Sorry hoor, maarre.... probeer je nu te patsen ofzo? Anders snap je duidelijk niks van TS' vraagstelling...
Ik vind zelf raid een no-nones groot fabel. Abrupt overgestapt van 2x 73gb SCSI raid 0. Raid 0 geeft geen boost op je harde schijf performance, of je moet ziek veel geld uitgeven wat íkzelf niet heb. Hier was het van 2x U160 op U2W bus, 2 schijven tegelijkertijd gebruiken, 40mb/s bandbreedte. Vanwege raid 0, 2x 40mb/s = 80mb/s. Wat schiet ik ermee op? Dat ik de theoretische waarde iets beter benader in de praktijk? MIJN resultaat was dat ik niet meer op school presteerde omdat Windows de ratelende 10K's niet meer kon parkeren vanwege raid 0, slapeloze nachten dus. Een tweede, dat is de rede waarom ik geen raid 0 meer heb. Vanwege de 4x zo grote belasting is er een 73gb schijf kapot gegaan. En nee, ik merk geen verschil nu ik een single 73gb draai. Zelfs nu ik hem tijdelijk op een UW (40mb/s) controller heb draaien merk ik geen verschil met wat ik normaal doe. Dus: ziekelijk veel programma's draaien, 24/7 alles aan laten staan en het liefste bezig, visualisatie (hoe meer polygonen een 3D tekening bevat, hoe leuker

). Ik ben ook niet zo iemand die dan zijn plaatje zo snel mogelijk af wil hebben maar niet willen wachten. Lekker renderen op 2e cpu terwijl je lekker een 3D shooter speelt via de eerste. Gezien je dan zelf bezig bent, heb je geen wachttijd.
Sorry, en ik bedoel dit niet als persoonlijke flame, maar...
A: WTF heeft jou verhaal te maken met de adviezen aan TS
B: Alhoewel je gewoon redelijk stille SCSI schijven hebt, is geluidsproductie geen issue bij SCSI, dus dat hele verhaal gaat sowieso niet op. Dan had je geen SCSI oplossing moeten kiezen.
C: Geen verschil merken met een single danwel dual opstelling betekent dat je er niet mee doet wat TS wil.
D: NCQ is al jaren standaard bij SCSI, niet bij IDE
E: Je "En nee, ik merk geen verschil nu ik een single 73gb draai. Zelfs nu ik hem tijdelijk op een UW (40mb/s) controller heb draaien merk ik geen verschil met wat ik normaal doe" opmerking slaat helemáál nergens op, want je single
UW 73GB schijf heeft sowieso een 40MB/S burst data transfer rate
F: Het verschil tussen (S-)ATA-JBOD itt (S-)ATA-Raid0/5 NCQ is heel iets anders dan tussen U(2)W-SCSI-JBOD en U(2)W-SCSI-RAID
etcetera.....
Voor het gevoel, snelheid maakt geen fuck uit. Een investering in een dual en redelijke hoeveelheid geheugen is de beste keus. Qua harde schijven, een 36gb Raptor voldoet al 150% als je veel doet met je systeem.
STBO
ofwel: Stating The Bloody Obvious
natuurlijk is dat al een wereld van verschil, van een Single CPU opstelling naar een Dual-CPU Raptor opstelling, maar dat is ook nooit tegengesproken. Edoch is jouw verhaal daar geen bewijsstelling voor. (tenslotte is een ferrari ook sneller dan een fiat, terwijll het hetzelfde merk is)
Overigens is een Maxtor DM10, vanwege NCQ, in veel gevallen net zo snel als een Raptor zoals je in voorgaande link kan nalezen.
Ergo:
SCSI!=IDE, FIAT!=FERRARI, DUAL-CPU!=SINGLE-CPU,
Dual-CPU+Raptor!=Single-CPU+SCSI-Raid.
Magoe, wie ben ik helemaal.... O wacht, mensen die er wel wat van af horen te weten vinden het ook, en dan gaat het nog maar om "gewoon" raid-0:
The test results that Tweakers.net produced show that RAID 0 is far from obsolete in a desktop environment. Using RAID 0 is not 'ignorant', as Storage Review stated, and its former reputation deserves to be restored. Striping does not always increase performance (in certain situations it will actually be slower than a non-RAID setup), but in most situations it will yield a significant improvement in performance. It's not just our benchmark results that support this view: the majority of Tweakers.net readers who at one time or another tried striping, feel that the overall responsiveness of their computer improved when employing RAID 0.
AnandTech and Storage Review should be wise to investigate matters more thoroughy before jumping to quick conclusions. You don't judge a Porsche on its capabilities to carry groceries. A car like that serves a different purpose, and it should be judged on that instead - even if it will never fulfill its true purpose in real life. Power users, tweakers and hardware enthusiasts, the target audience AnandTech, Storage Review and Tweakers.net try to please, use their desktop systems in a different way than the pretty blonde next door who only uses it to check her Hotmail account. What we're trying to say is that you shouldn't assess the performance of RAID 0 with benchmarks that are not made to test the performance of the storage subset. AnandTech and Storage Review's negative verdict on RAID 0 in the desktop environment will likely have a profound influence on the opinions of uninformed users for years to come. A sure loss, since their verdict couldn't stand up to trial.
http://print.tweakers.net/?nieuws/33049
http://print.tweakers.net/?reviews/522
http://www.storagereview....200406/20040625TCQ_1.html
[
Voor 27% gewijzigd door
zion op 19-09-2004 07:03
]