Toon posts:

[A7N8X-E Deluxe] Q-Fan vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn rad heb ik 2 120mm fans hangen. Ik wilde die eigenlijk aan gaan sluiten op de cpufan header en de chassisfan header. Mijn vraag is, kan het mobo met de chassisfan header ook een fan sturen? De cpu kan in snelheid geregeld worden, maar kan de chassis fan dat ook?
Dan kan ik de fans namelijk laten aansturen door q-fan. Scheelt weer in de herrie.

Oh ja, ik heb al op de asus site gezocht, niets gevonden.
Gemaild, niets op gehoord.
Google, ook niet zoveel gevonden.

Verwijderd

Q-Fan is alleen van de cpu. Maar als je je rad fans gewoon op chassis aansluitingen hebt zitten kun je die besturen dmv speedfan.

Verwijderd

Topicstarter
Speedfan kan dus die chassisfan header aansturen ? Dat zou mooi zijn.
Wat ik ook nog kan doen, is de fans op de chassisfan header en cd cpufan header en q-fan uitzetten. Het regelen doe ik dan via de potmeters die aan de fans vastzitten. (Enermax UC-12)

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Je gaat die 120mm's toch niet door je moederbord laten voeden? Dat is namelijk desastreus voor je moederbord.

Verwijderd

er is een maximaal wattage wat je op je moederbord kunt hangen, en da's niet heel erg veel. Zie specs/boekje van je moederbord.
ALs je 2 120mm fans eraan hangt zou je er wel eens over kunnen gaan en dan wordt je moederbord heel warm.
Zoiezo wordt je moederbord warmer als je vermogen van de fan headers vraagt dus ik vraag me af op de mobo fan header een geschikte voeding is in dit geval. Maar ieder zijn ding natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2004 14:05 ]

Verwijderd

Die 2x 120mm kun je niet zonder gevaar zonder aanpassing aan je moboheader hangen. Je zou het evt. kunnen oplossen met een transistorschakeling waardoor je moboheader alleen gebruikt wordt als aansturing en zijn vermogen uit een molex betrekt. Ik vraag mij alleen af in hoeverre Qfan dan nog de RPM draad nodig heeft...

Verwijderd

verder heeft het helemaal geen zin want Q-fan werkt pas bij fans met 3000+rpm en dat zijn de meeste 120mm fans niet:P

Verwijderd

Daar zijn gelukkig biosupdates voor ;)

Verwijderd

Topicstarter
Toch maar niet doen dan?
Er zitten tenslotte ook chassisfan headers op het bord, en daar kan je een 120 mm fan aan hangen. Zouden ze daar geen rekening mee gehouden hebben ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees net in het boekje dat de fanheaders een stroom kunnen leveren van 350-740 mA. Bij 12V --> 8,88W max.
Op maximaal vermogen trekken die enermax 120mm's 2,4 watt.
Lijkt me dus wel te kunnen.
Ze maken die fans kennelijk niet voor niets met 3pin aansluitingen.
Bedankt voor de reacties!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 september 2004 @ 20:17:
Daar zijn gelukkig biosupdates voor ;)
Ja, maar dan nog presteert een 120mm fan beter dan een 80mm op hetzelfde toerental. En dus zou qfan de 120mm fan nog iets langzamer mogen laten draaien.

{signature}

Pagina: 1