Speedtouch 510 --> Switch --> Linksys WRT54gs

Pagina: 1
Acties:

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:39
Hallo,

Ik heb gisteren een Linksys WRT54gs gekocht en wil deze gaan gebruiken om m'n laptop toegang te verschaffen tot het internet en het netwerk.

Ik heb een Speedtouch modem aan een switch hangen, die het internet verdeelt (Speedtouch als DHCP, Napt, ETc):

Speedtouch 510 --> Switch (uplink) --> PC
--> PC
--> PC
--> PC

Maar ik wilde het eens zo proberen:

Speedtouch 510 --> Switch (uplink) --> PC
--> PC
--> PC
--> Linksys --> Laptopje

Na overal wel geklikt te hebben ben ik er nog niet achter hoe ik het juist kan doen.

Ik wil - als test ? - er voor zorgen dat:

- De speedtouch portmaps regelt (ivm virtual unlimited portmaps, linksys kan er maar 10)
- De speedtouch DHCP regelt (ivm de bedrade pc's)

Ik heb DHCP in de Linksys uitgezet, Gateway-Modus, DHCP ip van het modem... etc

Maar ik kan de Router niet pingen, de laptop kan niet internetten en ziet ook de SpeedTouch niet.

Heeft iemand een idee hoe ik dit in kan stellen?

Tnx

• Sypher
Hmm na een Factory Reset werkt het internet,

Alleen kan ik niet vanaf een Bedrade PC het config panel van de Linksys benaderen...

Zelfde geld voor het pingen/tracen van "Wired" users vanaf WLan en andersom...

Is daar een oplossing voor?

[ Voor 21% gewijzigd door Sypher op 19-09-2004 00:57 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Waarom koop je een Wireless router als je beter een Accespoint had kunnen kopen in jouw situatie, dan had je gewoon een DHCP van de speedtouch gekregen.
Je moet dus zorgen dat je Linksys in bridge mode komt te draaien en dat je op de configpage kan komen , Linksys heeft een standaard ipadres, kijk anders bij ipconfig /all van je laptop wat je gateway naar het internet is en probeer via dat adres in de config van de Linksys te komen

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Op de manier waarop jij het wil aanpakken, krijg je twee aparte netwerken. De linksys is een router. Voor zover ik weet kun je hem niet gemakkelijk configureren als ALLEEN access point of bridge.

Kortom de overige pc's zitten in hetzelfde subnet als de 'buitenkant' van de linksys, de laptop zit aan de 'lankant' van de linksys, net als eventueel op de ingebouwde switch aangsloten computers. Dit verklaart de problemen bij de communicatie tussen de desktops aan de ene kant en de linksys of de laptop: de computers zitten aan de internet of untrusted kant van de linksys en worden dus geblocked.

Ik heb een vrijwel indentieke setup als jij, maar heb het zo:

'internet' <-> speedtouch <-> linksys <-> wired en wireless computers

De speedtouch stuurt alle binnenkomend verkeer 'no questions asked' door naar de linksys. Ik gebruik linux en apple en ben dus gewend om veel via ssh (tunnels) te doen en 10 poorten is voor mij dus geen beperking.

De linksys is extreem configureerbaar als je de firmware verandert, maar dat lijkt mij geen eitje. Bij normaal gebruik is het volgens mij beter om alles op de linksys aan te sluiten.

• Sypher
Turkish schreef op 19 september 2004 @ 01:10:
Waarom koop je een Wireless router als je beter een Accespoint had kunnen kopen in jouw situatie, dan had je gewoon een DHCP van de speedtouch gekregen.
Je moet dus zorgen dat je Linksys in bridge mode komt te draaien en dat je op de configpage kan komen , Linksys heeft een standaard ipadres, kijk anders bij ipconfig /all van je laptop wat je gateway naar het internet is en probeer via dat adres in de config van de Linksys te komen
Aangezien ik misschien die switch weg wil doen, omdat een switch minder handig is dan een router (en zeker qua dataoverdracht), en ik eerst wil uitzoeken of ik er voor kan zorgen dat ik in de range van de SpeedTouch kan blijven, en dat die dan de DHCP en NAPT e.d. regelt en de router dat niet doet...
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 08:40:
Op de manier waarop jij het wil aanpakken, krijg je twee aparte netwerken. De linksys is een router. Voor zover ik weet kun je hem niet gemakkelijk configureren als ALLEEN access point of bridge.

Kortom de overige pc's zitten in hetzelfde subnet als de 'buitenkant' van de linksys, de laptop zit aan de 'lankant' van de linksys, net als eventueel op de ingebouwde switch aangsloten computers. Dit verklaart de problemen bij de communicatie tussen de desktops aan de ene kant en de linksys of de laptop: de computers zitten aan de internet of untrusted kant van de linksys en worden dus geblocked.

Ik heb een vrijwel indentieke setup als jij, maar heb het zo:

'internet' <-> speedtouch <-> linksys <-> wired en wireless computers

De speedtouch stuurt alle binnenkomend verkeer 'no questions asked' door naar de linksys. Ik gebruik linux en apple en ben dus gewend om veel via ssh (tunnels) te doen en 10 poorten is voor mij dus geen beperking.

De linksys is extreem configureerbaar als je de firmware verandert, maar dat lijkt mij geen eitje. Bij normaal gebruik is het volgens mij beter om alles op de linksys aan te sluiten.
Ik had van de week eens gekeken naar wat van die andere firmware, de Sveasoft's, Wifi-box enzo maar ik weet niet welke het beste is, en aangezien ik geen kennis heb in het flashen van ándere firmware dan de originele...

• Alphalorne
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-03 16:49
netvisions schreef op zondag 19 september 2004 @ 00:55:
Hmm na een Factory Reset werkt het internet,

Alleen kan ik niet vanaf een Bedrade PC het config panel van de Linksys benaderen...

Zelfde geld voor het pingen/tracen van "Wired" users vanaf WLan en andersom...

Is daar een oplossing voor?
Ik zou zowieso het lan-ip van de linksys veranderen naar de range van je speedtouch:

Speedtouch: 10.0.0.138
Linksys: 192.168.1.1 => 10.0.0.139 ofzo, afhankelijk van waar de DHCP van de speedtouch begint.

Als je dat gedaan heb, verwacht ik dat je gewoon alle apparaten kan pingen EN op de web-interface van de linksys kan komen (wel met het nieuwe IP!).

Verwijderd

netvisions schreef op zondag 19 september 2004 @ 11:00:
[...]
Aangezien ik misschien die switch weg wil doen, omdat een switch minder handig is dan een router (en zeker qua dataoverdracht), en ik eerst wil uitzoeken of ik er voor kan zorgen dat ik in de range van de SpeedTouch kan blijven, en dat die dan de DHCP en NAPT e.d. regelt en de router dat niet doet
Een Accesspoint vervangt je switch beter. Die doet hetzelfde als je switch. Je speedtouch is nu je router, dus waarom zou je er nog een router bijzetten voor je wireless. Daarom krijg je nu dus die problemen, want jij bent juist 2 aparte netwerkjes aan het creeeren. Je kan je WRT54G als het goed is wel als accesspoint laten werken, dus veel uitzetten.
Pagina: 1