Irritante fixed size web sites

Pagina: 1
Acties:

• Frank-L
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-12-2021
Het valt me op dat steeds meer web sites met een vaste breedte worden ontworpen. Zie bijvoorbeeld Tweakers.net, maar er zijn er heel veel. Ik heb snel even door mijn bookmarks heengekeken en meer dan de helft is geoptimaliseerd voor 1 specifieke breedte!

Het is toch erg irritant en ongebruikersvriendelijk als je de horizontale scroll-bar moet gebruiken om een pagina te lezen! En op andere sites zit je met een brede ongebruikte rand. Web-designers, gebruik HTML alsjeblieft zoals het bedoeld is zodat de site goed te gebruiken is bij een breed scala aan resoluties. Web design vergt heel andere design-technieken dan DTP!

Een soortgelijk probleem is een fixed font size. Een hoge resolutie instellen kan soms erg handig zijn, ware het niet dat veel sites zich niks aantrekken van de door de gebruiker gekozen font size (bijvoorbeeld in Internet Explorer View > Text Size > Larger). De letters blijven even groot.

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 15:12
- Fixed size websites zijn steeds voor 800*600, en anders doe je als webdeveloper wat fout. (de doelgroep daargelaten)
- HTML heeft niks te maken met het fixed size zijn, CSS regelt de lay-out.
- Hoge resolutiegebruikers werken met 2 browsers naast mekaar, of toch al zeker nooit maximized.

Wees blij dat er wat variatie in zit.

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

Om even in te haken om tweakers.net, die heeft een breedte van 600 px ofzo (weet het niet precies hoor) en wat is daar dan mis mee. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die daarbij een horizontale schuifbalk hebben. Want bijna iedereen draait nu toch minstens 800x600 of niet? Ik stoor me er echt niet aan.
Trouwens, stel je voor dat de pagina een variabele breedte had. Je opent de pagina op je PocketPC en zie daar: elk vakje in die table is al schermvullen. En dat is gewoon niet mooi. Als alles fixed is, dan blijft de layout bij iedereen hetzelfde, wat ik veel beter vindt. Maargoed, als andere mensen er anders over denken...

Mijn eigen site heb ik ook bewust een vaste breedte gegeven, puur omdat ie er dan overal hetzelfde uitziet en je geen rare weergaves enzo krijgt... Ik ging er wel vanuit dat niemand meer onder de 800x600 draaide (en ik denk dat dat ook voor 99% van de bevolking geldt).

owja nog iets: als je iets niet kan lezen, dan heeft windows altijd nog het vergrootglas he... ;) maar het is idd minder gebruikersvriendelijk om een fixed size website te maken. Maarja, hoeveel mensen draaien nog onder de 800x600 :? en gebruiken die resolutie om fatsoenlijk mee te computeren?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 14:16 ]

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09-2025

Ruudjah

2022

Je kan met een moderne browser ook gewoon zoomen. Opera bijvoorbeeld, zoomt met de knoppen 9 en 0 steeds plus of min 10%. De IE optie om je font in te stellen is gewoonweg bagger. Ook sites die het supporten geven een lelijk beeld.

Bovendien: er zijn tegenwoordig zo ontzettend veel reso's, dat je als developer eigenlijk niet meer op kan aanpassen. Ik bedoel, moet je dan een aparte sectie maken voor PDA's? En als je dat doet, moet je dat dan ook doen voor high-res PDA's? Breedbeeld laptops en LCD's geven in de breedte ruimte. Zou je dan een site moeten maken die de breedte volledig benut?

Ik denk dat als je een site maakt voor 800*600, je prima zit, met fixed width. Antieke pc's kunnen dat aan, de moderne hebben meestal toch een grotere reso om meer info weer te kunnen geven.

TweakBlog

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
@TS: en wat is nu je boodschap??

Een vaste breedte wordt gebruikt omdat:
- je dan je doelgroep maximaliseert
- paginas waar weinig tekst in voorkomt ook nog enigzins leesbaar zijn... (en niet tekst over de hele breedte hebben)

Fixed font-sizes zijn idd niet erg handig, maar, er zijn genoeg methoden om dat aan te passen...

Volgens mij ondersteund firefox het gebruik van eigen-style-sheets... dus als je bijv. tweaksers op een andere manier wilt zien dan bouw je toch gewoon je eigen stylesheet???

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
De reden dat veel websites een beperkte breedtte hebben is omdat anders de tekst te moeilijk te lezen is. Kijk maar eens in een willekeurig boek, over het algemeen zul je niet meer dan 60 tekens op 1 regel zien. Het blijkt dat je bij deze breedtte namelijk sneller het begin van de volgende regel vindt dan bij bredere pagina's.

Als GoT op mijn 21" de volle breedtte zou gebruiken zou het volgens mij ook niet echt prettig lezen.

• Tony diNovo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06-2025
faabman schreef op 18 september 2004 @ 14:17:
*knip*

Volgens mij ondersteund firefox het gebruik van eigen-style-sheets... dus als je bijv. tweaksers op een andere manier wilt zien dan bouw je toch gewoon je eigen stylesheet???
Zelfs IE ondersteunt het gebruik van eigen stylesheets.

"Internet Options" -> "Accessibility" -> "User style sheet"

Dus er zijn genoeg manieren (misschien zijn het dan wel workarounds) om het toch aan te passen.

http://specs.tweak.to/9537

• Blauw
  • Laatst online: 20-05 19:26

Blauw

De Schreeuw

Ik vind het juist heel erg irritant dat de websites die geen fixed size hebben juist weer sommige divjes heel lang maken. Waardoor je dus weer enorme lange regels krijgt, die moeilijk lezen.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
ja ik erger me ook juist aan sites die meerekken..
dan maximaliseer je die site, en krijg je regels text van 3 meter breed.. niet te lezen dus.

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Frank-L
Inderdaad, als zinnen te lang worden leest het niet fijn. Maar je kunt altijd nog je window resizen.

Ik gebruik zelf een laptop met een resolutie van 1024x768. Maar ik gebruik IE en vind de "Favorites" aan de linkerkant erg handig. Dat kost echter een stuk van mijn horizontale resolutie. Voor sommige sites moet ik de favorites pane uitzetten om te voorkomen dat ik een horizontale scrollbar krijg.

www.digitimes.com is een goed voorbeeld van een slechte layout. Welliswaar is het een dynamische layout, maar ze doen denk ik iets goed fout, want zelfs zonder favorites pane is de site te breed voor mijn scherm.

Verwijderd

Frank-L schreef op 18 september 2004 @ 14:34:
Inderdaad, als zinnen te lang worden leest het niet fijn. Maar je kunt altijd nog je window resizen.
En dat is natuurlijk wel gebruikersvriendelijk :?

En trouwens in IE kun je je favorietenbalk ook resizen, dus heb je zelf in de hand of je de balk 500px breed laat zijn of maar 100px en dan past vrijwel elke site in jou beelscherm...

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 14:40 ]

Verwijderd

een fixed font is heel moeilijk tegen te gaan (in IE), puur omdat als je ook maar iets van een fontgrootte definieert, IE niks meer kan. Dan zou je met dingen als "small" en "large" moeten gaan werken, wat bijzonder onvoorspelbare resultaten oplevert. In echt browsers is de fontgrootte wel te schalen.

Eventueel is met een scriptje ook wel het een en ander te regelen, als je echt gebruikersvriendelijk wilt zijn.

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-05 08:42

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

code:
1
ik vind het juist irritant als de designer er niet over nagedacht heeft en je met je hoge resolutie hele lange zinnen krijgt die helemaal niet lekker lezen

;)

maar even alle grappen terzijde,
Natuurlijk heeft de TS gelijk, maar is het niet een beetje water naar de zee dragen.
Ik geloof dat iedereen het er hier over eens is dat webdesig geen DTP is.
Ik denk dat wat betreft font size er nog wel wat gediscussieerd kan worden,
want die kan heel wel afhankelijk zijn van je plaatjes ed en dan worden site erg lelijk.

Trouwens een horizontale scrollbar lijkt me toch erg sterk, het is eerder dat er een
een enorme rand te zien is, maar ik heb nooit begrepen waarom mensen met
een resolutie boven de 1024x768 fullscreen gaan zitten browsen

[ Voor 64% gewijzigd door XangadiX op 18-09-2004 14:52 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 september 2004 @ 14:42:
een fixed font is heel moeilijk tegen te gaan (in IE), puur omdat als je ook maar iets van een fontgrootte definieert, IE niks meer kan. Dan zou je met dingen als "small" en "large" moeten gaan werken, wat bijzonder onvoorspelbare resultaten oplevert. In echt browsers is de fontgrootte wel te schalen.
Font-size in procenten of em opgeven gaat prima. Sowieso is dat eigenlijk beter dan in absolute grootten als px (beeldscherm) en pt (print/drukwerk). Maar dan is px nog wel aardig te verteren, pt moet verboden worden voor screen stylesheets.
Eventueel is met een scriptje ook wel het een en ander te regelen, als je echt gebruikersvriendelijk wilt zijn.
Als je echt gebruikersvriendelijk wilt zijn heb je de keuze uit procenten, em en larger/smaller etc.

Verwijderd

pt is vooral een probleem omdat het gebaseerd is op het aantal DPI en dat wil op de Mac nog wel is afwijken van de "standaard" 96. Met px heb je dat probleem niet.

• Anders
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-05 13:28
Frank-L schreef op 18 september 2004 @ 14:03:
Web-designers, gebruik HTML alsjeblieft zoals het bedoeld is zodat de site goed te gebruiken is bij een breed scala aan resoluties. Web design vergt heel andere design-technieken dan DTP!
Als we materialen en technieken zouden gebruiken zoals ze bedoeld zijn, dan hadden we nog in de oertijd geleefd.

Ik ben persoonlijk van mening dat accessibility niet ten koste hoeft te gaan van goede leesbaarheid (en dus geen ellenlange zinnen) en design. Puristen denken er zelf echtr anders over, met gruwelijkheden als de sites van Jakob Nielsen en Jukka Korpela tot gevolg. Daardoor klinken hun argumenten een beetje zinloos.

TS, kan je een aantal sites opnoemen die zowel marketing-technisch verantwoord zijn (want daar gaat het uiteindelijk om, of je nou hoog of laag springt) en aan jouw wensen voldoen? Ik ken ze niet, namelijk.
Een soortgelijk probleem is een fixed font size. Een hoge resolutie instellen kan soms erg handig zijn, ware het niet dat veel sites zich niks aantrekken van de door de gebruiker gekozen font size (bijvoorbeeld in Internet Explorer View > Text Size > Larger). De letters blijven even groot.
Dat Internet Explorer de letters niet wil vergroten ondanks dat jij dat als gebruiker wil, is een fout van Internet Explorer. Dan moet je maar een browser gebruiken zoals een browser bedoeld is, om je eigen woorden terug te koppen.

Om een paar andere woorden terug te spelen, als je een brede ongebruikte rand hebt, verander je toch gewoon je windowafmetingen?

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Frank-L
als je een brede ongebruikte rand hebt, verander je toch gewoon je windowafmetingen?
Ik vind het juist handig als ik zelf (en niet de web designer) kan bepalen hoe lang de regels worden.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 10:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Frank-L schreef op 19 september 2004 @ 11:44:
[...]

Ik vind het juist handig als ik zelf (en niet de web designer) kan bepalen hoe lang de regels worden.
Dat kan toch door de letters groter/kleiner te maken?

Daarnaast, fixed size websites bestaan niet, alleen fixed size browsers. Een website geeft alleen een suggestie over hoe hij er uit moet zien, de browser staat vrij om daar vanalles mee te doen wat hij maar wil. Kijk maar naar de auto-zoom en de small screen rendering features van Opera.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 23:10

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

faabman schreef op 18 september 2004 @ 14:17:
Right, zie jij je oma al lekker een eigen stylesheet in elkaar klussen :? Gebruiksvriendelijkheid gaat ervanuit dat _jij_ dat doet, en niet de gebruiker zelf :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Frank-L schreef op 19 september 2004 @ 11:44:
[...]Ik vind het juist handig als ik zelf (en niet de web designer) kan bepalen hoe lang de regels worden.
Dat is nu net niet de bedoeling. :) Het is de designer die bepaalt hoe iets op het beeldscherm komt.

De designer bepaalt aan de hand van o.a. de doelgroep of het nuttig / nodig is dat pagina geschikt moet zijn voor PDA's / Je Oma / Hoge resoluties etc.

Als je een architect een huis laat bouwen voor jou, vraag je toch ook niet of hij er extra brede deuren en trapliften inzet voor gehandicapten? (tenzij je gehandicapt bent natuurlijk)

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
Zoiets als dit :

http://www.majic.nl

:>

Ik vind fixed size juist erg charmant en professioneel - waarom meer ruimte innemen dan nodig is ? Ik weet dat 90% van mijn kijkers bijv. op 800-1280 zullen draaien op een 15-19" scherm en op die monitoren ziet mn site er tipsietopsie uit. Hij doet het zelfs nog op 640 480 voor als er echt een paar antiekelingen tussen zitten - en als t op een erg hoge resolutie is dan moet de gebruiker maar zn neus tegen de monitor aanduwen hoor :)

• faabman
  • Laatst online: 08-08-2024
Prammenhanger schreef op 20 september 2004 @ 12:42:
[...]

Right, zie jij je oma al lekker een eigen stylesheet in elkaar klussen :? Gebruiksvriendelijkheid gaat ervanuit dat _jij_ dat doet, en niet de gebruiker zelf :)
* faabman hapt

Nee, en daarom rust ik alles sites die ik maak uit met relatieve font-sizes zodat oma òf met het knopje wat ik aanbied òf met de opties van haar browsers de lettertypen kan vergroten...

Mijn reply was ook bedoelt voor de TS en niet voor mijn oma :+

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Pagina: 1