PDA als HTPC, opties?

Pagina: 1
Acties:

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Nu de hedendaagse PDA's in rap tempo sneller worden dan mijn huidige computers, komen (zoniet zijn) ze nu aardig in de buurt om fatsoenlijk Divx te streamen. Nu heb ik wel wát info gevonden, maar zeer sumier.

Ik vroeg me dus af welke PDA's TV/VGA-out hebben, of welke Add-On kaarten er momenteel op de markt zijn. Ikzelf kon alleen het volgende vinden:

Toshiba 800 series: VGA-out, maximaal 65K kleuren
Pretec CF Presenter to Go: VGA-out, maximaal 65K kleuren
Colorgraphic Voyager VGA CF CardVGA, SVGA, WideVGA, XGA with HD15 Connector, NTSC/PAL with S-Video Connector, Remote Controller, True Color

Hiervan is dus alleen de Colorgraphic een serieuze optie, de anderen hebben gewoon te weinig kleuren voor fatsoenlijke tv-out. Nadeel van dit kaartje is (as always) het prijskaartje, zo'n € 400,-, en dat is bovenop een PDA'tje van € 5 á 600,- toch wel een beetje te veel van het goede (IMHO).

Misschien dat iemand hier nog wat weet, of misschien zelfs wel heeft draaien, en zijn ervaringen kan delen.

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Gaat het jou voornamelijk om een pda met multimedia functies of om een zo klein mogelijk HTPC? Want in het laatste geval denk ik dat je beter naar de AV serie van Archos kan kijken. Of de Archos Gmini 400 bijvoorbeeld (400 euro ongeveer).

reviews: Archos AV420 portable video recorder review hier staat ook een review van de Archos AV420

Verwijderd

Die archos speelgoedjes lijken mij inderdaad de beste keuze. Maar weet iemand of die ook Divx met ondertitels kunnen afspelen en de Vob's van een DVD (indien deze op de interne schijf zijn gezet)?

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Liquid schreef op 19 september 2004 @ 14:14:
Gaat het jou voornamelijk om een pda met multimedia functies of om een zo klein mogelijk HTPC? Want in het laatste geval denk ik dat je beter naar de AV serie van Archos kan kijken. Of de Archos Gmini 400 bijvoorbeeld (400 euro ongeveer).

reviews: Archos AV420 portable video recorder review hier staat ook een review van de Archos AV420
Ik wil sowieso een PDA (moét eigenlijk), vanwege afspraken, etc etc.
En mijn huidige HTPC is niet snel genoeg voor Divx, dus moet ik die ook vervangen (upgraden gaat niet)

Dit betekent dus dat ik
A: Een PDA van +- 350,- + HTPC van +- 350,- koop
B: Een PDA van +- 500,- + TV-Out optie (van ??) koop.

In dat geval leek mij de laatste optie de beste, omdat de PDA dan beter/kleiner is dan een van 350,- én ik geen HTPC meer nodig heb. (Media stream ik dan vanaf FileServer in een andere kamer)

Wat betreft de PDA zat ik te denken aan de nieuwe HP HX4700 (624Mhz, VGA scherm, 128/64MB Rom/Ram), met zo'n TV Kaartje, daarom hoopte ik dat er ook íets goedkopere versies zouden zijn.

systeem

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08 18:54

voodooless

Sound is no voodoo!

Volgens mij kun je dit wel gewoon vergeten hoor. Ik denk echt niet dat die PDA's full resolutie DivX'jes kunnen afspelen.. Als je huidige setup te traag is zal de PDA dat zeker ook zijn. Naast dat de CPU van de PDA te traag is om een full frame DivX te decoden, moet ie ook nog eens te veel te veel andere dingen doen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Ik denk dat je beter af bent als je een Mini ITX systeempje ofzo als HTPC koopt en vervolgens een leuke PDA voor jezelf koopt voor afspraken en dergelijke. Een PDA als HTPC gebruiken is domweg (nog niet) mogelijk omdat de hardware daarvoor totaal nog niet krachtig genoeg is.

Een film bekijken op het scherm van je PDA met de beschikbare hardware gaat nog net, maar dat betekend nog niet dat je dezelfde hardware zou kunnen gebruiken om een fully fledged Divx voor gebruik op je TV erop zou kunnen decoderen.

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
deepspace schreef op 19 september 2004 @ 17:18:
Volgens mij kun je dit wel gewoon vergeten hoor. Ik denk echt niet dat die PDA's full resolutie DivX'jes kunnen afspelen.. Als je huidige setup te traag is zal de PDA dat zeker ook zijn. Naast dat de CPU van de PDA te traag is om een full frame DivX te decoden, moet ie ook nog eens te veel te veel andere dingen doen.
Dat zou dus inderdaad kunnen, vandaar dus ook een beetje dit topic.
Mijn huidige HTPC is een PIII-500, en deze nieuwe 624Mhz Intel processors zijn een mooi eind sneller, vanwege nieuwe technieken.
Het lijkt mij ook kantje boord, maar een VIA C1100/P3 1Ghz kan ook Divx Encoden, en ik denk dat die 624Mhz processor daar qua snelheid niet aan onder doet.

Dit I.C.M. een fatsoenlijke TV-Out controller, zou misschien net voldoende kunnen zijn. Daarentegen is het dan misschien inderdaad goedkoper en praktischer om te kijken naar een HTPC/Thin Client/Settop Box.

Ik merkte dat ik zelf een beetje hetzelfde gedachten-rondje bleef maken, en dacht het daarom maar even te gaan checken bij mijn gewaarde GoT medegebruikers, voor hetzelfde geld komt er wel iemand langs die zegt: Ja, kan prima, heb het zelf ook vlekkeloos draaien... :)

systeem

Verwijderd

uhm je PDA kan heust niet fullscreen divx afspelen hoor.. die 624 Mhz is ook volgens mij niet te vergelijken met een P3....

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
zion schreef op 19 september 2004 @ 18:39:
Mijn huidige HTPC is een PIII-500, en deze nieuwe 624Mhz Intel processors zijn een mooi eind sneller, vanwege nieuwe technieken.
Als ik jou was, zou ik daar iets beter naar googlen. Ik heb een HP 4150, met 400mhz intel chippie en die kan met pijn en moeite een sterk gereduceerd divxje afspelen (teruggebracht naar 320x200 met 64K kleuren)

Verwijderd

Nog iets wat ik zo niet heb kunnen vinden. Wat voor opslag wil je nemen? Als je een fatsoenlijke rip wilt bekijken heb je echt 700MB nodig. Niet echt betaalbaar met geheugenkaartjes.

Kun je niet beter een leuk klein PCtje in elkaar zetten of desnoods een Xbox en van de rest een simpele organiser nemen? Niet dat ik het een slecht idee vind, maar kwalitatief gezien kun je volgens mij beter voor losse componenten gaan. Als de kwaliteit later tegenvalt zit je met de gebakken peren. Als een HTPC tegenvalt kun je die nog naar eigen wensen aanpassen op een later tijdstip. Komt bij dat een 80GB harde schijf relatief betaalbaar is vergeleken met een 1GB geheugenkaartje. om nog niet eens te spreken over de extra functionaliteit die een gewone HTPC kan bieden boven een PDA.

Daarbij komt dat je MegaHertzen neit kunt vergelijken. Ik heb 2 Celerons 466's. De ene speelt zonder problemen nog op 433Mhz DIVX af, de ander wil zelfs op 525 geen fatsoenlijk beeld geven. Snelheid is op meer gebaseerd dan MHzen. Het zal je versteld doen staan wat voor invloed een moederbord.geheugen/randaparatuur voor invloed kan hebben.

Een film zal welicht op een PDA van goede kwaliteit lijken. Komt omdat welliswaar de resolutie van het filmpje in de meeste gevallen kleiner is, maar het schermpje zelf ook. TV kijken lijkt op mij oude 37cm ook superieur vergeleken met de superdeluxe 82CM breedbeeld beneden die 100x zoveel heeft gekost. Neemt niet weg dat de 82cm van veel betere kwaliteit is.

Waar ik net aan denk. Stel dat een PDA snel/sterk/goed genoeg is voor een filmpje kijken, zou je dan elke keer de tijd er aan willen besteden om de film op de betreffende media te zetten? Een flink aantal Mp3's op een CF kaartje zetten kost mij al dermate veel tijd dat ik dat tegenwoordig niet zo vaak meer doe

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 01:14 ]

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Heb hier een laptop celeron 433 met 128 mb ram en ati rage 8mb video staan die zonder problemen de nieuwste divx en xvid afspeelt in XP met windows mediaplayer.

PC van vriendin p3 500 192 mb ram en geforce2 32mb video speelt het meeste wel af maar nieuwe xvids kan ik vergeten met XP en windows media player. Ik moet bij deze computer zoiezo bsplayer of media player classic gebruiken om een beetje soepel te krijgen. (reduceren en terugschroeven van kleuren was niet echt nodig totdat ik een xvid van bert visscher probeerde).

Snap er niks van wat het verschil nouweer uit maakt :?

Overigens kan je op een p3 500 nog prima xvids bekijken, het ging pas mis toen ik er winXP op zette. Met win98 en bsplayer trok hij xvids heel veel makkelijker dan met XP. Maarja, werkt toch lekkerder voor haar.

Verwijderd

Xp werkt bij mij juist weer beter. Dat was juist mijn punt. Je kunt vrijwel nooit van tevoren zeggen of het zal werken. Het is allemaal afhankelijk van elkaar. Zet eens voor de gein 2 PC's naast elkaar met dezelfde hardware/software. Weinig kans dat ze even snel zijn. PS, mijn bakkie heeft 1MB shared videogeugen op 66MHz en die kan elke DIVX/XVID aan.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Mja, t wordt ook niet heel erg via de videokaart geregeld.. divx en xvid niet iig. Minimum specs staan overal op 4mb video en dat hebben ze ook alleen maar ingevuld omdat bijna alle 1 of 2mb kaarten op de schroothoop liggen.

Ik vind het eigenlijk toch een beetje ongeloofwaardig dat het met XP beter werkt hoor. Ik ben het met je eens, hardware en software verschillen. Nou zal je tussen 2 pc's met zelfde hardware/software bij het benchmarken kleine verschillen zien maar niet zo huge dat de ene 400 fps minder heeft oid. Ik heb heel wat zalen met gelijkwaardige pc's moeten beheren en verschillen zijn niet groot genoeg om te merken met kijken van een filmpje ed.

Het is gewoon feit dat XP op trage pc's ~ 500 mhz gewoon een teringzooi maakt op het gebied van video. Met bsplayer en mediaplayer classic kan je het jezelf altijd makkelijker maken omdat die players gewoon _VEEL_ minder cpu vreten dan WMP 6,7,9,10

Maar ik heb op erg veel systemen het verschil tussen 98 en xp bekeken. (kan dit lokaal xp draaien of wordt het te langzaam enz) op pc's die de netwel netniet configuratie hadden. Ik bedoel, feit is dat XP meer resources vraagt en de minimale specs hoger legt dan win98. HOE kan jouw pc zich daar omheen lullen. Tis moeilijk om met screenshots of benchmarks te bewijzen maar ik zou zeggen herhaal je test nog eens met kale win98 en kale winxp installatie want er is ergens een meetfoutje ingeslopen.

En ik heb rare dingen gezien hoor. Celeron 633 die geen simpel divxje soepel kon en een celeron 433 die een xvid perfect draait en de kluts niet kwijt raakt als je druk gaat zitten spoelen.

Maar XP sneller dan 98 dan heb je echt een 1 in a million te pakken. Of heb je soms meer dan 512 mb in die bak zitten? Dan maakt win98 er een zooitje van geloof ik. Iig goed vasthouden die bak. Misschien draait ie met Longhorn erop ook Doom3. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Pixal op 20-09-2004 06:15 ]

Verwijderd

Pixal schreef op 20 september 2004 @ 01:40:
[...]
Snap er niks van wat het verschil nouweer uit maakt :?
[...]
De videokaart. Een Ati Rage ondersteund de meeste hardware acceleratie voor videoweergave, de Geforce2MX alleen de basisfuncties.
Het is gewoon feit dat XP op trage pc's ~ 500 mhz gewoon een teringzooi maakt op het gebied van video.
Yup, zolang je videokaart weinig hardware ondersteuning voor videodecoding heeft klopt dat inderdaad.

Zie ook: Verwijderd in "funkties videokaart voor video"

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 06:22 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

zion schreef op 19 september 2004 @ 18:39:
Hoezo nieuwe technieken, de ARM core is net zo oud, zoniet ouder dan de PIII, er zijn idd wat extra's in te vinden de laatste jaren, maar je moet die dingen niet Mhz/Mhz gaan vergelijken! Een ARM is geen x86 processor. Je gaat ook niet zeggen dat een 1.8 Mhz amd 64 langzamer is dan een P$ 2.8 alleen omdat die 1 Ghz mist. Bij x86 vs. ARM is dat verschil nog veel groter! Ga er maar vanuit dat de PDA bij lange na niet zo snel is als een gelijkgeclockte x86 CPU!

Verwijderd

Een PDA is een PC die nog in de kinderschoenen staat (past). Als een PDA het niveau van een desktop PC kon benaderen, zou de stroomrekening bij veel tweakers enorm omlaag kunnen. Toegegeven dat de huidige PDA's redelijk krachtig aan het worden zijn, maar ze halen bij lange na de rekenkracht van een PII niet. Maar wie weet valt een ARM behoorlijk te OC-en en trekt ie het redelijk. Heb zelf een XDA gehad en die kon aardig overweg met video. Maar zoals hierboven al geschreven werd, moest de resolutie dan wel extreem laag.
Even een pluspuntje: voor TV heb je ook helemaal geen hoge resolutie nodig. 320x200 geeft een heel aardige kwaliteit. Aan de andere kant is het kbits/sec natuurlijk wel weer belangrijk. Bekijk maar eens een programma van omroep.nl online. Het verschil met de echte TV is dan wel weer goed zichtbaar.
Conclusie: Het is nog niet mogelijk om goede kwaliteit DivX(enzo) vanaf een PDA te bekijken omdat bitrate die nodig is voor goede kwaliteit, te hoog ligt voor een ARM of soortgenoot.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 01:32:
Even een pluspuntje: voor TV heb je ook helemaal geen hoge resolutie nodig. 320x200 geeft een heel aardige kwaliteit.
Nouja, aardige kwaliteit :X. Bedenk ook dat een 640x480 filmpje grofweg 4x zoveel rekekracht nodig heeft dan een 320x240 filmje!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:51

Cyphax

Moderator LNX/AI
Pixal schreef op 20 september 2004 @ 05:54:
Mja, t wordt ook niet heel erg via de videokaart geregeld.. divx en xvid niet iig. Minimum specs staan overal op 4mb video en dat hebben ze ook alleen maar ingevuld omdat bijna alle 1 of 2mb kaarten op de schroothoop liggen.
Hier heb ik toch andere ervaringen mee die het tegendeel beweren. Zo had ik in een P200 ooit een S3 virge met 4mb ram. Juist omdat die PC te traag was voor films merkte ik het toch wel grote verschil toen ik er een TNT2 met 32mb ram instopte. Het ging van onmogelijk traag naar bijna snel genoeg (paar fps meer en sommige films zouden vloeiend afspelen).
Op de PC van mijn vriendin (C266) zat later die TNT2, en hij kon geen DVD goed afspelen. Daar een Radeon 9200 ingedaan en het ging wel.
Bij het laatste geval scheelde het grotendeels omdat die TNT2 een PCI kaart was, en die 9200 een AGP, maar in het eerste geval was het echt merkbaar.

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Voordat dit een compleet offtopic "maar mijn PC kan lekker wel DIVX aan" topic wordt, ff ontopic.

Even nieuwsgierig, is er al een keuze gemaakt? Met name hoe je met je media/opslag om zou moeten gaan. Wellicht via draadlos netwerk oid.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 02:13:
Voordat dit een compleet offtopic "maar mijn PC kan lekker wel DIVX aan" topic wordt, ff ontopic.

Even nieuwsgierig, is er al een keuze gemaakt? Met name hoe je met je media/opslag om zou moeten gaan. Wellicht via draadlos netwerk oid.
Duh :P. Ik zie niet in hoe je anders voveel data op een goedkope manier naar een PDA zou moeten krijgen.

Eventueel kun je via een snellen PC je audio en video reencoden voor de PDA, en dan streamen. Met VLC kan dat bijvoorbeeld.

• zion
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

Topicstarter
(overleden)
Hoi, sorry heb weinig tijd de laatste maanden.

Ik ben nog steeds wat aan het rondkijken, er zijn wel degelijk een aantal opties. Zo zijn er dus idd TV-Kaarten, en zijn de Mobile Media Centre's in opkomst.

Toch neig ik meer en meer naar een losse settop-box, omdat deze apparaten gewoon goedkoper zijn als een PDA oplossing. Deze apparaten heb je v.a. zo'n € 150,-, en dan zou ik gewoon een PDA van €300,- tot €450,- kunnen kopen om binnen mijn (maximale!) budget te blijven. Ook speelt daarbij mee dat die MMC's erg groot zijn, en dat niet handig is omdat ik mijn PDA erg veel nodig ga hebben als agenda.

Zoals deze apparaten bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.dlink.com/images/products/DSM-320/DSM-320_main_long.gif
D-Link Wireless media server, +- $ 150,-
Afbeeldingslocatie: http://www.netgear.com/images/promotions/mp101_lg.jpg
Netgear +- $80,- á $120,-
Afbeeldingslocatie: http://www.gateway.com/img/prod/large/dvdp_adc320_large.jpg
Wireless 802.11g Connected DVD player. Hiermee kan ik dus ook alles afspelen wat ik vanaf mijn Server stream.

Nog een paar linkjes:
http://www.ennovationtech.com/flyjacket.htm
http://www.ennovationtech.com/flypresenter.htm
http://www.pdabuyersguide.com/tips/FlyPresenter.htm
http://www.microsoft.com/...y/expert/bowman_pmc2.mspx

[ Voor 59% gewijzigd door zion op 27-09-2004 12:14 ]

systeem

Pagina: 1