Toon posts:

[XP] Accepteren eula geen recht op omruiling bij aankoop PC?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik liep deze middag in de carrefour (supermarkt in belgie) en zag daar bij de laptops een kaartje staan met als opschrift iets in de trant van : indien u dit product koopt hebt uw geen recht op omruiling vanwege legale redenen, ofwel er stond winXP op.

Ik vraag me af of dit legaal is. Ik bedoel, als ik thuis kom, en lees de EULA en ga dan vervolgens niet akkoord, dan heb ik toch het recht dat ding terug te brengen?

mjah, bovenstaand is niet echt een probleem, maar ik vroeg het mij toch af

weet iemand hier iets meer over?

Verwijderd

sja dan krijg je dus een mengeling van amerikaans en belgisch recht. ik ga er maar even vanuit dat het bij jullie grotendeels hetzelfde is als in nederland (napoleon bonaparte pwnage):

HCC (pjoeter club in nl, best groot) heeft ooit een stukje geschreven:
in principe mag je niet zomaar je geld terugvragen, koop=koop. als MS wil dat je akkoord gaat met een EULA moeten ze dat vooral willen, juridisch is hij waardeloos. ten eerste omdat er een hele rits onwettige zaken in staan, en ten tweede omdat je pas na de koop akkoord gaat. gaat MS vervolgens toch handelen naar die EULA en breekt MS daarmee jouw wettelijke rechten die voortvloeien uit de koopovereenkomst, dan mag jij de oveenkomst met de detaillist (carrefour in dit geval) ontbinden, maar misschien moet je er wel voor naar de rechter.

IANAL natuurlijk :P

(wat trouwens geheel los staat van iets anders: MS zet op de doos een riedeltje dat je je geld terug mag als je de EULA niet leuk vindt, maar dan moet je dus naar MS en niet naar de carrefour)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 01:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ah, dus feitelijk stelt die EULA hier niks voor. dat bracht me even in de war.

Maar k blijf het tocg vervelend vinden dat je zo een ding niet mag omruilen indien je niet tevreden bent.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 01:11:
Maar k blijf het tocg vervelend vinden dat je zo een ding niet mag omruilen indien je niet tevreden bent.
zo gek is dat toch niet? je koopt iets en je hebt er spijt van: jammer dan. is immers niet het probleem van de winkel. (ja bakker ik vind die croissant toch niet zo lekker, mag ik mijn geld terug?)

in nederland is het trouwens wel zo dat je de koopovereenkomst mag ontbinden indien het product niet voldoet aan verwachtingen die gewekt/bevestigd zijn door de verkoper.

MAW: als de verkoper zegt "dit is een goed OS", en jij vindt achteraf van niet dan heb je pech gehad. zegt de verkoper "dit OS hangt nooit" en het blijkt toch te hangen, dan mag je (indien je het kan bewijzen natuurlijk) ontbinden.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:04

DataGhost

iPL dev

wat ik ook wel flauw vindt is dat windows xp bij bijna elk computer product zit... bij de meeste laptops zit standaard een licentie voor windows xp erbij, waar je voor moet betalen, en je kan de laptop niet los kopen...

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Even een kleine titel edit, aangezien dit wel over Windows gaat blijft hij voorlopig hier staan. Wel meteen het verzoek om niet te flamen in dit topic over Microsoft.
Pagina: 1