Tis een kwestie van tijd.... voordat je alles weet

Pagina: 1
Acties:
  • 69 views sinds 30-01-2008

• Steph Kai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 18:27
Hallo elite tweakers.

Ik ben hier nog niet zo lang op GOT maar heb toch wel een beetje kennis van hardware, maar ben totaal vreemd in OC.
Nou heb ik een verzoekje of vraagje, hoe je het wilt noemen.

Ik heb een nieuwe pc samengesteld en die staat over een paar dagen bij mij op mn deurmat 8)

Nou weet ik dat veel van dat spul wat ik koop nog veel sneller kan lopen en daar hoop ik jullie hulp bij te kunnen krijgen.
Ik weet namelijk niet wat de risico's en mogelijkheden en de noodzakelijkheden zijn voor het overclocken van je systeem, dus vraag ik jullie hulp.

Dit wordt mijn nieuwe systeem:

MSI K8N NEO2 Platinum S939
AMD Athlon 64 939 3500+ 2200Mhz BOX
Corsair 512MB DDR400 64MX64 Value Serie, PC400, Cas 2.5
Maxtor 160GB 7200RPM SATA
DVD NEC DV5800C 16x/48x BLACK BLK
NEC ND-3500 Dual Layer Zwart
Antec Sonata Life Style 380 Watt
Papst Case Fan 120mm 4pin 4412FGL
Digitus 5.25" Multi media Panel, 8 in 1 zwart
Samsung 1.44MB Diskdrive Zwart

En er komt een Sapphire ATI 9800 Pro in... maar die is nu bij de maker omdat ook ik een probleem had met de TV-OUT |:(

Maar wat zijn mijn mogelijkheden voor het overclocken van mijn systeem, wat zijn de risico's, valt de hardware na het overclocken nog binnen de garantie, heb ik extra cooling nodig.

Veel vragen en hopelijk kan iemand mij hiermee helpen

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:57
Je topic titel is heel passend. Het duurt ff voordat je alles weet. Gewoon ff het forum doorzoeken met de search en kijk ook hier, want daar staat een hoop:
Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Hallo met Tim

• Artz
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-02 09:06
Ik verwijs je door naar Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Veel info staat daar uitgelegd..

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Heb je de prachtige FAQ hier al eens doorlopen?

Edit/
Damn, ik was blijkbaar niet de enige... :)

[ Voor 37% gewijzigd door Ranzy op 18-09-2004 22:54 ]

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Dat gaat op zich een leuk systeempje worden al vind ik 't een beetje jammer van de keuze van je mem. Je had beter voor OCZ EB kunnen gaan, aangezien die 't qua prestatie een stuk beter doen dan de corsairs.

In principe verlies je idd de garantie wanneer je gaat oc-en, maar dat valt door fabrikanten niet aan te tonen dat je bord eventueel daaraan gesneuveld is. Mocht je nog niet de soldeerbout erbij gaan zoeken dan zal 't wel loslopen met garantie, al ben ik zelf geen voorstander van inleveren wat je zelf gesloopt hebt...

Op den duur zul je idd behoefte krijgen aan betere koeling, maar als je net begint met oc-en dan zou ik met het standaard luchtkoelertje beginnen en dan maar eens zien hoever je komt. Daarna kun je eventueel gaan upgraden naar wc of phch als je de smaak echt te paken krijgt.
Koeling is in principe nooit goed genoeg zolang je boven de 0 Kelvin zit ;) imho >:)

Over hoe je precies moet oc-en zul je eens goed door 't forum heen moeten lezen, er zijn tussen de regels door genoeg pointers te vinden, en hoe 't maximale eruit te persen leer je 't beste door evaring ;) en die doe je maar op 1 manier op.

• Steph Kai
YoupY schreef op 18 september 2004 @ 22:56:
Dat gaat op zich een leuk systeempje worden al vind ik 't een beetje jammer van de keuze van je mem. Je had beter voor OCZ EB kunnen gaan, aangezien die 't qua prestatie een stuk beter doen dan de corsairs.
Kan je even de volledige gegevens geven?
En zijn die wel compatible met mn moederbord?

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Of Corsair Low Latency latten natuurlijk, met het huidige latje ga je misschien wel aan een tamelijk hoge FSB kunnen draaien, maar met zeer losse timings, en deze laatste zijn net heel belangrijk voor een A64-machine.

• Steph Kai
Ranzy schreef op 18 september 2004 @ 23:10:
Of Corsair Low Latency latten natuurlijk, met het huidige latje ga je misschien wel aan een tamelijk hoge FSB kunnen draaien, maar met zeer losse timings, en deze laatste zijn net heel belangrijk voor een A64-machine.
wowowow Ranzy hier ga je iets te snel B)

• Steph Kai
YoupY, heb ff jouw geheugentip opgezocht op tweakers, zou best goed zijn, maar dit systeempje, met videokaart erbij kost me al 1300,- :7
en dat was toch echt wel een beetje 300 teveel eigenlijk B)

Maar goed dan heb je ook wat voor een tijdje, maar het geheugen wat er nu in zit kost me zn 185, dus daar moet het eerst wel ff mee ophouden eigenlijk.
2 512MB x 2 (1GB) PC3500 DDR CL2.5 (OCZ EB Platinum Series) € 350,- 1
Dan is dat net iets teveel.

• Gurbe de n00b
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-02-2024
Steph Kai schreef op 18 september 2004 @ 23:22:
YoupY, heb ff jouw geheugentip opgezocht op tweakers, zou best goed zijn, maar dit systeempje, met videokaart erbij kost me al 1300,- :7

Maar goed dan heb je ook wat voor een tijdje, maar het geheugen wat er nu in zit kost me zn 185, dus daar moet het eerst wel ff mee ophouden eigenlijk.
Je wil overclocken of je wilt het niet,
met 400 Mhz plakjes kon je niet ver... helaas :'( (Spreek uit ervaring :Y) )

Misschien moet je eens zoeken naar wat goedkoper snel geheugen,
2e hands misschien!

[ Voor 2% gewijzigd door Gurbe de n00b op 18-09-2004 23:28 . Reden: De 2e hands tip ]

Portfolio

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Gurbe de n00b schreef op 18 september 2004 @ 23:27:
[...]

Je wil overclocken of je wilt het niet,
met 400 Mhz plakjes kon je niet ver... helaas :'( (Spreek uit ervaring :Y) )

Misschien moet je eens zoeken naar wat goedkoper snel geheugen,
2e hands misschien!
Dan heb je toch wel meer kans dat het misgaat? dillema voor ts :)

Maar die ATI Radeon kun je heerlijk overclocken, en eventueel flashen naar de XT versie ;)

[ Voor 12% gewijzigd door LifeTecH op 18-09-2004 23:31 ]

• Steph Kai
Tuurlijk, ik wil wel overclocken, maar ik had vroeger wel een geldboom, maar die is niet met de verandering naar de euro meegegaan... de biatch :P

Met andere woorden, ben nu student en werk niet meer fulltime, dus al mn centen verdwijnen in kratjes hertog jan en amsterdammetjes :P

• Shiznit
  • Laatst online: 15-10-2024
Je hoeft ook niet gelijk alle hardware te OC'en, je kan eerst het een doen, dan het ander, en tenslotte een gulle middenweg voor bijde.......cpu-mem-graka ;)

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• Steph Kai
True@Backstage

Maar goed, dan heb ik toch best een puik systeempje aangeschaft zelf al zal ik het niet oc-en? Of zeg je.... "steph sorry hoor, maar dat zijn verspilde centen"

• Shiznit
Niets mis mee (zeker niet voor een student ;) ) !!

Maar begrijp ik nu dat je het niet gaat OC'en ??

En als je bv alleen je cpu ff wilt OC'en ben je voor een paar 100 extra MHz'en geen extra
cooling nodig. Op de AMD64 zit ee prima stock cooler.

Toen ik de stock cooler er nog op had kon ik me cpu pushen, stabiel, op 2300MHz.....

Dus het is aan jou :D

Mijn R7 5800X + 3060Ti build op HWInfo -> Zit nu een RX 6800 XT Midnight Black Ed. in 😎

• Steph Kai
Nou ik zou graag mn CPU en mn ATI willen oc-en alleen ik wil niks hardwarematig doen.
Maar ben niet echt bekent met de risico's die het met zich meebrengt als je het op een fatsoenlijke manier in bios oc-ed

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Steph Kai schreef op 19 september 2004 @ 00:20:
Nou ik zou graag mn CPU en mn ATI willen oc-en alleen ik wil niks hardwarematig doen.
Maar ben niet echt bekent met de risico's die het met zich meebrengt als je het op een fatsoenlijke manier in bios oc-ed
Als je het in kleine stapjes doet, (en dan 3dmark-VGA en Prime oid voor CPU testen draaien) kan er weinig misgaan. Zorg voor voldoende koeling (ook je geheugenblokjes; als daar standaard geen koelblokjes op zitten van je VGA)

Handig programma voor je VGA bijvoorbeeld Rage3D Tweak of Powerstrip.

[ Voor 11% gewijzigd door Roamor op 19-09-2004 00:27 ]

Verwijderd

Steph Kai schreef op 18 september 2004 @ 23:22:

Neem dan 1 reep van 512mb OCZ EB3700. Dan zit je op dezelfde prijs als de Corsair.

• Steph Kai
Ja ok... maar dan heb je maar 512MB intern

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Heb je met corsair ook?

• Steph Kai
nee met corsair, sorry staat er niet duidelijk bij, heb ik 2 x 512MB

• Shiznit
Steph Kai schreef op 19 september 2004 @ 00:20:
MSI levert er ook software bij zodat je je cpu softwarematig kunt OC'en ;)

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=607
Dat komt vanzelf wel, gewoon veel lezen, spitten, en een beetje proberen, en durven :)
Het is echt niet zo dat wanneer je je cpu te hoog zet, dat de boel direkt weg smelt !
Je pc start hoogstens niet op of loopt vast, dan start je je pc opnieuw op (bios) en probeert het wat lager, simpel gezegd dan ;)

check hier voor meer info : Frequently Asked Questions DOC (laatste update 2-06-03)

Verwijderd

De risico's zijn gewoon dat het stuk gaat..simpel. Verder moet je niet alles in 1x willen kopen. Verkoop straks gewoon een keer je Corsair en haal dan EB ofzo. Gewoon steeds je sys wat upgraden.

Tweaken is uber simpel.. gewoon lezen en proberen.

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 15:07:
De risico's zijn gewoon dat het stuk gaat..simpel. Verder moet je niet alles in 1x willen kopen. Verkoop straks gewoon een keer je Corsair en haal dan EB ofzo. Gewoon steeds je sys wat upgraden.

Tweaken is uber simpel.. gewoon lezen en proberen.
Dat klopt wel, maar als je enkel in je bios kloot en je voltages niet te hoog pushed is het risico dat er iets stuk gaat echt niet zo groot.
En tja je zult veel moeten lezen etc en vooral ook proberen om er achter te komen hoe alles precies werkt. Pas dan heb je echt een lekker stabiel OC'd systeem :)

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Wat hierboven ook al een aantal keren gezecht wordt is dat het een kwestie is van lezen, veel lezen.... De tips die hierboven zijn zijn inderdaad zeer bruikbaar :) Vooral de FAQ staat namelijk erg veel informatie in over hoe je moet overklokken...

Ikzelf heb een FAQ geschreven die speciaal bedoeld is voor de beginnende overklokker: "mini" overklok FAQ

Dit is echter een FAQ voor een 32-bit systeem en niet voor een 64-bitter zoals jij hebt... echter is de basis hetzelfde, dus ik zou zeggen, lees eens door, doe eens met die faq mee en vertel ons hoe het is gegaan...

Succes!

[ Voor 44% gewijzigd door Apen-nootjes op 20-09-2004 14:30 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• wvdburgt
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-01 21:57

wvdburgt

MacOS all the way baby!

toen ik mijn amd 64 ging halen was het msi moederbord totaal neit overteclocken. hooguit 30 mhz wat nou niet bepaald veel is( hiermee bedoel ik niet de frequence maar totaal dus 2030 mhz als je een 3200+ hebt)
misschien was een nforce 3 moederbord de keuze. verder is het niet verstandig om eerst eens de faqjes en ook de regeltjes lezen( ik spreek uit ervaring)
meestal word je snel op de faq en zo gewezen:)

AMD Ryzen 5 7600X | Asus Prime X670-P | Corsair Vengeance 2x 16GB DDR5 PC5200 | XFX Speedser MERC 310 AMD 7900 XTX| http://wvdburgt.nl

• Ranzy

Ranzy

Live 'till You Die

Dan ben jij toch een van de weinigen hoor, dat moederbordje gaat bij de meesten tot 260FSB (als je RAM het aankan natuurlijk).

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Hey Steph Kai, ik zou je toch willen aanraden de FAQ eens op je gemak te bekijken en eventueel nog een beetje met de search rond te neuzen in oudere topics over overclocken. Het is geen schande om er niets van af te weten als je er pas net mee begint, veel succes en plezier met OCen!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.