Hoe een laptop testen in 30 minuten?

Pagina: 1
Acties:
  • 616 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03 19:10
Ik heb een vraagje, ik wil een 2dehands laptop gaan aanschaffen.
NU kan je zon ding natuurlijk niet even een middagje gaan zitten testen daar.
Dus ik vroeg me af, hoe test je een laptop even snel?

het gaat trouwens om deze http://www.zeelandnet.nl/prikbord2/advertentie.php?id=123344

[ Voor 3% gewijzigd door Pindakaasman op 19-09-2004 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 14:35
In 30 minuten valt niet veel te testen.
Test iig even alle uitgangen (geluid, beeld, lan, pcmcia etc)
Als er gebreken aan zouden zijn komen die meestal niet naar voor voren in die 30min.
Let er wel op dat die accu minder wordt, staat ook in die advertentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:26
Kijk naar eventuele dode pixels, test de cd brander (neem een leeg schijfje mee en brand er iets op).

Neem een cd-tje mee met allerlei test/informatie programma's:
3DMark2001se, Sisoft Sandra, WCPUID, CPUZ, Lavalys Everest Home Edition, piFast, enzovoorts.

Daarmee zou je binnen een half uur wel genoeg informatie mee moeten kunnen verkrijgen.

Oh ja; test de wireless ook ff als het mogelijk is. Staat er wel mooi bij in de advertentie maar als het niet werkt heb je er natuurlijk niets aan.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
NitroX infinity schreef op 19 september 2004 @ 10:47:
Kijk naar eventuele dode pixels, test de cd brander (neem een leeg schijfje mee en brand er iets op).

Neem een cd-tje mee met allerlei test/informatie programma's:
3DMark2001se, Sisoft Sandra, WCPUID, CPUZ, Lavalys Everest Home Edition, piFast, enzovoorts.

Daarmee zou je binnen een half uur wel genoeg informatie mee moeten kunnen verkrijgen.

Oh ja; test de wireless ook ff als het mogelijk is. Staat er wel mooi bij in de advertentie maar als het niet werkt heb je er natuurlijk niets aan.
Bedankt, hier kan ik wat mee. Ik ken die progjes niet allemaal maar ik ga ze ff downloaden en kijken wat het is. 3dmark had ik zelf ook al verzonnen maar erg veel verder kwam ik ook niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Pindakaasman op 19-09-2004 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
Ik snap alleen niet dat hij meld dat er wireless lan inzit en een amd 2200 terwijl ik op de site van acer http://global.acer.com/products/notebook/as1300.htm#01
in de 1300 serie geen van deze eigenschappen tegenkom... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-05 17:36
Laat het ding knoppix booten. Als die niet boot met een hardware error dan is het een negatieve vorm van bingo :P

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
Sjoko schreef op 19 september 2004 @ 11:20:
Laat het ding knoppix booten. Als die niet boot met een hardware error dan is het een negatieve vorm van bingo :P
Ik zal niet zeggen dat ik een "tweakmaster" ben :P maar meestal weet ik wel wat er bedoeld wordt als ik iets computer gerelateerd lees.

Maar ik heb echt geen idee knoppix is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Pindakaasman schreef op 19 september 2004 @ 11:33:
[...]

Ik zal niet zeggen dat ik een "tweakmaster" ben :P maar meestal weet ik wel wat er bedoeld wordt als ik iets computer gerelateerd lees.

www.knoppix.nl

Linux installatie vanaf CD. Als Knoppix op zijn bek gaat tijdens het booten weet je zeker dat er wat mis is met het systeem :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 13:08

FastBunny

Give it the Works !

[...]

Linux 'live' cd. Is een cd waarmee er een complete linux versie wordt geboot en deze checkt alle hardware etc.

[edit]
Spuit nummertje 2

[ Voor 7% gewijzigd door FastBunny op 19-09-2004 11:35 ]

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-05 18:28
[...]

Dat is een Linux distro die je vanaf een cd volledig kunt booten :)

en nummer 3 die te laat is :p

[ Voor 7% gewijzigd door Dupje op 19-09-2004 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
hhmmmzzzz volgens mij heeft het iets met linux te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-05 13:25

Blauw

De Schreeuw

Pindakaasman schreef op 19 september 2004 @ 11:39:
hhmmmzzzz volgens mij heeft het iets met linux te maken ;)
Daar lijkt het inmiddels wel op ja ;)

Je kan ook gewoon goed kijken naar de staat van windows op dat systeem. Wanneer het echt uberbrak loopt zonder dat daar een aanwijsbare reden voor is dan kan je er van uit gaan dat er wel iets mis mee is. Wanneer het enigzins fatsoenlijk werkt en ook je benchmark spul draait zonder al te veel noemenswaardige problemen dan doet ie het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:11
er zit nog 2 jaar garantie op (bijna dan) dus als er echt iets mis mee is stuur je hem toch lekker op naar de fabrikant..

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Pindakaasman schreef op 19 september 2004 @ 11:17:
Ik snap alleen niet dat hij meld dat er wireless lan inzit en een amd 2200 terwijl ik op de site van acer http://global.acer.com/products/notebook/as1300.htm#01
in de 1300 serie geen van deze eigenschappen tegenkom... ?
Klopt, dus TS bij het testen, ga dan even naar 'uitvoeren', typ daar 'dxdiag' in en controleer met het scherm dat je dan krijgt of de laptop daadwerkelijk de specs heeft die in deze advertentie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
UltraR-pc schreef op 19 september 2004 @ 12:06:
[...]

Klopt, dus TS bij het testen, ga dan even naar 'uitvoeren', typ daar 'dxdiag' in en controleer met het scherm dat je dan krijgt of de laptop daadwerkelijk de specs heeft die in deze advertentie staan.
Ja, ik zat al denken misschien is hij wel overclocked ofzo... ik weet niet of dat mogelijk is bij mobileŽs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
Ik heb die gast ff gebeld, klonk wel schapelijk. Hij heeft een nieuwe laptop van zn werk dus deze was overbodig. Ik mocht alle testen draaien op die laptop van hem maar stresstesten was wel op eigen risico... ja dat zou ik toch ook wel zeggen als er een of andere mafketel bij me langskomt met een cd vol software... toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Tuurlijk, maar wat vind je nu eigenlijk van die accu? Daar heb je dus helemaal niks meer aan. Een half uur accutijd kan je niks mee, en het word nog minder. Je zal dus een nieuwe accu moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
UltraR-pc schreef op 19 september 2004 @ 12:43:
Tuurlijk, maar wat vind je nu eigenlijk van die accu? Daar heb je dus helemaal niks meer aan. Een half uur accutijd kan je niks mee, en het word nog minder. Je zal dus een nieuwe accu moeten aanschaffen.
Accu kan me niet zo veel schelen, ik koop hem puur omdat ik geen pc in me woonkamer wil, ik heb er 3 op zolder staan, maar ik vind het vervelend om elke keer naar zolder te moeten als ik even snel iets op wil zoeken op i-net.

Het is dus eigenlijk niet echt voor mobiel gebruik. ik hang hem gewoon aan de 220 in de woonkamer. Een PC in de woonkamer wordt niet geodgekeurd door mijn vriendin :) Ik heb al zwaar moeten knokken voor 5 speakers en een subwoorfer in de zitkamer :)

Maar zijn die accu's dan zo duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:26
Volgens mij zijn die dingen iets van tussen de 100 en 200 euri.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
NitroX infinity schreef op 19 september 2004 @ 16:54:
Volgens mij zijn die dingen iets van tussen de 100 en 200 euri.
das niet gering... sja... voor 1000 euro heb je een nieuwe maar dan zit er vaak nog niet eens een draadloos ethernet in...

Ik begin nu te twijfellen of ik niet gewoon een nieuwe moet kopen.
Ik geef verder niet zo om de hardware want gamen doe ik op me leet pc-tju.
Als het maar een 15" scherm is en wifi.
Misschien moet ik me ook nog maar eens ff op de nieuwmarkt gaan orienteren :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraR-pc
Pindakaasman schreef op 19 september 2004 @ 16:58:
[...]

das niet gering... sja... voor 1000 euro heb je een nieuwe maar dan zit er vaak nog niet eens een draadloos ethernet in...

Ik begin nu te twijfellen of ik niet gewoon een nieuwe moet kopen.
Ik geef verder niet zo om de hardware want gamen doe ik op me leet pc-tju.
Als het maar een 15" scherm is en wifi.
Misschien moet ik me ook nog maar eens ff op de nieuwmarkt gaan orienteren :|
Dus ik begrijp dat je hem wilt gebruiken voor office en internet?
Dan kan je met een heel wat minder goede laptop ook wel vooruit. Ik zou maar naar een minder goede 1e hands kijken als ik jou was.
Voor dit gebruik heb je genoeg aan een P3 800mhz met 256mb en onboard vga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:08

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

hmmmm
als ik jou was, zou ik even kijken of je niet een nieuwe kan kopen. In de nieuwe Best Buy Guide wordt ook gekeken naar budget systemen; je zou even kunnen kijken in de pricewatch wat je voor 7 à 800 euro kan krijgen, als je het geld nu niet hebt moet je overwegen wat je liever hebt: een nieuwe of een tweedehandse...

En als je deze neemt: check de bon voor het serienummer!

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
pjottum schreef op 19 september 2004 @ 17:39:
hmmmm
als ik jou was, zou ik even kijken of je niet een nieuwe kan kopen. In de nieuwe Best Buy Guide wordt ook gekeken naar budget systemen; je zou even kunnen kijken in de pricewatch wat je voor 7 à 800 euro kan krijgen, als je het geld nu niet hebt moet je overwegen wat je liever hebt: een nieuwe of een tweedehandse...

En als je deze neemt: check de bon voor het serienummer!
Wat moet / kan ik dan met dat serie nummer?
En geld heb ik wel hoor... maar ik ben een krent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:08

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Als er op het bon een ander nummer staat heb je een systeem wat een deuk in een hoek heeft. (vrachtwagen, vallen etc..)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaasman
pjottum schreef op 19 september 2004 @ 19:27:
Als er op het bon een ander nummer staat heb je een systeem wat een deuk in een hoek heeft. (vrachtwagen, vallen etc..)
ah, op die manier... bedankt voor de tip. maar ik heb de man gesproken aan de telefoon en die indruk kreeg ik niet echt (voor zover je dat kan bepalen over de phone)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

zwelgje schreef op 19 september 2004 @ 11:47:
er zit nog 2 jaar garantie op (bijna dan) dus als er echt iets mis mee is stuur je hem toch lekker op naar de fabrikant..
Kan je dat navragen bij de fabrikant? Kun je meteen ook proberen te vragen offie als gestolen staat genoteerd. Heb dat zelf ook gedaan, eigenlijk mogen ze die info niet geven, maar ik heb toen duidelijk gezegd dat ik geen gestolen hardware wil. Misschien kom je zo ook te weten of de laptop service calls heeft gehad (en dus een zwakke plek heeft).

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122923

service calls op een latop wil niet zeggen dat ie automatisch een zwakke plek heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Double J
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 09:20
Ik heb (bijna) dezelfde laptop. Ik kan je al vertellen, een nieuwe accu heeft weinig zin. Hij kan maar maximaal een uur op de accu doen.
Ook de videokaart is slecht, dus spellen kun je ook vergeten. Maar verder een leuke laptop voor internet, oude spellen, etc. Er zit overigens geen wireless lan ingebouwd, maarja, er kan natuurlijk altijd een kaartje in pcmcia slot gestopt worden.

[ Voor 3% gewijzigd door Double J op 21-09-2004 09:24 ]

Pagina: 1