Toon posts:

Compaq Deskpro EN geeft geen beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat desbetreffende pc geen beeld geeft, na veel twijfelen maar voor dit forum gekozen; hoop dat ik hier dus goed zit.

Probleem: ik heb hier een Compaq Deskpro EN staan, die "spontaan" geen beeld meer geeft. Volgens desbetreffend neefje is het laatste wat er mee gebeurd is een poging tot een spel spelen (Sim2003?).

De pc start wel op maar geeft geen POST scherm; ik kan [dus] niet in het bios komen. Video zit onboard (ik weet niet welke, kan niet vinden welke Deskpro EN het is), maar ze hebben er een GeForce MX4000 128mb in gezet. Daar heeft-ie het ook prima mee gedaan.

Omdat ik er (nadat een andere monitor geen soelaas bood) vanuit ging dat de videokaart problemen gaf, heb ik er een Asus V7100 ingezet (die had ik hier nog liggen); helaas: geen effect.
Toen een PCI-kaartje opgezocht (S3) maar ook daarmee geen beeld.
CMOS op moederbord (Compaq Processor Board met intel 815 chip) gereset, met het idee: bios resetten, dan doet ms. de onboard video het weer. Maar: nog steeds geen beeld.

Pc geeft geen enkel piepje bij opstarten, dus ik geheugen eruit gehaald om te kijken of er nog enig leven (hd hoor ik wel, lampjes op moederbord doen het gewoon) in zat, dan krijg ik wel piepjes, dus er wordt wel wàt gedetecteerd.

Iemand enig idee wat ik nog meer kan proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand enig idee?
Of toch verkeerd forum :?

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:30
Ik heb het probleem op mijn werk vaak met deze pc's. Regel even een pci videokaart en zoek op de compaq site naar de nieuwst bios voor het mobo. Die agp kaart eruit halen en dan booten met een pci-videokaart. Vervolgens de biosupdate doen en hij doet het weer.

Verwijderd

Topicstarter
Euh.. zoals ik zei: ik krijg ook -nog- geen beeld met een pci-kaart, hoe doe ik dan een biosupdate :? (waarbij ook nog een 'klein' probleem op treedt: ik kom maar niet achter het soort Deskpro EN; daar zijn er nogal wat van en het invoeren van willekeurig welke cijfer/letterstring van willekeurig welk stickertje in, op en onder de pc, levert bij google of compaq ook niets op.... Weet dus niet welke biosupdate ik moet hebben)

• Mad_Manic
Dat wil ook wel eens voorkomen. De batterij van de bios er een half uurtje uit halen en weer terugstoppen of vernieuwen wil dan wel eens helpen. Ook zou ik de bios even resetten dmv jumper verplaatsen. Deze maatregelen hebben bij mij vaak geholpen. Ik heb er ook ooit een gehad die pas na week te hebben laten staan het weer deed spontaan echt heel raar die EN serie.

Verwijderd

Heb je die onboard videokaart uitgeschakeld? is maar een vraagje. Maar kan zijn dat die "per ongeluk" is ingeschakeld. Je weet het maar nooit met die "neefjes".
In dat geval, geeft zo`n ding ook weinig licht.

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Wat voor deskpro het is staat vaak wel aan de binnenkant van de kap geplakt met een stikker. Maar zitten er geen jumpers ergens op het moederbord die "vreemd" staan? Als het een wat oudere deskpro is, is er een vrij grote kans dat je een dipswitch tegenkomt waarmee je de FSB/MP/whatever kan regelen. Daarvoor staat wel een tabelletje aan de binnenkant van de kap.

Als er niet in de kap staat welke deskpro het is, kan je dan de specs posten? kan ik misschien eens kijken of ik erachter kan komen. (bezit zelf ook een deskpro)

• hensdesk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 11:21
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 22:11:
Heb je die onboard videokaart uitgeschakeld? is maar een vraagje. Maar kan zijn dat die "per ongeluk" is ingeschakeld. Je weet het maar nooit met die "neefjes".
In dat geval, geeft zo`n ding ook weinig licht.
hij gaf toch aan dat hij niet in de bios kan komen.
en die "on board" videokaart moet hij juist in de bios uitschakelen!

maare.. heb je al een oude isa-videokaart geprobeerd.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 14:24
lijkt mij dus niet het probleem van de videokaart oid...hoor je bijvoorbeeld een harddisk opspinnen? misschien is de voeding overleden? zo niet dan kan t ook nog zoiets zijn als de processor of geheugen...

Verwijderd

Topicstarter
Mad_Manic schreef op 19 september 2004 @ 17:16:
Dat wil ook wel eens voorkomen. De batterij van de bios er een half uurtje uit halen en weer terugstoppen of vernieuwen wil dan wel eens helpen. Ook zou ik de bios even resetten dmv jumper verplaatsen. Deze maatregelen hebben bij mij vaak geholpen.
't Is op het moederbord geen jumper maar een simpel "drukknopje"; dat had ik al gedaan, zie TS.
hensdesk schreef op 19 september 2004 @ 22:20:
[...]

hij gaf toch aan dat hij niet in de bios kan komen.
en die "on board" videokaart moet hij juist in de bios uitschakelen!

maare.. heb je al een oude isa-videokaart geprobeerd.
Hij is in dit geval een zij, maar je hebt wel gelijk. Ik kom niet in de bios, dus dat wordt weinig uitschakelen inderdaad.
Aan een isa-kaartje had ik ook al gedacht (en zelfs gevonden, wie wat bewaard heeft wat ;)) maar er zit geen isa-slot in :/
Fludizz schreef op 19 september 2004 @ 22:16:
Wat voor deskpro het is staat vaak wel aan de binnenkant van de kap geplakt met een stikker. Maar zitten er geen jumpers ergens op het moederbord die "vreemd" staan? Als het een wat oudere deskpro is, is er een vrij grote kans dat je een dipswitch tegenkomt waarmee je de FSB/MP/whatever kan regelen. Daarvoor staat wel een tabelletje aan de binnenkant van de kap.

Als er niet in de kap staat welke deskpro het is, kan je dan de specs posten? kan ik misschien eens kijken of ik erachter kan komen. (bezit zelf ook een deskpro)
Ik heb alle stickers nagelopen; op de kast staat: ENLP1.020e6128can EUROA4.
Die EUROA4 heb ik wel ergens terug gevonden op de compaq-site, maar daar had ik verder niets aan.
In de kast staat: CT:L42B80E6KMI4GP
Op het moederbord: 305 REV 0A S22
En nog wat stickers; ik heb uit andere topics begrepen dat ik moest zoeken naar een getallen/cijferreeks met een / er in, die is nergens te vinden.

Ik ga op zoek naar vreemd-staande jumpers; ben alleen niet zo thuis in FSB's en MP's ;)

[edit]Eindelijk reacties, typ niet eens snel genoeg ;)
savale schreef op 19 september 2004 @ 22:25:
lijkt mij dus niet het probleem van de videokaart oid...hoor je bijvoorbeeld een harddisk opspinnen? misschien is de voeding overleden? zo niet dan kan t ook nog zoiets zijn als de processor of geheugen...
Voeding niet, moederbord vermoed ik ook niet (reageert op geen geheugen en lampjes gaan aan, ook als ik afsluit gaat er een ledje op het moederbord áán), maar die processor verdenk ik er ondertussen ook al van. Heb alleen hier geen andere liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 22:33 ]

• Mad_Manic
Heb je die batterij er nu al een tijdje uitgehaald en vervangen???

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het moge duidelijk zijn dat het niet geven van beeld aan 1001 andere dingen kan liggen dan de videokaart of monitor (eigenlijk nogal logisch), dus ga ik deze topic ergens zetten waar het thuishoort (niet Overige Hardware, dat is geen dumpbak :o - dit hoort bij de moederborden...)

Move VB -> PMG

Verder is er zat wat je zelf kunt proberen, zie ook:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Mad_Manic schreef op 19 september 2004 @ 23:44:
Heb je die batterij er nu al een tijdje uitgehaald en vervangen???
Ja, eruit halen heb ik al gedaan (langer dan een uur), vervangen nog niet, ik heb thuis geen batterijen liggen, maar hier (=werk) wel, dus dat doe ik zo.
dion_b schreef op 19 september 2004 @ 23:50:
Het moge duidelijk zijn dat het niet geven van beeld aan 1001 andere dingen kan liggen dan de videokaart of monitor (eigenlijk nogal logisch), dus ga ik deze topic ergens zetten waar het thuishoort (niet Overige Hardware, dat is geen dumpbak :o - dit hoort bij de moederborden...)

Move VB -> PMG
Mijn dank. Zie mijn eerste regel in de TS (en tweede post...). Dat OH geen dumpbak is weet ik ook wel, vandaar mijn "bijvoorbeeld." in de TR.
Verder is er zat wat je zelf kunt proberen, zie ook:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Ik hèb ook al zat zelf geprobeerd (zie TS), maar op een gegeven moment schiet je toch je medetweakers te hulp...

Ik heb 'em nu op mijn werk staan en ga er als ik tijd heb een andere processor in proberen. Als dat ook niet werkt kan ik, ondanks biepjes als er geen geheugen in zit en ledjes op het moederbord alleen maar concluderen dat het mobo stuk is.

[edit]
Problem solved:
Processor is dood...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2004 10:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Na het lezen van de faq hier (ben tenslotte in een ander forum begonnen :o) geconcludeerd dat wat ik nu ga posten geen "kick" is, maar aanvullende informatie voor een aanvullend probleem.

Vanmiddag namelijk het volgende van de eigenaar van de pc gehoord:
Er zijn wat dingen die ze van hun vorige pc hebben overgezet in deze Compaq; de vorige pc blijkt exact hetzelfde probleem te hebben gehad. Ik heb die niet onder handen gehad en heb dus niet de conclusie kunnen trekken dat er iets mis was met de processor. Zij hadden de conclusie getrokken: mobo of processor stuk. Ze hebben toen op een beurs deze compaq gekocht, dat was blijkbaar makkelijker.

Nu komen de volgende zaken uit de vorige pc:
- 2 reepjes Kingston pc133 geheugen
- brander (ik weet niet welk merk, staat nu ook op mijn werk dus kan het niet nakijken)
- harde schijf

Nu kan ik morgen een andere processor 'krijgen', PIII@800. Máár: nu ben ik er dus huiverig voor die er in te zetten, want mogelijk is één van de onderdelen oorzaak van de schade. Ik heb gezocht of het mogelijk is dat geheugen een processor om zeep helpt, maar geen afdoend antwoord gevonden. De andere onderdelen lijken me niet logisch, of wel? Ik heb geen processor over die ik ervoor kan 'opofferen' om het uit te testen.

Ik heb heel de eerder genoemde faq doorgelopen, maar kan niet bedenken hoe ik het één en ander ècht uit kan sluiten.

Iemand nog een goeie suggestie :?
Pagina: 1