[XP] Opnieuw installeren + partitie indeling*

Pagina: 1
Acties:

• rjongen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-02-2015
Ik heb een 10 maanden oude computer met de volgende specs:

AMD Athlon XP 2600+
Asus A7V8X-X
512 MB Ram
NVIDIA GeForce FX 5200, 128 MB
80 GB
Windows XP Home OEM

Ruim genoeg (lijkt mij) voor de binnenkort uitkomende spellen als GTA San Andreas, Sims 2, CoD 2 etc.

Maar...: Door spyware en andere rotzooi is mijn computer zeeeeer traag geworden.

Ik wil nu dus gewoon alles eraf (ik heb al back-up gemaakt van belangrijke dingetjes) en weer opnieuw installeren.

Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik heb dit nog nooit gedaan (behalve bij mijn oudere computers, maar daar zat altijd een standaard partitie op die alles in de aankoop-status herstelde)

En is het handig na formatatie meteen verschillende partities aan te maken?

Verwijderd

Ik maak altijd 1partitie van 10gig en dat is voor windows en office alleen, en al men data en games op de andere partitie.

Je hebt al de data al ge-backupped (waar?) dus zou ik gewoon booten van windows XP CD, beetje later gaat hij vragen welke schijf, daar maak je een partitie van 10gig, die selecteer, laat je formateren als NTFS (niet snel pakken, de gewone dus) en dan windows laten instaleren

Eneuh, een FX5200 is echt low budget dus daarmee ga je die games zeker niet mee kunnen spelen :)

edit: het is niet CoD2 maar een expansion voor CoD ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 12:27 ]

• rjongen
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 12:27:
Ik maak altijd 1partitie van 10gig en dat is voor windows en office alleen, en al men data en games op de andere partitie.

Je hebt al de data al ge-backupped (waar?) dus zou ik gewoon booten van windows XP CD, beetje later gaat hij vragen welke schijf, daar maak je een partitie van 10gig, die selecteer, laat je formateren als NTFS (niet snel pakken, de gewone dus) en dan windows laten instaleren

Eneuh, een FX5200 is echt low budget dus daarmee ga je die games zeker niet mee kunnen spelen :)

data staat op 2 dvd-tjes gebrand.

Dus nu gewoon computer uit zetten met Win-cd er in, aan zetten en dan helpt Microsoft me?

edit/offtopic: Dus dat wordt een nieuwe grafische kaart? damn |:(

[ Voor 5% gewijzigd door rjongen op 19-09-2004 12:31 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:56
als in je BIOS je bootsequence correct staat (eerst CD-ROM dan HD0) wel ja :Y)

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
rjongen schreef op 19 september 2004 @ 12:29:
[...]

data staat op 2 dvd-tjes gebrand.

Dus nu gewoon computer uit zetten met Win-cd er in, aan zetten en dan helpt Microsoft me?
Ja, of wat nog handiger is. Heb je een recorvery cd? die kreeg ik namelijk bij mijn computer en je kan gewoon weg niet makkelijker formateren :)

Alleen partities aanmaken kan dan niet.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je 1 partitie hebt, van 80GB is het sowieso aan te raden, om meerdere partities te maken inderdaad. Ik zou dan bijv. de partitie met het OS (en je apps...) zo'n 10GB maken (is meer dan zat lijkt mij...) een partitie voor je games, en een partitie voor je downloads.

Verder is het niet zo'n heel groot verschil, met opnieuw installeren, of het installeren met een recovery partitie of CD... Enigste verschil is alleen, dat de recovery image het automagisch doet (op een paar vragen na), en gewoon opnieuw installeren niet (vraagt dus alles aan je).

Hoe je dat het beste kan doen? :? Hoe bedoel je dat? Er is maar 1 manier van formateren... 1 manier van installeren, en geen duizenden manieren, dus leg eens uit wat je bedoelt met "Hoe kan ik dit het beste doen?"

Als je bedoelt van hoe je het beste dingen kan installeren...
• (Ik zou eerst formateren, hoeft niet per se...)
• Dan je OS erop knallen...
• Dan je (eventuele) drivers voor apparaten en je OS updaten...
• Dan je meest gebruikte apps...
• En dan pas je games

Oke... Ik ben een... Spuit 11 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 19-09-2004 12:33 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jup, gewoon opstarten met de windows cd en de seutp doorlopen.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Met een Raptor 36GB vind ik het een beetje overdreven die schijf nog te partitioneren, als er nog een 160 GB Samsung S-ATA schijf naast hangt. Heb dus 2 partities, een 36GB OS-schijf, en een 160GB dataschijf.

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
BredeP schreef op 19 september 2004 @ 12:32:
Met een Raptor 36GB vind ik het een beetje overdreven die schijf nog te partitioneren, als er nog een 160 GB Samsung S-ATA schijf naast hangt. Heb dus 2 partities, een 36GB OS-schijf, en een 160GB dataschijf.
Ja, leuk. Maar wat heeft TS hier aan? Hij heeft nl één 80gb schijf.

• Hephaistus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
ik vind 10gig wel maar klein voor OS, is het aangewezen om toch wat ademruimte te nemen en dus zoiets van 20gig te gebruiken als partitie voor os en programs

Verwijderd

Ik heb een partitie van 8gig voor windows en office en andere apps en ik heb nooit ergens problemen mee gehad hoor...

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hij kan die spellen echt wel spelen hoor met zn fx 5200. Tenminste als je alles op zijn laagste zet. Maar nieuwe graka is misschien toch beter jah. :)

• Serbia
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-05-2025

Serbia

Ik blaf niet, bijt alleen!

Ook zou ik vantevoren even zonealarm downloaden en op een cd branden,
of op een usb-stick zetten.

Tijdens het formatteren en installeren de pc van het internet afhalen.

Na een geslaagde installatie eerst zonealarm eropzetten en dan pas de internetverbinding weer aanzetten.

Nu de updates van windows gaan draaien.

Succes

Verwijderd

Ik heb (en op werk doe ik het ook altijd zo bij alle pc's die ik installeer) een C schijf van 10GB en de rest is naar de D schijf voor de data.

Als ik alles erop heb gezet (XP, Office, media players, adobe, virusscanner, etc) heb ik zo'n 5GB nog over. Meer dan zat, tegen de tijd dat het vol raakt is dat voor mij een teken om weer eens een format C te doen, alles wat dan op D staat blijft dan netjes bewaard, 't enige dat ik dan na een format hoef te doen is bovenstaande progsels herinstalleren en de My Documents map laten verwijzen naar de D schijf.

Ook verplaats ik mijn .PST file van Outlook naar de D-schijf, dan ben je tenminste ook daar geen dingen van kwijt.

Succes!

Verwijderd

Serbia schreef op 19 september 2004 @ 12:44:
Ook zou ik vantevoren even zonealarm downloaden en op een cd branden,
of op een usb-stick zetten.

Tijdens het formatteren en installeren de pc van het internet afhalen.

Na een geslaagde installatie eerst zonealarm eropzetten en dan pas de internetverbinding weer aanzetten.

Nu de updates van windows gaan draaien.

Succes
Is niet meer nodig als je gelijk XP SP2 installeerd (vanaf een geslipstreamde CD).
Daar staat de firewall standaard aan tot dat er een policy geladen word die zegt dat ie uit moet. (Als je die niet aanmaakt, blijft de firewall gewoon aan).

En als je bijv. achter een NAT router (of achter een andere pc die het internet deelt) zit dan hoef je de pc ook niet los te koppelen.

Verwijderd

Een FX5200 is crap, denk maar niet dat je daar toekomstige games fatsoenlijk mee kunt spelen. En dat hij 128Mb heeft wil ook niks zeggen.

Wat je het beste kunt doen? Die FX5200 vervangen door een 9800Pro of 6800Nu.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 12:49 ]

• Zerora
  • Laatst online: 11:41

Zerora

Ik Henk 'm!

Ik heb mijn 60 GB (57GB) harddisk zo ingericht:
• 10 GB voor windows en (office)programma's
• 30 GB voor mijn games >:)
• 7 GB voor mijn backups
• 10 GB voor mij downloads en andere internetrotzooi.
En moet zeggen op deze manier werkt het prima.

En wat het opnieuwe installen betreft.
• Ik merge eerst alle partitie bij elkaar.
• Daarna nog een quickformat zodat er echt alles af is.
• Vervolgens gooi ik die Windows cd erin om opnieuw te installen.

TIP: Vergeet niet je drivers van mobo, videokaart enz.....
Het namelijk errug k*t als die na een fresh install niet meer weet.

[ Voor 5% gewijzigd door Zerora op 19-09-2004 12:48 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• rjongen
WTF?!

Ik wil net beginnen met wat jullie gezegd hebben en bij booten krijg ik dit:

Ongeldige Boot.ini
Opstart vanaf C:/Windows/

?
Ik heb legale OEM versie van Win XP Home?!
Virus?
of wat?

Verwijderd

heb je in je bios wel booten van CD als 1ste ingesteld?

• tvdleur
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-12-2024

tvdleur

ehh...okay?

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 12:27:

Ach kom... ik speel sims 2 op een 1800+ en een GF4 MX400 al vloeiend met alleen de "shadows" op niets (en dat is op 1024 x 768). Overdrijven is ook een vak....
Vertel je ook altijd dat mensen superplus 98 moeten tanken omdat ze anders niet vooruit komen?

• rjongen
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 16:57:
heb je in je bios wel booten van CD als 1ste ingesteld?
jepz. :9~

Verwijderd

tvdleur schreef op 19 september 2004 @ 17:03:
[...]

Ach kom... ik speel sims 2 op een 1800+ en een GF4 MX400 al vloeiend met alleen de "shadows" op niets (en dat is op 1024 x 768). Overdrijven is ook een vak....
Vertel je ook altijd dat mensen superplus 98 moeten tanken omdat ze anders niet vooruit komen?
The Sims2 is ook niet het enige spel dat hij noemt of wel? Als onder toekomstige spellen ook Half-Life2 en Stalker vallen dan heb ik dus wel degelijk gelijk.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 20:15

Jimbolino

troep.com

Half-Life2 draait op mijn 1800+ met een GF2 ook net, het valt wel mee met de moderne spellen, als je de graphics maar niet op zijn allerhoogst zet...

btw, ik instal altijd mijn windows op deze manier (niet lachen)

- low-level-format (schijf helemaal 100% leeg maken)
- windows 2000 cd met sp4 erin
- C: > 3gb
- na install partitie aanmaken van 1gb > S: (dedicated voor de swap file)
- alles updaten en instaleren/instellen naar wens

Voordeel van deze methode:
- nooit gezeik bij het instaleren (low level format ruimt alle restjes op)
- Windows blijft altijd snel, defragmenteren is niet nodig + swap file blijft altijd optimaal

Nadeel:
- spellen moet je op een andere partitie instaleren
- mensen die altijd van alle programmas de "full-install" op c: zetten, kunnen ook omgaan met een kleine c: schijf...

ps. voor windows xp pak ik altijd 4gb + 1gb swap

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Ik doe even een kleine titel edit zodat dit topic een beetje binnen de richtlijnen valt. Tevens een verzoekje om onze faq: Algemene gedragsregels (Netiquette) #pre-got even door te nemen, hier staat in wat we van jou verwachten voordat je een topic opent. :)

• rjongen
Is goed.

Vreemd: ik kom niet meer in mijn Bios-instellingen?!
Normaal moet ik dan tijdens opstarten alt+f2 intoetsen, dat doe ik netjes, en dan wordt er gevraagd naar een nieuwe naam voor bios-instellingen? 8)7 Normaal kon ik dan meteen instellen |:( .

Is er nog een andere manier van formatteren?
Ik probeer via Command: Format c:, maar dat wil ie niet doen omdat er andere processen bezig zijn.

En is via Command uberhaupt wel een goede formatteer manier?
Sorry, ik heb nog nooit geformatteerd ;)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

JA, er is nog een andere manier van formatteren.
Booten met een opstartfloppy (met voorkeur van win98).
Voor de meeste pc's kun je dit doen zonder ook maar in de BIOS te zijn.
Dan kom je vervolgens in een DOS-prompt terecht.
Voer dan een quick format uit:
code:
1
c:\format \q

Dan ben je ook letterlijk ALLES kwijt.
en indien je meerdere partities hebt, kun je de code ook uitvoeren op die partities (vergeet dan niet de "c" te veranderen naar de partitieletter (bijv. D:\ of H:\).

Succes

[ Voor 20% gewijzigd door Zerora op 19-09-2004 19:34 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Hoe je kan formatteren is zeker wel op te zoeken hoor - dat is wat leon1e ook bedoeld met wat we van jou verwachten, dat geld namelijk niet alleen als je een topic opent maar ook als je er nieuwe informatie in verzamelt :)

Verder - voor die BIOS vraag moet je echt veel meer informatie geven dan je hier laat zien - wat is de exacte melding e.d. :)

• rjongen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[Onboard BIOS Information]

BIOS Version: Asus A7V8X-X ACPI BIOS Revision 1006
BIOS Model: A7V8X-X
BIOS Built Date: 08/06/03

Please Enter File Name For New BIOS: _ _ _
**Note: EZ Flash will copy file from A:\, Press [ESC] To Reboot.

Is wat ik te zien krijg als ik BIOS instellingen opvraag (alt+f2 tijdens opstart)

Als ik iets willekeurigs invul bij die file name, krijg ik dit:
code:
1
Warning: Device not Ready.

Verder heb ik met Windows Herstelpunt een herstelpunt van een tijdje geleden terug laten zetten, want ik dacht dat dat het misschien kon zijn, omdat ik tot vandaag in plaats van het standaard XP Home opstart scherm een tijger kreeg, tot net.

Na het terugzetten krijg ik inderdaad 'mijn tijger' weer terug, en is de Boot.ini foutmelding tijdens opstart ook verdwenen :?
Maar helaas opent ie nog steeds niet de XP-rom tijdens booten, wat (volgens mij) dus betekent dat die BIOS instellingen nog steeds fout staan, maar hoe krijg ik die goed als ik niet in de BIOS instellingen kom 8)7

//edit: Misschien is het toch maar verstandig om met zo'n 98 floppy op te starten, maar hoe kom ik aan zó'n flopppy?

[ Voor 7% gewijzigd door rjongen op 19-09-2004 20:16 ]

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:09

Tazzios

..

[quote]rjongen schreef op 19 september 2004 @ 20:14:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[Onboard BIOS Information]

BIOS Version: Asus A7V8X-X ACPI BIOS Revision 1006
BIOS Model: A7V8X-X
BIOS Built Date: 08/06/03

Please Enter File Name For New BIOS: _ _ _
**Note: EZ Flash will copy file from A:\, Press [ESC] To Reboot.

Is wat ik te zien krijg als ik BIOS instellingen opvraag (alt+f2 tijdens opstart)

Als ik iets willekeurigs invul bij die file name, krijg ik dit:
code:
1
Warning: Device not Ready.

dis is om je bios te flashen :+ , druk eens op de del toets :)

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-05 20:15

Jimbolino

troep.com

ik denk dat je eerst zelf even op zoek moet gaan en even op een rijtje moet zetten hoe het allemaal werkt...

Verplichte literatuur:
http://www.helpd.nl/documentatie/Windows%20XP.php
http://www.computerfeeling.nl/pages/installwinXP.asp

en als je er dan nog niet uit komt staat hier vast wel wat tussen wat je kan gebruiken:
http://www.google.com/search?q=how+do+i+enter+my+bios
http://www.google.com/search?q=how+to+format+my+pc
http://www.google.com/sea...tall+windows+from+scratch

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Misschien is het toch maar verstandig om met zo'n 98 floppy op te starten, maar hoe kom ik aan zó'n flopppy?
Kijk eens hier:
Bootdisk.com

Het enige wat je moet doen is de win 98 SE OEM versie downen en vervolgens lege floppy in het floppydrive doen. Tooltje starten en klaar is kees (uh...rjongen).

• rjongen
Dank jullie wel allemaal, Windows is opnieuw geinstalleerd, ik heb nu 3 partities en de computer heeft het nog nooit zo snel gedaan!
Bedankt!

• pstalman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-04 15:48
is alt-f2 niet om de AZ flash te starten... waardoor je de vraag krijgt om een naam voor het bios filetje op te geven.
Volgens mij moet je DEL gebruiken om in het bios te komen.
(dubbel postje)

En FORMAT c: in je windows sessie werkt niet, omdat windows actief is.
Boot van je windows cd en start op met alleen dos prompt.
Weet niet zo als format.com op de cd staat, anders wel in c:\windows\system32 ofzo

[ Voor 3% gewijzigd door pstalman op 25-09-2004 09:32 ]

https://d4armory.io/Player/803500

Pagina: 1