network neighbourhood gedoe

Pagina: 1
Acties:

• derkesthai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 23:03
Ik heb twee computers, switch ertussen, draait goed (kan elkaar pingen enzo blabla)

eerder kon ik gewoon via network neighbourhood (en dus hostnames) naar andere comp browsen (beide XP) maar nu lukt dat niet meer.. via IP adres gaat wel, dus ik kan er op zich wel bij.. maar wel een vreemd probleem, zeker omdat het eerder wel werkte! Weet iemand hoe dit in elkaar steekt?

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Moet je het IP en "de naam" in de DNS server zetten, das bv je router of modem-router(ethernet modem). Is dat er niet heeft windows een bestandje voor DNS waar je het in kan zetten.

[ Voor 37% gewijzigd door SSH op 18-09-2004 17:57 ]

• derkesthai
het zijn gewoon twee XP boxes die windows networking doen.. en ja, kan de zooi idd in het hosts bestand kwakken.. dat is een oplossing voor het probleem.. maar wat is het probleem? dat vind ik veel belangrijker :-) (en dat is ook juist datgene waarin ik ben geinteresseerd)

Verwijderd

Kijk eens fo NETBIOS over TCPI is ingeschakelt op het TCP/IP protocol van je netwerkkaart. Als dit niet is het geval is, dan kan het zijn dat je nog wel op ip bassis \\192.168.1.X of via \\PC_NAAM de andere computere kunt benaderen maar niet is de network neighbourhoood de computers ziet.

NETBIOS over TCPI vindje op het WINS tapblad.

• derkesthai
IP is statisch ingesteld en netbios instellingen zijn default; dus enabled als het IP statisch is ingesteld.

Dit is dus niet het probleem =) het vreemde is dat het werkte; tot vorige week ofzo.. vandaag besefte ik me ineens dat het niet meer werkte, ook kwam ik er achter dat Norton ineens niet meer startte.. ik denk dat het gekomen is na de installatie van SP2, maar aangezien ik niet veel bestandsdeling doe kan ik het niet met zekerheid zeggen.

Nogmaals, ik hoef op zich geen oplossing maar liever een omschrijving van het probleem :-) oplossen kan ik zelf wel ;-)

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
op sp2 staat die firewall aan :? dan kan het dus zijn dat 'browser annoucements' niet door de firewall gaan.. ergo, je je netwerk neighborhood lijstje wordt niet geupdate

A wise man's life is based around fuck you

• derkesthai
zwelgje schreef op 18 september 2004 @ 21:52:
op sp2 staat die firewall aan :? dan kan het dus zijn dat 'browser annoucements' niet door de firewall gaan.. ergo, je je netwerk neighborhood lijstje wordt niet geupdate
Neen, staat uit. Wat moet ik met een windows firewall als ik freebsd heb draaien? =)

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Nogmaals, ik hoef op zich geen oplossing maar liever een omschrijving van het probleem :-) oplossen kan ik zelf wel ;-)
stel computer 1 heet "kantoor" en heeft adres 192.168.0.1, computer 2 heet "woonkamer" en heeft adres 192.168.0.2
voor jou persoonlijk zijn de namen kantoor en woonkamer perfect duidelijk, maar de computer snapt er geen hout van natuurlijk (laat staan dattie de indeling van je huis kent :P) Hiervoor is dus de DNS server, deze weet dat al het verkeer gericht aan "kantoor" bestemd is voor 192.168.0.1. In een thuissituatie neemt je router de dns functie op zich, maar ook dat kan windows niet ruiken, daarom is de oplossing bij je netwerkproperties je router als DNS server aan te wijzen.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Pagina: 1