Toon posts:

[philips a5.600 5.1 speakerset] polarisatie niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag heb ik een Creative Sound Blaster Audigy 2 ZS en deze heb ik aangesloten op mn huidige Philips 5.1 speakerset van het type A5.600. Deze set heb ik in het verleden gebruikt voor mijn on-board 5.1 geluidskaart. Dit werkte goed, alle 5.1 speakers gaven een helder goed geluid van dezelfde sterkte.

Nu eenmaal aangesloten op de Audigy is er het volgende aan de hand:
De beide achterspeakers (door het met de zwarte aansluiting gestuurde kanaal (de center/subwoofer is oranje, de beide frontspeakers door de groene)) geven een dof en stuk zachter geluid.

Polarisatie niet goed?
Om te kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn heb ik de front met achter speakers aansluitingen verwisseld op de kaart. Gaf het effect dat deze het geluid van de achterspeakers op de front speakers zette: dit werd helder en de achterpeakers met het frontgeluid was dof. =geluid van de geluidskaart is correct.

Volgende stap: verwisselen speakeraansluitingen op de versterker van de 5.1 set. Wederom front en achter. Nu werd dus het geluid voor de achterspeakers op de frontspeakers losgelaten: achterspeakers met frontgeluid helder, frontspeakers met achtergeluid dof. =achterspeakers doen het correct (allen dus correct)

Waar zit nu dus de fout? Niet in de geluidskaart, niet in de speakers. Dus in de aansluiting van oranje groene en zwarte kabelaansluiting naar de mini-din op de subwooferversterker, of in de versterker zelf, of in de aansluiting voor de achterspeakers op de subwooferversterker? Of ergens anders...

Ik bedoel, het is in mijn oren een polariteit die verkeerd zit, want er komt wél geluid doorheen, hoewel vervormt en 50% zachter dan de overigen.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-08 09:25
Heb dezelfde speakerset in mijn woonkamer (ben al een week de AB kwijt.....)

Probeer de luisprekers eens uit met een walkman, dus steeds per paar.

Het probleem lijkt in de aansluiting te zitten, kijk eens je din stekker bij de versterker eens na of niet een pin is verbogen.
Anders zou je versterker wel eens kapot kunnen zijn.

diskeltische lurker