Toon posts:

2 gloed nieuwe TFT's en nog niet goed!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie:
Voor mijn werk heb ik 2 monitoren nodig, ik had twee dezelfde IIYAMA 450Pro's... gelijk gekocht werkt prima. Maar die waren al jaren oud en de kwalen die ze hadden nam ik voor lief (niet gelijke kleuren).
Nu heb ik gister al mijn centjes bij elkaar geraapt en heb 2 gloed nieuwe LG 1910S'en gekocht, 2 19" TFT's.
De panels worden aangestuurd door een ATI 9800Pro 128MB kaart. Eentje op de 'DVI + converter' uitgang en eentje op de normale uitgang.

Probleem:
De kleuren zijn niet gelijk. Ik kan niet geloven dan ik 2 splinter nieuwe TFT's allebei anders moet callibreren. Heeft het met de verschillende uitgangen te maken van mijn videokaart?
Ik denk het niet. Wat heb ik gedaan, ik heb een nieuwe kaart gekocht. Een ATI 7000 kaart. Daar heb ik vervolgens mijn nr.2 monitor op aangesloten maar altijd blijft mijn 2e monitor een lichtere kleur veergeven dan monitor nr.1.
De instellingen zijn uiteraard bij beide hetzelfde.

Wat kan ik doen?

• Ghost(NL)
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Mischien een domme vraag maar heb je de brightness en contrast al eens helemaal naar zeg maar 1 kant gedraaid en dan gelijkmatig opgedraaid tot een goed beeld ? En zo niet mischien geeft dit een oplossing voor je probleem ? Want ik zou ook helemaal knetter worden van zoiets :) succes iig.

i5-12600K PRIME Z690M-PLUS D4 64GB 980 Pro M.2 1TB  MBA M1 13" 8GB 256GB (Late '20)

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-08 13:00
Ik heb 2 Hitachi's en ook deze hebben een andere kleur en brightness.
Beide heb ik dus ook anders ingesteld zodat ze overeen komen.

Het is allemaal machine werk, ik heb meerdere Hitachi's gehad (wegens dode pixel garantie) maar ze waren nooit indentiek. Niet in kleur, niet in brightness en soms zit het panel ook hoger of lager...

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Staat de kleurtemperatuur niet op de ene monitor anders ingesteld dan op de andere?

Verwijderd

Als je dit topic leest : [rml][ E431S] TFT mooier wit via analoog dan DVI[/rml]
dan zie je dat ook daar dvi uitgang een ander beeld geeft als de vga uitgang.
Oplossing is videokaart kopen met 2x dvi uitgang?(ok dure oplossing 8)7 als je nog een beetje een redelijke kaart wilt). Kun je ze niet verschillend instellen tot ze er ongeveer hetzelfde uitzien kwa kleur dan?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 15:56
Dé oplossing is 2 schermen kopen die speciaal gekalibreerd zijn, en elke 6 maanden hergecalibreerd moeten worden met een speciale (bijgeleverde) detector. Maar de prijs is ook navenant. (vorige maand stond er een in PCactive dacht ik, kzal dan es kijken)

Net als televisies geeft geen enkel computerscherm de kleuren juist weer, tenzij die specifieke superdure modellen...

Dus je zal ze moeten proberen gelijk in te stellen, ofwel 2 andere superdure schermen kopen.

[ Voor 8% gewijzigd door naftebakje op 18-09-2004 13:48 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu aan het kijken naar de kleur tempratuur. Ik moet zeggen dat er wel een verschil is, maar het gelijk krijgen van de kleuren is bijna niet mogelijk, lastig iig.

Maar over dat DVI verhaal. Ik heb ook 2 kaarten in mijn pc. Zou het probleem dan niet opgelost zijn als ik monitor 1 aan kaart 1 aan analoge poort aansluit en monitor 2 aan kaart 2 aan analoge poort aansluit.

Ik heb trouwens wel enige systematiek gebruikt in het proberen op te lossen van het probleem.... eerst beide monitoren op max contrast en max brightness enz enz. Maar toch wil het niet echt lukken. Voor design werk is dit om para van te worden moet ik zeggen. 8)7

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12
Maar over dat DVI verhaal. Ik heb ook 2 kaarten in mijn pc. Zou het probleem dan niet opgelost zijn als ik monitor 1 aan kaart 1 aan analoge poort aansluit en monitor 2 aan kaart 2 aan analoge poort aansluit.
Dat gaat niet werken. Je kunt maar 1 kaart tegelijk gebruiken.

En die dual DVI kaarten hoeven niet zo duur te zijn. Ik weet niet wat je doet voor je werk maar als het enkel Office gebeuren is dan kun je wel uit de voeten met een Matrox Millenium G550. Daar is als ik me niet vergis ook een dual DVI versie van.

Ook kun je proberen te zoeken naar een Radeon 9600 met dual DVI. Is ook ergens in V&B een topic over te vinden.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Verwijderd

hij heeft al 2 kaarten tegelijk gebruikt (als ik de startpost goed lees tenminste)
hoe ik het zou doen:
-met de ene monitor, kleuren,conrast etc. zoal jij het wil, maar dan wel zodanig dat je nog speelruimte hebt.
-de 2e monitor zo goed als mogelijk de 1e benaderen.
-met de eerste de final tuning doen.

verder is een dual dvi misschien een idee als je het niet erg vindt om die 9800 op te geven.
Maar uit de reacties hierboven zou je kunnen leiden, dat dat niet uit gaat maken.
maar je kan het altijd proberen (de kaart kan altijd binnen 7 dagen terug)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:18
ach ik zie het probleem niet, stel ze beide afzonderlijk goed in, en je hoeft er verder niets meer aan te doen :) is dus een klein klusje die je maar 1x uit hoeft te voeren, so what's the problem ? :P

De wijzen komen uit het Oosten!

Verwijderd

Topicstarter
Hé.. er is me iets opgevallen. Als ik Windows opstart en Windows afsluit ziet het beeld even blauw en staat er een windowtje op het scherm met 'bezig met afsluiten' of iets dergelijks. Op DAT moment zijn de kleuren wel gelijk, iig zo ver ik kan zien. Ik kan het scherm niet even op pauze zetten om goed te kijken maar ik denk het wel.
Ik denk dat Windows allerlei scherminstellingen laadt.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat Windows alle kleurinstellingen ont-laadt? Ook Adobe Gamma loader.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12
Het afsluitscherm van Windows zelf is als ik me niet vergis gemaakt met een 256 kleuren pallet.
Zet je aantal kleuren daar eens op, misschien dat dat helpt :D

Nee geintje. Alle drivers van de videokaart en monitoren al gedeïnstalleerd en het register schoongemaakt? Volgens mij kan Powerstrip ook iets met kleuren, weet het niet zeker echter.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 15:56
Ok, voor alle duidelijkheid heb ik ff een schermpje voor je opgesnord dat aan je wensens zal voldoen (zie ook PC-Active 173 (september 2004)).
De eizo Color edge CG21 (op die site klikken op producten, color edge, CG21). Deze is 21", maar in 18" is ie ook te krijgen. Deze is perfect gekalibreerd, en kost je 2150€. Dan heb je wel 5 jaar garantie, maar als je regelmatig wil herkalibreren (best elk half jaar) moet je een aparte kalibratie"muis" bijkopen, aan 350€.
Dus met gewone schermpjes zal je ws nooit het gewenste resultaat hebben.....

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1