Toon posts:

Aantal vraagjes surround/stereo - receivers/versterkers.

Pagina: 1
Acties:
  • 312 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen is ooit op een punt in zijn leven hiermee begonnen, dus ik hoop op wat begrip mensen.

Wat vooraf ging:

Ik heb een Audigy 2 kaart in mijn computer zitten. Ik had een Logitech z-680, maar heb hem verkocht omdat ik de Klipsch ProMedia 5.1 THX in huis wilde halen. Door een misverstand kon men deze niet meer leveren. Dus nu heb ik helemaal niks meer. Mja behalve dan mijn Sharp stereo =). Nu zag ik op eBay 2 Magnat Vector Needle zuilluidsprekers zilver voor 329 Euro. Geen geld natuurlijk, dus ik meteen kopen. Ik ben van plan om er een surround set mee te bouwen.

Nu mijn vragen:

1) In principe heb ik dus 2 zuilluidsprekers, en de Magnat Vector Needle's hebben minimaal 70 Watt nodig (max 400) per speaker. Heb ik dan minimaal een 140 Watt (2x70 per kanaal) versterker/receiver nodig?

2) De belastbaarheid van de Magnat Vector Needle is 200-320 Watt. Als ik nog meer wattage dr op zet, gaat hij vervormen?

3) Is het verstandig om een surround versterker/receiver te gebruiken als ik nog maar 2 zuilluidsprekers heb? De rest komt vanzelfsprekend later, maar toch. Gaat het systeem dan niet naar de knoppen als je maar 2 luidsprekers erop gebruikt.

4) Wat is beter; een surround receiver of surround versterker. Over algemeen zijn de surround versterkers duurder .. vind ik raar. De receivers hebben extra functies en coderen ook nog eens. Je zou dan aannemen dat er mooier geluid uit de pure versterkers komt, dan uit de receivers.

5) Zoals ik al zei, heb ik een Audigy 2. Is het dan verstandiger om een surround versterker te kopen ipv een receiver? Omdat in een receiver ook wordt gecodeerd.

6) Is alles eigenlijk wel op een Audigy 2 kaart aan te sluiten? Bij kieskeurig.nl zie ik bij de meeste receivers/versterkers dat ze geen aansluiting naar pc hebben.

7) Moet ik rekening houden met aantal Ohm's? Of is dat apart per kanaal in te stellen? De Vector Needle's hebben 4 Ohm. Misschien dat ik later boxen bijkoop die gebruik maken van 8 Ohm. Probleem?

8 ) Subs hebben (als ik het goed heb) ook ingebouwde versterkers die alle kanalen aansturen. Waarom dan nog een externe receiver/versterker kopen?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 18:43 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 17:46:
Iedereen is ooit op een punt in zijn leven hiermee begonnen, dus ik hoop op wat begrip van mensen.

Wat vooraf ging:

Ik heb een Audigy 2 kaart in mijn computer zitten. Ik had een Logitech z-680, maar heb hem verkocht omdat ik de Klipsch ProMedia 5.1 THX in huis wilde halen. Door een misverstand kon men deze niet meer leveren. Dus nu heb ik helemaal niks meer. Mja behalve dan mijn Sharp stereo =). Nu zag ik op eBay 2 Magnat Vector Needle zuilluidsprekers zilver voor 329 Euro. Geen geld natuurlijk, dus ik meteen kopen. Ik ben van plan om er een surround set mee te bouwen.

Nu mijn vragen:

1) In principe heb ik dus 2 zuilluidsprekers, en de Magnat Vector Needle's hebben minimaal 70 Watt nodig (max 400) per speaker. Heb ik dan minimaal een 140 Watt (2x70 per kanaal) versterker/receiver nodig?
Magnat Vector lust inderdaad wel wat vermogen, maar staar je er niet blind op. Alles hoger dan 60W volstaat prima.
2) De belastbaarheid van de Magnat Vector Needle is 200-320 Watt. Als ik nog meer wattage dr op zet, gaat hij vervormen?
Ik denk niet dat je buren dat fijn vinden, lol Maargoed, een zwaardere versterker kan je toch niet krijgen, gezien je geschatte budget. Maak je daar maar niet druk om: voor die 200W kan hij ook al gaan vervormen op bepaalde frequenties.
3) Is het verstandig om een surround versterker/receiver te gebruiken als ik nog maar 2 zuilluidsprekers heb? De rest komt vanzelfsprekend later, maar toch. Gaat het systeem dan niet naar de knoppen als je maar 2 luidsprekers erop gebruikt.
Dat maakt niets uit, hij stuurt het geluid dan gewoon naar 2 speakers, ipv alle 5 (of 6)
4) Wat is beter; een surround receiver of surround versterker. Over algemeen zijn de surround versterkers duurder .. vind ik raar. De receivers hebben extra functies en coderen ook nog eens. Je zou dan aannemen dat er mooier geluid uit de pure versterkers komt, dan uit de receivers.
Een surround receiver is precies hetzelfde als een surround versterker. Ten minste, dat neem ik gezien je verhaal aan. Misschien bestaan er wel losse surroundversterkers, maar die gaan ver boven je budget (installaties van 10K+).
5) Zoals ik al zei, heb ik een Audigy 2. Is het dan verstandiger om een surround versterker te kopen ipv een receiver? Omdat in een receiver ook wordt gecodeerd.
Maakt dus niet uit.
6) Is alles eigenlijk wel op een Audigy 2 kaart aan te sluiten? Bij kieskeurig.nl zie ik bij de meeste receivers/versterkers dat ze geen aansluiting naar pc hebben.
Ik neem toch aan dat er een digitale uitgang op die Audigy zit (weet ik zeker), dus ja, dat kan. Bijna iedere receiver zal je erop aan kunnen sluiten (zeg 99,9% :P)
7) Moet ik rekening houden met aantal Ohm's? Of is dat apart per kanaal in te stellen? De Vector Needle's hebben 4 Ohm. Misschien dat ik later boxen bijkoop die gebruik maken van 8 Ohm. Probleem?
Tot op zekere hoogte is dat geen probleem, maar zorg wel dat je een versterker hebt waarmee je 4 ohm speakers kan aansturen. Een 8-ohm versterker kan dat ook wel, maar heeft dan kans op overhitten enzo, wanneer je op extreem hoge luisterniveaus en vooral ook lage tonen gaat weergeven.
8 ) Subs hebben (als ik het goed heb) ook ingebouwde versterkers die alle kanalen aansturen. Waarom dan nog een externe receiver/versterker kopen?
Er zijn inderdaad subs die dit doen, hoewel deze over het algemeen niet van erg goede kwaliteit zijn en vooral ook niet de aansluit en decodeer mogelijkheden van een receiver hebben.

Dat was het? :P

Verwijderd

Topicstarter
Misschien dat er nog wat vraagjes komen :p In ieder geval alvast bedankt. Mochten andere mensen andere meningen hebben, hoor ik dat graag.

Overigens bij punt 2:

Bij mij is het zo: hoe harder hoe beter. Als ik zo een systeem koop, wil ik hem ook ten volste benutten. Kan me dan niets schelen als de muren hier bijna kapottrillen.

Misschien dat iemand punt 5 ook even kan toelichten?

Ik dacht persoonlijk aan een Yamaha RX v650 receiver. Op de Logitech z-680 moet ik de decoder van de Logitech uitschakelen, omdat anders 2 decoders tegelijk aan de gang waren. Hoe schakel ik die shit van de Yamaha uit.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 18:38 ]

• Plague
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 18:01:
Misschien dat er nog wat vraagjes komen :p In ieder geval alvast bedankt. Mochten andere mensen andere meningen hebben, hoor ik dat graag.

Overigens bij punt 2:

Bij mij is het zo: hoe harder hoe beter. Als ik zo een systeem koop, wil ik hem ook ten volste benutten. Kan me dan niets schelen als de muren hier bijna kapottrillen.

Misschien dat iemand punt 4 en 5 ook even kan toelichten?

Ik dacht persoonlijk aan een Yamaha RX v650 receiver. Op de Logitech z-680 moet ik de decoder van de Logitech uitschakelen, omdat anders 2 decoders tegelijk aan de gang waren. Hoe schakel ik die shit van de Yamaha uit.
Punt 2: ik ook, heb een 5x 80W versterker, 4 zuilen en een subwoofer maar ik draai em echt niet verder open dan +- 10-20 watt per kanaal hoor :o Dat is namelijk echt al heel erg hard. Ok, de subwoofer slurpt wel wat meer weg, maar wij worden allemaal zo dood gegooit met 150W hier, 250W daar, maar dat is allemaal marketing.

Een beetje speaker geeft met 1 Watt, 90 dB op 1 meter afstand. 10W is dan dus zo'n 100 dB, ofwel een vrachtwagen die voorbij komt denderen @ 1 meter afstand :P Dat wil je niet langer dan 10 minuten achter elkaar (tenzij je in een disco bent ;)).

De versterker die je aanwijst is inderdaad een erg geschikte kandidaat: goede aansluitmogelijkheden en kan lekker wat vermogen leveren :)

Ow en wat betreft die decoder: ik zou 'em op je Audigy uitschakelen als dat kan. De decoder van de Yamaha is wel wat beter dan een "cheap-ass" Creative geluidskaartje ;)

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, inderdaad, moet ik ff SPDIF inschakelen. Dom van me, want dat heb ik inderdaad ook al gedaan bij de z-680.
Punt 2: ik ook, heb een 5x 80W versterker, 4 zuilen en een subwoofer maar ik draai em echt niet verder open dan +- 10-20 watt per kanaal hoor
Maar de boxen hebben toch minimaal 70 Watt nodig? Hoezo 10-20 Watt per kanaal?

Overigens wil ik inderdaad in een discotheek zijn. Mijn oren moeten al voor hun 30e versleten zijn en mijn gezichtsvermogen voor mijn 40e (zit op 40 cm van beeldscherm, want bureau is te klein). En op het laatst kan ik dan zeggen: At least I've lived.

edit: hmm nu raak ik toch in de war. Wat wordt er NIET gebruikt als ik SPDIF inschakel in de AudioHQ van mijn Audigy 2. De Audigy 2 decoder OF de externe decoder? Als ik het dan toch bij het rechte eind heb, wordt de decoder van de Yamaha (mocht ik hem kopen) gebruikt.

[ Voor 143% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 18:44 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 17:46:
Staat in de FAQ! Je hebt in ieder geval niet persee 2x70W nodig, maar om tegenwoordig minder te krijgen zal moeilijk worden. Staar je er niet gek op, want het zegt weinig.
Het zal in ieder geval beginnnen met vervormen, kan echter ook veel erger zijn. Als je er meteen 320 Watt op zet (wat je amp toch al niet zal leveren), heb je kans dat de speaker meteen de geest geeft. Gewoon normaal mee omgaan, dan kan er niets nis gaan! In de FAQ zal hier ook nog wel iets over staan denk ik.
Je kunt in de instellingen van de receiver de rest van de speakers uitzetten, geen probleem dus!
Koop er gewoon eentje waar een radio en decoders in zitten (een receiver dus). Die zal het beter doen dan je Audigy. Raar is het niet dat de surround amp's duurder zijn. Die zijn meer high-end, aangezien het low(er)-butget spul allemaal receivers zijn.
Zoals gezegt, koop een receiver.
Twee mogelijkheden: sluit de Audigy digitaal aan via coax of optisch (geen idee wat de kaart heeft. Of sluit de Audigy analoog in via de 5.1/6.1/7.1 input van de versterker. Zorg er dus wel voor dat je receiver een van de ze twee mogelijkheden heeft (of beiden). Zal wel geen problemen geven. Ik raad je aan om gewoon een digitale aansluiting te nemen, dan heb je maar een kabel nodig, en kwalitatief is het vaak beter.
Ook dit staat vast in de FAQ! Zorg ervoor dat je een amp hebt die 4 Ohm aan kan (de meesten kunnen dat min of meer wel), en dan zit je goed, ook voor 8 Ohm speakers (die doen het altijd wel).
Je haalt hier een PC-speakerset en een echte HT door elkaar! In een echte HT heeft de sub alleen een amp voor zichzelf, en doet de receiver, of surround versterker, of losse amps, de rest van de speakers!

Ehh, grofweg hetzelfde wat Plague zei dus ;). Achja, wat extra bevestiging :)

BTW, de meeste antwoorden op je vragen had je wel zelf kunnen vinden, aangezien deze al vaak genoeg zijn langs gekomen.

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 18-09-2004 19:09 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 18:01:
Als je dat wil, dan had je denk ik beter andere speakers kunnen kopen. Niet dat ze niet hard zullen gaan (ja, wat is hard... :? ), maar als het alleen om het hard gaan gaat, dan had je beter een of andere mooie PA speaker kunnen kopen. Muren kapot trillen zullen deze dingen denk ik ook niet doen. Dan zul je toch echt een subwoofer moeten hebben met serieus wat vermogen :)
Misschien dat iemand punt 5 ook even kan toelichten?
Valt niets toe te lichten. Een surround amp valt buiten je budget, dus is geen optie lijkt me. Vanwegen de features zou ik altijd een receiver nemen in dit geval.

[/quote]
Ik dacht persoonlijk aan een Yamaha RX v650 receiver. Op de Logitech z-680 moet ik de decoder van de Logitech uitschakelen, omdat anders 2 decoders tegelijk aan de gang waren. Hoe schakel ik die shit van de Yamaha uit.[/quote]

Niet doen, gewoon de Audigy digitaal aansluiten, voorkomt een hoop elende en is makkelijker. Je hebt op je receiver veel meer instelmogelijkheden, en die zou ik dan ook zeker benutten.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei: het is een begin van een surround set. Natuurlijk ga ik een goede woofer kopen :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Misschien is het een idee om hard eens los te zien van het aantal watts. Leuk allemaal die specs, maar je komt er eigenlijk weinig mee. Als je vrij gevoelige speakers in een goede kast hebt, die tot 400 watt kunnen, en ze ook op 400 watt versterkt ben je volgens mij in een 'kamer' vrij snel nogal doof.

Het staat natuurlijk wel stoer om bij je vrienden met wattages te schermen, maar je komt er nergens mee.

En dat vollop benutten? Dat komt van zelf wel, je haalt die aantallen aan wattages al nooit als je em op hard hebt.

|>

Verwijderd

Topicstarter
Niet doen, gewoon de Audigy digitaal aansluiten, voorkomt een hoop elende en is makkelijker. Je hebt op je receiver veel meer instelmogelijkheden, en die zou ik dan ook zeker benutten.
edit: hmm nu raak ik toch in de war. Wat wordt er NIET gebruikt als ik SPDIF inschakel in de AudioHQ van mijn Audigy 2. De Audigy 2 decoder OF de externe decoder? Als ik het dan toch bij het rechte eind heb, wordt de decoder van de Yamaha (mocht ik hem kopen) gebruikt.

Dat bedoel je toch?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 19:54 ]

• Plague
  • Niet online
Wat denk je zelf dat uitgeschakeld wordt? ;) Dat programma is van je geluidskaart, dus dan lijkt het me nogal logisch dat je de decoder van je geluidskaart uitschakeld en niet die van je Logitech ;)

Verwijderd

Topicstarter
van de toekomstige Yamaha RX v650 bedoel je zeker ;)

Bedankt jongens! Ben al een stuk wijzer geworden!

Verwijderd

Bij mijn weten heeft de audigy 2 (player) een digitale uitgang volgens een eigen standaard. Is geen spdif. De digitale uitgang van mijn audigy 2 is zo'n 3.5mm plugje, met 3x signaal en aarde.
Die kan je dus niet gebruiken om op een receiver aan te sluiten.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat er eigenlijk dus gezeg wordt (en daar ben ik het mee eens):
"gooi" je logitech setje weg, en sluit de geluidskaar via coax of optisch (toslink heet dat geloof ik...) aan op je toekomstige yamaha receiver (is echt een mooi ding!)
Deze kun je in het begin nog gewoon instellen op 2 kanaals geluid, en naar mate je meer speakers hebt, stel je deze verder in.
Geeft gewoon een stuk voller geluid dan kleine satellietjes.
en hier is de goede link die _fonz bedoelde:
http://dmzweb3.europe.cre...se=obj(15624),Kb=Creative

[ Voor 20% gewijzigd door bartvl op 18-09-2004 20:22 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Overigens .. als mijn boxen 4 Ohm zijn, moet ik naar de Din uitgang kijken van de receiver? De Yamaha RX -v650 heeft als kenmerken:

DIN Standard Power (4 ohms, 1kHz, 0,7%THD):
FTC Standard Power (8 ohms, 20-20.000Hz): 7x95W

Wat is FTC standaard Power .. en hoezo 20-20000Hz als de Frequency Responce 10Hz - 100kHz is.

Als ik het goed begrijp is het aansluiten van 4 Ohm boxen op een 8 Ohm receiver geen goed idee, maar andersom kan het wel.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 17:09:
Overigens .. als mijn boxen 4 Ohm zijn, moet ik naar de Din uitgang kijken van de receiver? De Yamaha RR -v650 heeft als kenmerken:

DIN Standard Power (4 ohms, 1kHz, 0,7%THD):
FTC Standard Power (8 ohms, 20-20.000Hz): 7x95W

Wat is FTC standaard Power .. en hoezo 20-20000Hz als de Frequency Responce 10Hz - 100kHz is.

Als ik het goed begrijp is het aansluiten van 4 Ohm boxen op een 8 Ohm receiver geen goed idee, maar andersom kan het wel.
Lees nu gewoon de FAQ, daar staat het in gewoon in over de impedanties, en het is in dit topic ook al gezegt.... Maar je over die standaarden niet zo druk. Het zijn verschillende standaarden voor het meten van het vermogen van de amp de FCT standaard zal wel toevallig meten over 20 Hz tot 20kHz. de amp zelf kan blijkbaar tot 100 Khz spelen, er staat dan wel niet bij met hoeveel vermogen... Maar maak je daar ook maar niet druk om :)

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 19-09-2004 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mja ik heb de FAQ al eventjes gelezen, maar wilde het zeker weten. Kan binnen nu en 2 uur een Titanium Yamaha RX -v650 kopen voor 375 nieuw.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 17:20:
Mja ik heb de FAQ al eventjes gelezen, maar wilde het zeker weten. Kan binnen nu en 2 uur een Titanium Yamaha RX -v650 kopen voor 375 nieuw.
Zeker weten doe je het pas als je je speakers aansluit. Iedere amp reageert weer net anders, meestal gaat het gewoon goed. Gewoon normaal mee omgaang is gewoon het belangrijkste.

Verwijderd

Topicstarter
Kheb net de Yamaha RX- V 1400 RDS gekocht. :7

Verwijderd

Topicstarter
Zow .. die hele shit zit Bi-Wired aangesloten (met kabels die 1,50 per meter kosten), bruggen ertussenweg gehaald en ingesteld op 6 Ohm Speaker A en B.

op 0 weerstand klinkt dat ding al dik 3 keer zo hard als de Logitech Z-680 (en dat zonder sub ..omg) Durf gewoon niet harder als 0 ...

Deze set is iedereen aan te bevelen!

Nu alleen nog een Sub, Center, en 2 Rearspeakers (offcourse ook van de Magnat Vector serie).

Verwijderd

Topicstarter
Heb het zooitje nu al een tijdje, maar zit me toch af te vragen wat FTC en DIN is ..

Receiver (7.1 kanaals) specs:

FTC uitgang is 110 watt per kanaal
DIN uitgang is 170 watt per kanaal

Al gevonden:
DIN staat voor Deutche Industrie Norm. Dit is een verzamelnaam voor allerlei normen voor technische zaken, zoals het hier in Nederland de NEN normen geeft. Van belang is de DIN 45500 norm, die heeft te maken met Hifi. Als er staat 2 x 40 W DIN, dan kan de versterker een toon van 1 KHz leveren aan 40 W onder een bepaalde vervorming (ik dacht 1%). De DIN norm is dus niet zo streng.

De beste norm voor hifi is de Amerikaanse FTC (Federal Trade Comminsion) norm. Die geeft aan welk vermogen over het frequentiegebied 20 Hz - 20 kHz kan worden gelverd onder een bepaalde vervorming (ik dacht 0.5%). Deze norm is dus een stuk strenger als de DIN norm.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2004 10:55 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Daarnaast zeggen vermogens ook niet alles :P

|>

Verwijderd

Topicstarter
:? Leg eens uit?
Pagina: 1