Toon posts:

Negatief naar kleur

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien het bewolkt is kan ik niet veel fotootjes nemen van de hemel. Dan ben ik maar wat aan het prutsen geslagen met photoshop. Ik wou eens zien of het mogelijk was om een negatiefje via een gewone scanner in te scannen en daar een mooie foto uit te krijgen. Eventjes op het internet gezocht en wat sites gevonden die je vertelden wat te doen. Maar na 2 uur gaf ik het op. Het beste resultaat dat ik behaald is een flauwe z/w foto. Zou iemand mij kunnen helpen met dit probleem? Mijn kennis van photoshop is behoorlijk klein te noemen dus een kleine handleiding van wat te doen zou heel leuk zijn.

Hier is het negatiefje waar mee ik werk
http://users.pandora.be/w...oto/NZ%20negatief%202.jpg

Zoals je ziet zit er ook wat vuil op. Hoe kan je dat camoufleren/wegkrijgen met photoshop?

Alvast bedankt voor je hulp.

Verwijderd

Wat u nodig hebt, is een negatiefscanner. Zoals u ziet zijn gewone scanners helemaal niet geschikt om dia's in te scannen.

Verwijderd

En gebruik sowieso eens een balgje om het stof van je negatief af te halen. Misschien een doekje over de glasplaat kan ook geen kwaad ;)

Zoals al is gezegd, the magic word is: negatiefscanner!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43
Het moet mogelijk zijn, er zijn meerdere guides voor te vinden, zoals http://www.aim-dtp.net/aim/techniques/negative_film/ .

Alleen, ik ben die laatste aan het proberen en het lukt mij ook niet echt :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dit gaat je nooit lukken. Waarom denk je dat er negatiefscanners bestaan? :P

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Gewoon eens proberen te scannen met een lamp die op je dia schijnt. Je kunt best indirect licht gebruiken. Dus een witte plaat boven je scanner houden en deze belichten. Maarja, zeker van dit ben ik ook niet. Ik weet ook dat er zo'n soort spiegels bestaan voor je negatieven te belichten met het scan-licht.
Maar zoals gezegd: negatiefscanners zijn niet voor niet uitgevonden. Pas wel op als je er één koopt, ze doen niet allen evenmooi werk.

Verwijderd

Topicstarter
Aan een negatiefscanner had ik een tijdje geleden al gedacht. Maar ik heb geen flauw idee naar wat ik moet kijken dan. Alle filmpjes die hier thuis liggen zijn gewone feest- en vakantiefoto's => leuke herinneringen maar verder niks speciaal aan. Maar zelf begin ik stilletjes aan ook "specialere" foto's te nemen, en van die foto's wil ik wel dat speciale behouden.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 12:55:
Aan een negatiefscanner had ik een tijdje geleden al gedacht. Maar ik heb geen flauw idee naar wat ik moet kijken dan. Alle filmpjes die hier thuis liggen zijn gewone feest- en vakantiefoto's => leuke herinneringen maar verder niks speciaal aan. Maar zelf begin ik stilletjes aan ook "specialere" foto's te nemen, en van die foto's wil ik wel dat speciale behouden.
hang er eens een TL boven als je gaat scannen. Dan zie je opeens een wereld van verschil. Daar is een negatiefscanner dus voor. Er zijn er een hoop met allerhande verschil; ik zou vooral naar de prijsklasse kijken. Voor 150-200 euro heb je kwalitatief een prima ding voor een goede prijs. Veel duurder kan, veel goedkoper is af te raden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Negatieven moeten van achteren belicht worden. En dat is precies wat een negatief/diascanner doet ;) Zoals je 't nu doet wordt 't veel te donker en kun je er niets mee. Bedenk ook hoe dit werkt met gewoon fotopapier: licht schijnt door negatief op fotopapier, dat daardoor kleurtjes aanneemt (die exact tegenovergsteld zijn aan het licht dat er opschijnt, vandaar negatief.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Deze vraag bevestigt maar weer het vooroordeel...

Gadgets FTW!

• FireArrow
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05-2022
Druk in adobe photoshop eens de combinatie: CTRL + i ;)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
* HunterPro ruikt een uitdaging

Verwijderd

FireArrow schreef op 19 september 2004 @ 15:35:
Druk in adobe photoshop eens de combinatie: CTRL + i ;)
ja duh, maar dan?

dat negatief is echt veel te slecht ingescanned om er ook maar iets kleurrijks van te maken, sorry. in z/w gaat het nog redelijk maar ook dan lijkt het op een foto uit 1900 ofzo...

• FireArrow
Daarna ga je aan de slag met Levels en Hue/Saturation...
Met Hue/Saturation kies je eerst een kleur die dichtbij de kleur hangt die je wilt opfrissen (bovenin zit dat) en daarna klik je met het pipetje op je foto op de daadwerkelijke kleur en ga je aan de slag met saturation (als je aan Hue gaat draaien kun je de eventuele kleurwaarde aanpassen, dus euhh groen --> roze ofzo :+ )

Ik ben het met hunterpro eens, kan je iets online zetten?

Aanvulling:
Als je met levels gaat klooien druk je eerst op 'auto' en daarna ga je met kleuren schuiven als dat nodig is...
Als je adobe photoshop 8.0 (ook wel CS) werkt kun je met shadow/highlight je foto oplichten waarbij je gegevens niet hopelooz verloren en overbelicht raken.

[ Voor 33% gewijzigd door FireArrow op 19-09-2004 20:28 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:43
FireArrow schreef op 19 september 2004 @ 20:26:
Ik ben het met hunterpro eens, kan je iets online zetten?
heeft ie al?
http://users.pandora.be/w...oto/NZ%20negatief%202.jpg

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• FireArrow
Hmzzz wat een vieze negatief zeg...
Het beste is als je de negatief ook nog van boven doorligt als ie op de scanner ligt (ik denk iig dat dat een optie is)
En zorgen dat er geen vingerafdrukken op komen ;)

Verwijderd

Topicstarter
Al een zaklamp boven gehouden maar het resultaat was niet echt beter. Morgen hier thuis eens kijken achter een tl-lamp.

En idd, het resultaat in PS ziet er vrij oud uit. Heeft natuurlijk ook zijn charmes.

In ieder geval al bedankt voor de replies, het heeft me toch al wat verder geholpen.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:28
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 21:36:
Al een zaklamp boven gehouden maar het resultaat was niet echt beter. Morgen hier thuis eens kijken achter een tl-lamp.

En idd, het resultaat in PS ziet er vrij oud uit. Heeft natuurlijk ook zijn charmes.

In ieder geval al bedankt voor de replies, het heeft me toch al wat verder geholpen.
Ik geloof dat een handige oplossing een spiegeltje erachter leggen is.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• mycosis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-04-2025

mycosis

--------------

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/pmudde/ZwartWit.jpg

Het is spontaan een zwart wit foto geworden :P

Lijkt me onmogelijk... idd met spiegel eronder zou het wel moeten (beter) werken...

• FireArrow
mycosis schreef op 19 september 2004 @ 23:10:
[afbeelding]

Het is spontaan een zwart wit foto geworden :P

Lijkt me onmogelijk... idd met spiegel eronder zou het wel moeten (beter) werken...
_/-\o_
Zoveel detail kon ik er nog niet eens uit krijgen! hahaha

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Hier heb je goede tutorial/advies:

http://www4.hccnet.nl/404...eCursussen&id=36&pagina=0

Er staat ook uitleg waarom negatief scannen met gewone scanner niet zal lukken.

Lees boel maar goed door. :)

Heb geprobeerd de laatste scan te bewerken volgens tutorial. Onmogelijk. Er zit zoveel troep op met al die vlekken in en kleuren zijn totaal ver te zoeken. Te blauwig grond en gele lucht...

[ Voor 30% gewijzigd door MrDummy op 20-09-2004 13:07 ]

Pagina: 1