Toon posts:

[W2k] Bepaalde map delen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil op m'n W2k server (AS) een bepaalde map delen voor één gebruiker. Deze gebruiker mag volledige rechten hebben op deze map. Als ik nu kies voor 'delen' dan kan ik bij permissions de gebruikers opgeven die toegang hebben tot deze map.

Maar hier moet ik de 'lokale' gebruikers invullen. Ik wil dat één bepaalde netwerkgebruiker toegang krijgt tot deze map. Hoe doe ik dat? En kan het ook zo zijn dat deze netwerkgebruiker (Windows XP) geen wachtwoord op z'n computer hoeft te hebben?

Ik maak géén gebruik van een domein.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 21:34 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
installeer dat ding gewoon fatsoenlijk en volgens het boekje en maak gebruik van ActiveDirectory, dan maak je ook geen gebruik meer van 'lokale' gebruikers op je netwer, iedreen heeft een account in AD en daarop deel je dan rechten uit

geen wachtwoord op de pc dat dan, (blanco password instellen en dan met 'autolog.exe' een autologon instellen) wel een security probleem maar goed, tis makkelijk

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook zonder gebruik te maken van een active directory?

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:49
Waarvoor gebruik je dan AS als je niet eens met een AD werkt :?
Rechten zijn op die manier een stuk makkelijker te regelen...

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 21:36:
Kan het ook zonder gebruik te maken van een active directory?
tja dat gaat een stuk moeilijker, en idd waarom in godsnaam een Advanced server draaien als je ook met Windows XP datgene kan wat jij wilt :?

kijk, het kan ook wel zonder echter moet je dan users aanmaken op die server (lokaal op die server dus) en die moeten gelijk zijn aan de username's die op de pc's worden gebruikt (anders krijg je van die popup boxen waarin je alsnog je username/password combi kan intikken)

Verwijderd

Topicstarter
kijk, het kan ook wel zonder echter moet je dan users aanmaken op die server (lokaal op die server dus) en die moeten gelijk zijn aan de username's die op de pc's worden gebruikt (anders krijg je van die popup boxen waarin je alsnog je username/password combi kan intikken)
Dit heb ik dus geprobeerd. Ik heb een user aangemaakt op de server met een bepaald wachtwoord. Tevens heb ik een bepaalde map gedeeld voor de desbetreffende gebruiker.

Nu heb ik op de computer die toegang moet krijgen tot de map exact dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld. Echter nu krijg ik de volgende foutmelding als ik probeer toegang te krijgen tot die map:

Afbeeldingslocatie: http://145.99.239.122/htdocs/data/foutmelding_GOT.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door elevator op 19-09-2004 20:58 ]

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 22:39:
[...]
Dit heb ik dus geprobeerd. Ik heb een user aangemaakt op de server met een bepaald wachtwoord. Tevens heb ik een bepaalde map gedeeld voor de desbetreffende gebruiker.

Nu heb ik op de computer die toegang moet krijgen tot de map exact dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord ingevuld. Echter nu krijg ik de volgende foutmelding als ik probeer toegang te krijgen tot die map:

[afbeelding]
op zowel share alsop NTFS niveau heb je de rechten goed ingesteld neem ik aan

op shareniveau wel rechten en op ntfs niveau niks resulteerd ook in een 'access denied' melding

Verwijderd

Topicstarter
Wat bedoel je precies met het 'NTFS'-niveau? Want ik heb zowel bij 'shares' als bij 'security' de desbetreffende gebruiker alle rechten gegeven. Nog steeds krijg ik dezelfde foutmelding.

Verwijderd

Topicstarter
Heeft niemand dezelfde problemen met Windows 2000 en XP? Ik kan het me haast niet voorstellen.

• Zwelgje
dcpromo draaien en dat ding upgraden naar een DomainController, vervolgens de computers in het domain hangen en klaar ben je, heb je het tenminste goed voor elkaar ipv dit

Verwijderd

Topicstarter
Maar zoals ik al zei: 'ik maak geen gebruik van een AD'. Ik wil dit ook niet. Ik wil gewoon simpel een directory delen voor een bepaalde gebruiker. Dit moet mogelijk zijn, dat is al gezegd. Ik stuit nu echter op problemen, dus vraag ik mensen hier om hulp.

Ik wil géén AD gebruiken, dat vind ik teveel gedoe. Ik weet bijvoorbeeld niet eens wat 'dcpromo' is en wat een DomainController is. Eigenlijk hoéf ik dat ook helemaal niet te weten. Het enige wat ik wil is iets delen, simpel toch?

• Zwelgje
en als je \\192.168.1.1 doet zie je niet de gedeelde bronnen van die server :?

normaal zou je toch echt een popup box moeten krijgen om je username password (mochten ze anders zijn) in te kloppen

probeer die server eens op computernaam te benaderen ipv ip adres (zou niks moeten uitmaken maar toch)

http://support.microsoft....us;301281&Product=win2000

MS howto, altijd handig :)

[ Voor 17% gewijzigd door Zwelgje op 19-09-2004 12:02 ]

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
indeed, jouw probleem is al heel vaak voorgekomen:
[search=toegang geweigerd ntfs] :)

Ook in de Windows Operating Systems - FAQ staat dit duidelijk uitgelegd: Ik krijg de melding 'access denied' bij het openen van een map?

Misschien zou je ook Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) en Windows Operating Systems - Policy eens door willen lezen, als je daar de kans toe ziet :)

[ Voor 6% gewijzigd door sanfranjake op 19-09-2004 12:01 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Pagina: 1