Toon posts:

Processors wisselen???

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey

ik heb een probleem namelijk :

ik heb 2 pc's , een Dell dimension 2400 (2.8 ghz ) en een Dell dimension 4550 ( 2.4 Ghz )

nou wil ik in de dimension 2400 een nieuwe videokaart gooie, wat blijkt, dat ding heeft helemaal geen poorts voor videokaarten ( beschikt over een Onboard Intel Extreme Graphics = CRAP 8)7 ).. de 4550 heeft dat wel, maar aanzienlijk minder snelheid erop..

nu dacht ik zo, kan je de processor chips van beide pc's gewoon overzetten.. dus dat de 4550 de snelheid krijgt die de 2400 nu heeft, en andersom.

of weet iemand nog een andere oplossing voor dit probleem? _/-\o_

• flupke1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-08 21:13
Misschien eerst even de GoT-regels lezen, en dan wat in de FAQ snuffelen, daar vind je wel een antwoord.

Spoart au kjeis makker, de prosesse es nog lank.

Verwijderd

Heeft het pci ? Anders kan je er gewoon een Pci videokaart inzetten.

Verwijderd

Kijk even naar de specificaties van de moederborden welke processoren ze aankunnen, lijkt me geen probleem om de 2,4 en 2,8 cpu om te wisselen...

Verwijderd

Topicstarter
ok en stel nou dat de moederborden het gewoon ondersteunen, hoe gaat dat dan in z'n werk? ik wissel processors om, klaar :S?

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 19:46
2400 heeft een intel i845GV chipset, dat houd in dat hij een max fsb heeft van 533MHz. Maar wel met ondersteuning van HT, en ddr 333.

Helaas voor jou dus geen 800fsb monster, maar wellicht zelfs een celleron van 400fsb. Dus tenzij je met meer info komt kan ik niet bepalen of je er veel op vooruit gaat.

In ieder geval moeten ze wel uitwisselbaar zijn ;)

Verwijderd

Topicstarter
ben druk aant zoeke naar motherboard specs van de 4550, so far NO good :p

thx voor je replys iig! ik probeer et nog even op te zoeken..
owja en nog maals mijn vraag net,

kan ik dan gewoon die processor chip in die andere pc gooien zonder verder iets te hoeven doen? ( doet windows dit automatisch goed zetten zodat ik ook idd van de snelheid profiteer ?)

• Icey
In princiepe is het een kwestie van overzetten en klaar, wellicht moet je nog wat in de bios veranderen maar ik verwacht dat ook dat automatisch gaat.

In geval dat jij een proc met HT in een pc zet zonder HT is het aan te raden om windows er opnieuw op te zetten ivm beter ondersteuning voor dual procs. Je kan het ook zonder reinstall doen, dan zul je in apparaat beheer je systeem moeten wijzigen.

Overigens, mocht die 2.8 een celleron zijn, laat hem dan maar zitten, een p4 2400 is sneller dan een celleron 2800 :)

Verwijderd

misschien moet je in je bios nog even een en ander wijzigen (fsb en mp) om de processoren op de juiste snelheid te laten werken, windows doet er iig niets mee, die leest gewoon de informatie van de bios uit.

edit: damn niet snel genoeg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 11:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
zijn er nog grote verschillen , stel dat ik namelijk een PCI videokaart in me dimension 2400 ( de 2.8 ) wil zetten.. ipv agp of whatever?

wat raden jullie mij aan om in dit geval te doen?

• Icey
PCI videokaartjes zijn traag, en doordat de doorvoersnelheid niet voldoende is zulke je enkel budget videochipjes op pci kaartjes zien. Je gaat dan ietsjes vooruit tov een onboard Intel Extreme Graphics. Maar veel is het niet :P.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij meer om de verschillende ondersteuningen die de videokaart bied, onboard ondesteund egt NIKS..

Verwijderd

Topicstarter
srry voor de dubbelpost::

wat is het verschil tussen AGP 8X en agp 4X ? slotsnelheid ofzo?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif
wat is het verschil tussen AGP 8X en agp 4X ? slotsnelheid ofzo?
zoiets ja. in de praktijk is het verschil alleen meetbaar, niet zichtbaar.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 11:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok thanks allemaal, nog 1 laatste safety vraag :D

MOCHT het nou zo zijn dat moederbord 1 niet dezelfde processorsnelheid als moederbord 2 ondersteund... dan kan het hopelijk niet zo zijn dat mijn complete processor naar de klote gaat :p of wat dan ook in de computer? }:O

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-08 17:40

mambo No5

Bad Apple?

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 11:51:

MOCHT het nou zo zijn dat moederbord 1 niet dezelfde processorsnelheid als moederbord 2 ondersteund... dan kan het hopelijk niet zo zijn dat mijn complete processor naar de klote gaat :p of wat dan ook in de computer? }:O
Als je even oplet en weet wa je doet, kan er weinig misgaan ;). Het enige wat gelocked is in MB 1 met een 533 FSB is de multipliere (FSB en MP bepalen de processorsnelheid), je processor gaat in princiepe dus alleen langzamer lopen. In het tweede geval (met de 800 MHZ fsb) moet je wel uitkijken, aangezien de 2.4 GHZ liep op een 533 MHZ fsb en nu ineens op een default 800 moet gaan lopen.. Nu is da voor heel even niet slecht, maar ik raad het je niet aan om er langer me door te lopenn zonder dat je weet wat je doet / goede koeling. Je moet in je bios de FSB dus even terugschroeven naar 533 MHZ voordat je de processoren gaat verwisseelen, op die manier kan je met een redelijk gerust hard het geheel overzetten. :)

offtopic:
Denk je er wel aan dat je met deze actie je garantie hoogstwaarschijnelijk laat vervallen?

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Verwijderd

^^^ of je zet hem gewoon even op auto-fsb :)

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

Nee dat zal niet gebeuren, het systeem zal dan alleen niet opstarten.

• J0J0
  • Laatst online: 24-10-2025

Nope wees gerust, dan werkt het gewoon niet, verder niks. :)

EDIT

Damn Nokko :*)

[ Voor 4% gewijzigd door J0J0 op 19-09-2004 12:03 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
haha ok mooi , thx.. dan ga'k nu maar op hoop van zegen die dinge omwisselen :p

• Icey
Check gelijk ook eventjes of je niet een celleron heb, want als die 2.8 een celleron is ga je er niet echt op vooruit zegmaar :X

Verwijderd

Topicstarter
hm in dell bios kanje dus niet auto fsb aanzetten, of snelheden veranderen :?
dus tsjaa.. als ik dat niet zou kunnen verandere, en toch de processors omwisselen, zou dat zeker betekenen dat ik het overhit en dat dat wel schade toebrengt aan de hardware?

Edit:
tis een Pentium 4 processor =)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 12:15 . Reden: extra info.. ]

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 18:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Sorry dat ik het zeg, maar mijn gevoel zegt dat je geen idee hebt wat doet. Straks heb je 2 PC's die het niet meer doen. Heb je bv nieuwe koelpasta... heb je ooit een processor geplaatst... denk je om het netsnoer... etc etc

This footer is intentionally left blank

• J0J0
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 12:13:
hm in dell bios kanje dus niet auto fsb aanzetten, of snelheden veranderen :?
dus tsjaa.. als ik dat niet zou kunnen verandere, en toch de processors omwisselen, zou dat zeker betekenen dat ik het overhit en dat dat wel schade toebrengt aan de hardware?

Edit:
tis een Pentium 4 processor =)
Nee dat kan niet, er zit als het goed is wel een jumper op het moederbord zodat jij de bios settings naar standaard kunt zetten. Er zal waarschijnlijk jbat bij staan.
Dus die ff omzetten en weer terug zetten. ( De pc MOET wel uit staan!)

EDIT

Idd het lijkt mij ook beter dat je er ff iemand met verstand van deze zaken bij haalt.

[ Voor 10% gewijzigd door J0J0 op 19-09-2004 12:20 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
mja dat hebje goed gezien ;) ik weet wel hoe je die shit vervangt enzo, mahja nog nooit een nieuw ander type erin gegooit.

Toch wil ik ook wat nieuwere spellen kunnen spelen ( ik hoef geen TOP videokaart ) maar ik zou toch wel iets willen dat dinge zoals T&L en shit ondersteund en zeker volledig d3d.. want dit is gewoon CRAP en waardeloos..

ik heb nu wel een videokaart gevonde voor pci slot

AOpen Aeolus FX5200-V128 PCI, 128 MB

would that do the trick?

Verwijderd

AOpen Aeolus FX5200-V128 PCI, 128 MB

would that do the trick?
als de AGP versie al waardeloos is, wat verwacht je dan van de PCI versie?

Verwijderd

Topicstarter
goeie vraag, alleen wist ik niet dat de agp versie waardeloos was :+

Enige Lowbudget aanraders dan?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 12:41 ]

• Icey
PCI videokaartjes zijn totaal niet aan te raden omdat ze allemaal waardeloos zijn. de doorvoersnelheid van pci is niet hoog genoeg, daarom is AGP bedacht.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:22

Thandor

SilverStreak

Hij zal wel iets beter worden, maar een FX 5200 is heel traag (ok, geen topkaart, maar ook geen "low"kaart maar heel ver daar onder :X) .

Verwacht niet te veel van die FX 5200

Neem liever een Voodoo II SLI :*)

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 19-09-2004 12:46 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
in other words... im fucked..

ik ben niet ervaren genoeg om zo maar ff die processors om te gooie hoor ik hier van iedereen :p maar PCI is ook geen oplossing.

tsjaa?

• Icey
Die pci kaartjes zijn allicht beter dan je onboard videokaart, maar losstaand zijn ze hun geld niet waard...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

CPU's omwisselen is op zich niet zo moeilijk zolang je weet wat je doet ;).
Je moet o.a. denken aan het goed plaatsen van de CPU & Koeler, ESD (Electrostatic Discharge Association) , koelpasta etc..

Daarbij is het zo dat vrijwel elk platform weer anders is, een S462, S478, S775, S754 etc... verschillen allemaal van elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
ik weet wel hoe je die processor en koeler fan er goed op moet zetten, koelpasta nooit van gehoord, en wilje ESD ff uitlegge ajb? is dat gewoon et ontladen van je lichaam om te voorkomen datje statische electriciteit afgeeft??

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd

Topicstarter
das dus precies wat ik zei :p ..

zo onervaren ben ik dus niet 8)7

• J0J0
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 13:00:

Alleen doen je vragen anders vermoeden ;)

specs

• Icey
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 13:00:

Thandor geeft een linkje zoals je ziet... hij snapt het wel, jij bent de enige die het niet snapt...

Overigens, jou vragen zijn zo basic simpel dat zelfs mijn 15 jarige zusje ze zelfstandig kan oplossen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 12:53:
is dat gewoon et ontladen van je lichaam om te voorkomen datje statische electriciteit afgeeft??
volgens mij zei ik daar toch gewoon precies wat ESD doet..

ennuh Icey :p hoeft niet gelijk zo beledigend te worden.. je hebt een verdomt knap zusje als ze weet hoe je een processor moet verwisselen/bios instellingen naar auto fbs moet zetten en een jumper op je moederbord om te zetten.. (8> mahja et ging mij meer om wat die pasta was? dat ben ik echt nog nooit ergens tegen gekomen.. dus alsje dit zou willen uitleggen ipv me te vergelijken met je 15 jarige hoogst intelligente zusje zou ik dat wel fijn vinde _/-\o_

thx

• J0J0
Koelpasta anders dan de naam doet vermoeden zorgt voor een betere warmteoverdracht van processor naar heatsink. Het vult oneffenheden op.

specs

Verwijderd

Topicstarter
thx, maar zou je dit spul niet moeten zien zitten op het processor oppervlakte, waar het zeg maar de verbinding maakt met de cooler? dr zit bij mij namelijk niks?( geen van beide pc's

• J0J0
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 13:55:
thx, maar zou je dit spul niet moeten zien zitten op het processor oppervlakte, waar het zeg maar de verbinding maakt met de cooler? dr zit bij mij namelijk niks?( geen van beide pc's
Normaal gezien zit er wel thermalprut tussen(koelpasta) maja ik weet niet hoe dell werkt, maar aangezien je zegt dat het er niet tussen zit krijg ik wel een idee hoe het er bij dell aan toe gaat. :P
Is eigenlijk niet echt een punt dat dat er niet tussen zit. Je processor wordt gewoon een ''stuk'' warmer. Bij de p4 is het helemaal geen probleem omdat hij daarvoor een beveiliging heeft. Je pc werkt prima zonder? Dan moet je zelf maar beslissen of je er nog koelpasta tussen wilt doen. Zorg wel dat je een flinterdun laagje aanbrengt. Teveel is niet goed en te weinig ook niet. Gewoon echt dun (zodat je de letters en cijfers op de processor net niet meer kunt lezen/zien).

[ Voor 6% gewijzigd door J0J0 op 19-09-2004 14:01 ]

specs

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 08:21
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 13:55:
waarschijnlijk zat er bij jou zo'n "pad" tussen, beetje plakkerig dik zacht stikkerachtig ding. Als echt het metaal van die heatsink direct op je cpu zat isset nie goed :/

• Icey
Mijn zusje is niet hoog intelligent (vmbo, dierenverzorging of zoiets), maar wat ik aan wil tonen is dat mijn zusje wel veel meer initiatief toont, en zelf gewoon in de search./google uitzoekt hoe dingen in elkaar zitten.

De vragen die je steld zijn al 1 miljard keer beantwoord, en supersimpel zelf uit te zoeken...

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Koelpasta, hoe & wat.

Afbeeldingslocatie: http://www.eynstein.nl/ai/as3.jpg
Koelpasta in een tubbetje O+

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/reviews/hsf_tt_p4_spark7/images/12-thermal-paste.jpgAfbeeldingslocatie: http://media.hardwareanalysis.com/articles/large/10113.jpg
Koelpasta op een Pentium® IV Clickable

Afbeeldingslocatie: http://www.gb.tomshardware.com/howto/01q4/011008/images/49.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.duhvoodooman.com/powrleap/apply_goop.jpg
Koelpasta op een Pentium® !!! Clickable

Afbeeldingslocatie: http://www.legge40.freeserve.co.uk/ApplythermalPaste.gifAfbeeldingslocatie: http://www.hardinfo.dk/art/site/pic/cooling/common/pics/amd_xp_cpu_thermalpaste.jpg
Koelpasta op een AMD Athlon(tm) XP Clickable

En wat doet die koelpasta (Thermal Paste) :?
Een oppervlakte is niet altijd vlak. Als je een koelblok onder een microscoop zou leggen kun je zien dat het niet vlak is.
Het plaatje hieronder laat dat zien.
Afbeeldingslocatie: http://www.hetlab.tk/afleveringen/images/pasta.png
Er staat boven ventilator, dat moet natuurlijk HS ofwel Heatsink (koelblok) zijn ;)
Zoals je ziet zit het witte koelpasta netjes tussen de groeven in het processor & ventilator. De koelpasta zorgt dus voor opvulling, zonder die pasta zou er namelijk veel minder contact zijn.

Als "vervanging" van koelpasta word ook vaak een Thermal Pad gebruikt. Deze koelt minder goed dan koelpasta.
Afbeeldingslocatie: http://www.2cpu.com/Hardware/DVD266-R/taisol-bottom-thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.tech-pc.co.uk/reviews/fanner/Skivestream2.jpg
Thermal Pad, één met beschermen plastic, en één zonder Clickable

[ Voor 19% gewijzigd door Thandor op 19-09-2004 14:11 ]

• Chris P
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-06-2025

Chris P

What goes around, comes around

*ff off-topic (een beetje)
waar kun je koelpasta kopen? de betere computerzaak toch wel?
thnx :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Chris P schreef op 19 september 2004 @ 14:07:
*ff off-topic (een beetje)
waar kun je koelpasta kopen? de betere computerzaak toch wel?
thnx :)
"betere" computerzaak. Als je in een computerzaak geen koelpasta kunt kopen, noem ik het één van de slechtere/slechtste computerzaken :X

• J0J0
Thandor schreef op 19 september 2004 @ 14:08:
[...]

"betere" computerzaak. Als je in een computerzaak geen koelpasta kunt kopen, noem ik het één van de slechtere/slechtste computerzaken :X
offtopic:
LoL @ Thandor :+

specs

• Chris P

Chris P

ok thnx
stel ik wil me cpu op een andere mobo zetten.
ik moet dan nieuw pasta gebruiken, maar hoe verwijder ik de oude? waarmee? gewoon keukenrol ofzo?

• J0J0
Chris P schreef op 19 september 2004 @ 14:15:
ok thnx
stel ik wil me cpu op een andere mobo zetten.
ik moet dan nieuw pasta gebruiken, maar hoe verwijder ik de oude? waarmee? gewoon keukenrol ofzo?
Ja dat kan, je kunt als je het nog wat grondiger wilt verwijderen, wat alcohol of iets dergelijks gebruiken.

Maare dit kan je wel allemaal via de GOT search vinden :X

[ Voor 8% gewijzigd door J0J0 op 19-09-2004 14:20 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
tsja kijk et probleem met processors verwisselen is dat het nogal verschilt per moederbord zoals jullie aardig lieten zien.. daarom leek het mij verstandiger om het aan ervaren mense te vragen ipv op google een stepbystep guide te gaan volgen..

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik doe het altijd zo : (Op een AMD K7 S462 CPU dan.)
Met een beetje alcohol en een wattenstaafje alles wegpoetsen totdat je het niet meer ziet en de die/core weer mooi blinkt :*)

Dan weer een beetje thermal paste erop en het koelblok er weer opzetten :)

edit:
Wat trouwens ook goed blijkt te werken is Herome Direct Desinfect :Y)

Afbeeldingslocatie: http://www.herome.nl/producten/imgs/e10000.jpg
Dit spul dus :)

Met dat Direct desinfect gaat het "hardnekkige" spul mooi weg, daarna ff napoetsen met alcohol o.i.d.

[ Voor 35% gewijzigd door Thandor op 19-09-2004 14:23 ]

• Chris P

Chris P

thnx (ben nieuw hier, vandaar)

• J0J0
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 14:19:
tsja kijk et probleem met processors verwisselen is dat het nogal verschilt per moederbord zoals jullie aardig lieten zien.. daarom leek het mij verstandiger om het aan ervaren mense te vragen ipv op google een stepbystep guide te gaan volgen..
Ik doel dan ook niet op google, maar hier de search van het forum dan vindt je genoeg resultaten en je hoeft je niet bepaald druk te maken over de ervaring hier op Got, zit wel goed :)

specs

• Frietsaus
  • Niet online
J0J0 schreef op 19 september 2004 @ 12:01:
[...]

Nope wees gerust, dan werkt het gewoon niet, verder niks. :)

EDIT

Damn Nokko :*)
offtopic:
Had niet veel gescheeld ;)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:46

TommyGun

Stik er maar in!

Ook maar eens het topic doorgelezen,

Damn gozer laat het maar mooi doen door je plaatselijke hardware boer want dit wordt 3x niks... :o

Ik verwacht veel afgebroken pinnetjes en een verneukte socket of een half gemonteerde koeler :P

[ Voor 27% gewijzigd door TommyGun op 19-09-2004 15:19 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

Sorry hoor, maar als je dit soort vragen nog moet stellen dan vraag ik mij ernstig af of je wel beseft waar je mee bezig bent en niet meer permanent sloopt dan verbeterd.

Op Gathering of Tweakers wordt inzet verwacht, het is niet de bedoeling dat wij je aan het handje meenemen en jij je zoekvraagjes neerplempt. Lees je eerst eens in in de materie, er is een behoorlijke naslag in de diverse Faq's en Google te vinden.
PMG FAQ
Technische PMG FAQ: Hoe bouw ik een PC?
Zie ook de forumFaq voor wat wij verwachten op het forum.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.