krijgen meer die krengen. Ik zit nu al een half uur rond te bellen voor zo'n apparaatje. Zowel in zwolle als in amsterdam vang ik 100% bot

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
He Xychix, dan heb je niet goed gebeld. Ik ben ook een verkoper maar woon even onder Amsterdam en ik verkoop ze op bestelling.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• M@cer
Prijs???

• Antiloop
bij Aragorn 99 euro
op bestelling ook..

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Antiloop schreef op 05 oktober 2004 @ 01:46:
[...]

bij Aragorn 99 euro
op bestelling ook..
en dan met garantie naar arnhem oid moeten koten zeker ... no way

• Antiloop
xychix schreef op 06 oktober 2004 @ 11:17:
[...]

en dan met garantie naar arnhem oid moeten koten zeker ... no way
eindhoven/opsturen

maar kweet niet waar je woont dus..

maar inmiddels zijn er zover ik weet genoeg die het kunnen leveren dus zou geen probleem moeten zijn

Verwijderd

Ik ben te lui om op dat Chupa forum te registreren, en momenteel te failliet om daar te doneren :(

Hopelijk bouwt men een custom bruikbare TFTP server in, zodat je dit apparaatje kunt gebruiken als centrale server om vanaf het netwerk te kunnen booten, met behulp van PXElinux bijvoorbeeld (http://syslinux.zytor.com)

• Antiloop
Verwijderd schreef op maandag 29 november 2004 @ 18:53:
Ik ben te lui om op dat Chupa forum te registreren, en momenteel te failliet om daar te doneren :(

Hopelijk bouwt men een custom bruikbare TFTP server in, zodat je dit apparaatje kunt gebruiken als centrale server om vanaf het netwerk te kunnen booten, met behulp van PXElinux bijvoorbeeld (http://syslinux.zytor.com)
tftp server?

kun je gewoon zelf inbouwen.. niemand heeft er baat bij momenteel dus zal het wel niet voor je kant en klaar gemaakt worden

daarbij is de WL-HDD gewoon TE TRAAG

ik vind ~2Megabyte/sec nogal tegen vallen.. (over 100mbit)

• xychix

xychix

FreeBSD Rules !

Ik heb er ondertussen een. Nu kan mijn sony CLie PEG UX-50/E echter niet connecten deze geeft een 0x1212 timeout of locked gewoon.

Heb een mail bij sony uitstaan.

Misschien ligt het aan de asus.. meer problemen hiermee ??

Verwijderd

tftp server?

kun je gewoon zelf inbouwen.. niemand heeft er baat bij momenteel dus zal het wel niet voor je kant en klaar gemaakt worden

daarbij is de WL-HDD gewoon TE TRAAG

ik vind ~2Megabyte/sec nogal tegen vallen.. (over 100mbit)
ik zal eens gaan experimenteren tezijnertijd. Ik hoef er geen complete ISO's ofzo mee te downloaden, slechts 1.44MB disk images. Dat mag rustig een paar seconden duren (ik haal 600KB/s ongeveer)

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:28
Kun je je bestaande wireless accesspoint/router (zoals de Asus WL500g) laten communiceren met deze Wireless HDD?

* Red devil denkt aan een constructie waarbij de Asus WL-HDD ergens in het huis hangt
en alle pcs ermee kunnen communiceren via de wireless router die als proxy dient.

Iemand die zoiets al heeft werken?

• Bram77
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik heb problemen met de ASUS WL-HDD.
Ik gebruik hem op 1 van de locaties waar ik syteembeheer als fileservertje. De bedoeling is dat er MS Word documenten dirtect op opgeslagen kunnen worden. Dit werkt echter niet.

Ik kan er bestanden naartoe copieren en bestanden en mappen aanmaken. Bijden probleemloos, maar zodra ik met de word naar de WL-HDD toe ga en iets vanuit MS Word probeer op te slaan krijg ik 9 van de 10 keer de melding "Kan bestand niet opslaan, controleer of de schijf tegen schrijven is beveiligd of de hardeschijf is vol". Er worden wel 2 bestanden op weggeschreven (bijden altijd 0KB). Het eerste is een bestand genaamd ~$bestandsnaam.doc, het 2e bestand is een bestand met dezelfde naam zonder ~$ er voor. Soms wordt er ook een nog een bestand opgelagen met de *.tmp extensie.
Ik ben al 2x teruggegaan naar de mycom en heb een een nieuwe harddisk en een nieuwe voeding meegekregen. Dit verhelpt het probleem niet!

Het probleem is er niet alleen bij het opslaan vanuit word, maar ook vanuit b.v. Paint. Meestal lukt het de eerste keer wel om een bestand op te slaan, vanaf dan wil het niet meer.

Het vreemde is dat wanneer je iets in een nieuwe map opslaat, het opslaan wel gewoon weer lukt.....de eerste keer. Het komt er dus op neer dat je voor elk bestand dat je wilt opslaan een nieuwe map moet aanmaken.

HELP! :'(

• Bram77
Wat is de MyCom toch een perfecte winkel. Ik kon het geval + HDD na 2 maanden nog gewoon terugbrengen en kreeg m'n geld terug.
Ik ben dan ook wel een klant die ze willen houden denk ik :P

• puchelaar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-02 08:09
Sorry voor de enorme kick; ik heb vorige week de Asus WL-HDD gekocht om te gebruiken bij een 2manszaak, zodat beiden daar hun bestanden op kunnen slaan. Ik heb echter dezelfde problemen als Bram77 hierboven beschrijft; vanuit Word kan ik geen bestanden opslaan (melding is exact gelijk). Heb andere programma's nog niet geprobeerd, maar Word is dan ook het belangrijkste programma dat er daar gebruikt wordt. Iemand die dit probleem op heeft kunnen lossen?

• Bram77
Nope. Ik heb andere schijven gehaald. Wat duurder, maar die werken perfect. Ik zal volgende week even posten welk type precies. Ik heb er 7 in gebruik op op mijn werk (op verschillende locaties).

Het enige wat ik blijf missen is de mogelijkheid om per computer, of zelfs per user, rechten toe te kennen op mappen.

• puchelaar
Begrijp ik goed dat je de WL-HDD('s) nog steeds gebruikt, maar dat je er andere harddisks in hebt zitten, of heb je inmiddels ook (een) ander appara(a)t(en)? Als het een kwestie van het juiste merk/type hdd is ga ik er denk ik maar voor op en neer naar Informatique (waar ik het aangeschaft heb). Da's dan wel weer een nadeel van internet bestellingen. Volgende keer maar weer naar de MyCom of Paradigit (beide op 100 meter afstand)...

Maar in ieder geval alvast bedankt voor de moeite Bram77 _/-\o_

• Bram77
Ik heb er geen andere hadd in gezet. Het probleem zit hem in de firmware van het apparaat. Is niet op te lossen. De MyCom is relaxt. Ik kan daar altijd terugkomen om iets wat me niet bevalt in te ruilen. Ook als ik het al een maand in gebruik heb gehad. Maar ik geef daar dan ook wel erg veel geld uit (van de zaak :))

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bram77 schreef op maandag 05 maart 2007 @ 01:53:
Het probleem zit hem in de firmware van het apparaat. Is niet op te lossen.
Misschien toch nuttig om te melden dat er open source projecten rondom de Asus produkten zijn:

http://oleg.wl500g.info/

http://www.wl500g.info/

Aangezien er Linux op die dingen draait is vrijwel alles te customizen en is er met de firmwares op deze pagina's al veel meer mogelijk en zijn veel problemen opgelost :)

• puchelaar
Thx voor de linkjes. Ik ga 's even verder spitten. Wat ik er mee wil is eigenlijk zo simpel dat de firmware eigenlijk niet het probleem mag zijn; het ding moet draadloos AP zijn met WPA beveiliging, en de diskruimte moet toegankelijk zijn voor de twee gebruikers op het netwerk. Met of zonder wachtwoord maakt me dan nog niet eens zoveel uit. Ik had toch verwacht dat Asus dat zelf wel voor elkaar kon boksen...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

puchelaar schreef op maandag 05 maart 2007 @ 09:57:
Wat ik er mee wil is eigenlijk zo simpel dat de firmware eigenlijk niet het probleem mag zijn
Dat geldt eigenlijk voor de meeste produkten met buggy firmware ;)

• Bram77
De garantie vervalt ook met custom firmware. Het flashen van die apparaten gaat ook niet altijd goed. Ik heb twee WL500g routers geflashed naar custom firmware. Eén ging goed, de tweede (precies de zelfde firmware en procedure) ging niet goed. Die kon de prullenbak in.

De HDD's die ik nu gebruik zijn overigens niet wireless. Er zijn, buiten de WL-HDD geen betaalbare wireless netwerkdrives (naar mijn weten).
Wat je zou kunnen doen is een simpel wireless routertjes kopen of een accesspoint, waar je een wired netHDD aan hangt.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bram77 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 10:11:
Het flashen van die apparaten gaat ook niet altijd goed.
Ik heb tientallen en eigenlijk wel >100 flashes gedaan en het gaat altijd goed. En als het al fout gaat dan is er een simpele recovery-procedure waarmee je 'm binnen een minuut weer gefixt hebt. Zo'n probleem is 't allemaal niet :)

• Bram77
O.k. Ik had het al opgegeven. Ik kon niets vinden over recovery.
Maargoed. De garantie vervalt sowieso.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bram77 schreef op dinsdag 06 maart 2007 @ 11:15:
O.k. Ik had het al opgegeven. Ik kon niets vinden over recovery.
Maargoed. De garantie vervalt sowieso.
Je kunt er altijd weer de oorspronkelijke firmware in flashen hoor ;) Een winkel gaat het allemaal echt niet checken. Een nieuwe router/wl-hdd meegeven is simpeler en goedkoper voor ze.

• puchelaar
Nah, ik ga daar vandaag weer aan de slag, dus ik ga 't gewoon proberen. Mocht 't niet lukken flash ik gewoon de originele weer in en ga ik er mee terug naar de winkel. In ieder geval bedankt voor de tips, en ik laat jullie weten hoe het afloopt.

• puchelaar
Ik ben er uit; er stond nog firmware v1.1.2.5 (of zoiets) op. Heb geflasht naar 1.2.3.9 en nu loopt alles zoals het moet lopen. Dank voor de hulp allen _/-\o_
Pagina: 1