Toon posts:

[Debian] apt-get probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met het probleem als ik iets wil installeren met apt-get krijg ik de volgende foutmelding te zien:
dpkg: ontleedfout, in bestand `/var/lib/dpkg/status' bij regel 9768 pakket `libcomerr2':
`Replaces'-veld, ongeldige pakketnaam `%2fsprogs': moet beginnen met een alfanumeriek teken
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (2)
Op de regel 9768 van /var/lib/dpkg/status staadt het volgende:
Replaces: %2fsprogs (<< 1.34-1)
Heb er naar gezocht op google en dit forum maar kan er echt niks op vinden. Weet iemand hoe ik deze foutmelding kan verhelpen. Want debian zonder apt-get is verdraaidt lastig :)
Alvast bedankt

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-01 18:43
Vervangen voor "e2fsprogs" ?

Verwijderd

Topicstarter
ParaDot schreef op 19 september 2004 @ 12:39:
Vervangen voor "e2fsprogs" ?
Hoe bedoel je eigenlijk met vervangen van het paketje? Want als ik het paketje wil verwijderen wil die gelijk 30 mb aan data verwijderen. Onderandere ook de kernel-image.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hij bedoeld "verwijder de %". Lees ook je foutmelding: ongeldige pakketnaam `%2fsprogs': moet beginnen met een alfanumeriek teken

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

probeer anders eens of een simpele "apt-get update" niet het probleem verhelpt. Het lijkt erop dat er een paar data-corrupties zijn opgetreden de vorige keer. Brakke CD / internetverbinding?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij /var/lib/dpkg/status de % vervangen door "e" bij %2fsprogs. Maar nu krijg ik de volgende foutmeldingen:
Pakketlijsten worden ingelezen... Fout!
E: Malformed 2nd word in the Status line
E: Fout tijdens verwerken van sgml-data (UsePackage2)
E: Problem with MergeList /var/lib/dpkg/status
E: De pakketlijsten of het statusbestand konden of niet ontleed, of niet geopend worden.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

hmm welke mirro gebruik je. Mischien zijn er op demirrot een paar bitjes omgevallen. In het datatransport zou dit moeten zijn opgevangen door tcp

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-02 21:24
Boh.. Verschrikkelijk, die nederlandse foutmeldingen :)
Zoekt ook zo makkelijk op google :X

Sorry, moest het ff kwijt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
TrailBlazer schreef op 19 september 2004 @ 13:22:
hmm welke mirro gebruik je. Mischien zijn er op demirrot een paar bitjes omgevallen. In het datatransport zou dit moeten zijn opgevangen door tcp
Bedoel je de sources.list, Ik heb de standaardt sources.list die aan de beging van de installatie zat van debian testing:
#deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main

deb http://security.debian.org/ testing/updates main
UltraSub schreef op 19 september 2004 @ 13:28:
Boh.. Verschrikkelijk, die nederlandse foutmeldingen :)
Zoekt ook zo makkelijk op google :X

Sorry, moest het ff kwijt. ;)
Voor programma's vindt ik ideaal de nederlandse vertaling, maar voor foutmeldingen is dat een ramp

• Sendy
  • Niet online
Met welke editor heb je die % vervangen? Heb je niet iets van MS-DOS line endings?

En als het resultaat niet te groot is, doe eens hier:
code:
1
grep "^Status:" /var/lib/dpkg/status | grep -v " ok "

[ Voor 45% gewijzigd door Sendy op 19-09-2004 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sendy schreef op 19 september 2004 @ 13:55:
Met welke editor heb je die % vervangen? Heb je niet iets van MS-DOS line endings?

En als het resultaat niet te groot is, doe eens hier:
code:
1
grep "^Status:" /var/lib/dpkg/status | grep -v " ok "
Ik heb met editor nano (soort simplere versie vi) % vervangen in dpkg. Als ik grep "^Status:" /var/lib/dpkg/status | grep -v " ok " in commandline doe krijg ik :

Status: install /k installed

Te zien

• Sendy
  • Niet online
Dat is dus weer precies zo'n zelfde fout. "/" -> "o"

Wel vreemd; je moet misschien op onderzoek uitgaan _waarom_ je deze fouten hebt.

[ Voor 17% gewijzigd door Sendy op 19-09-2004 14:35 ]

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 14:17:
[...]

Ik heb met editor nano (soort simplere versie vi) % vervangen in dpkg. Als ik grep "^Status:" /var/lib/dpkg/status | grep -v " ok " in commandline doe krijg ik :

Status: install /k installed

Te zien
offtopic:
Nano lijkt op Vi :?

Is je systeem misschien overgeklokt of zo? Dit soort data-corruptie hoort echt niet voor te komen. Misschien is je harde schijf het anders aan het begeven.

micheljansen.org

Verwijderd

Topicstarter
dawuss schreef op 19 september 2004 @ 15:18:
[...]

offtopic:
Nano lijkt op Vi :?

Is je systeem misschien overgeklokt of zo? Dit soort data-corruptie hoort echt niet voor te komen. Misschien is je harde schijf het anders aan het begeven.
Nee, me pc is niet overgeklokt. Zo ver ik weet ben ik nog geen data kwijt geraakt. Is er misschien een programma onder linux waarbij je hardisk kan laten controleren?

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
fsck, badblocks

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Topicstarter
Hij doet het weer :)
Ik heb status-old genomen en die naar status gekopieerdt. Ik weet niet of dit verstandig is maar hij doet het wel weer.
En hier voor nog fsck gerundt.
Iedereen bedankt, ik kan weer verder debianen :)

• Sendy
  • Niet online
Je hebt toch wel een diff gedaan? ;)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 17:14:
Hij doet het weer :)
Ik heb status-old genomen en die naar status gekopieerdt. Ik weet niet of dit verstandig is maar hij doet het wel weer.
En hier voor nog fsck gerundt.
Iedereen bedankt, ik kan weer verder debianen :)
Afgezien van het feit of het nu wel of niet verstandig is te rotzooien met de interne werking van je package-manager-systeem (zie opmerking hierboven), zou ik je aanraden om, mocht er nog een keer data-corruptie optreden, eens goed naar je hardwareconfiguratie te kijken. Misschien is het sowieso even handig om preventief tooltjes als Memtest86 (DOS), SiSoft Sandra Burn In Wizard (Windows) en een hard-disk low-level check tooltje als MaxBlast (DOS) te draaien om te kijken of er niets mis is met je systeem.

micheljansen.org

Pagina: 1