Toon posts:

[SQL] Applicatie maken platform onafhankelijk *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben op het werk een applicatie draaien die aan een database hangt, waarin je personen kan opzoeken met bepaalde foto's erbij. Deze applicatie draait op IIS met Micrsofot SQL Server. Het is een mengelmoes van html en vbscript.
Dat open je dus gewoon via internet explorer.

Nou is het probleem dat die applicatie dus puur microsoft is. En wat mijn doel is om uiteindelijk alles (naja 5 clients,1 server) op linux te laten draaien. Maar linux (konqueur) kan geen vbscript lezen.

Het liefst zou zelf een applicatie opnieuw schrijven... die platform onafhankelijk is. En dan ook echt een programmatje wat je los start. dus niet in internet explorer. (web programma). Nou heb ik trials gedownload van oracle forms and reports. maar die moet aan een oracle 8 database hangen. Nou wordt dat een beetje te duur voor het hele projectje.

Een andere mogelijkheid is om de stukken vbscript te vertalen naar javascript o.d
Waardoor het wel zou kunnen werken onder linux.

IK ben dus echt opzoek naar een programma waarmee ik een applicatie kan schrijven dat dus aan een sql server komt te hangen. (de server mag eventueel wel gewoon windows blijven zodat we de licentie microsoft sql server kunnen behouden) maar dat de clients het in iedergeval vanuit linux kunnen openen.

Wat is nou de beste optie? vbscript vertalen, en moet ik dan echt beide leren om het uiteindelijk naar bv javascript te kunnen omzetten. Of zijn er leuke progamma's waarmee ik zelf een applicatie die aan sql server hangt.. dan schrijven. Deze laatste optie lijkt mij zelf het leukst, omdat ik wel wat meer ervaring met databases wil krijgen. Wat is de beste oplossing?

Verwijderd

waarom leer je niet gewoon php, daarmee kan je elke vormgeving, en database mee aansturen ( ik zou anders eens zoeken op phpmaker 2.0.0.7 dacht ik dat de laatste versie was ) gewoon mysql data in pleuren, en onder database zeggen advanced search etc voila, ja kan alles wat je zocht :-)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

* gorgi_19 snapt er weinig van. :) Wat is het? clientside vbscript? of serverside vbscript icm ASP? In dat laatste geval kan je eens kijken naar http://wwws.sun.com/software/chilisoft/index.html .

En clientside VBScript draait afaik sowieso onder niets anders dan IE.

Verder kan je SQL Server in principe met iedere taal aanspreken.
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 11:18:
waarom leer je niet gewoon php, daarmee kan je elke vormgeving, en database mee aansturen ( ik zou anders eens zoeken op phpmaker 2.0.0.7 dacht ik dat de laatste versie was ) gewoon mysql data in pleuren, en onder database zeggen advanced search etc voila, ja kan alles wat je zocht :-)
Ook oa. ASP en ASP.Net draaien op Non-Windows systemen. :) MySQL ,mist daarnaast nog steeds een aantal zaken t.o.v. SQL Server; dus het is een beetje kort door de bocht om te zeggen dat SQL Server vervangen kan worden MySQL :)

[ Voor 48% gewijzigd door gorgi_19 op 19-09-2004 11:21 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In principe is java bedoeld voor cross-platformzooi. Maar als je gewoon een volledig server-side app maakt heb je aan de clientkant helemaal niets anders nodig dan een html-renderer (ook wel een browser genoemd). En die vind je tegenwoordig zelfs op telefoons.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat het wel serverside is
even uitleggen:

Op de server draait IIS met een website die de data uit een microsfot sql server 7 (geloof ik) haalt. De clients starten gewoon internet explorer en typen de hostname van de server in en krijgen vervolgens de site en kan je gaan werken. Je moet dus zeker die server met sql aanhebben om te connecten. anders zou je overal sql server op moeten zetten. ( is dat zo duidelijk genoeg of niet, anders moet je het zeggen. Ben niet zo thuis in databases). het echte probleem is gewoon dat vbscript waar ik niks mee kan onder linux.

Ik denk eigelijk dat mysql niet genoeg zal zijn.. omdat er ten tijde toch ook gekozen is voor sql server.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 11:27 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:05
als je alleen wil dat de clients onder linux de applicatie kunnen benaderen dan volstaat het om de CLIENT-SIDE vbscript uit de applicatie te slopen en die eventueel waar mogelijk (en nodig) te vervangen voor javascript. Maar pak eens een browser als mozilla en kijk of de site dan nog goed werkt?

Ook een mogelijkheid is inderdaad om de applicatie te herschrijven met de serverside-taal PHP, PHP kan ook connecten met MSSQL dus dan kan je die MSSQL licentie iig behouden.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Verwijderd

Topicstarter
Ramon de Jesus schreef op 19 september 2004 @ 11:32:
als je alleen wil dat de clients onder linux de applicatie kunnen benaderen dan volstaat het om de CLIENT-SIDE vbscript uit de applicatie te slopen en die eventueel waar mogelijk (en nodig) te vervangen voor javascript. Maar pak eens een browser als mozilla en kijk of de site dan nog goed werkt?

Ook een mogelijkheid is inderdaad om de applicatie te herschrijven met de serverside-taal PHP, PHP kan ook connecten met MSSQL dus dan kan je die MSSQL licentie iig behouden.
Ja dan zou ik moeten beginnen met het leren van php. tenminste als dat de beste oplossing is. Ik geloof dat daar genoeg over te vinden is. En dan zou ik gewoon dreamweaver moeten pakken fosow.. om het grafische een beetje in orde te maken ?

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 11:36:
[...]

Ja dan zou ik moeten beginnen met het leren van php. tenminste als dat de beste oplossing is. Ik geloof dat daar genoeg over te vinden is. En dan zou ik gewoon dreamweaver moeten pakken fosow.. om het grafische een beetje in orde te maken ?
Zoek eens naar het verschil tussen clientside en serverside :) Want ik krijg het idee dat je deze twee volledig door elkaar haalt en dan ook onnodig dingen gaat ombouwen. :)

Verwijderd

Topicstarter
uhh ja slacky weet het niet helemaal meer
maar slacky wil serverside!!! uieindelijk

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:52
Waarom wil je het eigenlijk herschrijven? Gewoon omdat het nu in een MS platform draait? Waarom is dat niet afdoende?

Je wilt een platform-onafhankelijk systeem, maar je wilt geen web-applicatie ? Dan zal je naar Java moeten kijken (let op, dat is geen javascript).

https://fgheysels.github.io/

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Beetje verknoeiing van tijd en geld lijkt me. De applicatie werkt nu maar omdat het niet platform onafhankelijk is moet het opnieuw? NIETS is platform onafhankelijk. Ook een java-applicatie niet. Sterker nog: voor de clients maakt het toch geen moer uit met wat voor server ze verbinding maken? Je zou dus gewoon de webapplicatie kunnen behouden en middels een browser de applicatie blijven benaderen.

De vbscript in de app is volgens mij asp code en die wordt op de server gerunned, niet op de client.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

Verwijderd

Topicstarter
EfBe schreef op 20 september 2004 @ 10:02:
Beetje verknoeiing van tijd en geld lijkt me. De applicatie werkt nu maar omdat het niet platform onafhankelijk is moet het opnieuw? NIETS is platform onafhankelijk. Ook een java-applicatie niet. Sterker nog: voor de clients maakt het toch geen moer uit met wat voor server ze verbinding maken? Je zou dus gewoon de webapplicatie kunnen behouden en middels een browser de applicatie blijven benaderen.

De vbscript in de app is volgens mij asp code en die wordt op de server gerunned, niet op de client.
Linux pakt de vbscript regel "open new window" of zoiets dergelijks niet.

• gorgi_19

gorgi_19

Verwijderd schreef op 21 september 2004 @ 13:13:
Dan hoef je alleen het clientside gedeelte over te zetten naar Javascript en kan je de serverside code rustig zo laten wat het is. Je kan immers geen window openen op de server (die zie je niet)

[ Voor 10% gewijzigd door gorgi_19 op 21-09-2004 13:16 ]

• sig69
  • Laatst online: 18:08
Als ik dingen lees als
Je moet dus zeker die server met sql aanhebben om te connecten. anders zou je overal sql server op moeten zetten.
en
Heb ik het idee dat je misschien niet zoveel ervaring hebt met dit soort dingen, en dat je misschien eerst eens wat literatuur zou moeten lezen (niet lullig bedoeld).

Ik zou het in ieder geval zo doen (wat ik tot nu toe ervan begrepen heb):
-Clientside vbscript eruit en eventueel vernagen door javascript waar nodig
-serverside vbscript lekker laten staan

Roomba E5 te koop

Pagina: 1