[win2k vs winXP] welk os voor games

Pagina: 1
Acties:

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
oke even voor alle duidelijkheid. ik wil hier geen 'XP IS BETER' topic van maken ofzo.
ik heb gewoon wat advies nodig. liefst ook nog met fatsoenlijke onderbouwing van personen die weten waarover ze praten.
Als je hier als 15 jarige puber gaat reageren dat jij winXP heb en dat het super draait heb ik daar geen F..Ck aan dus doet dat alsjeblieft niet.

hier is mijn vraag:

wat is het beste game OS? XP of 2k?

uitgebreid:

ik draai nu windows2000 profi met SP4, en alles draait als een zonnetje.
toch zie ik steeds meer mensen om mij heen die klakkeloos winxp installeren, met vaak als argument dat het nieuwer is.

als ik dan een hele berg tegenargumenten geef, dan geven ze vaak toe dat 2k vaak toch beter is. (maar vaak kiezen ze dan nog voor xp)

nu speel ik vaak CS. dit doe ik al ruim 4 jaar, en ik heb het op win98, win98SE, winME, win2k en winXP gespeeld.
nu moet ik er bij zeggen dat winME maar een maand of 3 op me pc heeft gestaan, en dat de XP die ik hierboven noem er eentje was zonder Service packs (die waren toen nog niet uit)

alleen nu loop ik steeds vaker tegen het volgende aan:
als ik op lanparty's speel met wat vrienden, dan wissel ik wel is van systeem.
Dan merk ik dat eigenlijk op 90% van de (GOED geinstalleerde en getweakte) XP versies beter loopt dan bij mij op windows2000.

Nu is het niet echt zo dat het spel beter draait, want de fps is gewoon gelijk (of zelfs hoger in win2k)
Maar zo zat ik gisteravond met 4 man op dezelfde internet verbinding.
1 gozer had laptop met winXP en had een ping van gemiddeld 15ms
1 gozer had een desktop met winXP en had een ping van gemiddeld 25ms
1 gozer had desktop met win2k en had een ping van gemiddeld 29ms
ik had desktop met win2k en had een ping van gemiddeld 32ms

nu moet ik zeggen dat die laptop een radeon 9700 had, en ik slechts een gf3ti200.
die andere 2 hadden allebij een GF4 (weet niet precies)

maar het valt dus wel op dat winXP een lagere ping had, terwijl we met ze alle op dezelfde internet lijn zaten.

nu vroeg ik me dus af:
is er een wezelijk verschil tussen de netcode van XP en 2k?
is er een reden om te zeggen goh.. voor games. neem toch maar XP?
is er iets gebeurd met SP1 en 2 dat er dingen beter draaien?
is er een manier om zoiets in win2k ook aan te zetten?

ik zit dus te twijfelen of ik winXP zal installeren.. ik ben altijd al een groot tegenstander geweest. behalve dat je 50% van de 'features' uit moet zetten omdat ze dingen doen die je niet wil, is het ook nog zo dat ze alle normale settings op super vage plekken neerzetten, en alle geavanceerde settings zo ver mogelijk weg stoppen :/
om dan over al die tig beveiligingslekken nog maar niet te spreken :/ (en nee ik gebruik al geen IE meer)

edit:
owja dit vond ik met onze lieve search:
http://gathering.tweakers...a%5BxFILTERS%5D=#hitstart
maar das allemaal redelijk verouderd

[ Voor 10% gewijzigd door BasieP op 18-09-2004 16:39 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• BasieP
^^ iemand? :'( ^^

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het goed draait: lekker zo laten draaien :)
De pingtijden van mensen kunnen varieren, maar vaak ligt dat niet aan het OS maar zitten er andere dingen achter. Een goede netwerkkaart bijvoorbeeld. Een 3Com zal netwerkpakketjes beter en sneller kunnen verwerken dan een realtek :)

VWB je vragen:
1) is er een wezelijk verschil tussen de netcode van XP en 2k?
2) is er een reden om te zeggen goh.. voor games. neem toch maar XP?
3) is er iets gebeurd met SP1 en 2 dat er dingen beter draaien?
4) is er een manier om zoiets in win2k ook aan te zetten?
1) zou kunnen dat de TCP/IP stack iets is aangepast. Mogelijk zijn er met de aanpassing van de TCP/IP stack voor IPv6 dingen meegekomen die de performance verbeteren. Maar kan ook in zaken als gebruik van QoS zitten.

2) Zoals gezegd: als je OS goed en stabiel draait, en je er verder geen problemen mee hebt: lekker later draaien :) Evt kun je een dual-boot overwegen op je eigen machine, dan kun je zelf evalueren wat lekkerder loopt met je favoriete games.

3) Mogelijk, maar niet noodzakelijk. de SP's worden (ongeacht het OS) uitgebracht om bekende fouten gebundeld op te lossen. Zo'n fout KAN invloed op games hebben, maar dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Een patch / fix kan overigens ook heel goed vertragend werken.

4) Zorgen dat je up 2 date bent met je service packs, en niet klakkeloos je systeem patchen. Kijk of je een patch echt nodig hebt voordat je hem installeert. Ikzelf installeer zo bijvoorbeeld geen ondersteuning voor Tablet-PC's. Heb ik toch niet nodig, aangezien ik geen tablet PC heb ;)

^^^ Doe er je voordeel mee :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

zelf vind ik XP lekkerder draaien met spellen. Heb ze alle 2 getest, Bij windows 2000 lijkt het in de verte altijd wat mistig en soms zie je ook rare blokjes in de verte.
Windows 2000 is ook eigenlijk niet gescheven voor spellen. Xp daarintegen wel. Wat wel erg jammer is van XP: oude spellen willen niet altijd werken (lees wolf 3d PuttPutt (hele oude versies))

Verwijderd

Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 14:31:
zelf vind ik XP lekkerder draaien met spellen. Heb ze alle 2 getest, Bij windows 2000 lijkt het in de verte altijd wat mistig en soms zie je ook rare blokjes in de verte.
Windows 2000 is ook eigenlijk niet gescheven voor spellen. Xp daarintegen wel. Wat wel erg jammer is van XP: oude spellen willen niet altijd werken (lees wolf 3d PuttPutt (hele oude versies))
^^ Met stom. Anderen vinden XP juist helemaal niets voor games, omdat de grafische vormgeving van XP ten koste zou gaan van de games. Ik merk er vrij weinig van met een 9800 Pro.

Wat mij en andere vast wel dwars zit, is dat oude games inderdaad niet meer werken. Maar voor dat soort games kan je beter gewoon een oude PC gebruiken :).

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-04 17:54

Godjira

To infinity and beyond!

Ik draai al enige tijd Windows XP en ben express van Windows 2000 op XP overgegaan, juist omdat XP games beter kan draaien dan 2000 zelf. Persoonlijk merk ik wel dat games in XP sneller en soepeler draaien dan in 2000, maar ik moet zeggen dat 2000, zelfs voor een OS dat niet echt voor games ontwikkeld is, de games altijd redelijk goed vooruit wist te branden. Toch doet XP het imo beter.

Profile

• BasieP
mja wat tom_green zegt is leuk, maar slaat nergens op.
die blokjes die hij ziet, en de mist in de verte heeft niks met het OS te maken, dit zijn video kaart driver dingen.

maar heeft niemand ooit gelet op ping tijden icm OS'en?
dat lijkt me toch wel een redelijk interessante testopstelling voor het testen van een OS.

is er trouwens ook QoS voor win2k?

Pagina: 1