kanker (en andere massa vernietigings ziektes)

Pagina: 1
Acties:
  • 206 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lux
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-11-2025
Is deze ziekte van de eeuw het gevolg van een verminderde kwaliteit van het leven van de gemiddelde mens? Bestaat deze ziekte omdat we met teveel mensen rondlopen op deze aardbol? (gaat de vergelijking met mixomatose bij konijnen in dit geval op?) Of is het gewoon een ongelukkig toeval ?

Waarom is er kanker? Dat is de vraag. Iedereen is vrij om een zijn volwassen visie mee te delen aan de andere GoT members. Gefundeerde, wetenschappelijke verklaringen zijn ook heel gewenst.

Verwijderd

Kanker is niets anders dan een genetisch defect (heel kort door de bocht) dat pas op late leeftijd inzet. Hierdoor heeft het zich door de evolutie heen kunnen worstelen. Het treed over het algemeen namelijk pas op na de voortplanting.

Je kan dit dus nauwelijks vergelijken met een ziekte als myxamotose.

Het is gewoon iets wat de mens altijd al mee heeft gedragen, het valt echter nu pas op omdat mensen ouder worden.

Je kan dit dus nauwelijks een massavernietigingsziekte noemen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 15:19:
Kanker is niets anders dan een genetisch defect (heel kort door de bocht) dat pas op late leeftijd inzet. Hierdoor heeft het zich door de evolutie heen kunnen worstelen. Het treed over het algemeen namelijk pas op na de voortplanting.
Als je het over een erfelijke aandoening hebt ja. Betekent dit dat we de mutaties door chemische substanties maar buiten beschouwing laten?
Het is gewoon iets wat de mens altijd al mee heeft gedragen, het valt echter nu pas op omdat mensen ouder worden.

Je kan dit dus nauwelijks een massavernietigingsziekte noemen.
Daar ben ik het wel mee eens, de erfelijke vormen zijn vaak defecten die pas op latere leeftijd de kop op gaan steken. Ik denk dat alleen de erfelijke aandoeningen die op jonge leeftijd al voor ongeremde groei van bepaalde cellen zorgen de moeite waard zijn om over te discussiëren

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 15:23:
[...]
Als je het over een erfelijke aandoening hebt ja. Betekent dit dat we de mutaties door chemische substanties maar buiten beschouwing laten?
Ik had, tussen haakjes, al even vermeld dat ik in mijn statement van genetisch defect inderdaad even kort door de bocht ging. Invloeden van buitenaf verhogen inderdaad de kans op kanker aanzienlijk (roken, chemicalien,etc) De ziekte zelf is echter niet per direct hier aan toe te schrijven aangezien je ook kanker kan krijgen zonder ooit gerookt te hebben (etc).

Je kan verschillende tests uitvoeren waarin je mensen met dezelfde ongezonde factoren in contact brengt en er zullen mensen zijn die het niet krijgen. Andersom werkt dit ook: ook mensen die gezond leven, in het oerwoud ver weg van alle slechte invloeden, kunnen het krijgen.

De erfelijke factor speelt dus behoorlijk mee in de kans om kanker op te lopen.
Daar ben ik het wel mee eens, de erfelijke vormen zijn vaak defecten die pas op latere leeftijd de kop op gaan steken. Ik denk dat alleen de erfelijke aandoeningen die op jonge leeftijd al voor ongeremde groei van bepaalde cellen zorgen de moeite waard zijn om over te discussiëren
Ik denk dat juist deze aandoeningen er door de evolutie zijn uitgefilterd. Afgezien van een toevallig optreden genetisch defect zal dit namelijk niet vaak voorkomen. Immers, deze mensen leven niet lang genoeg om zich voort te planten.

Daarom betwijfel ik of je kanker een massavernietigingsziekte kan noemen.

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 15:33:

Ik denk dat juist deze aandoeningen er door de evolutie zijn uitgefilterd. Afgezien van een toevallig optreden genetisch defect zal dit namelijk niet vaak voorkomen. Immers, deze mensen leven niet lang genoeg om zich voort te planten.

Daarom betwijfel ik of je kanker een massavernietigingsziekte kan noemen.
Het komt alsnog vaak voor dat kinderen een vorm van kanker krijgen hoor. Ik vermoed dat dat misschien kan komen door verhoogde aanraking met vreemde stoffen, die vroeger niet in de leefomgeving voorkwamen.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

Verwijderd

Heb er de laatste tijd erg veel mee te maken helaas. Vroeger ging er nog wel eens iemand dood aan een hart-kwaal, tegenwoordig gaat letterlijk iedereen in mijn omgeving dood aan kanker. Mijn vrouw heeft ook kanker gehad, maar die is gelukkig weer gezond verklaard (maar je vraagt je altijd af voor hoelang...)
(Dat ze tegenwoordig niet meer dood gaan aan een hart-kwaal snap ik: triple-bypasses zijn tegenwoordig gewoon)

Een deel is erfelijk, daar valt niet gek veel aan te doen tenslotte willen we (nog) geen verantwoord fokprogramma voor menselijke voortplanting...

Redenen voor de toename in mijn optiek: te veel chemicalien in het milieu en in het voedsel gecombineerd met onze slechte gewoonten en stress..

Bijvoorbeeld het milieu:

De auto voor je remt, je ruikt de remstof en tot voor kort kreeg je asbest van de remblokken binnen, tegenwoordig een iets minder ongezonde vervanger.

Uitlaat gassen. Heb je wel eens de binnenkant van je voorruit schoongemaakt met keukerol? Wat zwart, he! Dat zit dus ook in je longen.

Bij de benzinepomp moet ik de pomp-handle zelf vasthouden, ik ruik benzine dus ik krijg benzeen binnen (alle pompen langs de snelweg althans, op binnenwegen kan ik de pomp gelukkig nog vastzetten en een eindje uit de buurt lopen). Welke idioot dat verzonnen heeft bij een ministerie mogen ze afschieten van mijn part, in ieder buitenland kan ik de pomp gewoon vastzetten en bv mijn ramen wassen, even weg van de benzinedampen.

Ga maar eens een dagje in omgeving Pernis of Schiphol rondlopen en ruik de benzeen-verbindingen, geen wonder dat daar statistisch aantoonbaar meer kanker voorkomt. En de grote bedrijven maar ontkennen.

Eten: ik zie overal toevoegingen opstaan, is het nou echt zo moeilijk voor de fabrikanten om alles zonder toevoeginge te bereiden en dan in blik te doen of in te vriezen (twee verduurzamingmethoden die geen additieven nodig hebben).

Gewoonten:
Zonnebaden: de reden waarom mijn vrouw een bijna fataal melanoom kreeg. Ik ben liever wit en gezond dan bruin en ongezond.

Roken (ik rook niet). Rokende collega's: dit was simpel: of collega eruit of ik.

GSM (ik geef toe, deze staat nog volop ter discussie): ik krijg hoofdpijn als het ding te lang tegen mijn hoofd zit (verschillende modellen geprobeerd). Een halve watt aan em straling dwars door je hersenen heen ook op deze zogenaamd "gezonde" frequenties lijkt mij niet gezond.

Rood vlees eten, eet liever kip of vis.

Geraffineerd voedsel eten: witbrood, witte suiker etc.

Sterke drank: fijn voor je slokdarm.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dan wordt mijn post zo lang...

Zijn mijn reacties misschien wat emotioneel of overdreven door mijn ervaringen?
Ik denk het niet als ik de toename "the big C" (met name in de welvaartslanden) van de laatste decennia bekijk...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 20:03 ]

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06-2023

Rollerjooster

OhNoNotHim

Spheroid schreef op 18 september 2004 @ 15:38:
[...]

Het komt alsnog vaak voor dat kinderen een vorm van kanker krijgen hoor. Ik vermoed dat dat misschien kan komen door verhoogde aanraking met vreemde stoffen, die vroeger niet in de leefomgeving voorkwamen.
Vroeger kregen kinderen ook vaak kanker, maar werd het minder snel of verkeerd gediagnosticeerd.

Forza Mucca!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:47

MaDLiVe

.-Observer-.

Of er werd gewoon geen diagnose gesteld :)

Desondanks zijn er nog geen onderzoeken die kunnen onderbouwen dat kanker de laatste jaar vaker voorkomt onder de bevolking. Alhoewel mijn gevoel ((hoe betrouwbaar is dat nou ;)) iets anders zegt.

Feit is dat mensen ouder worden en dat daarmee de kans op kanker aanzienlijk groter wordt.

Bovendien zijn er veel milieufactoren aanwezig die we zeker niet kunnen verwaarlozen en die nog volop onderzocht worden.

[ Voor 33% gewijzigd door MaDLiVe op 18-09-2004 20:51 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Vroeger ' was je tijd daar'

Nu ga je dood aan een exotische vorm van kanker

Je gaat altijd ten onder aan een defect, nooit zomaar

met papier mache kun je alles maken!!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02-2025
Als mensen niet meer doodgaan aan 'normale' ziektes, dan moet er toch iets voor in de plaats komen. Kanker is wat dat betreft een van de winnaars.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Verwijderd

Een genetische defect..inderdaad.

Mijn Oma is door kanker zelf overleden...wat voor soort weet ik niet precies...maar hoe het gekomen is wel.

Bij een val van een hoge stoep in het Zuiden van spanje in een plaatsje genaamd Cartagena.

Ze liep een Wond en een gekneusde heup op. De gekneusde heup geneeste redelijk vlot voor een persoon van toen der tijd 68 jaar.

Maar de Wond...Iets heeft een kettingreactie gebracht in haar cellenstructuur bij het herstellen van de Wond.

Artsen zeggen dat Kanker in elke DNA structuur zit van de mens elke Cel vorming...Het probleem is dat Kanker zelf een slapende Bom is...Dat op moment van aanzetten geen terugweg is, en zo een kettingreactie loslaat en de cellenstructuur veranderen. Ze noemen het ook wel het Ommekeer, De negatieve manier van de Cel "Werking"

Gamma straling...Heeft vaak alleen effect als kanker snel bekend wordt gemaakt bij diegene die het heeft. Maar hoe herken je snel Kanker aan iemand die het misschien net een maand heeft.
Je hebt veel verschillende soorten kankertumoren maar vaak is het voor de mens al te laat en sommige hebben het geluk, misschien dat ze het merken aan hun eigen of door andere...Mijn oma had geen enkele blik van vertoning aan lichamelijke aandoening..Ze werdt gewoon Plots ernstig ziek! En koste haar het leven binnen 2 weken.

Vieze omgevingen,uitlaat gassen, Infecties door andere bacterieele verschijnselen etc... etc...

Het heeft onze manier van doen en zijn compleet verandert sinds het begin van het ontdekken van Vuur...(Volgens wetenschappelijke manier bekijk ik het)

Evolutie = Vooruitgang..Zoals de meeste zeggen...Ik zeg, Evolutie = Wordt onze ondergang!

Het heeft de mens ziektes en kwalen van verre landen dichtbij gehaald, Menig door toen der tijd, de neger slaven die van verre landen verschillende ziektes over bracht, tot met de Wind die sommige virussen meeneemt over land.

Virussen en bacterieen bestaan al sinds de dag dat de Aarde kon ademen...Wij zullen nooit de baas zijn over deze vreemde zogenaamde "Organismen" Zij zullen zich net als wij evolueren en zich immuum maken voor wij noemen "Het anti-Virus"
Penicilline, Antibiotica, Paracetamols, Carbonaat Calciumsalaat, Titanus prikken, Griep prikken...Meeste Bacterieen en virussen hebben zich hier immuum voor gemaakt door de jaren heen en hebben zich veranderd in een sterkere vorm die op een andere manier de mens of dier kan doden...Want net als wij zijn deze organismen, Deze bacterieen en virussen ook maar op 1 ding gedoelt....

wij noemen dit...OVERLEVEN!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2004 03:05 ]

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 03:01:
[...]

Evolutie = Vooruitgang..Zoals de meeste zeggen...Ik zeg, Evolutie = Wordt onze ondergang!

[...]
ik knip dit er even uit omdat ik dit een interessant punt is.
De mens, evolueert die überhaupt nog wel? is het niet meer Devoluëren? Om het maar heel bot te zeggen, de mensheid heeft er tegenwoordig een handje van om zelfs de allerzwakste genen in leven te houden en in staat te stellen tot voortplanting. Hierdoor word de natuurlijke selectie zo goed als uitgeschakeld. Er zijn op dit moment mensen die imuun zijn voor kanker of HIV. dat is aangetoond. Maar blijven deze genen wel bestaan als wij zo'n zwakke genenpoel opgebouwd hebben door ook de zwakkere genen onderhouden?

Ik vind het zeker niet verkeerd dat mensen elkaar in leven willen houden. Enige nadeel is, dat onze overlevingsdrang uiteindelijk onze kop zal gaan kosten. Er zal ooit een keer een wereldwijde plaag uitbreken waar niemand imuun tegen is doordat eventuele genen die er wel tegen zouden kunnen uitgestorven, danwel ernstig verzwakt zijn door de zwakke genenpoel.

Ik weet trouwens neit zeker of kanker de meest dodelijke ziekte is aangezien er, mits tijdig ontdekt, nog wel wat tegen te doen is. Volgens mij is HIV toch een van de dodelijkste ziektes, ookal zit dat niet in genen.

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Fludizz schreef op 19 september 2004 @ 04:16:
[...]

De mens, evolueert die überhaupt nog wel?
Toevallig hierover vandaag nog een publicatie:
"... Tibetan women with a high likelihood of possessing one to two alleles for high oxygen saturation had more surviving children. These findings suggest that high-altitude hypoxia is acting as an agent of natural selection on the locus for oxygen saturation of hemoglobin by the mechanism of higher infant survival of Tibetan women with high oxygen saturation genotypes.
(bron)
... is het niet meer Devoluëren? Om het maar heel bot te zeggen, de mensheid heeft er tegenwoordig een handje van om zelfs de allerzwakste genen in leven te houden en in staat te stellen tot voortplanting. Hierdoor word de natuurlijke selectie zo goed als uitgeschakeld.
Dit is het gevolg van de moderne gemeenschap, er is binnen aanzienbare tijd geen ontkomen aan. Je kan zelfs zover gaan door te stellen dat evolutie niet meer op genetisch nivo afspeelt, maar op het nivo van beschikbare informatie. Daar is immers ook een evolutionaire trend aanwezig.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

Is deze ziekte van de eeuw
Kanker is even oud als leven. Er zijn skeletten van dino's van gevonden met botkanker, dus om nu te zeggen dat het van deze eeuw is...

Verwijderd

Fludizz schreef op 19 september 2004 @ 04:16:
[...]

De mens, evolueert die überhaupt nog wel? is het niet meer Devoluëren? Om het maar heel bot te zeggen, de mensheid heeft er tegenwoordig een handje van om zelfs de allerzwakste genen in leven te houden en in staat te stellen tot voortplanting. Hierdoor word de natuurlijke selectie zo goed als uitgeschakeld. Er zijn op dit moment mensen die imuun zijn voor kanker of HIV. dat is aangetoond. Maar blijven deze genen wel bestaan als wij zo'n zwakke genenpoel opgebouwd hebben door ook de zwakkere genen onderhouden?

Ik vind het zeker niet verkeerd dat mensen elkaar in leven willen houden. Enige nadeel is, dat onze overlevingsdrang uiteindelijk onze kop zal gaan kosten. Er zal ooit een keer een wereldwijde plaag uitbreken waar niemand imuun tegen is doordat eventuele genen die er wel tegen zouden kunnen uitgestorven, danwel ernstig verzwakt zijn door de zwakke genenpoel.

Ik weet trouwens neit zeker of kanker de meest dodelijke ziekte is aangezien er, mits tijdig ontdekt, nog wel wat tegen te doen is. Volgens mij is HIV toch een van de dodelijkste ziektes, ookal zit dat niet in genen.
Ik denk dat geheime diensten zoals je ook wel in Films ziet.

Massa viruswapen al heeft uitgevonden die velen malen sterker is als de virussen die wij nu kennen.
Ik geloof daar wel in..ik denk dat de mens niet gestopt is met alleen atoombommen.
Dit allemaal om een tegenaanval te doen als er massa vernietiging wapens wordt ingezet in een oorlog....ik moet gewoon diit zeggen sorry maar...
IK HAAT MENSEN ZOALS ZE ZIJN!!! welke gestoorde land heerser (noem ik even zo :9 ) zal zulke wapens inzetten ik bedoel deze mensen behoren gewoon in een inrichting te zitten.
Zoals de president van Amerika die toen de Atoombom in hiroshima (of hoe je het ook schrijft) heeft laten droppen...Door de straling heveel niet pas geborenen met een genetische afwijking heeft opgelopen?

ZIEKELIJK gewoon weg ZIEKELIJK is de mens bah :r

De mens evolueert inderdaad...Wij zien het zelf niet met het oog omdat wij naast hun leven en de evolutie gaat gepaard met honderden zo niet met duizenden jaren. Onze zintuigen worden beter naarmate we ouder worden...De mens wordt ouder vanwege het eten, we wassen en nemen anti-virus/bacterie pillen in als we griep of koorts of andere virus/bacterie hebben die wij tegenwoordig met medicijn kunnen uitschakelen....EN check je zegt het zelf sommige mensen zijn immuum voor HIV of Kanker...De mens evolueert ook.

De Mens is Hebzucht in het leven...We vermoorden elkaar zowat om een eurotje.
En land heersers vermoorden elkaar omwille van woorden wisseling. Terroristen gijzelen de onschuldigen omdat land heersers niet willen luisteren.

Ze moeten gewoon 1vs1 spelen en niet een heel volk erbij nemen. :9

Massa vernietigingswapens worden sinds na de tweede oorlog vaak nog wel InActief gehouden voor het geval dat....Snap je me en viruswapens zou ik niet uitstellen als het mag gebeuren.

Ik denk dat uiteindelijk de mens zichzelf uitroeit...niet door God of een meteor of iets anders...Nee door oorlog en dan met massa wapens.

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

De mens evolueert inderdaad...
Daar zijn we het allen wel over eens. Feit is dat de sterkere mutaties meer kans hebben tot overleven, en uiteindelijk zullen de zwakkere mutaties het onderspit delven. Al zullen die zogenaamde sterkere mutaties weer worden overwonnen door nog sterkere mutaties. 'nog sterkere' is eigenlijk een verkeerde stelling. Ik zou het 'beter aangepaste' moeten noemen. Een mooi voorbeeldje is het voorbeeld van de Sabeltandtijger:

De sabeltandtijger was de heerser van het woud tijdens het Pleistoceen. Hij was een logge maar zeer sterke "killer". Slaagde erin om de voorloper van de buffel - die wel 2 tot 3 maal zo zwaar was - neer te halen. Hij kon zelfs van zware botfracturen herstellen.
Door de opwarming van de aarde echter begonnen die wouden te verdwijnen. Ook de buffels gingen zich groeperen op de savannes. De sabeltandtijger die geen loper was (maar eerder een soort van puma) slaagde er niet meer in om zijn prooi te belagen, en hij werd aaseter. Uiteindelijk stierf de hele soort uit, door de evolutie van de aarde.
En dat noemen ze: 'Natuurlijke Selectie'

De moderne mens is nu sinds een duizende jaren heer en meester van de aarde. Maar hetzelfde kan gezegd worden van de dinosauriërs, maar ook zij stierven uit.

Om een concreter voorbeeld te geven, verbandhoudend met de vorige post: Sommige mensen zijn inderdaad immuun tegen HIV, dit komt door een dubbelstrengig gen nl. het Delta-gen. Het is dit gen dat initieel immuniteit tegen de pest verworf. De pest was een zeer dodelijke ziekte, maar toch hebben mensen het overleefd. Mensen die niet in contact zijn geweest met de pest bijvoorbeeld.
Er was echter een bepaald dorpje in Engeland (naam doet er nu niet toe) dat helemaal geïsoleerd werd omdat de pest er heerste. Jarenlang heeft men het geïsoleerd en toch zijn er mensen die het overleefd hebben. Er waren mensen die de pest hebben gehad, maar het overleefden, zij bezaten over een enkelstrengig Delta-gen - gekregen door 1 van hun ouders. Zij geneesden dus van de pest. Er waren ook mensen die helemaal immuun waren tegen de pest en dus niet besmet werden. Dit waren de mensen met een dubbelstrengig Delta-gen. Het zijn deze mensen - die het Delta-gen bezaten die de pest overleefden in dat dorpje - en op andere plaatsen. Zij zorgden er dus voor dat hun afwijking de sterkere mutatie was.
De pest is zeer sterk te vergelijken met het HIV-virus. Mensen met een enkelstrengig Delta-gen zullen op veel latere leeftijd de ziekte pas krijgen. Mensen met een dubbelstrengig gen zullen de ziekte nooit krijgen. Ze zijn wel allen drager van het HIV-virus.
Onze zintuigen worden beter naarmate we ouder worden
De meeste mensen die ik ken horen en zien slechter naarmate ze ouder worden...
mens wordt ouder vanwege het eten
Vreemd, voor zo ver ik weet is het omwille van de verbeterde en doorgedreven geneeskunde en het feit dat mensen er nu niet meer alleen voor staan. De geneeskunde is in Europa voor iedereen dankzij het sociale vangnet.
nemen anti-virus/bacterie pillen in als we griep of koorts of andere virus/bacterie hebben die wij tegenwoordig met medicijn kunnen uitschakelen
Griep wordt veroorzaakt door een virus en tegen een virus kunnen we ons enkel laten in-enten. Er is geen sprake van medicatie tegen virussen.

Performance is a residue of good design.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-12-2025

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 03:01:
Evolutie = Vooruitgang..Zoals de meeste zeggen.
Evolutie = Aanpassing. Niet perse vooruitgang. Maakt niks uit wat de meesten zeggen, ze hebben dan gewoon geen gelijk :).
..Ik zeg, Evolutie = Wordt onze ondergang!
Die uitspraak slaat dan al helemaal nergens op. Evolutie is het verschijnsel dat een levensvorm zich aanpast aan de omgeving. Wat wij doen is de omgeving aanpassen aan onszelf, en andere levensvormen versneld aanpassen aan onze wensen (en dan hoef je nog niet eens zo ver te gaan als genetische manipulatie; gewone fokprogramma's en teeltprogramma's zijn dan al genoeg). Dus, wel even opletten hoe je het opschrijft :).
Het heeft de mens ziektes en kwalen van verre landen dichtbij gehaald
Eh... hele Indianenstammen zijn uitgeroeid omdat -wij- ziektes en kwalen die kant uitbrachten.
Menig door toen der tijd, de neger slaven die van verre landen verschillende ziektes over bracht, tot met de wind die sommige virussen meeneemt over land.
Die ziektes kwamen vooral door de abominabele voeding en hygiëne op de slavenschepen (en schepen in het algemeen. Vers fruit en genoeg groenten is ook iets van de laatste tijd). Maar als je de helft van de lading nog 'heel' aan land bracht had je nog steeds genoeg winst.
Virussen en bacterieen bestaan al sinds de dag dat de Aarde kon ademen...Wij zullen nooit de baas zijn over deze vreemde zogenaamde "Organismen" Zij zullen zich net als wij evolueren en zich immuun maken voor wij noemen "Het anti-Virus"
Penicilline, Antibiotica, Paracetamols, Carbonaat Calciumsalaat, Tetanus prikken, Griep prikken...Meeste Bacterieen en virussen hebben zich hier immuun voor gemaakt door de jaren heen en hebben zich veranderd in een sterkere vorm die op een andere manier de mens of dier kan doden...Want net als wij zijn deze organismen, Deze bacterieen en virussen ook maar op 1 ding gedoelt...
wij noemen dit...OVERLEVEN!
Nogal wiedes. Maar wij kunnen welzeker de baas erover worden met nanotech; miniscule robots die in onze bloedstroom meereizen. Wordt wel een toekomstverhaal, maar okee.

offtopic:
Waarom Spel Jij Sommige Dingen Met Hoofdletters Als Dat Niet Hoeft? :P

teveel zooi, te weinig tijd

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Ik denk dat je het ook niet moet overdrijven. Dan kan je op een gegeven moment helemaal niets meer doen. Dat je niet rookt is heel goed, en zo heb je nog een paar duidelijke dingen die je beter niet kan doen. Maar geen rood vlees of witbrood eten, of soms is een glas sterke drank..."wees niet zo bang voor de dood, dat je vergeet te leven".
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 10:45:
Zoals de president van Amerika die toen de Atoombom in hiroshima (of hoe je het ook schrijft) heeft laten droppen...Door de straling heveel niet pas geborenen met een genetische afwijking heeft opgelopen?
offtopic:
Om te voorkomen dat er nog eens een aantal miljoen 17 jarige "farm boys from iowa" levend verbranden in drijvende olie in een of andere aziatische zee...

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 10:45:
[...]
Ik denk dat geheime diensten - zoals je ook wel in films ziet - een massa-viruswapen al hebben uitgevonden dat vele malen sterker is dan de virussen die wij nu kennen.
Ik denk het niet. Ten eerste is het ontwikkelen van dat soort virussen lastig, en ten tweede hebben ze de vervelende eigenschap dat ze zich ook tegen de ontwikkelaar keren.

De russen hebben overigens wel Ebola varianten lopen kweken, maar dat is gewoon een iets sterkere variant dan de Ebola die we nu kennen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Dat acht ik hoogst onwaarschijnlijk. Misschien is het goed om eens een uitleg te geven van hoe het immuunsysteem precies werkt.

Het afweersysteem is onder te verdelen in twee onderdelen: Het "innate" immuunsysteem en het "adaptive" immuunsysteem. Het innate immuunsysteem is niet erg specifiek en is constant actief in je lichaam. Het valt infecterende organismen aan op een aantal essentiele moleculen, en is daardoor in staat om binnen een uur na een infectie te beginnen met het vernietigen van de indringers. Dit deel van het immuunsysteem werkt vooral goed bij beginnende infecties: Gemiddeld wordt een mens zeven maal per dag geinfecteerd door een verkoudheidsvirus, maar doordat het innate immuunsysteem deze infecties meestal vroegtijdig weet te stoppen, zijn wij niet constant verkouden. Wanneer we dit wel worden, is het innate immuunsysteem datgene wat voorkomt dat we binnen 48 uur dood zijn: Doordat het het grootste deel van de virussen doodt, verloopt de infectie veel minder snel dan die zou doen als het virus zijn gang kon gaan.

Het innate immuunsysteem is echter niet altijd in staat om infecties helemaal uit te roeien. Soms is een virus of een bacterie in staat om ondanks de afweer langzaam te groeien en verliest het innate immuunsysteem de strijd. Gelukkig hebben we echter nog een tweede systeem, namelijk het adaptive immuunsysteem. Dit is in staat heel specifiek delen van eiwitten die kenmerkend zijn voor lichaamsvreemde eiwitten te herkennen en daar een zichzelf versterkende reactie tegen in te zetten. Deze reactie is veel sterker dan die van het innate immuunsysteem. Het proces van herkennen van de lichaamsvreemde eiwitten en daar vervolgens een immuunreactie tegen opzetten, kost echter een aantal dagen.

Voor deze herkenning zijn twee systemen van belang: Het vreemde eiwit moet aan de cellen van de adaptive immuunrespons aangeboden worden via een complex van eiwitten dat MHC2 genoemd wordt. Vervolgens moet het herkend worden door een antigen receptor. Dit zijn dus de twee punten waarop het mis kan gaan: Als een nieuwe plaag de gehele mensheid uit moet roeien, moet deze of in geen enkele MHC2 passen, en/of in geen enkele antigenreceptor.

Wat betreft de MHC2 receptor, daarvan heeft elke mens zes genen, verdeeld in twee groepen van drie. Een willekeurig lid van de eerste groep bindt aan een willekeurig lid van de tweede groep, waardoor er een MHC2 complex ontstaat (voor de immunologen onder ons: Dit is inderdaad een versimpeling :P ). Bovendien heeft ieder mens de genen van zowel zijn vader als zijn moeder, waardoor er van elk lid van die 6 genen twee varianten voorkomen. Er zijn dus op een menselijke cel ongeveer 20 verschillende MHC-complexen. Dat lijkt niet veel, maar omdat ieder MHC-complex heel veel verschillende eiwitten kan binden, is het niet waarschijnlijk dat geen enkel eiwit "past".

Soms zal dit natuurlijk wel voorkomen. Een individu dat daardoor niet in staat is een afweerrespons te genereren, sterft. Gelukkig zijn MHC2 genen heel polymorf: Er komen in de menselijke populatie zeer veel verschillende allelen (varianten) van voor. Hierdoor is de kans dat geen enkel mens in staat is een bepaald eiwit op een MHC2 complex te binden, erg klein. Wel kan het dus voorkomen dat het juiste MHC2 complex bij bijvoorbeeld slechts 1% van de bevolking voorkomt, en dat de overige 99% dus sterft. Echter, omdat deze 1% zich vervolgens voortplant, zal na de epidemie een veel groter deel van de bevolking een immuunrespons kunnen vormen tegen hetzelfde virus, en zal een volgende epidemie dus minder erg zijn.

(Overigens blijkt uit onderzoek dat binnen relaties de diversiteit in de MHC2 genen van de man en de vrouw groter is dan op basis van statistiek verwacht mag worden. Een mogelijke verklaring voor deze correlatie is dat mensen diegenen aantrekkelijk vinden die zo verschillend mogelijke MHC2 genen hebben - Wat uit evolutionair oogpunt gunstig is voor de overlevingskansen van het nageslacht. Ook uit een onderzoek naar lichaamsgeuren blijkt dat mensen de geur van iemand die andere MHC2 genen heeft, aantrekkelijker vinden dan de geur van mensen met dezelfde MHC2 genen.)

De huidige globalisering versterkt MHC2-diversiteit. Doordat mensen uit verschillende werelddelen kinderen krijgen, worden nieuwe MHC2-varianten in een populatie gebracht. En hoe meer diversiteit er is, hoe groter de kans dat enkele mensen een epidemie zullen overleven.

Wat betreft de antigen receptoren: Hiervan is er een vrijwel eindeloos aantal. Ieder mens heeft ongeveer duizend miljard verschillende. Dit aantal ontstaat door recombinatie van DNA op een beperkt aantal genen. Ik zie niet hoe een verminderde selectiedruk er een bijdrage aan levert dat dit aantal zou veranderen.

Wat betreft het verzwakken van het immuunsysteem is het dus moeilijk voor te stellen hoe een veronderstelde verminderde selectie het immuunsysteem zou ondergraven. In ieder geval op dit moment sterft iemand die deficient is in het innate of in het adaptive immuunsysteem, ver voor zijn puberteit. Er vindt op dit moment nog wel degelijk selectie plaats, wij worden immers iedere dag opnieuw geconfronteerd met infecties die ons binnen uren of dagen zouden doden als er in het immuunsysteem een fout zou zitten. Ik denk dus ook niet dat de westerse mens door evolutie zijn afweersysteem (deels) verliest. Door de huidige levensstijl van de westerse mens wordt de diversiteit binnen de populatie juist versterkt. De kans dat de hele mensheid uitgeroeid wordt door een plaag is vrijwel nonexistent: Er is altijd wel iemand die er een goede immuunrespons tegen op kan zetten. Echter, dat betekent niet dat gemakkelijk 90% of meer van de wereldbevolking uitgeroeid kan worden door een virus.
99,99% van alle patienten met een tumor geneest uit zichzelf. In het lichaam vormen zich voortdurend tumoren, maar het afweersysteem is erop toegerust om een afweerreactie tegen deze tumoren te genereren: In deze tumoren worden immers lichaamsvreemde, gemuteerde, eiwitten gemaakt, die door het adaptive immuunsysteem herkend kunnen worden. Cellen met deze eiwitten worden vervolgens gedood. Maar een zeer klein deel van alle tumoren is in staat te ontsnappen aan het immuunsysteem. Zo bezien kan kanker als een veelvoorkomende maar niet erg gevaarlijke ziekte beschouwd worden. Echter, over het algemeen spreken we pas van kanker wanneer een tumor aan het afweersysteem ontsnapt is en niet meer onder controle gehouden kan worden. De kans dat een ingrijp dan nog lukt, varieert sterk, naar gelang van het soort kanker, hoe groot deze is, en waar deze zich bevindt.

HIV is strikt genomen helemaal niet dodelijk: Het HIV-virus kan slechts een zeer beperkte groep cellen aanvallen en brengt verder weinig schade toe. Echter, helaas zijn deze cellen onderdeel van de adaptive immuunrespons. Hierdoor worden tumoren niet meer opgeruimd, kunnen verkoudheidsvirussen hun gang gaan, en is dus elke infectie potentieel dodelijk. Toch geldt ook voor HIV dat dit virus tijdens de meeste infecties door het immuunsysteem onder controle gehouden wordt. Maar als het eenmaal aan deze controle ontsnapt, is het zeer moeilijk in de hand te houden.

Verwijderd

@Captain proton: bedankt voor de heldere uitleg!

(OT:

gezien jouw uitleg zal er van de attributen: langharig, werkschuw en tuig tenminste één niet op jou van toepassing zijn denk ik... :)

Breek me trouwens nog steeds het hoofd over dat stukje Plinius in je signature... :X )

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03
de meeste mensen gaan nog dood hart en vaat ziekten.
zie: Afbeeldingslocatie: http://www.rivm.nl/vtv/data/kompas/gezondheidstoestand/sterfte/sterfteoorzaak/sterfteoorzaak_trend_ICDhoogdgroepen2002.gif

je ziet ook dat de nieuwvormingen (kankers) lichtjes afnemen. de hart en vaatziekten gaan sneller naar beneden. ergens in de toekomst zullen kankers op nr 1 staan maar daar zijn we nog niet.

verder is het natuurlijk een kwestie van behandelbaarheid van de kwaal gecombineerd met toegenomen leeftijd.
infectie ziekten hebben we voorlopig redelijk onder de controle, traumata kunnen we ook goed behandelen. zo schuift de schaal door naar minder behandelbare doodsoorzaken zoals hart en vaat ziekten en de kankers.
deze komen ook meer voor omdat door de toegenomen leeftijd het mogelijk wordt dat deze ziektes zich openbaren.

ergens houd je leven op.
vrijwel alle mannen >70 zullen doodgaan met prostaatkanker. het aantal mannen dat doodgaat AAN prostaatkanker is een heel stuk kleiner.

het immuunsysteem is een erg complex geheel van verschillende cellijnen en aanwezige macromoleculen. Captain Proton belicht slechts het puntje van de ijsberg, vergeet dat niet!
Nick The Heazk schreef op 19 september 2004 @ 11:25:
[...]
Griep wordt veroorzaakt door een virus en tegen een virus kunnen we ons enkel laten in-enten. Er is geen sprake van medicatie tegen virussen.
er zijn wel degelijk medicijnen tegen virale infecties, die dus echt de replicatie/bouw van virussen remmen.

een topic als deze vind ik altijd erg interessant, echter er wordt veel "hype-erig" gepraat en er worden statements gemaakt waarvan ik me (serieus) afvraag hoe mensen erop komen. en dan verliest het al gauw mn interessen helaas...

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Griep is een retro-virus. Deze dingen muteren om het leven omdat hun "DNA" enkelstrings uitgevoerd is. Da's niet gezond voor griep zelf: de meeste schrijffouten leveren een dood virus. Echter de overlevers kunnen door, ze zijn nieuw en onherkend.

Kanker is anders. Da's een schrijffoutje maar met eigen DNA kenmerk. Dit kan niet worden opgemerkt door het immuunsysteem. Nog steeds leveren de meeste schrijffouten een dode cel, maar een enkeling groeit wel: mogelijk kanker.
Ons eigen DNA heeft CRC-bescherming en een mutatie is zeldzamer dan dat van retro-virussen. Echter de gestage drup holt de steen. Totaan de prehistorie was de gemiddelde leeftijd van "mensen" 35 jaar. Het CRC-systeem was hierop afgesteld: er werdt niet meer moeite in gestoken dan een tolerantie voor kanker tot 35 jaar. Nu worden mensen ouder dan 35 jaar, maar CRC van ons DNA staat nog steeds op prehistorisch niveau.

Er gaan nu meer mensen dood aan kanker dan 20.000 jaar geleden, hoewel het toen ook voorkwam.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03
nope, de griep is wel een RNA- maar géén Retro-virus. het is een orthomyxovirus ;)
waarschijnlijk vergis je je met HIV wat wel een retro-virus is en waar:
Deze dingen muteren om het leven omdat hun "DNA" enkelstrings uitgevoerd is. Da's niet gezond voor griep zelf: de meeste schrijffouten leveren een dood virus. Echter de overlevers kunnen door, ze zijn nieuw en onherkend.
erg goed op van toepassing is :)

maar na HIV is ook de griep aardig snel met muteren. hij kent het in 2 vormen:
antigenic drift
en
antigenic shift.

het eerste zorgt voor kleine veranderingen en de jaarlijkse "lichte" griep,
het laatste zorgt voor grote veranderingen en de potentieel pandemische griep met miljoenen slachtoffers :)
Nu worden mensen ouder dan 35 jaar, maar CRC van ons DNA staat nog steeds op prehistorisch niveau.
Er gaan nu meer mensen dood aan kanker dan 20.000 jaar geleden, hoewel het toen ook voorkwam.
inderdaad.
als we niet zo oud werden gingen er heel wat minder mensen dood aan kanker. dus om het daarom nu een massavernietigingsziekte te noemen? :?

het is de vraag wat het leven beperkt als we alle ziekten bestreden hebben en netjes allen organen vervangen/ondersteunen.
zullen we dan gewoon dood gaan aan totale uitputting? of toch eeuwig leven?
(ook telomerase krijgen we wel onder controle ;) )

beide uitkomsten niet echt iets om naar uit te kijken imo... :/

[ Voor 37% gewijzigd door Puppetmaster op 20-09-2004 19:02 ]

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Verwijderd

Als je kijkt waar ziektes vandaan komen, zijn we voorlopig nog wel even zoet.
Je kan ziektes krijgen door je bloot te stellen aan dieren.
Dieren kunnen net zo goed op die manier nieuwe ziektes ontwikkelen.

Het is nog niet zolang dat de mens zich zo massaal over de hele wereld verspreid. Krap 2 eeuwen, waarvan krap een half tot één eeuw massaal.
Niet alleen wij, moeten op deze manier aan elk dier op elke manier (denk ook aan sexueel) bloot gesteld worden om elke mogelijke ziekte op te kunnen lopen.
Ook dieren zelfs kunnen door nieuwe contacten nieuwe ziekten ontwikkelen en het vervolgens weer opnieuw aan ons doorgeven.

Dan hebben we externe factoren. Vervuiling, zooi door het voedsel, chemische dingen (ook roken) en natuurlijk niet te vergeten, gaten in de ozonlaag (de zon is ook nog eens levensgevaarlijk).

Weer nieuwe ziektes, ook voor dieren, die passen dat weer als nieuwe ziektes door aan andere dieren of aan ons, enzovoorts.

Dan zijn er nog eens dieren (kan ook microorganismes zijn) wat opzettelijk stof maakt om ons ziek te maken. Denk maar eens aan een slangenbeet. Ook gif van slangen bijvoorbeeld, veranderd door de loop der jaren van structuur.

Tot slot de diagnose. Vroeger had je griep en rare mensen en nu heb je zo'n zesmiljard verschillende diagnoses.

Voorlopig heb je dus nog wel wat ziektes. Het leven kan in zekere zin nou eenmaal vrij mechanisch in elkaar zitten en de complexiteit van evolutie en de vele vele levenssoorten maakt het daar nu eenmaal niet beter op. Vervolgens zijn externe invloeden misschien nog wel het gevaarlijkst.

O, de bioindustrie vergeten. Dat versnelt sommige dingen.

Dus om antwoord op je vragen te geven...
Door lux - Saturday 18 September 2004 15:09
Is deze ziekte van de eeuw het gevolg van een verminderde kwaliteit van het leven van de gemiddelde mens?
Meer externe factoren, waaronder ozonlaaggat, dus ja.
Bestaat deze ziekte omdat we met teveel mensen rondlopen op deze aardbol? (gaat de vergelijking met mixomatose bij konijnen in dit geval op?) Of is het gewoon een ongelukkig toeval ?
Meer onderling contact, zowel tussen mens en dier, dus ja
Waarom is er kanker? Dat is de vraag. Iedereen is vrij om een zijn volwassen visie mee te delen aan de andere GoT members. Gefundeerde, wetenschappelijke verklaringen zijn ook heel gewenst.
Zie de rest hierboven.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11-2025
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 02:40:
Griep is een retro-virus. Deze dingen muteren om het leven omdat hun "DNA" enkelstrings uitgevoerd is. Da's niet gezond voor griep zelf: de meeste schrijffouten leveren een dood virus. Echter de overlevers kunnen door, ze zijn nieuw en onherkend.

Kanker is anders. Da's een schrijffoutje maar met eigen DNA kenmerk. Dit kan niet worden opgemerkt door het immuunsysteem. Nog steeds leveren de meeste schrijffouten een dode cel, maar een enkeling groeit wel: mogelijk kanker.
Ons eigen DNA heeft CRC-bescherming en een mutatie is zeldzamer dan dat van retro-virussen. Echter de gestage drup holt de steen. Totaan de prehistorie was de gemiddelde leeftijd van "mensen" 35 jaar. Het CRC-systeem was hierop afgesteld: er werdt niet meer moeite in gestoken dan een tolerantie voor kanker tot 35 jaar. Nu worden mensen ouder dan 35 jaar, maar CRC van ons DNA staat nog steeds op prehistorisch niveau.

De echte leeftijd van mensen hangt toch af van de lengte van de telomeren? Als die 'op'zijn delen cellen zich niet of nauwelijks nog. Ik kan me niet voorstellen dat onze telomeren zo significant langer zijn geworden in 20k jaar. Blijkbaar gingen we toen eerder dood omdat het leven nogal bar en boos was dan door ouderdom.

Ook nu nog zijn er stammen waar mensen leven alsof ze nog in de steentijd zitten en ook daar worden mensen geregeld toch nog best wel oud.
Verwijderd schreef op 20 september 2004 @ 21:22:
Als je kijkt waar ziektes vandaan komen, zijn we voorlopig nog wel even zoet.
Het is nog niet zolang dat de mens zich zo massaal over de hele wereld verspreid. Krap 2 eeuwen, waarvan krap een half tot één eeuw massaal.
Niet alleen wij, moeten op deze manier aan elk dier op elke manier (denk ook aan sexueel) bloot gesteld worden om elke mogelijke ziekte op te kunnen lopen.
Ook dieren zelfs kunnen door nieuwe contacten nieuwe ziekten ontwikkelen en het vervolgens weer opnieuw aan ons doorgeven.
euhm, de mens was 5k jaar geleden op dezelfde plekken vertegenwoordigd als nu alleen in andere concentraties. De enige plek die nog steeds verstoken is van mensen is de zuidpool, er wonen hoogstens een paar honderd mensen op dit continent, dat toch groter is als europa.

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

een topic als deze vind ik altijd erg interessant, echter er wordt veel "hype-erig" gepraat en er worden statements gemaakt waarvan ik me (serieus) afvraag hoe mensen erop komen. en dan verliest het al gauw mn interessen helaas...
vrees dat je dat in mijn geval op de school kan steken. Ons hebben ze nooit iets geleerd over het feit dat er medicatie tegen (bepaalde) virale infecties bestaat (Ik heb natuurlijk niet voor een universitair diploma in deze materie geleerd - moet nog aan unif beginnen btw ;) ) Wel jammer natuurlijk want het is een interessante materie.
Helaas valt er weinig over te vinden op het internet, dus als je er meer over weet kan dit wel een interessante aanvulling voor dit topic zijn.

Performance is a residue of good design.

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op 20 september 2004 @ 21:40:

euhm, de mens was 5k jaar geleden op dezelfde plekken vertegenwoordigd als nu alleen in andere concentraties. De enige plek die nog steeds verstoken is van mensen is de zuidpool, er wonen hoogstens een paar honderd mensen op dit continent, dat toch groter is als europa.
Jawel, maar de uitwisseling tussen de mensen onderling is nu wat intensiever.
Dat is overigens wel een paar keer eerder gebeurd. Toen de spanjaarden in Zuid Amerika kwamen, kregen ook alle indianen allemaal nieuwe ziektes. Nu komen we dus in ieder geval overal ook bij elkaar.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:16
Kanker is niets anders dan cellen die niet meer stoppen met delen.
Dit kan op tal van manieren ontstaan, ik zal er een paar noemen:

-Constante verkeerde stimulatie van een cel/weefsel. Bijvoorbeeld door chemische stoffen. Hierdoor probeert de cel/weefsel om een oplossing te vinden. Een oplossing is bijvoorbeeld te gaan delen zodat je nieuwe cellen kunt blootstellen. Probleem is echter dat bij langdurige stimulatie onomkeerbare veranderingen in celfunctie teweeg kunnen worden gebracht en je op een bepaald moment een geïmmortaliseerde cel kunt krijgen die blijft dan delen, een tumor.

-Een genetisch defect door mutaties. Mutaties vinden continu plaats, de cel beshcikt over een scala van systemen om mutaties op te sporen en ongedaan te maken. Lukt dat niet, dan gaat die cel meestal dood door apoptose (zelfdoding zeg maar). Soms kan het echter gebeuren dat zo'n mutatie een situatie oplevert waaraan de cel niet dood gaat (bijvoorbeeld een verandering in het apoptose systeem zelf!) en blijft de cel dus in leven. Een andere mogelijkheid is een mutatie in het groei- en deelsysteem van de cel (jip en janneke taal maar eventjes om het wat laagdrempeliger tehouden) waardoor de cel ongeremd blijft groeien en delen. De kans op dit soort situaties is natuurlijk groter als je 'aanleg' hebt om kanker te krijgen wat eigenlijk niets anders inhoudt dan dat jouw genoom minder mutaties nodig heeft om in een gevaarlijke situatie terecht te komen. Een ander verhaal is het met mutagene stoffen of straling. Sommige stoffen zijn zo mutageen dat zelfs korte blootstelling of een kleine dosis tot veel mutaties kan leiden. Hierbij is de oorzaak dus mutaties door oorzaken van buitenaf in tegenstelling tot de 'gewone' mutaties die puur en alleen gevolg zijn van de niet perfecte DNA replicatie in de cel.

Over de hogere prevalentie van kanker:

-In eerste instantie worden we natuurlijk steeds ouder en dus heb je meer kans op gevaarlijke mutaties.
-Daarnaast is onze kennis veel verder dan vroeger en kunnen we kanker makkelijker en sneller diagnostiseren.
-En ook zal onze levenswijze ongetwijfeld voor een deel verantwoordelijk zijn voor kanker. De hoge blootstelling aan uitlaatgassen, bestrijdingsmiddelen en andere chemicaliën bijvoorbeeld.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 19:05:
[...]

99,99% van alle patienten met een tumor geneest uit zichzelf. In het lichaam vormen zich voortdurend tumoren, maar het afweersysteem is erop toegerust om een afweerreactie tegen deze tumoren te genereren: In deze tumoren worden immers lichaamsvreemde, gemuteerde, eiwitten gemaakt, die door het adaptive immuunsysteem herkend kunnen worden. Cellen met deze eiwitten worden vervolgens gedood. Maar een zeer klein deel van alle tumoren is in staat te ontsnappen aan het immuunsysteem. Zo bezien kan kanker als een veelvoorkomende maar niet erg gevaarlijke ziekte beschouwd worden. Echter, over het algemeen spreken we pas van kanker wanneer een tumor aan het afweersysteem ontsnapt is en niet meer onder controle gehouden kan worden. De kans dat een ingrijp dan nog lukt, varieert sterk, naar gelang van het soort kanker, hoe groot deze is, en waar deze zich bevindt.
Dit zou betekenen dat voor elke persoon bij wie echt een tumor wordt geconstateerd, er nog 10.000 anderen rondlopen die ook een tumor krijgen, maar uit zichzelf genezen en dus niet de diagnose 'kanker' krijgen.
Dat lijkt me zeer sterk, aangezien er in het jaar 2000 alleen al in Nederland 68.964
tumoren werden ontdekt. Dat zou betekenen dat er bijna 690 miljoen mensen in Nederland wonen 8)7
Of bedoel je dat tumoren in 99,99% van alle gevallen gewoon genezen, en dat dit er meerdere per persoon kunnen zijn? In dat geval zou het goed kunnen, tenslotte zijn moedervlekken ook tumoren, echter onschadelijke.

Volgens het KWF is erfelijkheid trouwens slechts in 5% van de gevallen doorslaggevend geweest voor het wel of niet ontwikkelen van kanker.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2004 21:35 ]

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:36

Metro2002

Memento mori

Er is onlangs bij mijn vader kanker geconstateerd met diverse uitzaaiingen :'(
echt blij wordt je niet van die slopende ziekte. lijkt ook wel alsof er steeds meer mensen aan lijden.

Verwijderd

Metro2002 schreef op 24 september 2004 @ 12:29:
Er is onlangs bij mijn vader kanker geconstateerd met diverse uitzaaiingen :'(
echt blij wordt je niet van die slopende ziekte. lijkt ook wel alsof er steeds meer mensen aan lijden.
Heel veel sterkte, het is een kl*teziekte...

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zoijar schreef op 19 september 2004 @ 12:03:
offtopic:
Om te voorkomen dat er nog eens een aantal miljoen 17 jarige "farm boys from iowa" levend verbranden in drijvende olie in een of andere aziatische zee...
offtopic:
Ik kon het niet laten om hier even op te reageren. Amerika had Japan eigenlijk al op de knieën gekregen maar het was het uitgelezen moment om het nieuwe wapen: de atoombom even te "proberen". En dat hebben ze dan ook gedaan, met succes (nu ja :/ )

Verwijderd

amour021 schreef op 24 september 2004 @ 23:56:
[...]

offtopic:
Ik kon het niet laten om hier even op te reageren. Amerika had Japan eigenlijk al op de knieën gekregen maar het was het uitgelezen moment om het nieuwe wapen: de atoombom even te "proberen". En dat hebben ze dan ook gedaan, met succes (nu ja :/ )
offtopic:
Ik kan het dan weer niet laten hier op te reageren.
Het is slechts ten dele waar, vóór de eerste atoombom was Japan absoluut nog niet op de knieen, daarna wel, de tweede is dan ook zeer omstreden.
Pagina: 1